Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag köper vin som skall lagras 50 år, dock inte Champagne. Men högst osäker på vad du menar??? När jag köper långlagrings viner gör jag det med mina barnbarn i tanken.. När jag köper Champagne är det knappast med något 50 års perspektiv, snarare 5-7 år och alltid med en sommar tanke..
Så ett vin som skall lagras 50år för att bli som bäst (antar att du syftar på vintage port för något annat vin med de tidsspannen kan jag inte komma på) ser du inte som att lägga ansvaret på konsumenten?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Med stor risk att reta upp 98% av forumets medlemmar, dissar jag denna och all annan Champagne jag druckigt.
Den är väl i och för sig drickbar, men inte mer än så, som en bib vitvin med bubblor. Det tycker ju jag om det mesta från distriktet. Missförstå mig rätt, Champagne avdelningen i källaren ligger på en halvkonstant nivå av 80-100 flaskor. Med en aningens övervikt mot det rosa. Den är ju trots allt överlägsen det mesta rose vin på sommaren.
Denna då, jo för all del, av baksidestexten etiketten kan man gissa sig till en kombo av 07/08 möjligtvis 08/09. Degroderad November 2014 och det med en Dosage av 3,4 gram. Torr men ändå med rondör, kanske från faten? Bokna äpplen, men i övrigt tämligen anonym. Är nog mitt eget ointresse för dessa viner (förutom att det är lite festligt) som sätter betyget. 73 poäng, som 3 apor med kolsyra, typ.
Visa bifogad bild 15346
Personlig smak är ju svårt att argumentera kring, och gillar man inte champagne så är det väl så. Även om jag på inget sätt är en champagnenörd så tycker jag att Fourny är en lite förbisedd producent. Har i princip provat det mesta från dom vid olika tillfällen och tycker mycket om deras fatade, generellt torra och brödiga stil. Just cuvee "R" står sig väldigt bra för sitt pris strax över 400kr. Återstår att prova deras prestige som jag har hört väldigt gott om.
 
M

Mouton

Så ett vin som skall lagras 50år för att bli som bäst (antar att du syftar på vintage port för något annat vin med de tidsspannen kan jag inte komma på) ser du inte som att lägga ansvaret på konsumenten?
Jag kan tänka mig ett antal. Madeira som exempel, överlever en Port med 100 år. Många Bordeauxer från pre-1900 är mer än njutbara. Har du prövat? Jag har många gånger. Men visst det är ju i konsumentens beaktande att avgöra..
 
M

Mouton

Personlig smak är ju svårt att argumentera kring, och gillar man inte champagne så är det väl så. Även om jag på inget sätt är en champagnenörd så tycker jag att Fourny är en lite förbisedd producent. Har i princip provat det mesta från dom vid olika tillfällen och tycker mycket om deras fatade, generellt torra och brödiga stil. Just cuvee "R" står sig väldigt bra för sitt pris strax över 400kr. Återstår att prova deras prestige som jag har hört väldigt gott om.
Kanske just det är anledningen till sågningen "R" levde absolut inte upp till sitt anseende
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag kan tänka mig ett antal. Madeira som exempel, överlever en Port med 100 år. Många Bordeauxer från pre-1900 är mer än njutbara. Har du prövat? Jag har många gånger. Men visst det är ju i konsumentens beaktande att avgöra..
Överleva är inte samma sak som "skall lagras".

Har druckit gammal bordeaux, inget från 1800-talet dock. Personligen anser jag att runt 20 år är ganska optimalt på just bordeaux. Givetvis finns det undantag som lever längre, men i de flesta fall smakar det bara "gammalt vin".
 
M

Mouton

Överleva är inte samma sak som "skall lagras". Har druckit gammal bordeaux, inget från 1800-talet dock. Personligen anser jag att runt 20 år är ganska optimalt. Givetvis finns det undantag som lever längre, men i de flesta fall smakar det bara "gammalt vin".
Trodde just det var det vi diskuterade, gammalt vin. Så en Port från 60- talet är ett ungt vin??
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Trodde just det var det vi diskuterade, gammalt vin. Så en Port från 60- talet är ett ungt vin??
Syftade på röd bordeaux när jag pratade om 20 år. Ändrade det i mitt originalinlägg efter jag publicerat.

Vintage port är väl en av få vinstilar där jag ser att 50 år är rimligt. Å andra sidan drack jag en Warres '77 och en Taylor's '75 nu i juldagarna där jag upplevde bägge två som lite väl russintorkade i frukten och hade troligen uppskattat dom mer för 15 år sen.
 
M

Mouton

Syftade på röd bordeaux när jag pratade om 20 år. Ändrade det i mitt originalinlägg efter jag publicerat.

Vintage port är väl en av få vinstilar där jag ser att 50 år är rimligt. Å andra sidan drack jag en Warres '77 och en Taylor's '75 nu i juldagarna där jag upplevde bägge två som lite väl russintorkade i frukten och hade troligen uppskattat dom mer för 15 år sen.
Ja den här meningskillnaden kan vi ju diskutera in i döden. Vi ger oss här tycker jag. I mitt tycke har jag, och får förhoppningsvis njuta åldringar med personer som har samma smak som jag...
 

Wintermute

Medlem
Sylvestersupé med Fleury Extra Brut 2002. Tät, lång och komplex. Koncentrerad äppelmust, vaniljfudge och grapefrukt. Tätare och med längre eftersmak än Damien Hugot 2008, men inte helt olik. Jag drar till med 93 pinnar. Årsbäst!

Edit: och torkade fikon och bittermandel.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Sitter och sippar sista glaset nyårsskumpa från middagen.

Dom Perignon 1995

Mandarin, persika och lite bokna äpplen utgör frukten i doften. En aning krut. Frisk sälta från havet eller kanske en riktigt fin soja.
I munnen är det perfekt moget. En adekvat syra finns kvar. Mandarin.. Liche. Äpple. Inte så mycket citrus. Fina mognadstoner. trevlig metallisk ton. Finns en viss sötma men den är så integrerad att den bara tillför mer och inte stör. Det är polerat så det glänser. Inga vassa kanter, på ett bra sätt.
Ingen tvekan om att detta är en stor skumpa!
95p

Tror faktiskt det kunde blivit ännu bättre om det druckits under andra förutsättningar. nu dracks det till hummer och 4 personer delade en flaska. Aja, funkade perfa till hummer och man kan ju överanalysera nästa flaska i stället. Upprepar att denna var J*****t god!

thumbnail_20181231_183423.jpg
 
Last edited:

Niclas

Medlem
Palmer Vintage 2002 på magnumbutelj.

Fantastisk näsa. Riklig doft med ett myller av intryck. Färgen upplevdes något mörkare än den vanliga 2008, men det är kanske dukningens förtjänst.
Smaken var dock förvånansvärt kort. Clementin, med övergång till citron i slutet och helt ok med bubblor även om syran är påtaglig.
Ingen luftning innan.
Känns nu tryggt att spara mina övriga 02or ett tag till.

Gott nytt år, alla vinvänner !
IMG_0124.jpg
 

LeChat

Medlem
C9A9FCDE-6D34-4130-A8F7-28786F1B1A6A.jpeg

NV Jacques Selosse Initial
Deg. 24 april 2015

En tydlig odlarchampagne som växer och utvecklas mycket med tiden i glaset. Mycket ek och oxiderad stil med mogna äpple, hyacint, smör, tropisk frukt och kaffe. Till en början var jag skeptisk till flaskan men efter att den luftats mycket och länge så blev den mer harmonisk, mer komplex och framför allt mycket godare. Spännande och annorlunda champagne.
 

Thomas

Medlem
DSC_0564.JPG

Krug 1988, 1990, 1995,2002
Dom Pérignon 1990,1996
Sir Winston Churchill 2008
Gosset Millésime 2004

Det var en trevlig tillställning sista helgen på 2018. Krug 1988 blev kvällens vinnare och samtliga hade den som etta. Denna flaska var bättre än den jag drack i somras. Kan utan problem prestera på topp i några år till, baserat på denna flaska. Det tog en halvtimme innan den öppna upp sig helt, men wow vilket mästerverk! Krug 1990 var i ledning först men blev omkörd av en klart bättre 88:a. Krug 2002 blev tvåa, grym potential om man låter den vila några år till. Underbar redan nu med mycket krut och svamp i doften. Toklång eftersmak på båda dessa mästerverk. Krug 1995 var en bra men kom lite i skymundan då de andra Krug var så pass mycket bättre. Båda flaskorna Dom Pérignon kändes mycket yngre än vad dom är. Bra syra i båda dessa, röda äpplen och torkad frukt i 90:an medans det var rostade toner i 96:an. En viss mineralitet i båda. 90:an var den vassare av de två. Båda var riktigt bra och pigga och fräscha. Sir Winston Churchill 2008 var förvånansvärt tillgänglig redan, men resten av mina flaskor får vila några år till. Grym potential på denna, kan bli hur bra som helst.
 
Toppen