Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Hittade en flaska jag glömt bort och tänkte den kunde passa på juldagen.

Pommery Champagne Cuvée Louise Brut 1998

Har inte druckit denna tidigare så visste inte helt vad jag skull vänta mig men....
Årets näst tråkigaste skumpa (efter den helt döda LeClaparten i våras). Undrade också om den var defekt då den hade en ton av kork i början. Har låtit ett glas stå några timmar för att vädra den. Korkdoften börjar försvinna efter men är nog där fortfarande. Och det är så lite av allt annat. Nästan ingen frukt och syra eller...nånting! Bummer!
Var riktigt irriterad ett litet tag innan jag accepterade att defekta/tråkiga viner råkar man ut för och blev glad att det inte var ett vin jag verkligen sett fram mot/sparat länge.
Sätter inga poäng på denna, gör en ny koll i morra hur den utvecklar sig över natten.

Men måste ju ha skumpa!
Så räddaren i nöden blir Bonnaire Vintage 2004.
Jag har alltid några i reserv färdiga och kylda för när skiten träffar fläkten och de har aldrig gjort mig besviken.
Denna är något helt annat.
Citrus, gräddkola, smörbanan och bröd i doften. I munnen en välbevarad syra och en liten hint av ålderstoner. Rostat bröd och mandel. Mineral. Limesaft och zest.
Helt rätt att dricka nu vid 14 års ålder men inga tvivel att denna kommer att leva till åtminstone 20 års ålder.
90p (vilket måste sägas vara ett fynd mtp att detta är en <400kr vintage champagne)
thumbnail_20181225_185508.jpg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Pommery Champagne Cuvée Louise Brut 1998
Har inte druckit denna tidigare så visste inte helt vad jag skull vänta mig men....
Årets näst tråkigaste skumpa (efter den helt döda LeClaparten i våras). Undrade också om den var defekt då den hade en ton av kork i början. Har låtit ett glas stå några timmar för att vädra den. Korkdoften börjar försvinna efter men är nog där fortfarande. Och det är så lite av allt annat. Nästan ingen frukt och syra eller...nånting! Bummer!
Var riktigt irriterad ett litet tag innan jag accepterade att defekta/tråkiga viner råkar man ut för och blev glad att det inte var ett vin jag verkligen sett fram mot/sparat länge.
Sätter inga poäng på denna, gör en ny koll i morra hur den utvecklar sig över natten.
Visa bifogad bild 15307
It's a christmas miracle!!! :ängel::ängel::ängel:
Glömde liksom bort denna lite i kylen. Annandagen drack jag annat och igår jobbade jag sen var det skumpakväll med @Christer J och @LeChat .
Så när jag tänkte ta en öl ur kylen när jag kom hem från jobb idag så såg jag flaskan och....
...ett helt annat vin idag!
Korkdoften är borta.
Det finns frukt, citron och grapefrukt. Skumbanan. Burkchampinjoner. Lite blöt kalk.Trevlig syra.
Moussen har lidit lite av att stå i kylen i tre dygn men finns kvar.
Ingen stor skumpa men god och helt habil nu. Hade inte tagit den för en prestige i prisklassen >1K men otroligt mycket bättre än för tre dagar sedan!
87p
 

LarsW

Medlem
Sådärja! Ytterligare en trevlig kväll i trevligt sällskap. Även om sjukdom slog till bland dem som skulle närvara så lyckades undertecknad, @LeChat och @Christer J sammanstråla för att prova lite goda skumpor igen.
Inga blindpåsar hade vi så vi tog det som ursäkt att köra helt öppet denna gång.
Uppställning enligt nedan:
1: Henri Giraud Fût de Chêne MV 10 (Christer)
2: Guy Charlemagne Mesnillésime 2002 (mitt vin)
3: Vilmart & Cie Coeur de Cuvée 2009 (LeChat)
thumbnail_20181227_200145.jpg

Henri Giraud Fût de Chêne MV 10
Doft med röda syrliga remmar. Rost. Stendamm. En hint av grappa och krut. Efter 3-4 timmar kommer det fram nåt blomstrigt typ hyacint eller krokus. Klart funkigaste och roligaste doften.
Smaken är mjuk och mogen. Citronsaft och zest. Marsmallows. Banan. Marsipanlikör. Mums!
Tyvärr lite tunn i smaken jmf de andra och aningen söt för min gom. Vi var alla överens om att doften lovade mer än smaken kunde hålla.
89p

Guy Charlemagne Mesnillésime 2002

Doften med så mycket gott! Mogen! Smöriga popcorn. Stekta kantareller. Röda äpplen. Mandarin och Karlsons klister.
Smaken har just fått en hint av mognadstoner. Frisk syra som räcker genom hela kvällen. Lime. Päron. Nygräddat bröd. 3-tumsspikar. Mot slutet av kvällen en härlig smak av äppelpaj med gräddig vaniljglass!
I början av kvällen så tyckte jag Vilmarten var strået vassare men efter en dryg halvtimme så öppnade sig denna på allvar och det var bara att kapitulera. 3 eniga röster på kvällens vin!
93p

Vilmart & Cie Coeur de Cuvée 2009

Ingen hemlighet att jag gillar detta vin i mellan- eller svaga årgångar. Och inte blev man besviken i kväll!
Doft med Djup (TM) citrus. Persika. Koppar och alluminuim. Liche. och något lite rostat.
I munnen är det grapefrukt. Kalkig mineral. Beska från citronskal. Gröna äpplen. Kanten på surdegsbröd.
God som tusan och är nog den bästa 2009a jag druckit till idag. Slår till och med Roederers Rosé från samma årgång på magnum.
92p

Mycket trevlig kväll och återigen var vi alla eniga om i vilken ordning vi rankade vinerna. Vilket lustigt nog var i omvänd ordning jmf vad de kostade. Vi kom överens om att det var en kombination av att 2002 är en överlägsen årgång, Mesnillesimén är en jäkla god skumpa och vi alla gillar mogen skumpa! :)
 
M

Mouton

Med stor risk att reta upp 98% av forumets medlemmar, dissar jag denna och all annan Champagne jag druckigt.
Den är väl i och för sig drickbar, men inte mer än så, som en bib vitvin med bubblor. Det tycker ju jag om det mesta från distriktet. Missförstå mig rätt, Champagne avdelningen i källaren ligger på en halvkonstant nivå av 80-100 flaskor. Med en aningens övervikt mot det rosa. Den är ju trots allt överlägsen det mesta rose vin på sommaren.
Denna då, jo för all del, av baksidestexten etiketten kan man gissa sig till en kombo av 07/08 möjligtvis 08/09. Degroderad November 2014 och det med en Dosage av 3,4 gram. Torr men ändå med rondör, kanske från faten? Bokna äpplen, men i övrigt tämligen anonym. Är nog mitt eget ointresse för dessa viner (förutom att det är lite festligt) som sätter betyget. 73 poäng, som 3 apor med kolsyra, typ.
image.jpeg
 

Jos

Medlem
Med stor risk att reta upp 98% av forumets medlemmar, dissar jag denna och all annan Champagne jag druckigt.
Den är väl i och för sig drickbar, men inte mer än så, som en bib vitvin med bubblor. Det tycker ju jag om det mesta från distriktet. Missförstå mig rätt, Champagne avdelningen i källaren ligger på en halvkonstant nivå av 80-100 flaskor. Med en aningens övervikt mot det rosa. Den är ju trots allt överlägsen det mesta rose vin på sommaren.
Denna då, jo för all del, av baksidestexten etiketten kan man gissa sig till en kombo av 07/08 möjligtvis 08/09. Degroderad November 2014 och det med en Dosage av 3,4 gram. Torr men ändå med rondör, kanske från faten? Bokna äpplen, men i övrigt tämligen anonym. Är nog mitt eget ointresse för dessa viner (förutom att det är lite festligt) som sätter betyget. 73 poäng, som 3 apor med kolsyra, typ.
Visa bifogad bild 15346
:D:D

Men frågan är såklart varför i he***** du har 80-100 flaskor som för dig motsvarar Tre Apor men kostar 5-10 ggr mer? o_O
 
M

Mouton

:D:D

Men frågan är såklart varför i he***** du har 80-100 flaskor som för dig motsvarar Tre Apor men kostar 5-10 ggr mer? o_O
Trodde just att det framgick av texten ovan, för att det är en festlig dryck. Man serverar sina gäster ett vin dom tycker är förknippat med festlighet. Vad gällande det rosa! Framgick inte det heller??!! Eller har du läs problem!
 

Trydebull

Medlem
Med stor risk att reta upp 98% av forumets medlemmar, dissar jag denna och all annan Champagne jag druckigt.
Den är väl i och för sig drickbar, men inte mer än så, som en bib vitvin med bubblor. Det tycker ju jag om det mesta från distriktet. Missförstå mig rätt, Champagne avdelningen i källaren ligger på en halvkonstant nivå av 80-100 flaskor. Med en aningens övervikt mot det rosa. Den är ju trots allt överlägsen det mesta rose vin på sommaren.
Denna då, jo för all del, av baksidestexten etiketten kan man gissa sig till en kombo av 07/08 möjligtvis 08/09. Degroderad November 2014 och det med en Dosage av 3,4 gram. Torr men ändå med rondör, kanske från faten? Bokna äpplen, men i övrigt tämligen anonym. Är nog mitt eget ointresse för dessa viner (förutom att det är lite festligt) som sätter betyget. 73 poäng, som 3 apor med kolsyra, typ.
Visa bifogad bild 15346

Jag tror inte att du retar upp någon. Det fina med vin är ju att det finns otroligt många stilar och sorter. En del gillar alla - andra endast ett fåtal. Champagne verkar du ju inte komma överens med.

Men från att reta upp till att få medhåll för åsikten är det nog ganska långt i det här fallet!

Fråga bara - luftningsmässigt tycker jag att man nästan behöver behandla en Champagne som en medelklass Bordeaux. Luft och tålamod. När du upplever Champagnen sluten och enkelspårig kanske det beror på bristen på luft och tålamod?

Öppna, häll upp ett glas, ställ tillbaka flaskan med resterande innehåll i kylen tre timmar med kork (eller som jag själv oftast gör - utan) - testa igen.
 

Skrutt

Medlem
Jag tror inte att du retar upp någon. Det fina med vin är ju att det finns otroligt många stilar och sorter. En del gillar alla - andra endast ett fåtal. Champagne verkar du ju inte komma överens med.

Men från att reta upp till att få medhåll för åsikten är det nog ganska långt i det här fallet!

Fråga bara - luftningsmässigt tycker jag att man nästan behöver behandla en Champagne som en medelklass Bordeaux. Luft och tålamod. När du upplever Champagnen sluten och enkelspårig kanske det beror på bristen på luft och tålamod?

Öppna, häll upp ett glas, ställ tillbaka flaskan med resterande innehåll i kylen tre timmar med kork (eller som jag själv oftast gör - utan) - testa igen.
En del drycker gillar jag spontant - för mig liksom kanske för Mouton är det röda viner som själva ryggmärgen direkt jublar åt - medan andra kräver viss träning, anpassning samt kanske också ett öppet sinne. Vita viner har jag lärt mig en hel del om här, från t ex vinofino men framför allt från Omar Khayyam - tack!. Champagne har jag inte kommit så långt med, vilket nog beror på att det ligger på en högre nivå av lyx, vilket gör att jag inte plockar fram det vid särskilt många tillfälllen, och om de tillfällena blev fler skulle jag troligen bli tvungen att hålla mig till en lite för enkel nivå av champagner. Ett par tre champagneupplevelser har gett mig en aning om vad andra pratar om, dock kryddade med ett slags make-belief, dvs en helhetsupplevelse som själva drycken inte kan ta åt sig hela äran för. Intressantast var ett ensamt glas iskall Heidsieck NV på restaurang.
 
Last edited:
M

Mouton

En del drycker gillar jag spontant - för mig liksom kanske för Mouton är det röda viner som själva ryggmärgen direkt jublar åt - medan andra kräver viss träning, anpassning samt kanske också ett öppet sinne. Vita viner har jag lärt mig en hel del om här, från t ex vinofino men framför allt från Omar Khayyam - tack!. Champagne har jag inte kommit så långt med, vilket nog beror på att det ligger på en högre nivå av lyx, vilket gör att jag inte plockar fram det vid särskilt många tillfälllen, och om de tillfällena blev fler skulle jag troligen bli tvungen att hålla mig till en lite för enkel nivå av champagner. Ett par tre champagneupplevelser har gett mig en aning om vad andra pratar om, dock kryddade med ett slags make-belief, dvs en helhetsupplevelse som själva drycken inte kan ta åt sig hela äran för. Intressantast var ett ensamt glas iskall Heidsieck NV på restaurang.
Hear hear. ;)
 
M

Mouton

Jag tror inte att du retar upp någon. Det fina med vin är ju att det finns otroligt många stilar och sorter. En del gillar alla - andra endast ett fåtal. Champagne verkar du ju inte komma överens med.

Men från att reta upp till att få medhåll för åsikten är det nog ganska långt i det här fallet!

Fråga bara - luftningsmässigt tycker jag att man nästan behöver behandla en Champagne som en medelklass Bordeaux. Luft och tålamod. När du upplever Champagnen sluten och enkelspårig kanske det beror på bristen på luft och tålamod?

Öppna, häll upp ett glas, ställ tillbaka flaskan med resterande innehåll i kylen tre timmar med kork (eller som jag själv oftast gör - utan) - testa igen.
Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
 

grappa

Medlem
Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
Det messta av kvalitet kräver ganska mycket "arbete". För mig gäller det att man måste fokusera och ägna tid och kraft för att kunna njuta av exempelvis litteratur, konst, matlagning, musik, vinetc. Att bara läsa en deckare av Ian Rankin är avslappnande och skönt men att läsa James Joyce kräver mycket mer. Så ja, bra vin kräver arbete och de viner som är bara att korka upp och dricka är oftast (som en bra deckare) trevliga för stunden men lämnar sällan bestående minnen.
 

Skrutt

Medlem
Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
Jag tror inte man kan intala sig att ett vin är bra, men däremot anpassa sina förväntningar på sikt. Lite flummigt, men har lite med just helhetsupplevelsen att göra.

Minns första gången jag fick köpa öl (kommer från ett nykteristhem) och om den första köpeölen, en Tuborg grön, varit avgörande hade jjag aldrig njutit av öl efter det.
 

Trydebull

Medlem
Låter ju bra, förutom.. Om man måste bearbeta ett vin för att tycka det är bra! Var det verkligen det då???
Det kan man ju kanske diskutera. Men jag behandlar nog de flesta av mina viner så. Om man sen väljer att kalla det bearbeta så kan man kanske göra det.

Jag tänker att du som gillar Bordeaux (precis som jag gör) redan är van vid att dekantera, karaffera, vänta, dricka. Det är ju också en bearbetning.

Många glömmer (tror jag) att åtminstone lufta och vänta när det gäller Champagne. Då får man inte heller uppleva allt liv och alla nyanser som finns bland bubblorna.
 
M

Mouton

Det messta av kvalitet kräver ganska mycket "arbete". För mig gäller det att man måste fokusera och ägna tid och kraft för att kunna njuta av exempelvis litteratur, konst, matlagning, musik, vinetc. Att bara läsa en deckare av Ian Rankin är avslappnande och skönt men att läsa James Joyce kräver mycket mer. Så ja, bra vin kräver arbete och de viner som är bara att korka upp och dricka är oftast (som en bra deckare) trevliga för stunden men lämnar sällan bestående minnen.
Håller med om att kvalitet kräver en massa arbete. Men i mina ögon ligger det ansvaret på producenten, inte konsumenten. Jag menar, jag köper inte en Ferrari med moped motor, för att som konsument byta ut den till en V12
 
M

Mouton

  • Jag köper vin som skall lagras 50 år, dock inte Champagne. Men högst osäker på vad du menar??? När jag köper långlagrings viner gör jag det med mina barnbarn i tanken.. När jag köper Champagne är det knappast med något 50 års perspektiv, snarare 5-7 år och alltid med en sommar tanke.. Men om du menar att man har att tidaspekten i anseende så visst. Men en mopedmotor kommer alldrig förvandlas till en V12, oavsett ålder.
 
Last edited by a moderator:
Toppen