Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
DSC_0826.JPG

Gårdagens Champagner.
En genomgång av årgång 1996 stod på menyn. Krug 1988 öppnade upp kvällen och den gjorde så klart ingen besviken. Fortfarande pigg och fräsch, vilken storslagen champagne det är. När det kommer till årgång 1996 så dracks den enligt följande ordning.
Första flighten var Salon, Krug och Comtes. Där Krug och Salon var helt i en egen klass, lite synd att sätta Comtes mot dessa Champagner då den kom bort sig helt, utan att vara dålig på något sätt.
Andra flighten var Cristal, Dompa och Philipponnat Clos des Goisses. Här var vi ganska överens om att Cristal var den bästa, även om Clos des Goisses lyftes fram av några.
Tredje rundan var Belle Epoque, La Grand Annee samt Bollinger RD. Dessa var ganska lika men RD blev vinnare med lite tid i glaset. La Grand Annee var bäst direkt men tappade en del med lite luftning.
Fjärde och sista flighten bestod av Sir Winston, Cuvée des Enchanteleurs och Dom Ruinart. Här var Sir Winston bäst med Cuvée des Enchanteleurs som utmanare.
Topp tre av kvällens Champagner var enligt mig. Salon som etta och Krug som tvåa. Dessa spelade i en helt egen division, klart bästa jag druckit någonsin. Några hade Krug som etta och Salon som två men alla var rörande överens om att dessa två var klart bäst. Som trea hade jag Sir Winston. Har provat den minst sex gånger senaste åren och den leverarar varje gång. Kul var att samtliga flaskor levererade och att ingen var trött eller dålig. Lite surrealistisk att betyger på den "sämsta" Champagnen blev 90 poäng, vilket en vanlig kväll hade varit en vinnare.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 18387
Gårdagens Champagner.
En genomgång av årgång 1996 stod på menyn. Krug 1988 öppnade upp kvällen och den gjorde så klart ingen besviken. Fortfarande pigg och fräsch, vilken storslagen champagne det är. När det kommer till årgång 1996 så dracks den enligt följande ordning.
Första flighten var Salon, Krug och Comtes. Där Krug och Salon var helt i en egen klass, lite synd att sätta Comtes mot dessa Champagner då den kom bort sig helt, utan att vara dålig på något sätt.
Andra flighten var Cristal, Dompa och Philipponnat Clos des Goisses. Här var vi ganska överens om att Cristal var den bästa, även om Clos des Goisses lyftes fram av några.
Tredje rundan var Belle Epoque, La Grand Annee samt Bollinger RD. Dessa var ganska lika men RD blev vinnare med lite tid i glaset. La Grand Annee var bäst direkt men tappade en del med lite luftning.
Fjärde och sista flighten bestod av Sir Winston, Cuvée des Enchanteleurs och Dom Ruinart. Här var Sir Winston bäst med Cuvée des Enchanteleurs som utmanare.
Topp tre av kvällens Champagner var enligt mig. Salon som etta och Krug som tvåa. Dessa spelade i en helt egen division, klart bästa jag druckit någonsin. Några hade Krug som etta och Salon som två men alla var rörande överens om att dessa två var klart bäst. Som trea hade jag Sir Winston. Har provat den minst sex gånger senaste åren och den leverarar varje gång. Kul var att samtliga flaskor levererade och att ingen var trött eller dålig. Lite surrealistisk att betyger på den "sämsta" Champagnen blev 90 poäng, vilket en vanlig kväll hade varit en vinnare.
Jösses va trevligt! Jag tar gärna med mig en 96a nästa gång :p
 

Jos

Medlem
Försöker rensa lite och ordna bland flaskorna och hittade ett gäng Vilmart NV Grand Cellier. Står L07 12 på, är det deg Juli 2012? Borde det innebära basår 2008?
 

Jesper L

Medlem
Fötterna värker... huvudet är segt... målningen är klar!!
12 timmars målande igår och några timmar idag. Fy fan för att arbeta som målare..
;)

Då tjejen inte får dricka så får jag hålla mig till budget-champagne. Beaumont Des Crayéres Grande Réserve Brut dricks på golvet i nya lägenheten. Flaskan är uppdrucken till 95% och den får godkänt. Resterande 5% får konsumeras i halvt sovande tillstånd :D

upload_2019-11-17_16-11-44.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 18387
Gårdagens Champagner.
En genomgång av årgång 1996 stod på menyn. Krug 1988 öppnade upp kvällen och den gjorde så klart ingen besviken. Fortfarande pigg och fräsch, vilken storslagen champagne det är. När det kommer till årgång 1996 så dracks den enligt följande ordning.
Första flighten var Salon, Krug och Comtes. Där Krug och Salon var helt i en egen klass, lite synd att sätta Comtes mot dessa Champagner då den kom bort sig helt, utan att vara dålig på något sätt.
Andra flighten var Cristal, Dompa och Philipponnat Clos des Goisses. Här var vi ganska överens om att Cristal var den bästa, även om Clos des Goisses lyftes fram av några.
Tredje rundan var Belle Epoque, La Grand Annee samt Bollinger RD. Dessa var ganska lika men RD blev vinnare med lite tid i glaset. La Grand Annee var bäst direkt men tappade en del med lite luftning.
Fjärde och sista flighten bestod av Sir Winston, Cuvée des Enchanteleurs och Dom Ruinart. Här var Sir Winston bäst med Cuvée des Enchanteleurs som utmanare.
Topp tre av kvällens Champagner var enligt mig. Salon som etta och Krug som tvåa. Dessa spelade i en helt egen division, klart bästa jag druckit någonsin. Några hade Krug som etta och Salon som två men alla var rörande överens om att dessa två var klart bäst. Som trea hade jag Sir Winston. Har provat den minst sex gånger senaste åren och den leverarar varje gång. Kul var att samtliga flaskor levererade och att ingen var trött eller dålig. Lite surrealistisk att betyger på den "sämsta" Champagnen blev 90 poäng, vilket en vanlig kväll hade varit en vinnare.
Wow! Vilken jäkla provning! :eek:
 

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 18387
Gårdagens Champagner.
En genomgång av årgång 1996 stod på menyn. Krug 1988 öppnade upp kvällen och den gjorde så klart ingen besviken. Fortfarande pigg och fräsch, vilken storslagen champagne det är. När det kommer till årgång 1996 så dracks den enligt följande ordning.
Första flighten var Salon, Krug och Comtes. Där Krug och Salon var helt i en egen klass, lite synd att sätta Comtes mot dessa Champagner då den kom bort sig helt, utan att vara dålig på något sätt.
Andra flighten var Cristal, Dompa och Philipponnat Clos des Goisses. Här var vi ganska överens om att Cristal var den bästa, även om Clos des Goisses lyftes fram av några.
Tredje rundan var Belle Epoque, La Grand Annee samt Bollinger RD. Dessa var ganska lika men RD blev vinnare med lite tid i glaset. La Grand Annee var bäst direkt men tappade en del med lite luftning.
Fjärde och sista flighten bestod av Sir Winston, Cuvée des Enchanteleurs och Dom Ruinart. Här var Sir Winston bäst med Cuvée des Enchanteleurs som utmanare.
Topp tre av kvällens Champagner var enligt mig. Salon som etta och Krug som tvåa. Dessa spelade i en helt egen division, klart bästa jag druckit någonsin. Några hade Krug som etta och Salon som två men alla var rörande överens om att dessa två var klart bäst. Som trea hade jag Sir Winston. Har provat den minst sex gånger senaste åren och den leverarar varje gång. Kul var att samtliga flaskor levererade och att ingen var trött eller dålig. Lite surrealistisk att betyger på den "sämsta" Champagnen blev 90 poäng, vilket en vanlig kväll hade varit en vinnare.
Jösses! :)
Vad tyckte du om Krug 88 vs 96?
 

MartinE

Medlem
Försöker rensa lite och ordna bland flaskorna och hittade ett gäng Vilmart NV Grand Cellier. Står L07 12 på, är det deg Juli 2012? Borde det innebära basår 2008?
Ska tydligen vara bas 2010 med reservvin från 2008 och 2009.

"L07 12" borde betyda juli 2012, även om min erfarenhet är att det brukar vara två bokstäver till efter L:et. Men Vilmart är ju numera alltid väldigt tydliga med degorgeringsdatum, så det borde rimligen även stå juli, d v s juillet, 2012 i klartext på baksidesetiketten!?

Blev den degorgerad i juli 2012 borde den under alla omständigheter ha 2009 som basår, med reservviner från 2008 och 2007!

Tillägg: Inser nu att din flaska är så pass gammal att degdatum inte står utskrivet på baksidan och att du hittade dina siffror på framsidan! Det innebär ändå att den blev degorgerad i juli 2012. :)
 

FredrikC

Medlem
xSk3SHY_d.jpg


Tråkig bild men desto roligare provning. Helblind Prestigeprovning på Systembolaget. Mycket lyckat och en väldigt trevlig kväll!

1. Palmer & Co Brut Reserve
2. Palmer & Co Amazone de Palmer
3. Perrier Jouët Belle Epoque 2012
4. Krug Grand Cuvee
5. Dom Perignon 2008
Kul provning! Vilken blev vinnare?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
uYfGJF9.jpg

2008 Louis Roederer Vintage Brut
Flaska öppnad en lördagkväll och drucken ur över 4 dagar.

Dag 1:
Lätt mörknande guldgul färg med små bubblor. Insåg direkt att korken kom upp lite för enkelt och att det definitivt hade kommit in, om än minimalt, lite syre i flaskan. Smakmässigt hur god som helst, den i särklass bästa Louis Roederer 2008 jag öppnat hittills! De jag druckit tidigare har varit stängda och inte alls särskilt tillgängliga, och det här är raka motsatsen. Mängder av mogna äpplen, brioche, vanilj och nötter. En pigg syra men inte så pigga bubblor! Fantastiskt god! 91p

Dag 3
:
Jag skippade dag två då jag inte var hemma, men här hade den börjat få lite mer oxidativa toner och blivit "äldre" i stilen. Fortfarande mycket små bubblor kvar, och en mycket nötigare och fylligare smak. Mer russin och honung. 92p

Dag 4:
Fortfarande trevlig i glaset, men inte lika bra som kvällen innan. Mycket bakad frukt, russing och honung. Syran finns där men inga bubblor. Ett riktigt gott vin!

Jag kan dra slutsatsen att det här är ett vin som jag före öppning trodde skulle vara ganska stängt då det inte var längesen jag stötte på en sådan flaska. Tur för mig är att jag öppnade just den här flaskan nu, för hade den fått ligga flera år och läckt syre hade den nog inte varit särskilt rolig. Tur i oturen (?) helt enkelt!

Frågan är bara hur man ska resonera kring de flaskor man har kvar... Någon som druckit samma årgång nyligen?

(Och en liten shout out till @Helen också för supersnabb och smidig leverans av lite Lehmann-glas när man varit klantig och råkat ha sönder för många hemma..! :D)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Blev en flaska 2008 Bollinger La Grande Année i förra veckan. Inga direkta noter men detta var riktigt gott! Nötter, röda äpplen, början till mognad och en inte översvallande 2008-syra. Detta gjorde att balansen fanns där redan. En riktigt j-a bra champagne! Vilket alla vid bordet var eniga om. Glad att jag har fler. 95+
 

FredrikC

Medlem
Blev en flaska 2008 Bollinger La Grande Année i förra veckan. Inga direkta noter men detta var riktigt gott! Nötter, röda äpplen, början till mognad och en inte översvallande 2008-syra. Detta gjorde att balansen fanns där redan. En riktigt j-a bra champagne! Vilket alla vid bordet var eniga om. Glad att jag har fler. 95+
Kul med röda äpplen på en GA. Både min 02a och 04a var rejält av gröna äpplen i så ser fram emot mina GA08.
 
Toppen