Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Kostjan

Mot bättre vetande
Visa bifogad bild 5831
Visa bifogad bild 5832

Mycket lätt och fräsch doft, inte ett spår av bröd eller jäst, mer frisk syrlighet som Granny Smith och lime.
Smaken är annorlunda, kraftfull, lite kryddig och mer fikon i frukten. Typisk Selosse och liknar Initial i smaken. Mycket torr, något som både hustrun och jag uppskattar.
Grattis!!
All Selosse som är deggat 2014 har fan varit magi hittills.
Bara att korka upp!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 5831
Visa bifogad bild 5832

Mycket lätt och fräsch doft, inte ett spår av bröd eller jäst, mer frisk syrlighet som Granny Smith och lime.
Smaken är annorlunda, kraftfull, lite kryddig och mer fikon i frukten. Typisk Selosse och liknar Initial i smaken. Mycket torr, något som både hustrun och jag uppskattar.
Härligt! Du är snabb att lätta på korken, jag har så få att jag känner mig för snål för att börja öppna redan, har lovat mig själv att jag ska hålla mig åtminstone ett år. Får se hur det går.
 

Elvis

Medlem
Tråkig historia! Men det låter ju som ett alldeles lysande substitut! :)

Lyckligtvis var det inga problem att reklamera flaskan på Systembolaget och jag fick till och med tillbaka det nuvarande priset på Winston Churchill.

Och Vilmart Coeur de Cuvée 2002 var helt underbar. Den har gått in i en andra fas nu, med lite mognad och mycket mer Pinot än tidigare. En av de fem bästa champagerna jag druckit i år.
 

Elvis

Medlem
Roederer Rosé 2008 på magnum
När jag bodde i Manila och bad min bror att lägga en beställning på 12 magnum av Roederer Rosé 2008 och lägga i min svenska källare funderade jag lite på vad jag höll på med. Visst, jag hade druckit vinet ett par gånger på flaska i Manila och var väldigt imponerad men tolv magnum? Nu har jag bara sex kvar och önskar att jag hade köpt fler. Vilken fantastisk årgång av Roederer Rosé det här är. Jag ska försöka låta de andra ligga i några år, vi får se hur det går...

När två magnum inte räckte på släktmiddagen korkade jag upp en Mailly Brut Réserve som jag fått av svärfar. Jag blev inte särskilt imponerad alls. En väldigt enkel champagne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
"Champagne skall vara kall, torr och gratis", ekar Winston Churchills bevingade ord i samband med att jag precis har kammat hem kvällens högvinst genom att hitta mandeln i ris á la maltan...

image.jpg

N.V. Nicolas Feuillatte Champagne Brut Réserve

Gratis, kall och någorlunda torr är förvisso helt sant, men även om det var en riktigt trevlig present att få för min glumpska insats så blev jag allt annat än imponerad. Torr päroncider i både näsa och mun. Klen intensitet helt utan komplexitet. Som tur var så hade vi lite bordsgrannar som gärna hjälpte till att tömma pavan.

Hade mest troligt gissat på en Prosecco blint, men det hade nog varit ganska elakt med tanke på hur trist Prosecco brukar vara. Så dålig är nog inte denna skumpa trots allt. 84p

Men jag drack skumpa på julafton i alla fall, inte illa! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det låter väldigt generöst men visst, det är jul. ;)
Ja, det är ju synd att vara elak och raljera vilt när det trots allt var en ganska generös present att få med tanke på att de har mage att ta 800 spänn för skräpet på menyn. Till råga på allt så är det Danmark vi pratar om! ;)

Edit: Man blir smått mörkrädd när man läser noterna och betygen på CT angående detta vin. :eek:

https://www.cellartracker.com/m/wines/81415
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
1999 Pierre Gimonnet Champagne Millésime de Collection Vieilles Vignes
På magnum som fördrink. Gyllengul som en solnedgång framåt sensommaren eller tidiga gulnande lönnblad på hösten. Vacker färg med hyfsat mycket bubblor ändå. Lite funky med löv, övermogna apelsiner, gamla äpplen, hasselnötter och aningens ovispad grädde. Låg syra, och det kändes som att den passerat sitt bäst-att-dricka-före-datum. Gott, men inte något superbt. 87p

2008 Huré Frères Champagne L'Instantanée
Syndade lite och plockade upp en 08a från en Caviste-låda. Inte riktigt där än men på god väg. Ganska grön, mycket äpplen på gränsen till kart, mineraler, krita/sten och en hel del lime/citrus. Bra syra och sting i den, men skulle nog må bra av att ligga några år till i källaren. 88p

NV Champagne Savart Brut L'Ouverture
Savart-oskulden är nu väck. Jag höll det här vinet högre än föregående, men samtidigt så kanske det var lite nyhetens behag. Slankt, krispigt och syrligt med mycket äppletoner, krutrökighet, citrus och sten. Jag gillade det skarpt, men tror det kan bjuda på ganska mycket mer i framtiden. 88p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, det är ju synd att vara elak och raljera vilt när det trots allt var en ganska generös present att få med tanke på att de har mage att ta 800 spänn för skräpet på menyn. Till råga på allt så är det Danmark vi pratar om! ;)

Edit: Man blir smått mörkrädd när man läser noterna och betygen på CT angående detta vin. :eek:

https://www.cellartracker.com/m/wines/81415
-Snacka om poängbonanza på det vinet, verkar som de flesta sätter höga poäng bara för att den är så himla billig :bäver:

Fanns dock en och annan som slagit huvudet på spiken:
-"but no way this is anything near a 90pter. I'd even drink Moët before this" (82p)
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Snacka om poängbonanza på det vinet, verkar som de flesta sätter höga poäng bara för att den är så himla billig :bäver:

Fanns dock en och annan som slagit huvudet på spiken:
-"but no way this is anything near a 90pter. I'd even drink Moët before this" (82p)
Pöbeln på CT är inte alltid att lita på, inte heller Winespectator som gett skiten 90p! :eek:
 

MartinE

Medlem
Hade mest troligt gissat på en Prosecco blint, men det hade nog varit ganska elakt med tanke på hur trist Prosecco brukar vara. Så dålig är nog inte denna skumpa trots allt. 84p
Jag instämmer med @Elvis och @Skumpagne, "Föjatt" är verkligen ingen höjdare. Och 84 poäng var milt sagt generöst av dig! Men din göteborgska förklaring till det var så klart: "Det var ju föjatt den var gratis!" ;)

Edit: Man blir smått mörkrädd när man läser noterna och betygen på CT angående detta vin. :eek:
Jag tycker ofta man blir mörkrädd när man läser betygen på CT! 90 har liksom blivit det nya 80...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag instämmer med @Elvis och @Skumpagne, "Föjatt" är verkligen ingen höjdare. Och 84 poäng var milt sagt generöst av dig! Men din göteborgska förklaring till det var så klart: "Det var ju föjatt den var gratis!" ;)


Jag tycker ofta man blir mörkrädd när man läser betygen på CT! 90 har liksom blivit det nya 80...
Det är bättre att läsa mitt omdöme än att spana in betyget, speciellt om man har en annan tolkning av skalan än den som råder internationellt. Det framgår ganska tydligt vad jag tycker om vinet i texten. Mitt betyg ligger klart lägre än snittet (näst lägst av hundratals omdömen och strax över det lägsta på 82p), vilket inte bör ses som nämnvärt generöst i min värld. :)

Tänk att en rimlig "sågning" av en trist Champagne kan väcka sån uppståndelse! :eek:
 

MartinE

Medlem
Det är bättre att läsa mitt omdöme än att spana in betyget. Det framgår ganska tydligt vad jag tycker om vinet. Mitt omdöme ligger klart lägre än snittet internationellt, vilket inte bör ses som nämnvärt generöst i min värld. :)

Tänk att en rimlig "sågning" av en kass Champagne kan väcka sån uppståndelse! :eek:
Vi reagerar bara för att du hade en för snäll såg - och för att vi tycker om att prata med dig! ;)
 

gece

Man vänjer sig.
För att avrunda julaftonskvällen sänktes inte bara en, utan två skumpor. Först 2002 Fresnet-Juillet Spécial Club, rätt sluten och stramt mineralisk historia - citronvatten med krita - men med en fantastisk frukt i avslutet: Päron, gula och gröna äpplen, honung och citronzest. Svårt att säga om detta är på väg upp eller på väg ner, kommer frukten fram lite mer pallrar sig detta lätt upp över 90-gränsen, men nu stannar vi precis under på 89p. Efter detta vart jag sugen på mer och pangade upp en 2004 Michel Gonet Blanc de Blancs Cuvée Prestige som stått i kylen gissningsvis ett drygt år. Jag antar att jag är en dålig människa som behandlar vin på detta sätt men det tycks ha klarat pärsen fint. Klart mogna toner, mycket pumpernickel, kaffe och choklad med lite citron undertill. En aning endimensionellt men inte helt dumt och landar på 88p.
 

MartinE

Medlem
Inför, under och efter julfirandet samt före före, emellan och efter lagom doser av portvin, julöl, schnapps und diverse plonk, behöver man så klart lite champagne också! Här hemma blev det följande flaskor:

IMG_9003.JPG


Henriot Millésimé 1996: Mogen och något kryddig doft med tydligt rostade och härligt oxiderade toner. Efter några timmars luftning även tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt, mogna äpplen, rostade nötter, gräddkola och digestivekex. Smaken är mogen, medelfyllig, gräddig och något bitter. Äpplen, citrus, mandlar och citrusskal. Fortfarande en påtaglig syra. Den här champagnen är på toppen av sin förmåga nu; smaken är fantastisk och doften är ännu bättre! 91-92 p.

Michel Gonet Cuvée Prestige 1996: Mogen, kryddig och komplex doft med tydliga sherrytoner. Russin, kaffe, äpplen, citrus, honung och mjölkchoklad. Utvecklad, mycket frisk, torr, kryddig och medelfyllig smak. Jag känner gröna äpplen, citrus, nötter och en aning gräddkola. Hög syra och fortfarande klart spänstig! Lång kryddig eftersmak. Mycket bra idag, men kan fortsätta utvecklas av ett par års ytterligare lagring. 89 p.

Vilmart Grand Cellier (09/10/11): Brödig och blommig doft med inslag av jäst, äpplen, päron, gula plommon och ingefära. Mycket frisk och torr smak med viss fatkaraktär, men inte särskilt utpräglad. Ännu ung. Gröna äpplen, äppelskal, mineral, söt citrus och lite tropisk frukt. En mycket bra champagne, men i behov av längre lagring. 84 p.
 
Last edited:
Toppen