Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Esko

Medlem
Kul! Billecart är alltid bra och 07 är allmänt en bra årgång att dricka nu. Intressant att du känner ek det har jag aldrig gjort i Billecarts viner vad jag kan minnas.

Billecart är smarsamma med ek. Bara prestigerna ekfatslagras och endast Clos Saint Hune är 100 % ekad. Vintagen är oekad vad jag vet.


Där är definitivt fat inblandat lyfter frukten och de lite blommiga i det fint!
 
20191201_005322.jpg
skulle hjälpa en kolega att få insikt i champagne värden. o_O
Paul baran var nog vinnaren i längden.
Över ca 6 timmar. 99 diebolt öppnade starkt.
David l rödvin biodynamiskt så det förslår var en intressant avslut.
Björnbär stall & en hel del druvrester i botten på glaset.
Men krugen levererade :)
Damien rose , (saknade vår och sommar):p
Lite les clos var fint som kalibrering!
I övrigt så hajjar nig nog läget
 

IsKr

Medlem
Drack Laforge Testa 2010 med min fru igår kväll. En liten bit gruyere med lite salta kex fick ackompanjera.
Doften domineras av röda äpplen, lite nötter och en fräsch syra. Det påminner nästan om äppelcider i doften.
I munnen är det ännu mera röda äpplen, härlig syra, trevlig mousse och lite citrustoner. Mycket trevlig bekantskap
 

Fixfred

Medlem
Hej!
Detta kanske är lite OT men vad skulle ni kunna tänka er att betala för PHILIPPONNAT CLOS DES GOISSES CHAMPAGNE 2009 på krogen?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej!
Detta kanske är lite OT men vad skulle ni kunna tänka er att betala för PHILIPPONNAT CLOS DES GOISSES CHAMPAGNE 2009 på krogen?

Mindre än vad den kostar på bolaget. Framförallt om vinet står skrivet med kapitäler.;) När betalningsviljan är som störst kan jag tänka mig en premie på 1000 kr för viner jag gillar inom normal prisklass. Men att betala dyrt för unga viner på krogen som man lika gärna kan köpa själv undviker jag i nyktert tillstånd.
 

Fixfred

Medlem
Mindre än vad den kostar på bolaget. Framförallt om vinet står skrivet med kapitäler.;) När betalningsviljan är som störst kan jag tänka mig en premie på 1000 kr för viner jag gillar inom normal prisklass. Men att betala dyrt för unga viner på krogen som man lika gärna kan köpa själv undviker jag i nyktert tillstånd.

Tror att den låg på runt 1599kr på systemet , funderar på att sälja den för det jag med.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Utan att veta exakt, men om deg. datum är innan augusti, 2012/2011/2010 om efter 2013/2012/2011.
Selosse byter blend runt denna tidpunkt (augusti).
Så det betyder att en Initial är druvor från dessa årgångar i en blend? (novis på selosse).
 

LeChat

Medlem
FD1CC1F0-F9A6-4FE6-87B8-0D417BA2EC1E.jpeg

2008 Henriot Champagne Brut Millésimé


Köpte två lådor av denna när den såldes för något år sedan. Tänkte öppna en flaska av ren nyfikenhet som ska drickas över två dagar. Självklart är det alldeles för tidigt men lite kul ändå.

Ung, med gröna äpplen och redan tillgänglig, men en aning anonym i så här unga år. Här behövs mognadstoner men materialet är riktigt gott och har en bra syra. Elegant och hustypisk. Förmodligen ännu bättre imorgon. Känns som att den kan se tiden an.
Nu har jag stillat min nyfikenhet och tror att ca 2023 kan vara lagom att dricka nästa flaska.
 
Toppen