Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Screenshot_20191104-162155_Gallery.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Onsdagskväll med gubbarna.
20191106 EVS.jpg


De Sousa Caudalies Rosé (deg 19 bas 11)
Bärig, typ smultron. Fatad och avslut av blodapelsin. Fantastiskt bra i den fatade skolan och kan mäta sig med Eglys dito.

Egly PM
Funkig odlardoft av filt och blöt hund. Tankarna gick till PM... Ingen favorit och inte värd att belasta levern med.

Fredric Savart Bulles Rosé (deg 18)
Skrev ingenting men vilken härlig rosé, framförallt på snoken efter någon timma i glaset! Metagissade Savart.

Egly 2008
Kul att få den blint efter att @vintomas ordnat så att vi inte fick dricka den i Stockholm...:eek: Svårplacerad men fick lite godistoner och nöt på näsan följt av sälta i munnen. Relativt torr och frisk. Tror jag var inne på BdB från början och möjligtvis 08a. Efter otaliga felgissningar fick jag fram Egly. Vidhåller att VV är min favorit och förstår inte att den fått 100 p av Parker.

Billecart NF 1996 mg
Moget på doften, med hasselnötter och honung. Precis som jag gillar min skumpa! Bra balans men relativt kort i smaken fick mig att tro att det var en enklare vintage från 90-talet. Inget utmärkande syra gjorde att jag gissade 95 med 89 och 93 som backup. Ytterligare än 96a som förlorat sin markanta syra. 96 är inget år som kommer hålla i evigheter som det först verkade.

Mycket bra vin men blev ändå förvånad av hur utvecklade den var och att den hade relativt kort smak. Drack samma vin på halvmagnum i våras och den flaskan var betydligt piggare.

Moët 2008 mg
Krut, krut och krut! Ung och fullt med syra. Tänkte BdB och Mumm de Cramant eller Heidsieck. Gissade Henriot och Dompa innan polletten föll ner. Inte ofta man får Moët blint men vinet är riktigt bra om man gillar krut.

Belle Epoque 2008
Snacka om knutet vin! Skrev ingenting alls förutom blommigt och BdB. Gissade därför FdP 2008. Har inte druckit denna sedan den släpptes men har inte hänt mycket alls. Får vänta 5 år till känns det som...

PP Cuvée Speciale/Chetillon 1999
Wow! Käft och nässmäll direkt. Det har får mig att tända till på alla cylindrar. Kaffe och torkad frukt, fin mognad och grym balans. Syran finns där och smaken sitter kvar länge. Kvällens bästa utan tvekan för mig. Chardonnay ska lagras! Gissade 96 vad jag minns och det här måste vara den piggaste 99an jag druckit på senare tid. Har skrivit Selosse men förstår inte riktigt varför jag gissade på det om jag nu gjorde det. Efter några ledtrådar hamnade jag rätt. Imponerad ytterligare än gång av gammal PP!:)

Amour de Deutz 2008
Betydligt yngre men vilken champagne! Nougat och ett begynnande mognadstoner i bakgrunden. Smaken är betydligt friskare och präglad av citrus. Elegant och komplex. Ingen tvekan om att det var en husprestige från troligtvis 08. Gissade Cristal 08 på grund av elegansen och citrusen även om den inte var så utvecklad när jag drack Cristal 08 i våras. Känns som den här kan bli hur bra som helst och jag som brukar rata ung oekad BdB kan dricka det här med behag.

Ingen tyckte den smakade kemiskt, smultron eller körsbär som den gjorde blint med karamellfärg i Malmö.:D

Eric Rodez Grands Vintages
Min favorit av Rodez viner som skiljer sig från övriga genom att den baseras på konsten att blanda reservviner. Typisk ekad odlarstil med skumbanan och blommor. Gissades Selosse Carelles som får anses vara ett bra betyg. Hade nog själv kunnat gissa Selosse med tanke på stilen. En annan satte den som bästa vin innan avtäckning...

Ett vin som tydliggör Erics gamla koppling till Krug.

Min topplista:
  1. PP Chetillon 1999
  2. Eric Rodez
  3. Billecart NF 1996 mg
  4. Amour 2008
  5. Fredric Savart Rosé
  6. De Sousa Caudalies Rosé
  7. Egly 2008
  8. Moët 2008
  9. Belle 2008
  10. Egly PM
Total vinnare blev PP 1999 med 3 förstaröster. Eftersom @feskhandlarn stod för sammanställningen röstades det bara på vinnaren för att hålla nere antalet variabler.;)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
5DCCDFB3-30F0-47A5-953F-9D62F84FA0CE.jpeg

2002 Comte Audoin de Dampierre

Lite mogen doft med rostade nötter och krut. Smaken är kanske inte superkomplex men här finns god mognad och härlig 2002 frukt med bra syra. @Ekdahl brukar tjata ;) om vikten av mognad och antal år på korken, när vi träffas i vårt lilla champagnesällskap, och jag måste säga att mognad är kanske den parameter som jag nu för tiden sätter främst när det gäller hur pass mycket jag gillar ett vin. Att dricka vinerna i rätt fas är oerhört viktigt för en optimal upplevelse och som samtidigt gör rättvisa åt vinet, men inte alltid så lätt att orka vänta ut. Hur som helst tycker jag att denna förhållandevis enkla och billiga champagne är riktigt bra nu.
Beställde bara 2 flaskor efter att @Ekdahl hade med den på senast träffen. Har nyss beställt 3 flaskor till.
 

Johan L

Medlem
Visa bifogad bild 18337
2002 Comte Audoin de Dampierre

Lite mogen doft med rostade nötter och krut. Smaken är kanske inte superkomplex men här finns god mognad och härlig 2002 frukt med bra syra. @Ekdahl brukar tjata ;) om vikten av mognad och antal år på korken, när vi träffas i vårt lilla champagnesällskap, och jag måste säga att mognad är kanske den parameter som jag nu för tiden sätter främst när det gäller hur pass mycket jag gillar ett vin. Att dricka vinerna i rätt fas är oerhört viktigt för en optimal upplevelse och som samtidigt gör rättvisa åt vinet, men inte alltid så lätt att orka vänta ut. Hur som helst tycker jag att denna förhållandevis enkla och billiga champagne är riktigt bra nu.
Beställde bara 2 flaskor efter att @Ekdahl hade med den på senast träffen. Har nyss beställt 3 flaskor till.

Beställde också två flaskor av denna efter tips här och knäppte första i helgen. Inte alls dumt!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Auktions- och Selossevaka med @Christer J och mat från @feskhandlarn.
Några chokladbollar fick sätta livet till med...

20191111_180654.jpg


Thomas Parseval
Torkad frukt och lite söt tropisk litchi. Brödig och nötig smak. Ung och snustorr, gissade blend 2015 och möjligtvis NV. Bra skumpa med mycket karaktär trots sin ungdom. Lite tillsatser hade inte skadat dock...

De Sousa Caudalies (deg 19 bas 11)
Ekat soleravin med fullt ös från start ala Selosse. Blommor och skumbanan avslöjar tydlig fatpåverkan. Inte skyhög syra utan absolut drickvänlig redan från släpp på grund av eken. Herrarna gissade rätt med någon ledtråd. Bra vin om man gillar stilen till en tredjedel av grannens pris!

Clandestin Les Semblables (deg 18 år 16)
Egen bonusflaska med tanke på värdens fetisch för odlare. Ren pinot från Voutte & Sorbée men med köpta druvor och svärsonen vid rodret om jag fattat det rätt. Tegelfärgad. Rabarberpaj i massor på näsan med rabarber och röda äpplen i smaken. Ren och friskt stil men ändå fullt med power. Påminner om Fidele. Också ett bra vin och alla var nöjda och flaskorna tomma.
 

Elvis

Medlem
Jag besökte Charles Heidsieck i förra veckan och fick då prova:

Charles Heidsieck Brut Reserve
Charles Heidsieck BdB
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004
Charles Heidsieck 2008
Charles Heidsieck 2000

För mig var Charles Heidsieck 2008 bästa vinet redan nu. Dessutom otrolig potential.

BdM 2004 tyckte jag var lite märklig på näsan och inte särskilt imponerande. Näst bästa vin var faktiskt vanliga Brut Reserve med 2014-bas.
 

Kevinator

Medlem
Jag besökte Charles Heidsieck i förra veckan och fick då prova:

Charles Heidsieck Brut Reserve
Charles Heidsieck BdB
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004
Charles Heidsieck 2008
Charles Heidsieck 2000

För mig var Charles Heidsieck 2008 bästa vinet redan nu. Dessutom otrolig potential.

BdM 2004 tyckte jag var lite märklig på näsan och inte särskilt imponerande. Näst bästa vin var faktiskt vanliga Brut Reserve med 2014-bas.
Slår också ett slag för den vanliga Brut Reserven. 42% reservvin, väldigt prisvärd och bra champagne!
 
Toppen