Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Ja, de är från hösten sändning från Franska Vinlistan och ja, det är njutbara redan nu!
Då var det bara att öppna efter dessa visdomsord. Och visst är den här god så in i bänken. Bara att hålla med Elvis.
image.jpeg
 

jocke

Medlem
Det har blivit många trevliga champagner under julveckan. Här kommer en liten återblick:
Vi tog en kort trip till Champagne mellan 21-23 december. Hade bokat besök hos Henriot och Pol Roger och en snabb avstickare till Bonnaire. Började med ett besök hos Henriot. Blev inte någon visning i källaren och i vineriet (det tar vi i sommar) utan en lite provning av några av deras champagner och ett väldigt trevligt samtal. Henriot Souverain – en riktigt trevlig NV, Henriot BdB- så här trevlig :) Henriot 2006 och Henriot Enchanteleurs 2000, härlig doft men smaken är inte på samma nivå men här finns potential.

På kvällen blev det middag hos Magnum med fru och Denis Billecart med fästmö. Under kvällen blev det:
Billecart-Salmon Rosé
Veuvie Clicquot Rosé 2008. Här måste man ha några i källaren. Blir finfin med lagring
Pol Roger BdB 2006. Mums.
Pierre Peters Reserve Oublié. :)
Charles Heidsieck BdM 1995. :)
José Michel BdB 2000
Billecart Salmon NFB 2002. Är en favvo. Denna gjorde inte mig besviken men givetvis så finns det mer att ta av. Tålamod
Billecart-Salmon 2006
Dom Perignon 2006
Nästa dag ett 3 h besök hos Pol Roger. Här visades vi runt i deras 7.5 km långa källare, i familjens egna källarrum där deras champagner finns, rummen där all existerande Churchill finns hos PR och samma gällde deras vintage och BdB, deras kliniskt rena vineri, ett prat med en av fyra heltidsarbetande riddlers (finns 12 riddlers i hela Champagne), deras etikettrum, deras flaskhantering (PR har 2 heltidsanställda som sätter etiketter på flaskor). En riktigt helgjuten rundvandring som avslutades med följande flaskor:
Pol Roger Brut réserve.
Pol Roger BdB 2008. Så härlig :)
Pol Roger Churchill 2004. Idag mer öppen än 2002. Lägg 2002 längre in i källaren och njut av 2004.

Innan vi avlägsna oss från PR fick vi ett kit som bestod av 2 glas och en 2006 och lite annat smått och gott. Jäkligt givmilda. 2006 drack vi på julafton. Kraftfull och fyllig med långt avslut. Är ett stort fan av PR. Blev även en flaska Bonnaire 2008 på julafton.
Efter Pol Roger blev det middag med samma trevliga värdpar, Magnum med fru och Denis Billecart med fästmö. Det dracks
Billecart-Salmon BdB magnum
Billecart-Salmon BdB 2004
Fabien Coche Meursault Guotte d'Or 2010
Henriot 1995 Magnum. Underbar. Var den inte bättre än 1996?
Henriot 1996 Magnum
Henriot Enchanteleurs 1996. :) :)
Har druckit en hel del Billecart-Salmon och dessa 2 dagar underströk hur bra dom är. Här måste köpas och drickas mer av dom :)
 

Silex

Medlem
Har blivit ett par bra champagner sista dagarna, båda hyllade på forumet. Först ut var Vve Fourny & Fils Cuvée R Extra Brut. Härlig champagne! Bra längd och fin frukt som får lite mer djup av ekfat. Framför allt går jag igång på doften med en imponerande komplexitet. Tycker inte riktigt den når samma höjd i smaken, men kan tänka mig att något år i flaskan kan ge ännu mer. För priset är detta kanonbra!

På juldagen en flaska Louis Roederer Vintage 2008. Även här är det bara att stämma in i hyllningskören. Visserligen ung, men ändå med otrolig balans och komplexitet. En helt annan stil än champagnen ovan - mer fruktdriven, rivigare syra. Tycker detta var skitgott redan nu och det kommer bli svårt att hålla fingrarna borta från resterande flaskor. Lockad att köpa mer.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Behöver lite förslag av forumet då jag fått i uppdrag att plocka ut en bra skumpa på det lokala vinmonopolet där utbudet i den lokala butiken ser ut så här
Med allt för många mil mellan mig och min källare så får jag ju hålla till godo med det lokala utbudet och vänder mig således till det allvetande forumet för kloka insikter?
Funderade lite på
Agrapart
Pierre Peters
Bolle -06 eller kanske Spécial Cuvéen? Har dålig koll på Bollinger... Är det något att ha?

Något mer som jag borde ta med i mitt övervägande?

Jag har medvetet hoppat prestigerna och särskilt kartonger med agent 007 på framsidan...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Behöver lite förslag av forumet då jag fått i uppdrag att plocka ut en bra skumpa på det lokala vinmonopolet där utbudet i den lokala butiken ser ut så här
Med allt för många mil mellan mig och min källare så får jag ju hålla till godo med det lokala utbudet och vänder mig således till det allvetande forumet för kloka insikter?
Funderade lite på
Agrapart
Pierre Peters
Bolle -06 eller kanske Spécial Cuvéen? Har dålig koll på Bollinger... Är det något att ha?

Något mer som jag borde ta med i mitt övervägande?

Jag har medvetet hoppat prestigerna och särskilt kartonger med agent 007 på framsidan...
Diebolt Vallois Prestige
Bonnaire 2008

Bollinger 2006 hittade jag inte...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Diebolt Vallois Prestige
Bonnaire 2008

Bollinger 2006 hittade jag inte...
Tack för input!
Pol Roger 2006 var det ju jag såg inte Bollinger 06, ursäkta hjärnsläpp.
Är inte så imponerad av standard DV men DV Prestige kan kanske vara något, Bonnaire 08 har jag inte heller druckit... Har nog inte druckit en enda dålig nollåtta ännu...

EDIT: @Mattias S , var det inte en standard DV du hade med på provningen när jag var nere sist?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för input!
Pol Roger 2006 var det ju jag såg inte Bollinger 06, ursäkta hjärnsläpp.
Är inte så imponerad av standard DV men DV Prestige kan kanske vara något, Bonnaire 08 har jag inte heller druckit... Har nog inte druckit en enda dålig nollåtta ännu...

EDIT: @Mattias S , var det inte en standard DV du hade med på provningen när jag var nere sist?
@jocke drack en PR 2006 under julen som han var mycket nöjd med!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för input!
Pol Roger 2006 var det ju jag såg inte Bollinger 06, ursäkta hjärnsläpp.
Är inte så imponerad av standard DV men DV Prestige kan kanske vara något, Bonnaire 08 har jag inte heller druckit... Har nog inte druckit en enda dålig nollåtta ännu...

EDIT: @Mattias S , var det inte en standard DV du hade med på provningen när jag var nere sist?
Tror det @magnum vet. :)
 

MartinE

Medlem
Behöver lite förslag av forumet då jag fått i uppdrag att plocka ut en bra skumpa på det lokala vinmonopolet där utbudet i den lokala butiken ser ut så här
Med allt för många mil mellan mig och min källare så får jag ju hålla till godo med det lokala utbudet och vänder mig således till det allvetande forumet för kloka insikter?
Funderade lite på
Agrapart
Pierre Peters
Bolle -06 eller kanske Spécial Cuvéen? Har dålig koll på Bollinger... Är det något att ha?

Något mer som jag borde ta med i mitt övervägande?

Jag har medvetet hoppat prestigerna och särskilt kartonger med agent 007 på framsidan...
Jag tycker i o f s att @magnum redan lämnat två bra alternativ till dig, men för att ev förvirra dig ytterligare skulle jag vilja lyfta fram:

Egly-Ouriet Brut Tradition (men kolla deg-datum på baksidan först - du vill inte dricka den för ung!)
Collard-Picard Dom Picard 2008 (jag har inte druckit just denna, men det är en bra producent och 2008 är ju 2008!)

För övrigt tycker jag att din lokala butik hade ett riktigt trevligt utbud! Jag hade gärna hittat ovan nämnda samt Agrapart och två årgångar Clos de Goisses hos min lokala hökare!
 

mnor

Medlem
NV Paul Dethune Blanc de Noir (Deg jan 2013)
Doft: Bröd, bokna röda äpplen, lätta citrustoner
Smak: Bokna röda äpplen, röda bär, mandarin, mogen lime

Helgens bästa champagne. Om man låter Paul Dethune Blanc de Noir få 2-3 år i källaren, så börjar det hända saker. Ett helt annat djup
i smakerna där citrustonerna inte är lika tydliga längre och syran bättre integrerad. Mycket trevligt vin. Min bättre hälft undrade vad det
var för champagne som jag plockat fram, eftersom hon tyckte att den var riktigt, riktigt bra! Samma champagne har hon inte tyckt varit något speciellt när hon har druckit den tidigare och den varit yngre.

1998 Krug
Doft: Bröd och äpple
Smak: Gröna äpplen med långt avslut av citron. Med värme i glaset börjar karamell och mer söt citrus framträda.

Detta vin behöver tid! Jag skulle säga att detta är en fruktigare typ av Krug, där kraften som brukar finnas inte riktigt finns där.
Det finns väldigt mycket syra i vinet och det kommer garanterat vinna på lagring. Håller på min nästa flaska i 5 år. Denna flaska (årgång(?)) presterade inte på den nivå som jag förväntade mig.

NV Chartogne-Taillet Champagne Cuvée Sainte Anne

Doft: Moget sött äpple (Champis), citrus, bröd, svaga svaga toner av krita
Smak: Moget grönt äpple (Granny Smith), päron och citrus

Huschampagnen för tillfället. Det har gått en hel del flaskor i jul. Lättdrucket, kallt och väldigt gott!
 

Elvis

Medlem
Befinner mig på Romme Alpin med familjen och en del släktingar. De har Michel Arnould Carte d'Or 2008 för rimliga 845 kr på hotellet och jag tog in en flaska igår. Servitrisen kom tillbaka med en öppnad 2009:a och sa att "det var visst 2009 vi hade". Ja ja, jag ställde inte till med någon scen för det...

En hygglig champagne, mycket röda äpplen men lite tunn syra. Inte är i närheten av de Memoire de Vignes jag provat.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Befinner mig på Romme Alpin med familjen och en del släktingar. De har Michel Arnould Carte d'Or 2008 för rimliga 845 kr på hotellet och jag tog in en flaska igår. Servitrisen kom tillbaka med en öppnad 2009:a och sa att "det var visst 2009 vi hade". Ja ja, jag ställde inte till med någon scen för det...

En hygglig champagne, mycket röda äpplen men lite tunn syra. Inte är i närheten av de Memoire de Vignes jag provat.
Classic case of "vintage doesent matter syndrome"
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Diebolt Vallois Prestige
Bonnaire 2008

Bollinger 2006 hittade jag inte...
Slutade med Bonnaire 2008 och en Pierre Peters SC, återkommer med utvärdering.

-Döm av min förvåning när jag stod där och även hittade Pascal Doquet på hyllan, det hade jag inte förväntat mig, både hans BDB med bas 03,05,07 och en "zero brut" som jag tror är gjord lite med den skandinaviska marknaden i åtanke...

Nu har jag ju redan hans viner i källaren så jag köpte inget men kul att se småodlare som Pascal på Vinmonopolet för strax över trehundringen.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Slutade med Bonnaire 2008 och en Pierre Peters SC, återkommer med utvärdering.

-Döm av min förvåning när jag stod där och även hittade Pascal Doquet på hyllan, det hade jag inte förväntat mig, både hans BDB med bas 03,05,07 och en "zero brut" som jag tror är gjord lite med den skandinaviska marknaden i åtanke...

Nu har jag ju redan hans viner i källaren så jag köpte inget men kul att se att småodlare som Pascal på Vinmonopolet för strax över trehundringen.
Trevligt blir kul och se vad du tycker!
 
Toppen