Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Magnus L

urydhtfilgukj
:rolleyes::ängel:

Lagringstid?
Själ har jag svårt för ung XB NV generellt och det gäller Ledru med. Ointegrerat med outvecklade dofter och stålvass syra är inte min grej så jag föredrar Ledrus sockrade NV ung. Har du smakat den med?

Vågar inte säga så mycket om lagrinstiden. Syran var definitivt där, men kanske att det saknades en aning intensitet för långlagring. Det kan också vara avsaknaden av dosage (som jag fattade är det egentligen en Brut Nature) som får vinet att kännas lite spädare. Hade varit kul att prova igen om ca 5 år, för det tror jag den klarar utan problem.

Har ett par flaskor av Brut-varianten som jag tänkte ta och prova framöver. Skall bli väldigt intressant.
 

Daniel A

Administratör
Jag tog med mig många laster till det här forumet, men skulden för den här upptäckten lägger jag helt på er i champagnemaffian! Nu har jag tagit mina första steg ner i det här träsket.

Fick ett infall och beställde ett glas 2002 Fleury Brut. Den var slut. “Men vi har en 95a om du vill ha den istället? Samma pris”. Det blir bra, sade jag. Sedan drack jag och min mor (som har god smak!) upp flaskan. Det fanns liksom inget alternativ. :)

0txYOaN.jpg

1995 Fleury, Brut
Tydlig oxiderad karaktär (mer traditionell vit rioja än savagninJura), viss “mustighet”, drar åt bokna äpplen samtidigt som det finns en del pigga gröna äpplen. Härliga mognadstoner med torkad frukt i spetsen - aprikos, lite russin. Händer väldigt mycket med tid (ungefär sex timmar mellan första och sista glaset), men har svårt att förklara vad jag hittar - mycket ny mark för mig här. Påminner (idelt positivt) om en riktigt vällagrad balsamicovinäger.
Bubblorna är i minimini-format. Vinet är angenämt fylligt, med viss sötma, och tung behaglig syra, som fram för allt sticker ut när de gyllene dropparna tagit sig ner i halsen. Eftersmaken är lång. Lååång. Stört gott. Svårt att sätta betyg, men: 93p. Vilken ögonöppnare!

(Känns extra passande att min felpostade Cos D’Estournel också var en 95a. Det var nog meningen att jag skulle återvända till den här tråden på riktigt förr eller senare!)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
NV Chartogne-Taillet Champagne Cuvée Sainte Anne

88p, Torr, lättdrucken, fungerar bra på egen hand men också till ljust kött, lätt stängd när den var kylskåpskall, öppnar upp sig mer och mer och var verkligen bäst i sista glaset vid rumstemperatur, små bubblor, len mousse, behaglig syra, en torr och framför allt brödig champagne. Inte så syraaggresiv. Gott!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
leclapart jose michel.jpg

En låda Léclapart L'Amateur dök upp igår - var tvungen att testa den mot 2002 José Michel & Fils Champagne Grand Vintage Brut. Helt olika viner och vilken som är bättre beror nog mest på personliga preferenser. Personligen sätter jag nog José Michel snäppet högre - "age before beauty" idag.
 

MartinE

Medlem
Ny helg på ingång och därmed hög tid att bekänna förra helgens förlustelser, då dessa snyggingar fick sätta livet till:

IMG_9407.JPG


Comtes de Champagne Rosé 2004: Utvecklad, bärig (mycket bärig), kryddig och komplex doft med ett härligt djup! Inslag av mogna jordgubbar, hallon, blodapelsin, lite krita, blyerts och kex. Senare, efter längre tids luftning, även röda äpplen, rosor och lite gummi. Smaken är frisk och bärig; något för söt om man ska vara petig, men riktigt jäkla god! Sötheten kommer så klart av att dosagen är aningen för hög (Taittinger förnekar sig inte). Det är synd, för frukten är så bra i sig att det inte hade behövts. Det är massor av röda bär, blodapelsin och röda äpplen. Hög syra! Kommer att få ett långt liv. 92 p.

Pierre Péters Les Chétillons 2002: Blommig och lätt kryddig doft. Efter hand utvecklas rostade toner. Gröna äpplen, krita, gröna hasselnötter, brioche, kanel och rostat bröd. Smaken är otroligt ren! Först känns den relativt sluten, men efter ett par timmars kontakt med luft vaknar den till liv på allvar! Den känns mycket frisk, mycket torr och något utvecklad. Jag känner gröna äpplen, brioche, mandlar och lemoncurd. Senare även persika och nougat. Hög syra. Helt klart en fantastisk champagne! Kan dock med fördel sparas några år till. 91 p.

Vilmart Cœur de Cuvée 1992 (magnum): Mogen, parfymerad och något kryddig doft med fatkaraktär. Inslag av mogna aprikoser, ek, rostade nötter, kex, lite vanilj samt gräddkola. Senare även lakrits. Mogen, frisk, syrlig, fruktig och otroligt koncentrerad smak av aprikos, gula plommon, rostade nötter, citron och dadlar. Jag föreställer mig att en 2008:a skulle kunna smaka så här om femton år! Trots sin ålder vinner den mycket på lång kontakt med luft. Flaskan dricks över 2,5 dygn och den är som bäst på slutet. Allra bäst är den dessutom vid en temperatur kring 18 grader! 92 p.
 

Per Stade

Lege artis
På julafton hade vi en julklappslek och yngste sonen vann en flaska Taittinger Brut Millésimé 2008.
Självklart kunde vi inte hålla tassarna borta, för ett par veckor sedan drack vi upp den (ja, jag vet, jag är långsam på att rapportera).
2008 är en årgång, som jämförs med 1996 av kännarna. Det betyder att de borde kunna lagras länge. Och enligt min uppfattning är det nog nödvändigt. Taittinger är inte min favoritchampagne, den här flaskan var väl inte heller någon upplevelse. Alltför ung, smakade mest som omogna gröna äpplen.
Men kan kanske bli bra om 10-12 år.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ny helg på ingång och därmed hög tid att bekänna förra helgens förlustelser, då dessa snyggingar fick sätta livet till:

Visa bifogad bild 6492

Comtes de Champagne Rosé 2004: Utvecklad, bärig (mycket bärig), kryddig och komplex doft med ett härligt djup! Inslag av mogna jordgubbar, hallon, blodapelsin, lite krita, blyerts och kex. Senare, efter längre tids luftning, även röda äpplen, rosor och lite gummi. Smaken är frisk och bärig; något för söt om man ska vara petig, men riktigt jäkla god! Sötheten kommer så klart av att dosagen är aningen för hög (Taittinger förnekar sig inte). Det är synd, för frukten är så bra i sig att det inte hade behövts. Det är massor av röda bär, blodapelsin och röda äpplen. Hög syra! Kommer att få ett långt liv. 92 p.

Pierre Péters Les Chétillons 2002: Blommig och lätt kryddig doft. Efter hand utvecklas rostade toner. Gröna äpplen, krita, gröna hasselnötter, brioche, kanel och rostat bröd. Smaken är otroligt ren! Först känns den relativt sluten, men efter ett par timmars kontakt med luft vaknar den till liv på allvar! Den känns mycket frisk, mycket torr och något utvecklad. Jag känner gröna äpplen, brioche, mandlar och lemoncurd. Senare även persika och nougat. Hög syra. Helt klart en fantastisk champagne! Kan dock med fördel sparas några år till. 91 p.

Vilmart Cœur de Cuvée 1992 (magnum): Mogen, parfymerad och något kryddig doft med fatkaraktär. Inslag av mogna aprikoser, ek, rostade nötter, kex, lite vanilj samt gräddkola. Senare även lakrits. Mogen, frisk, syrlig, fruktig och otroligt koncentrerad smak av aprikos, gula plommon, rostade nötter, citron och dadlar. Jag föreställer mig att en 2008:a skulle kunna smaka så här om femton år! Trots sin ålder vinner den mycket på lång kontakt med luft. Flaskan dricks över 2,5 dygn och den är som bäst på slutet. Allra bäst är den dessutom vid en temperatur kring 18 grader! 92 p.

Tack för utförliga smaknoter. Jag saliverar, låter helt fantastiskt. Frågan är då om inte 92 p är i snålaste laget... Som referens, vad ger du till några år lagrad GC?

Själv satte jag 94 p på l'Esprit 08.
 

MartinE

Medlem
Tack för utförliga smaknoter. Jag saliverar, låter helt fantastiskt. Frågan är då om inte 92 p är i snålaste laget... Som referens, vad ger du till några år lagrad GC?

Själv satte jag 94 p på l'Esprit 08.
Jag är medvetet försiktig/snål när jag sätter mina betyg. Jag tycker det riskerar bli lätt onyanserat om alla "bra" viner får >90 p - det blir helt enkelt för liten skillnad mellan något som är "mycket bra" och något som är "magiskt"! Jag har dessutom oerhört svårt för den betygsinflation som präglar många inlägg på bl a Cellartracker. Ibland kan man läsa provningsnoter i stil med "Det här är ett mediokert vin, 90 poäng"... I min värld motsvarar 90 poäng ett "fantastiskt" vin!

En lagrad Krug Grande Cuvée är i regel en fantastisk champagne, som kan förtjäna allt mellan 89 och 95, beroende på flaska och ålder!

Pierre Péters L'Esprit 2008 är en champagne med stor potential, men jag upplevde den som alldeles för ung när jag drack den i augusti och gav den då 86(++) i betyg.
 

akaSami

Livsnjutare
Gårdagen avrundades med denna,
Hatt et Söner Grande Cuvée Premier Cru Brut Rosé (Nr 7526)
För mig lite tillintet sägande, det fanns en viss mängd frukt i näsan men inte mkt mer än så.
Silkeslen mousse som var den trevligaste aspekten av vinet gick tillsammans med en ganska låg syra.
 

Wintermute

Medlem
Vid tidigare auktioner har det ofta hänt att buteljer som fortfarande finns i SBs sortiment har gått för påtagligt högre priser än hos SB. GALET är ordet.
 

Pontus

Medlem
Man betalar väl som köpare dessutom 22,5% på detta? Så knappt 18.000 för en magnum Salon 1990? Någon känner sig desperat :)
 
Toppen