Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem

Attachments

  • Skärmavbild 2022-03-06 kl. 21.45.37.png
    Skärmavbild 2022-03-06 kl. 21.45.37.png
    333,9 KB · Visningar: 109
Så var det igår dags igen för provning på PK-huset med tema Små odlare.
Upplägget var en flight med 8 glas helt blint. Vi fick veta att vinerna var utvalda i par och vi skulle försöka hitta vad som utmärkte paret.
Sedan skulle vi rösta vilken ur varje grupp som skulle gå vidare i ett slags serieupplägg.

IMG-6655.jpg



Par 1: Blanc de Blancs

Selosse Initial deg 18

Doft: Otroligt härlig doft av grädde, honung och gula äpplen
Smak: Lång eftersmak, lite stökig, söt och med touch av rosor
Första gången jag fick dricka Selosse. Helt klart kvällens vin för mig även blint, men föll på en röst mot Jacquart.

André Jacquart Extra-Brut GC 2012
D: Skumbanan, persika, mogna päron
S: Citrusfrukter, druvor, hög men integrerad syra, grillad citron.
Kvällens näst bästa.

Par 2: Blanc de Noirs

Michel Arnould Mémoire de Vignes 2012

D: Äppeljuice, plommon, gula äpplen
S: Söt, frisk, trevlig mousse, medellångt avslut med utanpåliggande syra.
Röstades fram som kvällens vin. För mig var det inte ens nära.

J-M Seleque Solist Meunier 2014
D: Mineral, mandel, marmelad
S: Artificell sötma, smakar lösgodis, högre syra men ganska rund, kort avslut. Parfymerad.
Hade länge väldigt svårt för den här, vände upp något på slutet dock.

Gissade att paret var sötare än Brut.

Par 3: Special Club

Paul Bara Special Club GC 2008

D: Alkohol, svarta bär, lite kloak
S: Äppeljuice och lite smör.
Ingen stark flaska, men bäst i sällskapet.

H. Goutorbe Special Club 2007
D: Äppeljuice och bränt smör (inte så positivt som det låter)
S: Socker och syra. Bara.
Jag brukar gilla Goutorbe, men haft svårt för hans Special Club. Här var det som sagt bara socker och syra.

Par 4: Moget

Guy Michel Saveur d'Automne Brut 1989

D: Smör, chardonnaydriven (men egentligen PM), stenfrukter
S: Djupare, längre avslut, lite smör och en touch av krut. Trevlig men känns lite slarvig.

Desbordes-Amiaud 1989
D: Fullmoget, plommonkärnor, sherry
S: Madeira, lite rökig, typisk övermogen enklare skumpa.
Det här är ju inte min stil alls, och var inte särskilt uppskattad av de andra heller. Kan förstå varför man gillar det, men för mig är det inte champagne.


Mycket äppeljuice och smör i noterna den här kvällen. Överlag hög kvalitet på provningarna på PK-huset, mycket bättre än Drottninggatan.

Min rankning:
1. Selosse
2. Jacquart
3. Paul Bara 08
4. Guy Michel 89
5. Michel Arnauld 2012
6. Seleque Solist Meunier 14
7. Gourtorbe SC 07
8. Desbordes-Amiaud 89
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Så var det igår dags igen för provning på PK-huset med tema Små odlare.
Upplägget var en flight med 8 glas helt blint. Vi fick veta att vinerna var utvalda i par och vi skulle försöka hitta vad som utmärkte paret.
Sedan skulle vi rösta vilken ur varje grupp som skulle gå vidare i ett slags serieupplägg.

Visa bifogad bild 25782


Par 1: Blanc de Blancs

Selosse Initial deg 18

Doft: Otroligt härlig doft av grädde, honung och gula äpplen
Smak: Lång eftersmak, lite stökig, söt och med touch av rosor
Första gången jag fick dricka Selosse. Helt klart kvällens vin för mig även blint, men föll på en röst mot Jacquart.

André Jacquart Extra-Brut GC 2012
D: Skumbanan, persika, mogna päron
S: Citrusfrukter, druvor, hög men integrerad syra, grillad citron.
Kvällens näst bästa.

Par 2: Blanc de Noirs

Michel Arnould Mémoire de Vignes 2012

D: Äppeljuice, plommon, gula äpplen
S: Söt, frisk, trevlig mousse, medellångt avslut med utanpåliggande syra.
Röstades fram som kvällens vin. För mig var det inte ens nära.

J-M Seleque Solist Meunier 2014
D: Mineral, mandel, marmelad
S: Artificell sötma, smakar lösgodis, högre syra men ganska rund, kort avslut. Parfymerad.
Hade länge väldigt svårt för den här, vände upp något på slutet dock.

Gissade att paret var sötare än Brut.

Par 3: Special Club

Paul Bara Special Club GC 2008

D: Alkohol, svarta bär, lite kloak
S: Äppeljuice och lite smör.
Ingen stark flaska, men bäst i sällskapet.

H. Goutorbe Special Club 2007
D: Äppeljuice och bränt smör (inte så positivt som det låter)
S: Socker och syra. Bara.
Jag brukar gilla Goutorbe, men haft svårt för hans Special Club. Här var det som sagt bara socker och syra.

Par 4: Moget

Guy Michel Saveur d'Automne Brut 1989

D: Smör, chardonnaydriven (men egentligen PM), stenfrukter
S: Djupare, längre avslut, lite smör och en touch av krut. Trevlig men känns lite slarvig.

Desbordes-Amiaud 1989
D: Fullmoget, plommonkärnor, sherry
S: Madeira, lite rökig, typisk övermogen enklare skumpa.
Det här är ju inte min stil alls, och var inte särskilt uppskattad av de andra heller. Kan förstå varför man gillar det, men för mig är det inte champagne.


Mycket äppeljuice och smör i noterna den här kvällen. Överlag hög kvalitet på provningarna på PK-huset, mycket bättre än Drottninggatan.

Min rankning:
1. Selosse
2. Jacquart
3. Paul Bara 08
4. Guy Michel 89
5. Michel Arnauld 2012
6. Seleque Solist Meunier 14
7. Gourtorbe SC 07
8. Desbordes-Amiaud 89
Kul provning!
men ni som som jobbar på bolaget Hur gick denhär provningen till när några av flaskorna inte funnits i bolagets sortiment ?
 

Swedish

Medlem
När var senast Initial såldes med ett SB-artikelnummer? 2-3 år sen? Köper SB själva ett antal flaskor och lägger undan för sina egna provningar?
Inte köper, lägger på en beställning. Och inte SB i sin helhet men provningsledarna.

(Och för att inte mata på konspirationsteorier. Detta görs på samma premisser som för alla kunder. Flaskor i butik får inte röras förrän kön är borta och när det gäller elektroniska beställningar så är det samma pekfingervals som för alla andra. Det finns ingen förtur överhuvudtaget. Precis som @buteljen nämner så är Selosse ifrån den lanseringen. Jag har till och med för mig att jag la in flaskorna i kylen någon dag efter släppet dvs. kön borta sedan länge)

Känner på mig att jag aldrig borde ha gett mig in i den här diskussionen...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inte köper, lägger på en beställning. Och inte SB i sin helhet men provningsledarna.

(Och för att inte mata på konspirationsteorier. Detta görs på samma premisser som för alla kunder. Flaskor i butik får inte röras förrän kön är borta och när det gäller elektroniska beställningar så är det samma pekfingervals som för alla andra. Det finns ingen förtur överhuvudtaget. Precis som @buteljen nämner så är Selosse ifrån den lanseringen. Jag har till och med för mig att jag la in flaskorna i kylen någon dag efter släppet dvs. kön borta sedan länge)
Har för flera år sedan hört precis samma sak från en av @Swedish kollegor som tidigare sysslade med sådana här provningar. Sedan webblanseringarna infördes (ca 2012?) finns det ingen förtur för "provningslagret", utan de som ordnade provningar får själva sitta och trycka 10.00 för att få loss flaskor tänkta till framtida provningar..

Så riktigt intressanta SB-provningar är lite beroende av att det finns arrangörer som går lite "utöver tjänstens minimifordringar".

Men visst skulle det vara kul om det skulle visa sig att det fanns med flaskor som kommer från en nätvinhandlare, som en entusiastisk SB-anställd har beställt å jobbets vägnar för att göra provningen intressantare? :)
 

FredrikC

Medlem
Igår körde vi en liten vertikal med Dompa
1978, 1988, 1998 och 2008.
Tyvärr var 78an korkad och i sämre skick så den dracks knappt men alla de övriga var i kanonskick.
Riktigt imponerad av piggheten i 88an. En härlig honungssötma låg i munnen när man drack den samtidigt som fikon tydligt fanns med. Den hade flera lager och kändes både pigg och djup.
98an var mer mörk I smaken, typ plommon och fikon men ändå en härlig sötma.
08an var pigg och fräsch men lämnades långt bak i sammanhanget.
Riktigt roligt att få dricka en klockrent lagrad 88a. Värdig vinnare blev 88an men 98an var överraskande bra. Vi drack krug 98 för inte allt för länge sen och den årgången levererar verkligen just nu.
received_380449746916241.jpeg

received_331252892363586.jpeg
 
Toppen