Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är medvetet försiktig/snål när jag sätter mina betyg. Jag tycker det riskerar bli lätt onyanserat om alla "bra" viner får >90 p - det blir helt enkelt för liten skillnad mellan något som är "mycket bra" och något som är "magiskt"! Jag har dessutom oerhört svårt för den betygsinflation som präglar många inlägg på bl a Cellartracker. Ibland kan man läsa provningsnoter i stil med "Det här är ett mediokert vin, 90 poäng"... I min värld motsvarar 90 poäng ett "fantastiskt" vin!

En lagrad Krug Grande Cuvée är i regel en fantastisk champagne, som kan förtjäna allt mellan 89 och 95, beroende på flaska och ålder!

Pierre Péters L'Esprit 2008 är en champagne med stor potential, men jag upplevde den som alldeles för ung när jag drack den i augusti och gav den då 86(++) i betyg.
Nu har du dessutom en perfekt tråd att skriva ner dina poängsättningskriterier för alla intresserade här på forumet. Mycket nöje!

Forummedlemmarnas poängsättningskriterier
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vinferno 2016-03.jpg

Veckans onsdagsprovning och fri från lagrad BiB där det mesta provades blint.

Roederer Rosé 10 (Oblint)
Måste värma med någonting och Roederer är mitt förstaval när det husskumpa.

Sötfruktiga dofter , hallonbåtar och röda remmar med liten rostad ton. Detta är mig veterligen min första 2010a och den hade pigg syra inledningsvis. Efter någon timma blommade den ut precis som 08an även om den inte var så bra men bättre än varma 09an. Bra rosé utan tvekan!

GA 04
Kände även här lite godis men även gröna toner (sparris, paprika?) gissade 03 vilket var fel. När jag senare skönjde lite svamp i doften och ägaren själv tyckte den var avvikande så vågade jag gissa GA och 04 då 03 var fel.

Inge typisk Bolly och lite bångstyrig i början på ett positivt sätt. Var topp tre för mig.

FdP 04

Min första doft var mariekex och även lite nötkräm. Kändes som chardonnay och mariekex kom jag ihåg från minnesbanken på den tiden jag förde flitiga anteckningar. Då var det en FdP 02 så det blev min gissning med reservation på 04.

Nästan full pott så här borde jag gått hem för att sluta på topp.:)

Henriot 02
Märklig flaska med hintar av oangenäma drag. Någon sa tvål och sköljmedel (väldiskade glas kanske:p), själv hade jag svårt att få fram något. Skrev lite oxiderat och äppelmos plus bitter eftersmak. Kvällens sämsta och den enda gissningen jag gjorde var Selosse men det var mest för att det var @CH flaska. Helt fel och det är jag glad för, nu kan man stryka en flaska från "måstelistan".

Drappier Grande Sandrée 06

Fick lite Roederervibbar med lite diskreta fat och vaniljtoner. Mycket trevliga drag så jag vågade mig även på att tänka Cristal 06. Prickade i alla fall årgången och blev lika förvånade av alla andra när flaskan visades. Har nu i och för sig aldrig druckit Drappier tidigare då namnet låter så tacky och det ska vara deras prestige.

Efter hand så höll den inte lika bra och rasade ner till i rangordningen. Huruvida det berodde på att etiketten blev synlig låter jag vara osagt.

Girauad FdC (07)
(oblint)
Efter att en hangaround till rödvinsmaffian på forumet gett vinet 96 p så väcktes min nyfikenhet!

Direkt på nosen så bam! Full maskulin och mustig doft av bokna äpplen. Sticker ut ifrån övriga med hästlängder. Gissning på Selosse och BdB förstår jag då denna har fullt med fat och oxiderad selossekänsla. Ek och PN i massor men helt fantastiskt om man gillar stilen förstås... Bästa vinet för mig i år hittills i kamp med Krug 90 så det säger en del. Ska definitivt bekanta mig mer med denna Aÿ-odlare framöver.


Damien Hugot BdB 2008 (oblint)
Ny bekantskap efter tips från @chambertin. NVn håller hög klass och går i gräddig stil redan som ung. 08an doftar komplex kvalitetskumpa med äpple och lite söt kaka och mandlar. Det gissades på prestigeskumpa även om det påståendet drogs tillbaks efter avteckning...:rolleyes:

Mycket bra och jag tänker köpa mer av denne hittills okände odlare från Epernay med chardonnay som specialitet.

Nästa flaska blir nog månadens vin om det inte blir en Hugo innan dess.:D
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 6547
Veckans onsdagsprovning och fri från lagrad BiB där det mesta provades blint.

Roederer Rosé 10 (Oblint)
Måste värma med någonting och Roederer är mitt förstaval när det husskumpa.

Sötfruktiga dofter , hallonbåtar och röda remmar med liten rostad ton. Detta är mig veterligen min första 2010a och den hade pigg syra inledningsvis. Efter någon timma blommade den ut precis som 08an även om den inte var så bra men bättre än varma 09an. Bra rosé utan tvekan!

GA 04
Kände även här lite godis men även gröna toner (sparris, paprika?) gissade 03 vilket var fel. När jag senare skönjde lite svamp i doften och ägaren själv tyckte den var avvikande så vågade jag gissa GA och 04 då 03 var fel.

Inge typisk Bolly och lite bångstyrig i början på ett positivt sätt. Var topp tre för mig.

FdP 04

Min första doft var mariekex och även lite nötkräm. Kändes som chardonnay och mariekex kom jag ihåg från minnesbanken på den tiden jag förde flitiga anteckningar. Då var det en FdP 02 så det blev min gissning med reservation på 04.

Nästan full pott så här borde jag gått hem för att sluta på topp.:)

Henriot 02
Märklig flaska med hintar av oangenäma drag. Någon sa tvål och sköljmedel (väldiskade glas kanske:p), själv hade jag svårt att få fram något. Skrev lite oxiderat och äppelmos plus bitter eftersmak. Kvällens sämsta och den enda gissningen jag gjorde var Selosse men det var mest för att det var @CH flaska. Helt fel och det är jag glad för, nu kan man stryka en flaska från "måstelistan".

Drappier Grande Sandrée 06

Fick lite Roederervibbar med lite diskreta fat och vaniljtoner. Mycket trevliga drag så jag vågade mig även på att tänka Cristal 06. Prickade i alla fall årgången och blev lika förvånade av alla andra när flaskan visades. Har nu i och för sig aldrig druckit Drappier tidigare då namnet låter så tacky och det ska vara deras prestige.

Efter hand så höll den inte lika bra och rasade ner till i rangordningen. Huruvida det berodde på att etiketten blev synlig låter jag vara osagt.

Girauad FdC (07)
(oblint)
Efter att en hangaround till rödvinsmaffian på forumet gett vinet 96 p så väcktes min nyfikenhet!

Direkt på nosen så bam! Full maskulin och mustig doft av bokna äpplen. Sticker ut ifrån övriga med hästlängder. Gissning på Selosse och BdB förstår jag då denna har fullt med fat och oxiderad selossekänsla. Ek och PN i massor men helt fantastiskt om man gillar stilen förstås... Bästa vinet för mig i år hittills i kamp med Krug 90 så det säger en del. Ska definitivt bekanta mig mer med denna Aÿ-odlare framöver.


Damien Hugot BdB 2008 (oblint)
Ny bekantskap efter tips från @chambertin. NVn håller hög klass och går i gräddig stil redan som ung. 08an doftar komplex kvalitetskumpa med äpple och lite söt kaka och mandlar. Det gissades på prestigeskumpa även om det påståendet drogs tillbaks efter avteckning...:rolleyes:

Mycket bra och jag tänker köpa mer av denne hittills okände odlare från Epernay med chardonnay som specialitet.

Nästa flaska blir nog månadens vin om det inte blir en Hugo innan dess.:D
Fût de Chene MV07 är löjligt bra! Tack för lite trevlig läsning.
 

MartinE

Medlem
Girauad FdC (07) (oblint)
Efter att en hangaround till rödvinsmaffian på forumet gett vinet 96 p så väcktes min nyfikenhet!

Direkt på nosen så bam! Full maskulin och mustig doft av bokna äpplen. Sticker ut ifrån övriga med hästlängder. Gissning på Selosse och BdB förstår jag då denna har fullt med fat och oxiderad selossekänsla. Ek och PN i massor men helt fantastiskt om man gillar stilen förstås... Bästa vinet för mig i år hittills i kamp med Krug 90 så det säger en del. Ska definitivt bekanta mig mer med denna Aÿ-odlare framöver.

Fût de Chene MV07 är löjligt bra!

Jag har försökt predika Girauds storhet under ett par års tid och det är kul att fler här fått upp ögonen för deras champagner. Jag har inte hunnit dricka senaste FdC, men tidigare utgåvor har varit underbara, och baserat på det ni skriver kan det nog vara läge att knäcka första flaskan snart! Allra bäst är dock Argonne!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har försökt predika Girauds storhet under ett par års tid och det är kul att fler här fått upp ögonen för deras champagner. Jag har inte hunnit dricka senaste FdC, men tidigare utgåvor har varit underbara, och baserat på det ni skriver kan det nog vara läge att knäcka första flaskan snart! Allra bäst är dock Argonne!

Är Argonne bättre så kan jag tänka mig att köpa även om den verkar dubbelt så dyr.

Hittar Argonne 02 och 04 för ca 1 800 kr. Är det ett bra/ok pris och kan du beskriva årgångsskillnader om du vet?

Har du även testat hans "enklare" viner?
 

MartinE

Medlem
Är Argonne bättre så kan jag tänka mig att köpa även om den verkar dubbelt så dyr.

Hittar Argonne 02 och 04 för ca 1 800 kr. Är det ett bra/ok pris och kan du beskriva årgångsskillnader om du vet?

Har du även testat hans "enklare" viner?
Det är ett OK pris! Det är tyvärr så mycket man måste betala. Å andra sidan, har man inga problem att betala vad en Krug kostar så tycker jag inte man ska klaga på det här priset heller! :)

Jag har inte druckit Argonne 2002 än - jag misstänker att den kommer att må bra av att få vila några år till först - men när jag drack 2004 i oktober 2014 påminde den mig om en lagrad (ca tio år äldre) Krug!

De enklare vinerna är välgjorda, men helt klart på en annan (lägre) nivå.

Här kan du se mina tankar kring sex av husets viner, inkl Argonne 2004: http://champagne-bloggen.blogspot.se/search/label/Henri Giraud
 

Daniel A

Administratör
Jobb i Stockholm = besök på Eriks Vinbar. Makalöst trevligt ställe att bara ta ett par glas på en vardag. Drack nedanstående till en mastig toast Skagen.

2008 Legras & Haas, BdB
Härligt äppelfruktigt med lite ljust bröd och behagliga jästtoner. Äppel och citrus på tungan. Härlig syra som balanseras fint av frukten. Väldigt mycket liv i den här, och väldigt smaskigt. 89p.

KaymJzs.jpg


2010 Vilmart & Cie, Grand Cellier d’Or
Deg. juli 2014. Uppfattar den som lite mer elegant än Legras. Omogna äpplen, citronskal, brioche-aktig brödighet tillsammans med kex och päronskivor. Riktigt intensivt på tungan, med superbehagliga små bubblor och härligt balanserat avslut. Syran sticker väl ifrån en del, men tycker att det är angenämt. 90p.
 

tobbe81

Medlem
Gjorde min första hemmaläxa på väldigt många år i måndags då jag nu har påbörjat min sommelierutbildning steg1 och såklart ska man kombinera nytta med lite nöje då också valet blev denna 2006 från källaren
924_10156674476775008_3807242845024140079_n.jpg
12832429_10156688805750008_9143298685025733932_n.jpg

doft Äppelmos kanel jäst och rosor smak
syrliga äpplen omogna plommon och krusbär
avslut häftig syra som väger upp denna tunga frukten utan att bli allt för syrlig och kantig
den bästa 2006 jag någonsin har prövat 93P är glad att jag har fyra flaskor kvar i min källare denna ska bli rolig att få följa i framtiden.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2007 Vilmart & Cie Coeur de Cuvee. Säkert är det så att det bästa finns att hämta i framtiden men den är riktigt bra redan nu. Vi drack den ur Riedels Rieslingglas vilka jag tror är att föredra framför mina mer traditionella champagneglas från Riedel. Nu till skämsfrågan: Hur f-n öppnar man en Fut de Chene MV07??? Måste man sabrera eller? Detta var egentligen kvällens första hands val men eftersom jag inte visste hur den skulle öppnas så blev det en Vilmart :rolleyes:
 

karl.1480

Medlem
Visa bifogad bild 6630
2007 Vilmart & Cie Coeur de Cuvee. Säkert är det så att det bästa finns att hämta i framtiden men den är riktigt bra redan nu. Vi drack den ur Riedels Rieslingglas vilka jag tror är att föredra framför mina mer traditionella champagneglas från Riedel. Nu till skämsfrågan: Hur f-n öppnar man en Fut de Chene MV07??? Måste man sabrera eller? Detta var egentligen kvällens första hands val men eftersom jag inte visste hur den skulle öppnas så blev det en Vilmart :rolleyes:
Ta kniven på korkskruven/skruvmejsel av rejält slag och bänd ut någon av "armarna" på klammern. Lite pilligt men skam den som ger sig!
 

grappa

Medlem
Visa bifogad bild 6630
2007 Vilmart & Cie Coeur de Cuvee. Säkert är det så att det bästa finns att hämta i framtiden men den är riktigt bra redan nu. Vi drack den ur Riedels Rieslingglas vilka jag tror är att föredra framför mina mer traditionella champagneglas från Riedel. Nu till skämsfrågan: Hur f-n öppnar man en Fut de Chene MV07??? Måste man sabrera eller? Detta var egentligen kvällens första hands val men eftersom jag inte visste hur den skulle öppnas så blev det en Vilmart :rolleyes:
Svåra vardagsbeslut :p.
 

kayaker

Cyklist
Visa bifogad bild 6630
2007 Vilmart & Cie Coeur de Cuvee. Säkert är det så att det bästa finns att hämta i framtiden men den är riktigt bra redan nu. Vi drack den ur Riedels Rieslingglas vilka jag tror är att föredra framför mina mer traditionella champagneglas från Riedel. Nu till skämsfrågan: Hur f-n öppnar man en Fut de Chene MV07??? Måste man sabrera eller? Detta var egentligen kvällens första hands val men eftersom jag inte visste hur den skulle öppnas så blev det en Vilmart :rolleyes:
Att sabrera är sällan fel. :)
 
Toppen