Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

akaSami

Livsnjutare
Har varit lite slarvig med att uppdatera denna tråd under senaste månaden (lite skamsen)
Här kommer en recap av de ädla bubblor jag lyckades "ta mig igenom" under December-Januari så här långt.
Voirin-Jumel BdB NV , Lite till intetsägande, helt okej att skåla i men saknar komplexitet.
Marc Hebrart BdB NV , enligt min smak ett mycket kompetent vin, levererar bra kvalité och är väldigt tillgängligt!
Phillipponat Grand Blanc 2006 , nu snackar vi! smör och bröd i mängder, mogen syra och härlig balans! utmärkt till mat.
Charles Heidsieck Brut Réserve , Stor i näsan och fyllig i gommen. För mig hade denna passat väl till en lättare kötträtt mha sin fyllighet!
Deutz BdB 2009 , jag har en liten förkärlek för Deutz, och denna gjorde mig inte besviken. Knivskarp syra och unga frukter som tillsammans för mig bådar gott för de kommande åren resterande flaskor skall få mogna i säkert förvar!

och senast denna Lördag...
Bernard Hatté Brut Tradition.
Måste säga att den levererade över förväntan, Härliga dofter av syrliga friska frukter (gula äpplen, gula plommon, vårblommor) som möttes av en mycket trevlig syra och fyllighet.
Lite synd att det bara ligger en till i skåpet hemma :)

Nu ser jag fram emot ett champagne-rikt 2016!
 

Elvis

Medlem
Det blev en del skumpa under resan till Filippinerna. Mest minnesvärda var två champagner: Dels Dom Pérignon 2006 som jag blev lite besviken på. En klassisk Dompa men jag tyckte att något fattades, ungefär som Dompa 2000. Jag ska ge den en chans till ur bättre glas. Den 30-gradiga fuktiga kvällsluften i Manila kan också ha spelat ett spratt men Billecart-Salmon Brut Rosé på magnum hade inga problem att leverera trots samma förutsättningar. Jäklar, vilket vin! Ska nog köpa några sådana så att jag lättare håller fingrarna borta från mina återstående Roederer Rosé 2008...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det blev en del skumpa under resan till Filippinerna. Mest minnesvärda var två champagner: Dels Dom Pérignon 2006 som jag blev lite besviken på. En klassisk Dompa men jag tyckte att något fattades, ungefär som Dompa 2000. Jag ska ge den en chans till ur bättre glas. Den 30-gradiga fuktiga kvällsluften i Manila kan också ha spelat ett spratt men Billecart-Salmon Brut Rosé på magnum hade inga problem att leverera trots samma förutsättningar. Jäklar, vilket vin! Ska nog köpa några sådana så att jag lättare håller fingrarna borta från mina återstående Roederer Rosé 2008...
Håller med dig om B-S Rose magnum helt klart den bästa NV (från stort hus)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Testade min första 2010:a i helgen i form av 2010 Michel Gonet Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Cuvée Prestige.

Trevligt vin som väntat från M. Gonet, med ett hustypiskt oxidativt inslag, äppelmos, nötter, aprikos och honung och mycket citrustoner mestadels i form av limeskal. Riktigt torr (är trots allt en brut nature) och bra balans mot syran. Kanske lite kort i smaken men ge den några år så levererar den nog bättre. Jag har sedan första gången jag testade M. Gonet gillat den och jag är inte alls besviken nu heller, även om den inte är superbra. 86p
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur många roséchampagner har du egentligen hunnit med i år? ;)

Fantastisk provning för övrigt!

Alldeles för få. Värda att nämna; Bille 02, Krug, DP 04, 96, 88, Roederer 08 och tyvärr bara en Selosse.:( Roséchampagne är grymt bara man är manlig nog att erkänna det. Roederer Rosé 08 är helt övernaturligt bra redan nu och borde ligga i varje riktig mans källare. Rena fyndet för 1 150 kr på magnum.

Kan det bero på eftersläckningarna kanske ?;)

Svårt att skylla på det då jag kommer ihåg vad som händer innan, men fråga @Sörplarn .:rolleyes:

Det blev en del skumpa under resan till Filippinerna. Mest minnesvärda var två champagner: Dels Dom Pérignon 2006 som jag blev lite besviken på. En klassisk Dompa men jag tyckte att något fattades, ungefär som Dompa 2000. Jag ska ge den en chans till ur bättre glas. Den 30-gradiga fuktiga kvällsluften i Manila kan också ha spelat ett spratt men Billecart-Salmon Brut Rosé på magnum hade inga problem att leverera trots samma förutsättningar. Jäklar, vilket vin! Ska nog köpa några sådana så att jag lättare håller fingrarna borta från mina återstående Roederer Rosé 2008...

Med tanke på att priset är samma så skulle jag satsat krutet på Roederer först, Billen finns ju alltid kvar... Men har själv fastnat i Roedererträsket och den är svår att hålla tassarna borta ifrån minst sagt.

Håller med dig om B-S Rose magnum helt klart den bästa NV (från stort hus)

Egen favorit med som jag skrivit om flertalet gånger, anser att Bille över lag är det mest underskattade stora huset. De gör bra champagner över hela fältet och snart kommer väl BdB och NF 02orna till SB.:) Det enda negativa är att prisnivån har ökat väsentligt senare år.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg


Blev sugen på att prova Louis Roederer Rose 2008 efter att nyligen ha läst idel positiva omdömen. Drack denna första gången för ca 2 år och tycker att utvecklingen till idag är klart imponerande. Små bubblor med en gräddig mousse, lätt parfymerad och underbar att dricka redan nu. Sista flaskan får nog ligga minst 2-3 år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


F, J och H samt jag själv samlades igår kväll för njuta av finskumpa för att rivstarta firandet av Vinets Dag. Som synes så tog flaskan slut utan problem...

Inte varje dag man dricker årgång 199, utbrister J innan korken försiktigt lossar med ett världsvant pysande ljud och kvällen inleds på bästa tänkbara sätt.

1995 Charles Heidsieck "Blanc des Millénaires" Brut Champagne
Vi är helt överens om att det är en väldigt fräsch och krispig skumpa som vi har i glaset med oförskämt många år kvar i livet. Inte den mest komplexa upplevelsen i mannaminne dock. Vi drack den ur fina vitvinsglas som proffs om någon undrar. Kraftigt brödiga toner med mogen gul äpplefrukt dominerar vid första intrycket. Mineraltoner i mängder hittas strax under ytan, både av kritaliknande karaktär men även lite svavelaktigt stendamm. Feta toner av honung, nougat, blöt hund och kanderad citrus växer i takt med varje sniff. Finstämd karaktär med finess utan tvekan.

I munnen handlar det mesta om kraft, intensitet och läskande skyhög syra med elektrisk salinitet som får spottkörtlarna att producera kopiösa mängder saliv och skrika efter mat. Längden är oklanderlig. Sanslöst vital mousse trots åldern.

Utan tvekan en riktigt bra Champagne av klassiskt slag. Inga överdrivna oxiderade toner eller udda och unika smakinslag utan det går ganska rakt på sak, lite som att bära en kritstrecksrandig kostym av högsta kvalitet. Jag blev i slutändan imponerad av upplevelsen, men jag hade möjligen hoppats på något alldeles extra som fick mig upp i brygga. Riktigt så bra är inte denna upplevelse så jag nöjer mig med att dela ut 92p.

Ja, jag ångrar att jag inte köpte minst en flaska till för "endast" 800 kr för att poppa igen framgent. Jag tror nämligen att det kommer att fortsätta att utvecklas ett bra tag till och kommer mest troligt bli ännu bättre och mer komplext för den som har tålamod. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den värsta lukten som finns är blöt hund enligt mig men om jag tolkar dig rätt så tycker du den lukten är positiv? Skulle aldrig dricka en champagne som luktar blöt hund. (går igång på ordet blöt hund).
Det kanske är på sin plats att bena ut vad jag menar med "blöt hund" så du kan komma till ro och sluta frukta att skumpan ifråga är vedervärdig. ;)

För mig så påminner "blöt hund" om ylletonen som ofta hittas i intressant Chenin Blanc, men med skillnaden att tonen har lite animaliska och intressant orena drag. Drar lite åt rostade hasselnötter med lite pyraziniga drag av djurbur eller kanske till och med lite hav.

I lagom dos så förgyller dessa drag som tusan, men hade tonen varit i framkant så hade det nog inte blivit särskilt angenämt, precis som om ett stalligt vin ordagrant skulle smaka komocka.
 

Segol

Medlem
Det har börjat dyka upp erbjudanden för Pierre Peters Chétillons 2008 men priserna närmar sig 100Euro, det känns väl saftigt med tanke på vad jag varit van att betala för tidigare årgångar.
Är det nån som vet om jag fått dåliga erbjudanden än så länge eller har Peters höjt priserna rejält?
Kanske @magnum har koll tex?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det har börjat dyka upp erbjudanden för Pierre Peters Chétillons 2008 men priserna närmar sig 100Euro, det känns väl saftigt med tanke på vad jag varit van att betala för tidigare årgångar.
Är det nån som vet om jag fått dåliga erbjudanden än så länge eller har Peters höjt priserna rejält?
Kanske @magnum har koll tex?
Följer, håller med om markant prishöjning :0
 

Krisman

Medlem
Visa bifogad bild 6139

1995 Charles Heidsieck "Blanc des Millénaires" Brut Champagne
Vi är helt överens om att det är en väldigt fräsch och krispig skumpa som vi har i glaset med oförskämt många år kvar i livet. Inte den mest komplexa upplevelsen i mannaminne dock. Vi drack den ur fina vitvinsglas som proffs om någon undrar. Kraftigt brödiga toner med mogen gul äpplefrukt dominerar vid första intrycket. Mineraltoner i mängder hittas strax under ytan, både av kritaliknande karaktär men även lite svavelaktigt stendamm. Feta toner av honung, nougat, blöt hund och kanderad citrus växer i takt med varje sniff. Finstämd karaktär med finess utan tvekan.

Ja, jag ångrar att jag inte köpte minst en flaska till för "endast" 800 kr för att poppa igen framgent. Jag tror nämligen att det kommer att fortsätta att utvecklas ett bra tag till och kommer mest troligt bli ännu bättre och mer komplext för den som har tålamod. :)

De gånger jag druckit den, (hänt ett par gånger på sistone) har den också varit fräsch, krispig och vital. Betydligt yngre än de flesta från mitten - slutet av 90-talet.

Som flera sa, du borde köpt fler. ;)
 

akaSami

Livsnjutare
Visa bifogad bild 6139

F, J och H samt jag själv samlades igår kväll för njuta av finskumpa för att rivstarta firandet av Vinets Dag. Som synes så tog flaskan slut utan problem...

"Inte varje dag man dricker årgång 199!", utbrister J innan korken försiktigt lossnar med ett världsvant pysande ljud och kvällen inleds på bästa tänkbara sätt.

1995 Charles Heidsieck "Blanc des Millénaires" Brut Champagne
Vi är helt överens om att det är en väldigt fräsch och krispig skumpa som vi har i glaset med oförskämt många år kvar i livet. Inte den mest komplexa upplevelsen i mannaminne dock. Vi drack den ur fina vitvinsglas som proffs om någon undrar. Kraftigt brödiga toner med mogen gul äpplefrukt dominerar vid första intrycket. Mineraltoner i mängder hittas strax under ytan, både av kritaliknande karaktär men även lite svavelaktigt stendamm. Feta toner av honung, nougat, blöt hund och kanderad citrus växer i takt med varje sniff. Finstämd karaktär med finess utan tvekan.

I munnen handlar det mesta om kraft, intensitet och läskande skyhög syra med elektrisk salinitet som får spottkörtlarna att producera kopiösa mängder saliv och skrika efter mat. Längden är oklanderlig. Sanslöst vital mousse trots åldern.

Utan tvekan en riktigt bra Champagne av klassiskt slag. Inga överdrivna oxiderade toner eller udda och unika smakinslag utan det går ganska rakt på sak, lite som att bära en kritstrecksrandig kostym av högsta kvalitet. Jag blev i slutändan imponerad av upplevelsen, men jag hade möjligen hoppats på något alldeles extra som fick mig upp i brygga. Riktigt så bra är inte denna upplevelse så jag nöjer mig med att dela ut 92p.

Ja, jag ångrar att jag inte köpte minst en flaska till för "endast" 800 kr för att poppa igen framgent. Jag tror nämligen att det kommer att fortsätta att utvecklas ett bra tag till och kommer mest troligt bli ännu bättre och mer komplext för den som har tålamod. :)
Har en sådan hemma som jag väntar på att få "rätt" tillfälle att korka upp ! Efter alla recensioner och omdömen jag läst om den så börjar det bli tämligen svårt att hålla sig ! !
 

JakobS

Medlem
Vi var på ett event där vi bjöds på en riktigt trevlig fisksoppa, så jag vart tvungen att ta in ett glas champagne. Var lite full så var inte så noga med vad jag fick utan jag bara beställde ett glas.

Fick in en otroligt trevlig NV, gräddig och lagom dosage med väldigt len och fin mousse. Självklart så var jag tvungen att ta reda på vad det var och det visade sig att det var en producent som heter Andre Roger och deras standard Grand Cru skumpa.

Någon som har erfarenhet av denna producent? Priset är ganska rimligt hos monopolet så funderar på att ta hem några flaskor!
 
Toppen