Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Aj aj, undrar om det kan ha varit olika årgångsblandningar eller om den andra bara var en svag flaska. Mina två (från samma beställning) var jättebra och ännu bättre.
Mina kom ifrån två olika beställningar men inom loppet av 3 dagar. Tror det var samma deg datum osv.
Du får vara lite försökskanin här och säga om du hittar nån variation :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Säsongspremiär för "På spåret".
I vanlig ordning hade vi ställt till med en bättre buffé i bistron (soffan hemma) med halstrade pilgrimsmusslor, salmalax, 3 sorters ostar, wakamesallad och diverse grönsaker och såser. Nu är det dags att rycka i sms-nödbromsen för att, på distans, tävla mot den allt för allmänbildade fadern i denna frågesport. En utmaning man aldrig tackar nej till, men allt som oftast ser sig besegrad i.

Till detta öppnades en flaska Taittinger Brut Millésimé 2006

Då vi den senaste tiden nästan enbart druckit diverse Bdb kändes direkt på första sniffen att det var något annat i glasen nu. Till första resan var det mest knuten med äpplen, en väldigt liten bit bröd och massa med citron både när det kommer till doft och smak. Till andra resan hade den öppnat upp sig lite och nu kom pinot-tonerna fram lite mer (50/50 chard/PN). Smaken nu följdes av ett hav med smultron och röda bär. Kanske är det årgången som skickar upp lite sötaktig frukt eller så är det lite väl tilltagen dosage men jag hittar en sötma i eftersmaken som jag inte var beredd på. Hur som helst ett trevligt vin som dricker bra nu.
poäng då? Tja varför inte en stabil 88:a
 
Precis som trobeck anser jag att premiär av på spåret förtjänar champagne. Pierre Gimmonet Special Club 2006 gjorde mig lika nöjd som årgång 2002 senast. Generös frukt med en ovanligt tydlig päronton, tillsammans med gräddighet gav mig päronsplitt associationer. Fin syra balanserade den väl dock. Rejäl koncentration och lång eftersmak ger den stabila 92 p.
 

Per Stade

Lege artis
Hustrun var lite sugen så det blev lite söndagsdricka:
image.jpg


2004 är trevlig redan nu, speciellt om den får lite luft en stund. Glöm det där jag skrev om 15 år, även om den säkert kan utvecklas med 5-10 år till på nacken. Tyvärr är det för lite i flaskorna som synes.
 

Elvis

Medlem
Provning med "champagnegänget" igår på Grappe. Av en ren tillfällighet var @Caviste där och ledde en provning av Savart så vi började med att prova igenom det sortimentet. Jag måste säga att jag verkligen gillar Savart och framför allt rosén. Det är nog inget vågat tips att dagnes släpp från Caviste är Savart.

Inklusive de fyra Savart-vinerna blev det totalt elva olika bubbel:
Savart l'Ouverture
Savart l'Accomplie
Savart Bulle de Rosé
Savart l'Année 2011
Mailly Blanc de Noirs
Graham Beck Blanc de Blancs 2010
Jacquesson 1996
Dom Pérignon Oenothèque 1995
Ridgeview Bloomsbury 2006
Leclerc Briant Les Crayères (80-tal)
Leclerc Briant Le Clos de Champions (80-tal)

Kvällens vin: Dom Pérignon Oenothèque 1995, utan tvekan
Kvällens överraskning: Graham Beck Blanc de Blancs 2010, ett mycket gott bubbel. Jag tog med den flaskan men den serverades blint för övriga. Alla tyckte att den var strålande och det var obetalbart att se allas miner när jag tog fram flaskan och visade vad det var.
 
I afton skall vi bl.a. prova Blondel Prestige Premier Cru Brut (72774). En skapelse av 50% Pinot Noir och 50% Chardonnay från Montagne de Reims med en dosage 7,9 g/L samt lagrad minst 5 år på jästfällningen. Någon som har en erfarenhet av denna NV?
Givetvis skriver jag lite om detta efter provningen.

Trevlig fredag!
Glömde återkomma med mina kommentarer gällande Blondel Prestige Premier Cru Brut
Arom: Doften är lätt med inslag av citrus, äpple, och charkuterier.
Smak: Smaken uppvisar en frisk, men balanserad syra och aromer som citrus, pomerans, mandel och grönt äpple.
Motivering och betyg: Blondel Cuvée Prestige Brut är en fin gyllene skapelse med pigga bubblor. Både doften och smaken är frisk och trevlig med en del lagringstoner. Man hittar både de klassiska äpple och citrus-aromerna, men även lite mer okända upplevelser som kan karaktäriseras som charkuterier, lätt rökighet och våta kläder. Det kanske låter otrevligt, men tvärt om är detta en mycket god champagne. Det samlade helhetsintrycket ger denna dryck, enligt oss, ett betyg på 8,5.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
I helgen dracks det en för mig helt okänd skumpa med en fullständigt gräslig etikett som dock visade sig var ett riktigt riktigt jäkla kap!
Skumpan i fråga heter 2008 Francois Secondé Sillery och jag fick den från Franska Vinlistan som har den på kampanj nu.

Trots sin ungdom så hade den de där sköna mognadstonerna jag gillar samtidigt som den bjöd på en förvånade längd och kraft för att vara en BdB. Syran var väldigt välintegrerad och det var längesedan jag drack en skumpa som kändes så perfekt drickmogen nu som denna. Dock kan jag tänka mig att detta inte är någon långliggare utan snarare en skumpa som är jäkligt god att dricka nu medans man väntar på att de andra små äggen ska ligga till sig. 92P till 2008 Francois Secondé Sillery. Synd bara att man måste titta bort när man häller för att slippa våndas över etiketten men det är det värt! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
I helgen dracks det en för mig helt okänd skumpa med en fullständigt gräslig etikett som dock visade sig var ett riktigt riktigt jäkla kap!
Skumpan i fråga heter 2008 Francois Secondé Sillery och jag fick den från Franska Vinlistan som har den på kampanj nu.

Trots sin ungdom så hade den de där sköna mognadstonerna jag gillar samtidigt som den bjöd på en förvånade längd och kraft för att vara en BdB. Syran var väldigt välintegrerad och det var längesedan jag drack en skumpa som kändes så perfekt drickmogen nu som denna. Dock kan jag tänka mig att detta inte är någon långliggare utan snarare en skumpa som är jäkligt god att dricka nu medans man väntar på att de andra små äggen ska ligga till sig. 92P till 2008 Francois Secondé Sillery. Synd bara att man måste titta bort när man häller för att slippa våndas över etiketten men det är det värt! :)
Det går även att snurra flaskan så etiketten kommer utom synhåll;)
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2006 Henriot Millesime och 1kg färska räkor passar som ett gott slut på arbetsveckan och en bra början på helgen. Henriot känns ibland som en något bortglömd producent. Själv tycker jag att Henriot gör fantastisk god Champagne. Den här flaskan är inget undantag. Skitgod helt enkelt! Får nog köpa några till.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 5574
2006 Henriot Millesime och 1kg färska räkor passar som ett gott slut på arbetsveckan och en bra början på helgen. Henriot känns ibland som en något bortglömd producent. Själv tycker jag att Henriot gör fantastisk god Champagne. Den här flaskan är inget undantag. Skitgod helt enkelt! Får nog köpa några till.
Drack en 1998:a häromdagen som var helt fantastisk så det tycker jag verkligen du skall göra :)
 

grappa

Medlem
Visa bifogad bild 5574
2006 Henriot Millesime och 1kg färska räkor passar som ett gott slut på arbetsveckan och en bra början på helgen. Henriot känns ibland som en något bortglömd producent. Själv tycker jag att Henriot gör fantastisk god Champagne. Den här flaskan är inget undantag. Skitgod helt enkelt! Får nog köpa några till.
Tur att jag redan handlat. Detta är min favorit av Champagner än så länge även om jag givetvis letar efter ännu bättre.
 

gece

Man vänjer sig.
Drack lite bubbel på provning hos PK-SB i torsdags som bl.a. inkluderade en hel del ur gårdagens släpp. Ord kan inte beskriva den underbara doften som stod över provningsrummet när man kom in och satte sig vid sina tio glas.
  1. 2008 Pierre Gimonnet Spécial Club (100% CH) En trevlig men inte speciellt uppseendeväckande historia. Mycket äpplen (spektrum grönt-gult), lite Trocadero. Rätt slank i aromatiken men mycket bra syra.
  2. 2004 Clos Bourmault Grand Cru Brut (100% CH) Inledningsvis inte helt angenäm doft av sjöbotten, bränd plast och kaffe, som efter ett tag utvecklades till klart trevligare, lite smöriga ekfatstoner, och gul frukt ("gult vingummi" har jag skrivit i mina noteringar). Voluptuös men elegant smak med massa snygg ek, lite smör, lite tulpanstjälkar/hyacinter. Som en bra kalifornisk Chardonnay med bubblor. Kan nog må bra av ett år eller två i ryggläge för att integrera eken ytterligare lite.
  3. NV Drappier Quattor Blanc de Quatre Blanc (25% vardera av Arbanne, Petit Meslier, Blanc Vrai & Chardonnay) Något anonym men ganska trevlig, lite mogen, smak med valnötter och mjölkchoklad.
  4. NV Franck Pascal Reliance Brut Nature (70% PM, 25% PM, 5% CH) Lite udda, petroleumrökig aromatik som får mig att tänka på garage/bergrum, under vilket återfinns gula äpplen. Ganska stram mineralisk munkänsla. Hade kunnat luras att detta var en bättre bubblande diesling.
  5. NV David Leclapart l'Artiste (100% CH) Svårt att säga om jag gillar detta eller ej, men kul att dricka. Initialt lite unken doft av (igen) sjöbotten och/eller vått ylle som sedan lättar något och ger plats åt oxiderad äppeljuice och valnötter. I munnen fortsätter det oxidativa temat med sherry, lite jordighet och lite blommig parfym.
  6. NV Pierre Péters Reserve Oubliée (100% CH, blandning av viner från 1988-2007) Ganska slank med mogna dofter åt det nötiga hållet, typ nougat. Bra syra och rejält mineralisk munkänsla.
  7. NV André Clouet Cuvée 1911 (100% PN) Mycket rostade toner, typ choklad med kaffecrisp, och lite rökighet (det där bergrummet igen...) samt citronfanta.
  8. NV Jacques Selosse VO (100% CH, från förra årets SB-släpp så deggad våren 2014, maj har jag för mig) Har inte druckit jättemycket Selosse innan, tyvärr, men det här var en så uppenbar Selosse att den inte hade varit lättare att identifiera om man gett mig flaskan direkt. Som att kliva in i en blomsterbutik i juletid med massor av hyacinter samt andra blandade vegetativa toner, något mer parfymerade florala toner samt hasselnötter och, efter en stunds luft, honung. Vansinnigt tryck i syran. Fruktansvärt bra.
  9. NV Egly-Ouriet VP (70% PN, 30% CH) Färgen drar lite, lite, lite åt koppar/rosa. Ganska oangenäm doft som mest luktar kräks, under vilket finns lite kaffe. I munnen känns det rätt tunt, med en smak av Schweppes Bitter Lemon (en fantastisk läskedryck som funkar något sämre här).
  10. 1995 Château de Bligny Blanc de Blancs (100% CH, från magnum) Mogen, lite gräddig och aningens blommig doft initialt, något tunn, men andra varvet av genomdoftning kommer det fram rika mognadstoner av kaffe, nougat och choklad och plötsligt sitter jag med ett generöst och mycket tilltalande vin mitt i livet.
Gruppen i allmänhet ansåg Bligny vara vinnaren med Selosse på andraplats och Bourmault hack i häl. För mig blev Selosse klar vinnare, med ganska jämnt skägg mellan Bligny och Bourmault. Gimonnet känns som att han kan vinna på några år, och Leclapart blir jag som sagt inte klok på om den var bra eller dålig, Egly-Ouriet föll mig inte alls på läppen (är inte så förtjust i kräks ;) ) och Franck Pascal var ingen stor favorit heller. Övriga viner får godkänt, Pierre Péters lutar åt VG. Bortsett från att det är kul att dricka en massa skumpa var det något av en ögonöppnare att jag uppvisar så stark preferens mot BdB, har alltid föreställt mig vara en BdN-kille...
 
Last edited:

Beo

Medlem
KRUG! En bild säger mer än 1000 ord.
IMG_1936.jpg

Laguppställningen vad som konsumerades från vänster till höger. Begreppet en "tia till" skapades då en magnum knäcktes till efterrätten på päron. Längst till höger en old GC etiketten avslöjar att innehållet är från tidigt 80-tal. Att dricka en GC med denna ålder ca 35 år visar bara "age before beauty" gäller. En annan lärdom var att magnum rules.

Vi tar det från början.
7 tappra med generalen @Jesper i frontlinjen samlades på Göteborgs Vinkällare med start 16.00 för att ha en trevlig kväll tillsammans med lite mat och mycket vin.
NV Damien Hugot BdB (magnum) fick starta denna regniga decemberdag. Den serverades blint och vi enades om att det var en champagne sedan gick det isär. Sista budet var Vintage och BdB. Efter det var det slut på blind drickat. (Samtliga gillade den)
Nu blir det NV Krug GV (bas-2006) till 64C ägg och gotländskt tryffel. Jag hade nöjet att riva tryffeln. Gillar verkligen köksarbete. Det blev generöst med tryffel så att säga.
En liten mellanrätt med Foie Gras/Ansjovis serverades till en NV Krug Rosé (bas-2006) Här var vi inte lika nöjda. Vi skulle dessutom låtit bli att rosta brödet för det blev lite mer livat än tänkt. För att göra det kort så fungerar automatiska brandlarm så att dom ringer tills brandkåren stänger av dom (förlåt oss på våra bara knän @Magnus L ) Dags för lite seriöst dricka en 2000 Krug Vintage fick sällskap av pilgrimsmussla från Hitra. (U/10, fint ska de va) Alla var överas om att den var härligt tillgängligt redan nu. Dom som visste mer tyckte att den var klart bättre än 1998. Det får stå för dom. Jag gillade den.
Heat 1:
IMG_1911.jpg
IMG_1915.jpg
IMG_1916.jpg
IMG_1918.jpg


Nu när vi klarat av medium wines så var det dags för fine wines och då måste man ju ha riktiga glas... mer kommer
 

Beo

Medlem
Heat 2: Krug
Det här med glas. Krug dricker man i stora glas och inte små, trånga, designade bubbelglas utan det ska vara mer som ett mindre akvarium. Så lät rekommendationen lite hårddraget så jag släpade med dessa från Lehman 45 cl och det ångrade jag inte. Värdet på krossade glas hemma hos mig är nog någonstans i Krug GC klassen per år , så länga tunna stjälkar ger mig rysningar på gott och ont. Dom här fungerar hyfsat i diskmaskinen.
lehman.jpg

1998 Krug Clos du Mesnil Nu skapades uttrycket en "tia" . Det ska vara rättvist och med hjälp av ett mätglas fick alla sin beskärda del av flaskans innehåll. @Crist(al)ian 77 hävdade att det går lika bra på fri hand men röstades ned. Till detta vin serverades det en hummersallad med pinjenötter, sultanrussin mm. Att russin och champagne skulle passa så bra ihop. När jag fick min ranson var det bara att stoppa ned nosen för att känna ingenting. Efter lite snurrande och mer sniffande började vinet släppa ifrån sig frukten. Lång härlig smak som sitter kvar länge i munnen. Tillsammans med hummern var det kanon.
1996 Krug Clos D'Ambonnay Nu dyk fysikerna fram och det diskuterades ytspänning på 10:an. Här fanns doften direkt men smaken kändes till en början stum och mineralig. Sen hände det något lime och citron i ljuvliga toner kommer fram och det är bara att sitta sippa, sniffa och sniffa. Drack hälften i väntan på min egen vertikal som skulle bestå av några cl av varje Krug som öppnats under kvällen. Till vinet serverades det en Pata Negra Bellota Reserva. Magisk känsla att äta den fettdrypande Bellotan och skölja ned den med Ambonnay. .
NV Krug GC (magnum) Vi slutar som vi börjar. Missade bas-året på denna men men som någon sa så ska man drick Krug så är det magnum som gäller. Den bättre. Vi enades om detta faktum och bad värden om en 10a till. Den söta päron/ingefära kompotten satt mycket bra så här på slutet.

Även denna kväll kom det fram en flaska klädd i folie för an avslutande Quiz. Vad dricker vi? I glaset finns det något som skimrar i rött och guld. Madeira toner och utan bubblor Diskussionen avslutas med att vi inte vet vad vi dricker. Vi var iallafall överens om att det inte var en rosé. Det var en NV Krug förstås. Etiketten användes 78-82 så resten får bli gissningar.

Idag har jag lärt mig att Krug Rosé är inget jag kommer att köpa. Jag ska köpa CV på magnum. Det blir mitt beslut idag efter att ha sörplat i mina slattar. 2000 Krug sätter jag på önskelistan. Mesnil och Amboonnay förpassas åter till "våta drömmars skafferi"
IMG_1923.jpg
IMG_1924.jpg
IMG_1925 (1).jpg
IMG_1934.jpg


Tack alla för en härlig kväll. Det här måste vi göra om med samma viner men om tio år. För vi vill väl veta vad som hände sen?
 

Per Stade

Lege artis
Efter de utsvävningar, som @gece och @Beo har ägnat sig åt kan jag bara säga När jag stod där stum och tänkte
"Hur enkel är min lilla ros"


Hustrun och jag var på en blygsam champagneprovning på vår lokala favoritrestaurang i förra veckan. Provningen vände sig naturligtvis inte till nördar utan var nog mera tänkt att få gästerna att upptäcka att det finns annat än Moet och gula änkan.
Tre NV-champagner: Bollinger, Taittinger och Deutz. Enligt min mening ett trevligt urval för att visa lite olika stilar hos några av de största och mest kända husen. Provningen gick till så att sommelieren gick runt till gästerna vid olika bord i restaurangen och berättade lite om varje champagne som hon hällde upp. Anspråkslöst men väldigt trevligt. Min slutsats av kvällen var att jag borde köpa mer Deutz NV och lagra.
 
Toppen