Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
Hure Freres Invitation
Gårdagens lördagsmys från caviste lådan #46
Doft champinjoner , musslor, nässlor
smak passionsfrukt krusbär svartavinbär vildhallon dashipäron
Avslut stenhård och underbar syra som kittlar en hela vägen ner till svajet och fyller gommen med välbehag
bas 2011 deg april 2015 dosage 6g
12234915_10156242966140008_6849236344989994525_n.jpg
gick igång rejält på denna 94P och skickar ett extra tack till @Caviste
 

Silex

Medlem
Fotboll och Champagne är en jäkligt bra kombo.
Ikväll blev det Palmer & Co -02 på magnum samt en Pol Roger 2004 och till första svenska målet så blev det en Savart Expression 2010.
Klart godast är Savart följt av Polle och Palmer.
Kan du säga något mer om Savart Expression 2010 - var den bra nu eller för ung? drickfönster? Har ett par flaskor liggande som jag inte rört.
 

Silex

Medlem
Om du inte rör dom varför så nyfiken ;)
Röra eller inte röra - det är frågan ;) Men du kanske var med och drack, eller har druckit den nyligen @KockJohan så att du lika gärna kan svara? Det är nog lite "ditt fel" att jag köpte dem från början efter någon bloggpost jag läste :)
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kan du säga något mer om Savart Expression 2010 - var den bra nu eller för ung? drickfönster? Har ett par flaskor liggande som jag inte rört.
Drack den direkt när den kom förra året och då jämnfört med nu så hade de inte hänt så mycket. Tycker det är bättre att hålla dom ett tag till. den är ju väldigt pigg och koncentrerad och det borde bli grymt när den sätter sig lite.
Jag tänker vänta några år till nästa flaska iaf.
 

ChristianB

DipWSET
Det blev lagom ambitiöst torsdagsbubbel idag, i form av 2008 Taittinger; direkt i första sniffen, äpplemos och päron! Det var ren och skär frukt i glaset, men vid en närmare "titt" så uppdagades också vit choklad, krutrök, kalkig mineralitet och förstås ett stycke omogen citrusfrukt! Det var blint provat givetvis och jag satte det som en blend av främst Chardonnay och Pinot Noir, men mycket mer än så kunde jag inte säga.
På tungan var det friskt och fräscht, något knutet och omoget som den där citrusen kunde skvallra om... Rätt drickvänligt ändå med bra koncentration för att bättra på sig med åren, även om det var svårt att säga hur länge. Jag gissade på NV Taittinger för att jag visste att far i huset köpt några stycken, men jag missade visst att det var vintage. :p Härlig bekantskap ändå!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Röra eller inte röra - det är frågan ;) Men du kanske var med och drack, eller har druckit den nyligen @KockJohan så att du lika gärna kan svara? Det är nog lite "ditt fel" att jag köpte dem från början efter någon bloggpost jag läste :)
Jo jag har testat tre st, och de händer inte så mycket på ett år, så du kan fortfarande gå på mitt blogginlägg :)
 

Sörplarn

Medlem
Tja, grus ponkarna och brudarna...
Daxs igen för en mys låda av random champagne, min förra "test" hamna ju lite fel... här!?
JO det är så här, hur vi ska hitta champagne från X, alltså så kallade NO ONE Y bubblor...

Att hitta smultronen i djungeln är väl ett bättre val av orden, JO, rec, av de små husen behövs.
Så vad har denna månadens X låda att erbjuda, dessa 5 rackare och en Lambrusco.... ett heat utan en lambrusco är som att.... VALFRITT! hmm... och ETT oh...

OBS: det är ett återkommande fall... Jo, jag dricker och super..................

?; Vi börjar med den fina Lambrusco, skiten för knappt 6 EU låssas pengar,... Gör sitt jobb! XZÖ.

bonus,
X: Maillart Champagne 1er Cru Brut Reserve.
X: Thevenet-Delouvin Champagne Prestige Brut.
X: Jean Michel Champagne Carte Blanche Brut.
X: Monmarthe Champagne Privilege Brut.
X: Veuve Fourny et Fils Champagne Vertus Nature B. de Blancs.

Bjuda på en "tryckare"

1.jpg

Mer X champagne kommer...
Så ska skriva mer noggrant, nästa gång!
 
Last edited:
I afton skall vi bl.a. prova Blondel Prestige Premier Cru Brut (72774). En skapelse av 50% Pinot Noir och 50% Chardonnay från Montagne de Reims med en dosage 7,9 g/L samt lagrad minst 5 år på jästfällningen. Någon som har en erfarenhet av denna NV?
Givetvis skriver jag lite om detta efter provningen.

Trevlig fredag!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Självklart är det så! MEN, samtidigt är ju det en regel man gärna får bryta emot. Tycker mig ha sett posts nyligen med såväl 2002, 2004 och 2005 (kanske t o m 2008!?) från herrn själv!
Jag tror att du missar gubbsjukehumorn som ligger bakom. Tänk "byxmyndig" så ramlar nog polleten ner. ;) Själv så gillar jag dock avsevärt äldre damer än så, men när det gäller vin så kan jag absolut tänka mig barnarov. :)
 

Silex

Medlem
Jag tror att du missar gubbsjukehumorn som ligger bakom. Tänk "byxmyndig" så ramlar nog polleten ner. ;) Själv så gillar jag dock avsevärt äldre damer än så, men när det gäller vin så kan jag absolut tänka mig barnarov. :)
Aah... såklart. Tar det som ett tecken på att jag inte är gubbsjuk än :) eller att det helt enkelt var för tidigt på morgonen...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bjöd svärföräldrarna på Vve Fourny Cuvée R Extra Brut igår. Blev ännu mer imponerad än förra gången, ett fantastiskt vin i en stil som påminner om Selosse. 18 månader på små ekfat, 3-4 gram dosage, en 50/50 blandning av två på varandra följande årgångar, och så 100% Chardonnay från premier cru-byn Vertus. Har just lagt en beställning på en låda.
Mycket Premier Cru nu!!;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
I afton skall vi bl.a. prova Blondel Prestige Premier Cru Brut (72774). En skapelse av 50% Pinot Noir och 50% Chardonnay från Montagne de Reims med en dosage 7,9 g/L samt lagrad minst 5 år på jästfällningen. Någon som har en erfarenhet av denna NV?
Givetvis skriver jag lite om detta efter provningen.

Trevlig fredag!
Absolut! Har druckit och provad den ett dussintal gånger det senaste året då vi har haft den som en av våra återkommande provningschampagner. Lätt partisk då jag känner importören ganska väl.

Men jag gillar den, väldigt klassisk med en hel del jäst, apelsiner, meloner och gula äpplen i näsan. Bra tryck i smaken, bra balans . Inget som sticker ut, men välgjort och till bra pris. Brukar gå hem ganska bra även hos nybörjarna på provningarna, hög igenkänningsfaktor.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Bjöd svärföräldrarna på Vve Fourny Cuvée R Extra Brut igår. Blev ännu mer imponerad än förra gången, ett fantastiskt vin i en stil som påminner om Selosse. 18 månader på små ekfat, 3-4 gram dosage, en 50/50 blandning av två på varandra följande årgångar, och så 100% Chardonnay från premier cru-byn Vertus. Har just lagt en beställning på en låda.
Jag köpte och provade efter dina lovord.
Drack två flaskor ifrån två olika beställningar under loppet av 3 veckor.
Första flaskan var jäkligt kraftig med en lång eftersmak och jag blev väldigt positivt överraskad. Andra flaskan däremot var inte i närheten av samma kvalitet, så nu vet jag inte vad jag tycker :confused:
 

Elvis

Medlem
Första flaskan var jäkligt kraftig med en lång eftersmak och jag blev väldigt positivt överraskad. Andra flaskan däremot var inte i närheten av samma kvalitet, så nu vet jag inte vad jag tycker :confused:

Aj aj, undrar om det kan ha varit olika årgångsblandningar eller om den andra bara var en svag flaska. Mina två (från samma beställning) var jättebra och ännu bättre.
 
Toppen