Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
Med tanke på Bouzy, är den Pinot dominerad? Syran du beskriver tyder ju på en del Chard.
stämmer såhär skriver de på Herbert's hemsida Brut Grand Cru Millésimé 2008
Cuvée spéciale La Favorite This glamourous Champagne is fine, delicate and selected only during the best years.
This vintaged Champagne is a subtle blend of PINOT NOIR and CHARDONNAY.
 

akaSami

Livsnjutare
Helgen skörd.
Lördag, Damien Hugot Grand Crû BdB NV.
trevlig champagne men bra syra och fyllighet som utvecklas väl efter lite luft. ganska fruktig med gröna/gula päron, aprikoskärnor och citrus som basdofter.

Söndag, Bollinger La Grand Année 2005 (deg 2015-maj)
Ett fint vin som hade tydlig karaktär av mognad. Väldigt mjuk och len mousse som tyvärr försvann väldigt fort (tur att det fanns att fylla på efter hand). I näsan var de mest påtagliga tonerna för mig nygräddat bröd och calvados. Även färgen var mörkt gyllene och påminde om äppelsaft. Smaken var det inga fel på med en mjuk syra och bra längd.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Har druckit både denna Louis Roederer Rose 2010 och 2008an ganska nyligen. Idag var det så dags att prova 2010an igen av ren nyfikenhet, är den då så god som jag minns den? Jo, 2010an är klart god men klart är också att 2008an är klart bättre. Tyckte 2010an var kanonbra första gången jag drack den men ikväll känns den rätt ung faktiskt. Resten av flaskorna låter jag få lite ålder.
 

jocke

Medlem
Igår blev det en magisk champagne. Min 3:e gång jag druckit denna och den blir bara bättre och bättre. Philipponnat BdN 2008, deg dec 2014, dosage 4.5 g. Här har vi dagg, nyponros, honung och efter ett tag kommer plommon. Frisk, fräsch komplex champagne med bra struktur och djup. JAG VILL HA ÄNNU FLER AV DESSA och det ska jag fixa :)
DSC_0809.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
På Eriks vinbar. Helt fantastiskt vin, på topp! Moget, generöst fruktigt med mängder av äpple, aprikos, russin, nötter och en behaglig skarp syra som bevarats mycket väl. Årets bästa champagne hittills på långa vägar! :)
94p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
20160206_192256-01.jpeg

Dom Perignon 2006
Gick inte hem hos övriga deltagare, men jag tyckte den här var riktigt läcker! Karaktärsfull doft med mycket krut, citrus, äpplen, rostat kaffe, lite gummi och en lätt touch av gul sparris. Torr och fin smak men med rund syra och kropp. Betydligt mer tillgängligt nu än vad jag hade förväntat mig. 94P

Bollinger Grand Anne 2005
Som vanligt en väldigt stabil skumpa, även om priset har stuckit iväg en aning de senaste åren. Fatjäsningen märks tydligt i näsan med lite mer oxidativa toner, mosiga gula äpplen, kardemumma, nougat och mandelbiskvier. Lite mer skärpt syra än i Dompan och även lite mer kropp. Härlig Champagne! 93P

Legras St. Vincent 2000
Hade ganska höga förväntningar på denna, och tyvärr levererade den inte riktigt på samma sätt som senast jag provade den. Ljuvlig doft med ganska mycket mognadstoner. Sirap, honung, svamp, skog och lite brynt smör. Saknade krutigheten som jag tyckte var så tydlig förra gången. Åldern har dock satt sina spår i smaken, där det saknas lite intensitet och tryck jämfört med övriga i flighten. Men fortfarande en riktigt trevlig Champagne, och bra för 750kr. 91P

Taittinger Comtes de Champagne 2006
Lite mer återhållen i doften än övriga, men med bra komplexitet och djup. Aningens krut, kaffe, choklad, äpplen, lite honungsmelon och jäst. Frisk, fokuserad syra, och ett torrt avslut (Sockerdricka my ass!). Hade lite låga förväntningar, men det här är riktigt bra! Kändes som den absolut yngsta i gänget och lär klara många år i källaren. 93P

Henri Giraud Fût de Chéne MV07
Magiskt! Det här är dock ingen Champagne för den fatfobiske. Stor, generös doft med massor av kantstötta äpplen, tropisk frukt, smör, nötter och lite lim. Bra syra och ganska generös fruktighet i munnen. Skyhög intensitet och fyllig kropp. Vann kvällens omröstning ganska överlägset. En fantastisk Champagne. 96P.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 6276
Dom Perignon 2006
Gick inte hem hos övriga deltagare, men jag tyckte den här var riktigt läcker! Karaktärsfull doft med mycket krut, citrus, äpplen, rostat kaffe, lite gummi och en lätt touch av gul sparris. Torr och fin smak men med rund syra och kropp. Betydligt mer tillgängligt nu än vad jag hade förväntat mig. 94P

Bollinger Grand Anne 2005
Som vanligt en väldigt stabil skumpa, även om priset har stuckit iväg en aning de senaste åren. Fatjäsningen märks tydligt i näsan med lite mer oxidativa toner, mosiga gula äpplen, kardemumma, nougat och mandelbiskvier. Lite mer skärpt syra än i Dompan och även lite mer kropp. Härlig Champagne! 93P

Legras St. Vincent 2000
Hade ganska höga förväntningar på denna, och tyvärr levererade den inte riktigt på samma sätt som senast jag provade den. Ljuvlig doft med ganska mycket mognadstoner. Sirap, honung, svamp, skog och lite brynt smör. Saknade krutigheten som jag tyckte var så tydlig förra gången. Åldern har dock satt sina spår i smaken, där det saknas lite intensitet och tryck jämfört med övriga i flighten. Men fortfarande en riktigt trevlig Champagne, och bra för 750kr. 91P

Taittinger Comtes de Champagne 2006
Lite mer återhållen i doften än övriga, men med bra komplexitet och djup. Aningens krut, kaffe, choklad, äpplen, lite honungsmelon och jäst. Frisk, fokuserad syra, och ett torrt avslut (Sockerdricka my ass!). Hade lite låga förväntningar, men det här är riktigt bra! Kändes som den absolut yngsta i gänget och lär klara många år i källaren. 93P

Henri Giraud Fût de Chéne MV07
Magiskt! Det här är dock ingen Champagne för den fatfobiske. Stor, generös doft med massor av kantstötta äpplen, tropisk frukt, smör, nötter och lite lim. Bra syra och ganska generös fruktighet i munnen. Skyhög intensitet och fyllig kropp. Vann kvällens omröstning ganska överlägset. En fantastisk Champagne. 96P.
Lite avundsjuk blir jag. Ser ut som ett intressant fält och kul att samtliga verkar ha levererat sanslöst bra! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite avundsjuk blir jag. Ser ut som ett intressant fält och kul att samtliga verkar ha levererat sanslöst bra! :)
Det var överlag väldigt bra champagner. Men har också lovat mig själv att jag skall börja vara mer generös (och hårdare) med poängsättningen för att få lite mer bredd på min skala. Speciellt när det gäller champagne.
 

MartinE

Medlem
I fredags blev det en sådan här:

IMG_9295.JPG


Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2008 (100 % pinot meunier): Det här är galet bra! Årets hittills bästa roséchampagne för min del. Så otroligt ren och samtidigt full av kraft! Doften är frisk, bärig och något utvecklad, med inslag av ljust bröd, jordgubbar, körsbär, blodapelsin, röda tutti-fruttipastiller och chokladkex. Smaken är starkare och ännu bättre än doften: Syrlig, bärig, koncentrerad och mycket torr. Det är en cocktail av röda bär (jordgubbar, körsbär, tranbär), lime, blodapelsin och apelsinskal. Eftersmaken är oändligt lång och har en vass syra, ännu fler röda bär samt en antydan av citrusskal. Syran är hög men känns balanserad. 94 p.
 

Jerobaum

Medlem
I fredags blev det en sådan här:

Visa bifogad bild 6277

Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2008 (100 % pinot meunier): Det här är galet bra! Årets hittills bästa roséchampagne för min del. Så otroligt ren och samtidigt full av kraft! Doften är frisk, bärig och något utvecklad, med inslag av ljust bröd, jordgubbar, körsbär, blodapelsin, röda tutti-fruttipastiller och chokladkex. Smaken är starkare och ännu bättre än doften: Syrlig, bärig, koncentrerad och mycket torr. Det är en cocktail av röda bär (jordgubbar, körsbär, tranbär), lime, blodapelsin och apelsinskal. Eftersmaken är oändligt lång och har en vass syra, ännu fler röda bär samt en antydan av citrusskal. Syran är hög men känns balanserad. 94 p.

Vart köper man denna? lät ju trevlig :)
 

MartinE

Medlem
Vart köper man denna? lät ju trevlig :)
Tror dessvärre den är väldigt svår att få tag på! Champagnen i sig görs i ca 2 500 flaskor per årgång och är väldigt eftertraktad. Det är fem år sedan den här årgången släpptes och (inte minst) det är en 2008:a.

Jag drack min flaska på 108, Nomas nyöppnade systerrestaurang. Sommelieren gratulerade mig till mitt val och konstaterade krasst att "det här är sannolikt den sista flaskan i Danmark"! :)
 

Vino fino

Medlem
Idag dricker vi Moët årgång, vällagrad i min egen bunker. Visar lite ålder i färgen men inget som avslöjar 20 år. Även moussen är pigg och alert. Brioche och orientaliska kryddor i doften, kanel, nejlika, kanellängd. Mjuk, harmonisk, medelålders uppträdande i gomen, balanserade smaker av mogen gul frukt och kryddor och parfymerade träslag. Fin balans, anings ton av dosage men det stör inte.

Moët får alltid mycket stryk av etikettfluktarna men årgångsvarianten står sig, i sin stil, ganska bra i konkurrensen, enligt mig. När jag köpte denna i slutet av 2001 kostade den 349 kr och hade rätt mycket av husets typiska mogna apelsiner (“Valencia Late”) i smaken som man hittar en överdos av i Dompa. Nu är det mognare smaker av dyra kryddor, sandelträ och exotisk gul frukt, jävligt mogen physalis, som dominerar. Inga spår av 96:eek:rnas beryktade hårda syror. Sen vad gäller Moëts påstådda socker kan vi konstatera att årgångsvarianten ligger runt 6 g, dvs. samma som Krug och inom gränserna för vad Selosse, riks-Fjantens favoritodlare och därmed automatiskt också etikettfluktarnas, anser vara tolerabelt.

Moët et Chandon Millésime blanc 1996: 90 p.

IMG_9982.JPG
 

Sörplarn

Medlem
Tror dessvärre den är väldigt svår att få tag på! Champagnen i sig görs i ca 2 500 flaskor per årgång och är väldigt eftertraktad. Det är fem år sedan den här årgången släpptes och (inte minst) det är en 2008:a.

Jag drack min flaska på 108, Nomas nyöppnade systerrestaurang. Sommelieren gratulerade mig till mitt val och konstaterade krasst att "det här är sannolikt den sista flaskan i Danmark"! :)

Har du bild på deg etiketten, baksidan?
 

Elvis

Medlem
Idag dricker vi Moët årgång

Jag håller med om att Moëts årgångsviner från 90-talet och bakåt är jättebra men jag känner inte samma potential i 2000-talets årgångar. Jag har inte provat dem många gånger men 2002, 2004 och 2006 har jag alla provat (som unga) utan att bli särskilt imponerad. Kan de ha ökat produktionen, tro? Årgångsvinet finns på snart sagt varenda flygplats nuförtiden.
 

MartinE

Medlem
Jag håller med om att Moëts årgångsviner från 90-talet och bakåt är jättebra men jag känner inte samma potential i 2000-talets årgångar. Jag har inte provat dem många gånger men 2002, 2004 och 2006 har jag alla provat (som unga) utan att bli särskilt imponerad. Kan de ha ökat produktionen, tro? Årgångsvinet finns på snart sagt varenda flygplats nuförtiden.
Min upplevelse är helt enkelt att de behöver längre tid i källaren för att blomma ut! Det är sannolikt att produktionen har ökat, men jag tror inte det har gått ut över kvalitén. Deras tillgång till bra druvor lär också ha gått upp sedan 90-talet och ett tecken på att de tror på sin råvara är ju att de fortsätter att sänka dosagen. Årgångsvinet är, liksom dompan och årgångsrosén, numera extra brut i praktiken! I 2002:an använde de 5,5 gram socker per liter och i både 2004 och 2006 nöjde de sig med 5 g/l.
 

mmh

Medlem
Min upplevelse är helt enkelt att de behöver längre tid i källaren för att blomma ut! Det är sannolikt att produktionen har ökat, men jag tror inte det har gått ut över kvalitén. Deras tillgång till bra druvor lär också ha gått upp sedan 90-talet och ett tecken på att de tror på sin råvara är ju att de fortsätter att sänka dosagen. Årgångsvinet är, liksom dompan och årgångsrosén, numera extra brut i praktiken! I 2002:an använde de 5,5 gram socker per liter och i både 2004 och 2006 nöjde de sig med 5 g/l.
Jag har också bra erfarenheter av årgångs Moet med lite ålder. För några veckor sedan drack jag en 2002 som var otroligt bra, och den påminde mig mycket om Dom Perignon (använder de samma jästkultur till DP måntro?). Moet 2002an är dock fortfarande ung och min sista flaska skall jag nog spara några år till.
 
Toppen