Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
I lördags arrangerade jag en liten provning med Louis Roederer som tema. Det var jag och sex vänner och vi korkade upp följande flaskor:

IMG_8861.jpg

Det visade sig bli en oväntat jämn drabbning. Faktum är att jag inte kan minnas någon provning där åsikterna varit så uppdelade och där resultat blivit så här jämnt!

Louis Roederer Rosé 2010: Bärig doft med lätt brända toner. Inslag av röda bär, persika, örter och nötter. Mycket frisk och något utvecklad smak. Persika, röda bär och lite kex. Mycket bra och helt klart mer utvecklad än vad 2009:an var vid motsvarande tidpunkt! Två bäströster. 87-88 p från mig.

Louis Roederer Vintage 2008: Komplex och något brödig doft med inslag av hasselnötter, nybakat ljust bröd, gula äpplen och kiwi. Inte alls de jordgubbstoner jag upplevde när jag drack den senast. Smaken är först väldigt sluten, men efter två timmars luftning börjar den bete sig lite vänligare! Den är frisk, syrlig och något fruktig. Gula äpplen, citrus och (här kommer de) jordgubbar. Ung idag men med en fantastisk potential! Två bäströster. 90 p från mig.

Cristal 2000: Komplex, brödig, blommig och fruktig doft med inslag av baguette, mineral, citrus, äpplen och lite läder. Inte lika örtig som när jag drack den senast. Smaken är frisk, torr och relativt outvecklad. Den här flaskan känns mindre utvecklad än den jag drack i augusti och den behöver helt klart mycket luft idag! Innan glaset är tomt hinner jag dock förnimma gula äpplen, grapefrukt och lite nötter. Tre bäströster (inkl min). 91 p.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Heat 2: Krug
Det här med glas. Krug dricker man i stora glas och inte små, trånga, designade bubbelglas utan det ska vara mer som ett mindre akvarium. Så lät rekommendationen lite hårddraget så jag släpade med dessa från Lehman 45 cl och det ångrade jag inte. Värdet på krossade glas hemma hos mig är nog någonstans i Krug GC klassen per år , så länga tunna stjälkar ger mig rysningar på gott och ont. Dom här fungerar hyfsat i diskmaskinen.
Visa bifogad bild 5670
1998 Krug Clos du Mesnil Nu skapades uttrycket en "tia" . Det ska vara rättvist och med hjälp av ett mätglas fick alla sin beskärda del av flaskans innehåll. @Crist(al)ian 77 hävdade att det går lika bra på fri hand men röstades ned. Till detta vin serverades det en hummersallad med pinjenötter, sultanrussin mm. Att russin och champagne skulle passa så bra ihop. När jag fick min ranson var det bara att stoppa ned nosen för att känna ingenting. Efter lite snurrande och mer sniffande började vinet släppa ifrån sig frukten. Lång härlig smak som sitter kvar länge i munnen. Tillsammans med hummern var det kanon.
1996 Krug Clos D'Ambonnay Nu dyk fysikerna fram och det diskuterades ytspänning på 10:an. Här fanns doften direkt men smaken kändes till en början stum och mineralig. Sen hände det något lime och citron i ljuvliga toner kommer fram och det är bara att sitta sippa, sniffa och sniffa. Drack hälften i väntan på min egen vertikal som skulle bestå av några cl av varje Krug som öppnats under kvällen. Till vinet serverades det en Pata Negra Bellota Reserva. Magisk känsla att äta den fettdrypande Bellotan och skölja ned den med Ambonnay. .
NV Krug GC (magnum) Vi slutar som vi börjar. Missade bas-året på denna men men som någon sa så ska man drick Krug så är det magnum som gäller. Den bättre. Vi enades om detta faktum och bad värden om en 10a till. Den söta päron/ingefära kompotten satt mycket bra så här på slutet.

Även denna kväll kom det fram en flaska klädd i folie för an avslutande Quiz. Vad dricker vi? I glaset finns det något som skimrar i rött och guld. Madeira toner och utan bubblor Diskussionen avslutas med att vi inte vet vad vi dricker. Vi var iallafall överens om att det inte var en rosé. Det var en NV Krug förstås. Etiketten användes 78-82 så resten får bli gissningar.

Idag har jag lärt mig att Krug Rosé är inget jag kommer att köpa. Jag ska köpa CV på magnum. Det blir mitt beslut idag efter att ha sörplat i mina slattar. 2000 Krug sätter jag på önskelistan. Mesnil och Amboonnay förpassas åter till "våta drömmars skafferi"
Visa bifogad bild 5672 Visa bifogad bild 5671 Visa bifogad bild 5673 Visa bifogad bild 5674

Tack alla för en härlig kväll. Det här måste vi göra om med samma viner men om tio år. För vi vill väl veta vad som hände sen?

Alltid kul med Krug!

Mina intryck från kvällen var följande:

Damien Hugot NV magnum (08-bas)
Först en bokstavligen halvsponsrad apertif för att mjukstarta kvällen. Har aldrig druckit denna eller ens hört talas om denna producent men gick blint på @chambertin lovordande som även skyller på @magnum. Trevlig näsa med mer bröd och smör än citrusmineral som det kan vara för unga BdB. Även lite nötighet och någon nämnde grädde. Förvånansvärt balanserad i syran och drickfärdig för att vara magnum med 08-bas men riktigt bra vilket samtliga instämde i. Ska definitivt prova deras andra viner vid tillfälle.

GC (06-bas)
Först lite svavel och skaldjur för att sedan gå mot choklad, kände även lite såpa på slutet. Förvånansvärt låg syra för en ung GC och den blev ovanligt platt efter några timmar.

Rosé
(05?)
Sötfruktig med koda och mycket bär. Låter bättre än vad det smakade, riktigt låg syra och varm som 03 eller 09 kan vara. Den sämsta flaskan på provningen.

2000

Andra gången i år och detta är en ny favorit så det blir till att köpa en låda. Krut och nougat med lite apelsinskal i smaken. Bra syra och lång eftersmak. Denna årgången slår de flesta jag har druckit av Krug än så länge.

CdM 1998
Andra gången jag dicker CdM och första gången vetandes. Mandel och russin på näsan med mycket bakverk i bakgrunden. Grym doft som väntat och smaken var friskt limig med lite vanilj. Flaskan delade fältet men för mig var det kvällens vin och höll hela vägen även om den var knuten i början.

CdA 1996
Till kronjuvelen som alla väntat på. Mycket röda äpplen vilket inte är konstigt för en BdN från Ambonnay. Fyllig med lite ingefära och sjukligt lång eftersmak, ett riktigt kraftpaket. Inte förvånande så var detta det syrligaste vinet men utan att vara besvärlig.

GC magnum (05-bas)
Magnum är bäst är inte en snobbig kommentar utan fakta värdig SCB. Sen när det insisteras på mätglas även här på 7 personer då stör det min anarkistiska ådra...:confused: och jag fick medhåll från den sörplandes vänsterliberitanen i sällskapet.

GC 78-82

Totalt död utan mousse med oxidativa drag men ändå fullt drickbar och många i sällskapet gick i gång ordentligt.

Kvällen avslutades på Bhoga med en knastertorr naturvinssolera som jag gissade Jacquesson på. Ingen höjdare och det följdes av en ytterligare småodlarbdb som var bättre men ändå inga avtryck. Vad som däremot lämnade avtryck var @Sörplarn som efter detta dissade en Arras Vintage 2005 hemma hos mig. Var själv inte imponerad om det berodde på krugen eller alkoholnivån låter jag vara osagt. Senare fick vi lära oss att högmod går före fall då vi ramlade ut på stan och även hem fast osynkat, själv lyckades jag avsluta med en Dompa 05 som jag kommer ihåg som god i trevligt sällskap. Men störst avtryck gjorde kontoutdraget så hoppas att oljan repar sig snart...:öga:
 
Last edited:

Appel

Medlem
Alltid kul med Krug!

Mina intryck från kvällen var följande:

Damien Hugot NV magnum (08-bas)
Först en bokstavligen halvsponsrad apertif för att mjukstarta kvällen. Har aldrig druckit denna eller ens hört talas om denna producent men gick blint på @chambertin lovordande som även skyller på @magnum. Trevlig näsa med mer bröd och smör än citrusmineral som det kan vara för unga BdB. Även lite nötighet och någon nämnde grädde. Förvånansvärt balanserad i syran och drickfärdig för att vara magnum med 08-bas men riktigt bra vilket samtliga instämde i. Ska definitivt prova deras andra viner vid tillfälle.

GC (06-bas)
Först lite svavel och skaldjur för att sedan gå mot choklad, kände även lite såpa på slutet. Förvånansvärt låg syra för en ung GC och den blev ovanligt platt efter några timmar.

Rosé
(05?)
Sötfruktig med koda och mycket bär. Låter bättre än vad det smakade, riktigt låg syra och varm som 03 eller 09 kan vara. Den sämsta flaskan på provningen.

2000

Andra gången i år och detta är en ny favorit så det blir till att köpa en låda. Krut och nougat med lite apelsinskal i smaken. Bra syra och lång eftersmak. Denna årgången slår de flesta jag har druckit av Krug än så länge.

CdM 1998
Andra gången jag dicker CdM och första gången vetandes. Mandel och russin på näsan med mycket bakverk i bakgrunden. Grym doft som väntat och smaken var friskt limig med lite vanilj. Flaskan delade fältet men för mig var det kvällens vin och höll hela vägen även om den var knuten i början.

CdA 1996
Till kronjuvelen som alla väntat på. Mycket röda äpplen vilket inte är konstigt för en BdN från Ambonnay. Fyllig med lite ingefära och sjukligt lång eftersmak, ett riktigt kraftpaket. Inte förvånande så var detta det syrligaste vinet men utan att vara besvärlig.

GC magnum (05-bas)
Magnum är bäst är inte en snobbig kommentar utan fakta värdig SCB. Sen när det insisteras på mätglas även här på 7 personer då stör det min anarkistiska ådra...:confused: och jag fick medhåll från den sörplandes vänsterliberitanen i sällskapet.

GC 78-82

Totalt död utan mousse med oxidativa drag men ändå fullt drickbar och många i sällskapet gick i gång ordentligt.

Kvällen avslutades på Bhoga med en knastertorr naturvinssolera som jag gissade Jacquesson på. Ingen höjdare och det följdes av en ytterligare småodlarbdb som var bättre men ändå inga avtryck. Vad som däremot lämnade avtryck var @Sörplarn som efter detta dissade en Arras Vintage 2005 hemma hos mig. Var själv inte imponerad om det berodde på krugen eller alkoholnivån låter jag vara osagt. Senare fick vi lära oss att högmod går före fall då vi ramlade ut på stan och även hem fast osynkat, själv lyckades jag avsluta med en Dompa 05 som jag kommer ihåg som god i trevligt sällskap. Men störst avtryck gjorde kontoutdraget så hoppas att oljan repar sig snart...:öga:
Christian, skoj att läsa dina intryck. Kul att någon skrev något om vinerna och inte bara bra/dåligt :rolleyes:
 

Krisman

Medlem
Taittinger Milésimé 2008.
Aningen sluten på näsan men det jag hittar är äppelmos och autolytiska toner. I munnen är den desto större :)eek:) med smak av gula äpplen, fin delikat syra, citrus, lite vitpeppar och lång frisk eftersmak.
 

tobbe81

Medlem
Igår var det en trevlig kväll allt min första cdg någonsin har två 96 i källaren men dessa ska nog inte röras de närmaste 10 åren framöver så sjuk bra på alla planen doften som slog en när man drog korken var strålande .
12342597_10156324338175008_310186511567290239_n.jpg

Men kvällen tog inte slut där utan fortsatte i 2000 med en dompa som kom lite i skymundan efter cdg
12359921_10156324338520008_4274982706095907723_n.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hittade en gammal NV Veuve Clicquot som legat fyra år i källaren och samlat damm i hopp om att det skulle hända något kul.

Dessvärre inte.

Ganska trist i smaken utan några fina mognadstoner eller tecken på att åldern behandlat den väl, lägg därtill en ganska trött syra så drar jag slutsatsen att lagring av storhus NV kanske är lite som alkemi, man inser till slut att det inte går att förvandla sten till guld.
Eller skulle jag kanske väntat tio år till... Jag vet inte, ganska alldaglig och trist skumpa som gott kan få stå kvar i hyllan på flygplatsen till förmån för något roligare inköp.
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hittade en gammal NV Veuve Clicquot som legat fyra år i källaren och samlat damm i hopp om att det skulle hända något kul.

Dessvärre inte.

Ganska trist i smaken utan några fina mognadstoner eller tecken på att åldern behandlat den väl, lägg därtill en ganska trött syra så drar jag slutsatsen att lagring av storhus NV kanske är lite som alkemi, man inser till slut att det inte går att förvandla sten till guld.
Eller skulle jag kanske väntat tio år till... Jag vet inte, ganska alldaglig och trist skumpa som gott kan få stå kvar i hyllan på flygplatsen till förmån för något roligare inköp.
Jorrå! Men det är bara så mycket konserverande socker i dom så en 20år behövs :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Déthune på halvflaska var överraskande open for business med lätta fattoner och rund ambonnay frukt med bra struktur, generöst med krossad krita o musselskal gör dethela riktigt bitigt mot den fetare frukten, naturligtvis mycket ungt men inte alls jobbogt hårt, relativt tillgänglig och behaglig i munnen redan från start, undrar om det är helt utan socker då man inte har nån störande sötma?
Bra upplevelse för liten peng!
 

Attachments

  • DSC_0605.JPG
    DSC_0605.JPG
    31,1 KB · Visningar: 195

Per Stade

Lege artis
Jag brukar aldrig ha problem med att öppna champagne men den här kvällen höll på att starta med en olycka, korken sköt upp i taket Med en kraftig knall. Och eftersom vi bor i ett gammalt hus med ett dekorationsmålat innertak av något, som jag misstänker är papper, så var jag naturligtvis orolig för att det hade blivit hål.
Men ingen fara, dags att sticka näsan i glaset. Först en brödig doft, som snabbt försvann. 2003 lär ju har varit ett svårt år i champagne, med låg syra som resultat. Men här fanns massor av syra och en grapefruktbesk smak. Efter en stund i glaset börjar det hända saker: en mer rökig doft och choklad i eftersmaken. Med tanke på vad som skrivits om årgången hade jag väntat mig ett mer moget vin men den här champagnen kan lagras ytterligare.
Hustrun älskade den, det var väl syran och den kraftfulla smaken.

image.jpeg


Om jag ska vara ärlig så gillade jag nog förra veckans Savart bättre. Årets sändning har inte kommit ännu så jag öppnade en låda från 2014. Otroligt fräsch och mycket torr i smaken, friska äpplen i doften. Egentligen behöver champagne inte vara mer än så här.

image.jpeg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag brukar aldrig ha problem med att öppna champagne men den här kvällen höll på att starta med en olycka, korken sköt upp i taket Med en kraftig knall. Och eftersom vi bor i ett gammalt hus med ett dekorationsmålat innertak av något, som jag misstänker är papper, så var jag naturligtvis orolig för att det hade blivit hål.
Men ingen fara, dags att sticka näsan i glaset. Först en brödig doft, som snabbt försvann. 2003 lär ju har varit ett svårt år i champagne, med låg syra som resultat. Men här fanns massor av syra och en grapefruktbesk smak. Efter en stund i glaset börjar det hända saker: en mer rökig doft och choklad i eftersmaken. Med tanke på vad som skrivits om årgången hade jag väntat mig ett mer moget vin men den här champagnen kan lagras ytterligare.
Hustrun älskade den, det var väl syran och den kraftfulla smaken.

Visa bifogad bild 5791

Om jag ska vara ärlig så gillade jag nog förra veckans Savart bättre. Årets sändning har inte kommit ännu så jag öppnade en låda från 2014. Otroligt fräsch och mycket torr i smaken, friska äpplen i doften. Egentligen behöver champagne inte vara mer än så här.

Visa bifogad bild 5793
Jag testade nyligen alla viner i årets savart släpp och måste säga att accomplie är en av de bästa hittills, dock är alla tre viner hårda och även Ouverture behöver nått år för att öppna upp, accomplie kräver ett par år och rosén mår bra av minst tre år :)
 

mnor

Medlem
Jag testade nyligen alla viner i årets savart släpp och måste säga att accomplie är en av de bästa hittills, dock är alla tre viner hårda och även Ouverture behöver nått år för att öppna upp, accomplie kräver ett par år och rosén mår bra av minst tre år :)
Tack för uppdateringen Johan! Då kan man låta årets låda ligga undanstoppad ett tag. Jag insåg att jag har en oöppnad låda från förra året när jag flyttade om lite vin härom veckan. 2014 års batch verkade ju mer tillgänglig om jag förstått kommentarerna på forumet rätt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tack för uppdateringen Johan! Då kan man låta årets låda ligga undanstoppad ett tag. Jag insåg att jag har en oöppnad låda från förra året när jag flyttade om lite vin härom veckan. 2014 års batch verkade ju mer tillgänglig om jag förstått kommentarerna på forumet rätt.
Jo spara bör man dessvärre alltid ;)
men störst skillnad hittar man i roséen som ju är en 50/50 blandning av två årgångar och därmed är det en vital skillnad mellan de roséer Savart släppt.
Minst jag rätt så håller @vintomas förra årets utgåva utav rosén högst utav alla (deg2014), medans jag tycker den som är deggad 2013 är bäst (det är den ända som är 100% ifrån en årgång, 2011).
Medans Martin själv håller den som är deggad 2012 högst....om jag nu inte blandar ihop de somsagt ;)
 

Elvis

Medlem
Och när jag provade de tre senaste släppen av rosén parallellt häromveckan tyckte jag att den senaste (deg 2015) var bäst. Dessutom tyckte jag att den var väldigt bra redan nu.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Provade även jag tidigare årgångar i samband med släppet och den senaste samt den med basår 2011 är de två jag fann godast. Stor skillnad mellan årgångarna vad det gäller mognadsgrad.
 

chambertin

Medlem
Toppen