Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

M

Mouton

  • Louis Roederer Nr 77498
  • Brut Premier
  • frankrike.gif

    , Elvis, eller någon annan.. Vill ha några fler på helflaska.. Denna??
 
M

Mouton

Elvis kommer svara Vilmart och Pol Roger Vintage...:rolleyes:

Lägger själv till Saint-Vincent 08. BdB-prestige som alltid håller hög kvalitet och kan slå det mesta blint. Görs väldigt få år (1990,96,00 & 08) och toppårgångarna är långlivade.



Bästa vanliga NV-skumpan i min bok. Bra NV blir än bättre med lagring och magnumflaska.

Charles Heidsieck NV är ett annat tips om du gillar maskulina skumpor. Kallas minikrug av en anledning. Löjligt överprisad på SB dock...


2013 är det väl. Det har du åtminstone skrivit i en tidigare tråd!?:eek:

Hursom är det ett bra tips. Slår Palmer alla dagar i veckan även om det inte är så svårt.
Aha, ser din rek nu.. Köper 3 eller 6 st på en gång
 

Jos

Medlem
Har inte sett några noter än. Hur var 04an, odrickbar som vanlig ung Krug och vågar du uttala dig om potentialen?
Den är ung men klart drickbar, inte alls så tvär som de kan vara. Lite grön ton som påminner generellt om årgången 04 så kommer inte bli min favorit och tveksam om jag köper. Snacka om att bli varse om stilskillnaden mot Dompan 09 som doftar som en hel brödrost i jämförelse. Krugen rejält stramare men utan att vara allt för tight och gissningsvis roligare i längden.
 

Pontus

Medlem
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé. Inte så mycket på nosen initialt förutom en del reduktiva toner, men öppnar upp efterhand med citrus, äpplen, lingon, röstat bröd, krut och rök. Smaken är frisk, stram och fyllig med toner av slank röd frukt, äpplen och grapefrukt. Hög syra som balanserar upp frukten, finfin mineralitet, underbar balans rakt igenom. En seriös och ganska stram champagne som växer betydligt med luft och temperatur. Håller länge till och kan nog bli något bättre med lagring. Skulle köpt betydligt fler... 92+.
 

LeChat

Medlem
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé. Inte så mycket på nosen initialt förutom en del reduktiva toner, men öppnar upp efterhand med citrus, äpplen, lingon, röstat bröd, krut och rök. Smaken är frisk, stram och fyllig med toner av slank röd frukt, äpplen och grapefrukt. Hög syra som balanserar upp frukten, finfin mineralitet, underbar balans rakt igenom. En seriös och ganska stram champagne som växer betydligt med luft och temperatur. Håller länge till och kan nog bli något bättre med lagring. Skulle köpt betydligt fler... 92+.
Tackar för smaknot Pontus!:)
Köpte en låda men inte vågat prova än. Men jag ska kanske ge den lite tid till verkar det som.
 

Christer J

Medlem
Har handlat mycket odlarchampagne på sistone, helst ska odlaren ha egen häst, rötter djupt i jorden och buteljera vid fullmåne :).
Idag Francoise Bedel från Vallee de la Marne, nästan så långt man kan komma västerut utan att lämna Champagne, bara 6 mil fågelvägen till Paris!
Biodynamisk odling, dryga 8 hektar med nästan allt Meunier.
Denna flaska köpt på SB 401kr. Vinet heter Origin’elle, mest från år 2010, deg Mars 17, 5 år på jästen, 90% Meunier och sen lite Pinot Noir för att balansera. Nästan noll socker och stockarna mellan 30-60 år.
Guldgul härlig färg, lite krut och mogna mörka frukter på näsan, underbart!
Renhet, syrligt och friskt med mineral i milt avslut.
Ett vin helt i min smak, SKÅL!
Ostarna är Comte 29 och 18 månader och halva berget Mont Ventoux.

78C5E98F-B22E-48E8-AFA8-580E463A0544.jpeg
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Tjo, som bekant avslutar jag mina inköp rätt snart.
Vill ha tips om Magnum (Elvis?) att lägga i källaren, inför pensionen. Palmer 2008 köpte jag just nu
Och om undrar uppstår, yes, just Champagne..

  • Louis Roederer Nr 77498
  • Brut Premier Denna på Magnum??
Jag köpte själv ett par lådor av just NV Louis Roederer på magnum för något halvår sedan och har lagt undan i källaren. Ett mycket bra val! Jag har även en låda med flaskor av samma vin som ska få ligga till sig i ett par år.

Elvis kommer svara Vilmart och Pol Roger Vintage...:rolleyes:

Hahaha, är jag så förutsägbar? ;)

Men javisst, Pol Roger Vintage är ett jättebra val om du kan få tag på det. Själv har jag 2006 och 2008 i källaren. Kontakta Ward Wines och fråga. Och NV Vilmart Grand Cellier på magnum kan man fråga Franska Vinlistan om så brukar det gå att ordna. Jag köpte några lådor av just Vilmart Grand Cellier på magnum till min frus 40-årsfest i somras och har 2-3 magnum kvar.

I övrigt kan jag rekommendera Louis Roederer 2012 på magnum som importören Vinunic fortfarande listar sin hemsida.
 

LeChat

Medlem
1F2FE30D-3F34-49DC-8C94-70F999B25897.jpeg

N.V. Damien Hugot Rosé

Doften känns elegant och exklusiv. Smaken är läcker på direkten med bl.a jordgubbar och härliga kaffetoner. Absolut en av de bättre rosechampagnerna som jag druckit. Ingen jättetydlig rose egentligen, kommer snarare att tänka på Charles Heidsieck. Det är en tjatig sanning, men god champagne hälsar allt som oftast på hos Charles Heidsieck-centrat i min hjärna.
 
Visa bifogad bild 14961
Pommery cuvee louise 2002
En bra champagne men inget som sticker ut lite mognad och oxiderade inslag dålig syra och inget speciellt avslut. Finns roligare champagne att köpa i detta prisläge 88p

Håller helt med. Första gången jag provade denna var tillsammans med representanter från Pommery. Jag upplevde vinet som platt och rätt tråkigt. De var väldigt förvånade över min bedömmning. Äldre Louise har alltid imponerat på mig så att de inte lyckats med en så pass bra årgång som 02 måste ses som en besvikelse.
 

Ekdahl

Medlem
Dags att premiärtesta Pol Roger 2004. Hade en sedan tidigare men fick mig ett 6-pack till vettigt pris på senaste Bukowskiauktionen.

Härlig brioche, lite smörkola, smultron, nougat och citrus. Fin mousse och hög syra. Lite begynnande modnadstoner men en bit kvar till toppen. Skall bli kul att följa denna framöver, tror den är som bäst om fem år. 90 p.
F3D76C8B-517E-4E40-967E-74DBEBA9BB28.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 15162
N.V. Damien Hugot Rosé

Doften känns elegant och exklusiv. Smaken är läcker på direkten med bl.a jordgubbar och härliga kaffetoner. Absolut en av de bättre rosechampagnerna som jag druckit. Ingen jättetydlig rose egentligen, kommer snarare att tänka på Charles Heidsieck. Det är en tjatig sanning, men god champagne hälsar allt som oftast på hos Charles Heidsieck-centrat i min hjärna.
Hugots Rosè blir bara bättre för varje nytt basår. Kanske är det 13 du dricker. Den är grym och senaste med bas 14 ska tydligen vara ännu bättre enligt @chambertin som man brukar kunna lita på.

Men inte kan jag se några likheter med Challe H, för mig går tankarna till Roederer. Frukt, bär och friskhet före power.

Helt klart bästa rosèn under 500 pix.
 

LeChat

Medlem
Hugots Rosè blir bara bättre för varje nytt basår. Kanske är det 13 du dricker. Den är grym och senaste med bas 14 ska tydligen vara ännu bättre enligt @chambertin som man brukar kunna lita på.

Men inte kan jag se några likheter med Challe H, för mig går tankarna till Roederer. Frukt, bär och friskhet före power.

Helt klart bästa rosèn under 500 pix.
Ja det är -13 i mina flaskor. Fantastiskt god! Jag tyckte inte att den var helt övertydlig som en rosechampagne men den fick mig att tänka på en annan god champagne, nämligen Heidsieck Brut Reserv (-08 bas) med den smaskiga kafferosten. Heidsieck rose har jag aldrig smakat. Däremot har du säkert helt rätt när det gäller Louis Roederer rose som det var ett tag sedan jag drack, så den har jag inte i minnet just nu men har för mig att även den har lite av rostat kaffe. Den är hur som helst också en av favoriterna av något billigare rose.
 

LarsW

Medlem
Charles Heidseck Brut Reserve
Bas 2010.
Deg 2018

Krut, citrus, nygräddat bröd och lite anis i doften.
Smaken är ganska stram. Mycket syra som skymde det mesta. Ställde undan ett glas i ett svalt rum i 3 timmar och belönades med mycket mer i glaset. Mild citrus... tror det är typ grillad citron. Mandelmassa. En rotfrukt som nästan är kronärtskocka... som också är grillad. Mycket rostade toner, bröd och lite kaffe.
Mycket mums för pengarna här! Mtp hur den utvecklades i glaset de timmarna gissar jag några år på rygg kommer göra gott!
Idag får den 89p med några års lagring mer tänker jag.

thumbnail_20181209_193904.jpg


Tackar @Gladekocken som ombesörjde leveransen av denna. :)
 

Dovberg

Medlem
Hugots Rosè blir bara bättre för varje nytt basår. Kanske är det 13 du dricker. Den är grym och senaste med bas 14 ska tydligen vara ännu bättre enligt @chambertin som man brukar kunna lita på.

Men inte kan jag se några likheter med Challe H, för mig går tankarna till Roederer. Frukt, bär och friskhet före power.

Helt klart bästa rosèn under 500 pix.
Var köper ni Damien Hugot numera då Cavisten verkar ha slutat sälja vinerna via Systembolaget?
 

LeChat

Medlem
8C8F8543-B9FA-44AD-9035-743DE7D343F8.jpeg

N.V. Alfred Gratien Brut Rosé

Blev som många andra här imponerad av 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis och ville därför prova en flaska av Brut Rosen. Fruktig, med bra syra. Rättså god men enkel och kort i smaken. Lite karaktären av en mingelchampagne eller aperitif. Damien Hugots Rose som dracks förra fredagen är klart bättre.
 

Essle

Medlem
Visa bifogad bild 15216
N.V. Alfred Gratien Brut Rosé

Blev som många andra här imponerad av 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis och ville därför prova en flaska av Brut Rosen. Fruktig, med bra syra. Rättså god men enkel och kort i smaken. Lite karaktären av en mingelchampagne eller aperitif. Damien Hugots Rose som dracks förra fredagen är klart bättre.
Håller med, har sett många lovord om denna men tycker inte helt att den var särskilt kul.
 
Toppen