Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Swedish

Medlem
Jag la dem i spoiler om någon ville gå på provningen utan att veta facit, men här kommer de:
1. Palmer & Co Brut Reserve
2. Palmer & Co Amazone de Palmer
3. Perrier Jouët Belle Epoque 2012
4. Krug Grand Cuvee
5. Dom Perignon 2008

Innehållet skiljer sig åt vid varje tillfälle. Dessutom skiljer sig konceptet från butik till butik. Med andra ord ska du aldrig få samma innehåll.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 18387
Gårdagens Champagner.
En genomgång av årgång 1996 stod på menyn. Krug 1988 öppnade upp kvällen och den gjorde så klart ingen besviken. Fortfarande pigg och fräsch, vilken storslagen champagne det är. När det kommer till årgång 1996 så dracks den enligt följande ordning.
Första flighten var Salon, Krug och Comtes. Där Krug och Salon var helt i en egen klass, lite synd att sätta Comtes mot dessa Champagner då den kom bort sig helt, utan att vara dålig på något sätt.
Andra flighten var Cristal, Dompa och Philipponnat Clos des Goisses. Här var vi ganska överens om att Cristal var den bästa, även om Clos des Goisses lyftes fram av några.
Tredje rundan var Belle Epoque, La Grand Annee samt Bollinger RD. Dessa var ganska lika men RD blev vinnare med lite tid i glaset. La Grand Annee var bäst direkt men tappade en del med lite luftning.
Fjärde och sista flighten bestod av Sir Winston, Cuvée des Enchanteleurs och Dom Ruinart. Här var Sir Winston bäst med Cuvée des Enchanteleurs som utmanare.
Topp tre av kvällens Champagner var enligt mig. Salon som etta och Krug som tvåa. Dessa spelade i en helt egen division, klart bästa jag druckit någonsin. Några hade Krug som etta och Salon som två men alla var rörande överens om att dessa två var klart bäst. Som trea hade jag Sir Winston. Har provat den minst sex gånger senaste åren och den leverarar varje gång. Kul var att samtliga flaskor levererade och att ingen var trött eller dålig. Lite surrealistisk att betyger på den "sämsta" Champagnen blev 90 poäng, vilket en vanlig kväll hade varit en vinnare.

Vilken kul provning, grattis!

Har druckit alla utom Belle 96 och tror bara jag druckit Dom Ruinart 96 som rosé. Antar att ni drack öppet (själv hade jag haft en annan tågordning om jag valt flighterna;)) men kul att höra ytterligare en källa på att Salon 96 levererar. Har alltid tyckt den varit för ung... Krug 96 fick jag blint i våras och det är en av de bästa champagner jag druckit i år. Winston 96 är också helt magisk så det är ett bra betyg om den kommer trea!

Verkar dessutom som att prestigerna från 96 håller fanan högt fortfarande vilket är betryggande. Har annars vissa tveksamheter till 96 som odödlig årgång som diskuterats här.

Alltid kul med horisontaler där man kan jämföra olika stilar bättre än vid vertikaler. Nästa projekt är väl att samla alla 02or om några år.:cigarr:
 

Thomas

Medlem
Vilken kul provning, grattis!
Ja den var inte dålig alls. Alla flaskor levererade och ingen var trött eller dålig.

Verkar dessutom som att prestigerna från 96 håller fanan högt fortfarande vilket är betryggande. Har annars vissa tveksamheter till 96 som odödlig årgång som diskuterats här.
Baserat på denna provning så kommer de flesta hålla hög klass flera år till. Framför allt Salon och Krug. Belle Epoque och kanske även La Grand Annee står nog på sin topp just nu enligt mitt tycke i alla fall.

Alltid kul med horisontaler där man kan jämföra olika stilar bättre än vid vertikaler. Nästa projekt är väl att samla alla 02or om några år.:cigarr:
Projektet samla 02or har påbörjats redan nu, så det är nog nästa stora provning att ordna för min del tror jag. Dom börjar bli riktig bra nu några av dom.
 

Sigdarve

Medlem
Min första Jacquesson. Kan tänka mig fler.

742a.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Menar du millesime 2012 eller basårgång 2012? Den jag drack ikväll är av basårgång 2013, mycket trevlig årgång av chardonnay.
Millesime 2012 som jag köpte på plats när Damien packade vinerna när vi var där....
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag hade nog väntat ett tag till med dessa. Jag har också en låda av millesime 2012 och en låda vielles vignes 2012.

Tror nog också att jag väntar några år innan jag öppnar första flaskan, finns så mycket annat bubbel i källaren att öppna innan denna bör bli aktuell... vilket var min gissning... men om det är någon som lyckades få en flaska och provat så får de gärna dela med sig
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag har varit i de flesta vinområdena i Europa och jag måste bara säga att de provningar som jag varit på där man är ensam med vinmakaren är de bästa ... En av de coolaste var på Damian Hugot där vi var ensamma men honom och hans flickvän mitt produktionen... de hade för dagen millesime 2012 som de körde i produktionen.... vi hade en provning där vi tog flaskorna från linan... hur coolt är inte det. Jag har många fler upplevelser på detta tema... det gallier egentigen alla områden förutom champagne... där vissa provningar kan vara rätt trista
 

Ekdahl

Medlem
Tror nog också att jag väntar några år innan jag öppnar första flaskan, finns så mycket annat bubbel i källaren att öppna innan denna bör bli aktuell... vilket var min gissning... men om det är någon som lyckades få en flaska och provat så får de gärna dela med sig
Jag har provat -12an vid ett par tillfällen. Den är ung men ändå tillgänglig som Hugot (alltid?) är. Kan nog säga att den verkar följa -06ans och -08ans utvecklingsbana hittills och då bör den kunna börja hitta sitt drickfönster om ca 3-4 år
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Billecart 07, ekfat och persika, ljuvligt. 07orna börjar bli riktigt riktigt bra nu.
Kul! Billecart är alltid bra och 07 är allmänt en bra årgång att dricka nu. Intressant att du känner ek det har jag aldrig gjort i Billecarts viner vad jag kan minnas.

Billecart är smarsamma med ek. Bara prestigerna ekfatslagras och endast Clos Saint Hune är 100 % ekad. Vintagen är oekad vad jag vet.
 

Jesper L

Medlem
Beaumont des Crayéres Fleur de Prestige 2006

På näsan är det maximal brödighet första kvarten innan toner av äpple, aprikos och begynnelse av mogen frukt. Banan och krossade mandlar dominerar efter första timmen.

Första sippen levererar mogen frukt (banan) och citrus. Syran är påtaglig och champagnen levererar en jäkla fin upplevelse!

Får se hur länge mina två resterande flaskor överlever.. För 319kr är det här riktigt riktigt bra.

Mums!



upload_2019-11-30_17-24-58.jpeg
 
Toppen