Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thirsty

Smygnykterist
Ett väldigt vanligt förfarande vid NV/MV är att 50% är från den senaste årgången, 25% från föregående årgång följt av 25% reservvin (eller reservvin från solera som det verkar vara för Giraud). Om så är fallet så kan ju det delvis förklara skillnaderna här mellan MV 15 och MV 16 eftersom 50% av cuvéen ju bör dominera karaktären.
2016 var lite besvärlig årgång för Chardonnay (känner inte till PN närmare tyvärr) med extremt tjockskaliga druvor som mognade mycker ojämnt i vingårdarna vilket krävde många olika skördedatum för att lyckas vilket Giraud ju verkar ha gjort. Väldigt många i Champagne blockerade malo till 100% på basvinerna från 2016 vilket inte var fallet i 2015.
Absolut bör årgången påverka, hade en bild av att 2015 skulle vara en bättre årgång och därmed ett bättre vin men har dålig koll på årgångarna 2015 och 2016 samt vinmakningen mellan de två årgångarna. MV 15 synes ha 67 % från 2015 och 33 % perpetual reserve fördelat på 80 % PN och 20 % Chardonnay samt 60 % nya ekfat. MV 16 synes ha likartat, lite oklart då olika källor ger olika infomration.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Henri Giraud provning
En fundering som kom upp var varför har jag samt få i sällskapet druckit Henri Giraud tidigare? Sannolikheten att ingen har tagit med den på en BYOB borde vara låg om det är något att ha eller är det bara så att den har flugit under radarn? Det är ingen ny hipster producent utan 12:e generationen i Aÿ som producerar ca 260.000-280.000 flaskor. Således skäl nog för en provning med temat Henri Giraud.

Halvblind provning som inkluderade nuvarande utbud exkl. topp prestigen Argonne och Argonne rosé. Det var dock uppenbart vilka flaskor som var MV pga formen.


Visa bifogad bild 25604
Några korta noteringar:

Flight 1 - Vita

Blanc de Carie – Tillgänglig BdB som presterar fint att dricka redan nu om än att några års vila skulle göra den än bättre. Påtagligt att eken har gjorts sitt men inte på ett överdrivet sätt. Tydlig vanlig, pigg syra, dör lite för snabbt för att hålla hela vägen. Publik som torde gå hem i stugorna. Näst bästa för mig och övriga.

Hommage au Pinot Noir
– Kvällens besvikelse. Knuten och återhållsam. Ganska menlös i munnen om än att det händer lite mer med tiden men fortfarande inget att hänga i granen.

Esprit Nature – Totalt menlös flaska. Högst oklart vad producenten vill med denna flaska? Uttryck av naturen dvs Ramlösa citron med kort eftersmak. Sämst i kväll för mig och totalt.

Fût de Chêne MV 16 – Nu händer det grejer. Funky vibbar och planka som ger en härlig vanilj och tillgänglighet och fin syra som håller ihop den. Växer hela tiden under kvällen. Annan liga än de tidigare flaskorna under kvällen.

Fût de Chêne MV 15 – Vad hände här? Visst finns det likheter med MV 16 men avsaknaden av syran som MV 16 har gör den kvalmig och alkoholig. Hav och sälta, gröna äpplen och vaniljsås men känns enkel och trist. Märkligt hur mycket sämre den kan vara då MV är blandat med tidigare årgångar.

+ Positivt att flaskorna är så pass tillgängliga torts att det är aktuella flaskor som säljs. Eken gör sitt. Köpvärt är MV 16 och Blanc de Carie.
- Negativt är ojämnheten. Visst, alla procucenter har diverse halvtrista instegsflaskor som inte är värda att köpa men ändå. Hur kan MV 15 och MV 16 var så olika, topp respektive kass? För att inte nämna Hommage au PN.... Genomgående så dör moussen snabbt. Korkjäklen på MV flaskorna är ett meck att få av pga stålbygeln (som säkert heter något fancy på franska).

Röstning:

NrBäst (antal röster)Näst bäst (antal röster)Sämst (antal röster)
1050
2004
3002
4700
5021
Summa777

Flight 2 - Rosé
Två flaskor och uppenbart vilken flaska som var vilken pga formen på flaskan så det dracks öppet, samt förväntan om vilken flaska som skulle vara klart bäst.

Dame Jane – Intressant orange färg. Ekad, röda bär, lite beska. Ganska trevlig och publik som går fint att dricka nu om än något enkel.

MV Rosé – Orange grumlig. Klart funky odlar vibbar men inte galet funky. Inslag av stall och röda bär. Mer intressant än god. Klar besvikelse. Någon nämnde att det fanns vissa likheter med Marie Courtin 'Indulgence' Extra Brut Rose, som är djävulens påfund.. :stendumt:

För mig var Dame Jane både godare samt den positiva saken att det är klart bättre pris på den. Ingen röstning genomfördes. Tror ingen var imponerad av MV Rosé.

Några bonusflaskor som eftersläckare, inga anteckningar togs, trevliga men inga som heller går till listan ”att fylla källaren med”. Inte druckit någon av de tidigare så skyller på det när jag var ute på läktaren med gissningar om vad det var.. :rolleyes:

  • Philippe Gonet - Signature Blanc de Blancs, Brut
  • A.R. Lenoble - Blanc de Blancs Chouilly Grand Cru Millesime 2012
  • Hevré Dubois - Cuvée Spéciale Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru 'Avize' 2009
  • Hure Frères - Inattendue extra brut
Visa bifogad bild 25605
Kul provning! Tack för noter och sammanställning av röster. Vidhåller att gruppomdömen är de mest givande. Man kan nästan tro att du är revisor med tanke på att du summerat rösterna på nedersta raden.;)

Giraud går märkligt nog under radarn även om de ligger på paradgatan i Aÿ och kör både i en kraftig ekad stil såväl som moderna varianter av fat. Tyvärr jobbar Giraud hårt med varumärket vilket påverkat priset kraftigt. Jag upptäckte Giraud rätt sent efter tips från före detta provningsansvarig i Göteborgs vinkällare. Vinet var Fut de Chene MV07 som då kostade 850 kr på bolaget. Argonne 04 köpte jag för 1800 kr. Minns att jag köpte de sista flaskorna MV07 efter att ha provat och tänkte att nu har jag äntligen hittat en fantastisk champagne som går att dricka från hyllan till vettigt pris. Glädjen varade ett år för nästa släpp kostade MV09 1200 kr och Argonne 08 2700 kr...:(

Har bara fått Giraud blint två gånger mig veterligen och då Code Noir (BdN) som ni inte hade med (utgått?). Ena flaskan stod @feskhandlarn för och den andra @Sörplarn. Har för mig att jag gissade BdB ena gången.:ängel:

Delar din uppfattning om vinerna förutom att jag tycker FdC Rosé är minst lika bra som vita FdC. Hommage är rätt trist och Esprit Nature är verkligen menlös. Argonne är riktigt bra och är också skönt ekad som FdC men är definitivt inte värd priset numera.

Har inte provat vare sig MV15 eller 16 men MV07,09 och 12. Har gillat samtliga och tycker de håller jämn hög nivå men har aldrig jämfört sida vid sida. Har ställt flera Krug GC mot varandra flera gånger och då märker man lättare skillnaderna än när man får enstaka flaskor blint. Jag köper däremot inte slutsatsen som de flesta drar att bättre basårgång nödvändigtvis ger ett bättre vin än ett på pappret sämre basår. Att blanda smaker är verkligen en holistisk lära där 1+1 sällan blir exakt två. Favoritexemplet är en klassisk GT. Testa först exempelvis de 4 bästa ginerna och de 4 bästa tonicarna separat. Därefter blandar man den bästa ginen och bästa tonicen. Resultat när jag gjorde experimentet blev inte att bästa GT:n bestod av bästa ginen + bästa tonicen. När det gäller vin är det betydligt mer komplicerat än en klassisk grogg. Enda NV:n som jag har järnkoll på är Krug GC och där hållar jag exempelvis 06- och 10-bas som bäst. Upptäckte nyligen att även 05-bas är grym nu.

Giraud har även (haft?) en svindyr BdB.
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Moet et Chandon vintage 1992

Initialt riktigt murrig doft och smak av gammalt hus. Doften kan närmast liknas med ett riktigt instängt hus.

Burkchampinjonerna kliver fram och tar mycket plats men får se sig besegrad av en unken källardoft. Vinet är förbi sin peak men bubblor är fortfarande närvarande.

1645805921580.jpeg
 

LeChat

Medlem
DDA24773-AA4F-4F1A-B384-3D62C4A114DA.jpeg

2004 Comte Audoin de Dampierre

Tillgången hos diverse handlare av mogen champagne, från bra årgång, och runt 500:- är ju inte direkt god. Därför tycker jag att mina köp av Dampierre i årgångarna 2002 och 2004 har varit klart lyckade. Och kanske att 2004 är minst lika bra som jag minns 2002. Mognadstonerna är riktigt smaskiga vilket gör att jag kan ha överseende med att här saknas lite elegantare drag.
I min värld är det betydligt mer tillfredsställande att dricka denna enkla flaska, än en nydeggad flaska med exklusiv etikett, av yngre årgång som dessutom har en betydligt högre prislapp.
 
Visa bifogad bild 25643
2004 Comte Audoin de Dampierre

Tillgången hos diverse handlare av mogen champagne, från bra årgång, och runt 500:- är ju inte direkt god. Därför tycker jag att mina köp av Dampierre i årgångarna 2002 och 2004 har varit klart lyckade. Och kanske att 2004 är minst lika bra som jag minns 2002. Mognadstonerna är riktigt smaskiga vilket gör att jag kan ha överseende med att här saknas lite elegantare drag.
I min värld är det betydligt mer tillfredsställande att dricka denna enkla flaska, än en nydeggad flaska med exklusiv etikett, av yngre årgång som dessutom har en betydligt högre prislapp.
Kul! Vilka handlare är annars bra på det segmentet, annat än auktionshusen?
 

LeChat

Medlem
All bättre NV som legat 5 år är av intresse för mig :)
Jag hade turen att få vara med på en NV-provning i Gbg i höstas som anordnades av @LarsW och kan bara hålla med.
Vi intresserar oss ofta mest för vintage och prestiger. Inte så konstigt kanske eftersom de oftast är klart bättre, NÄR TIDEN ÄR MOGEN. Men en ska inte underskatta NV med ålder. Det kan vara underbart gott!
 

Jesper L

Medlem
Guy Michel & Fils 1990 vinotheque

Auktionsköp från Cata. Sendeggad champagne med ålder från odlare. Vad kan man förvänta sig?

Till en början ganska seg och unken doft. Dag 1 tar vi ett glas men på med stopper och in i kylen.
Dag 2 har den vuxit till sig. Tropiska frukter dominerar men fin syra och bubblor. Klart utvecklad och färdig att dricka. Alltid skoj att dricka champagne med ålder för 700 pix!


1645903721716.jpeg
 

LarsW

Medlem
Cuvée William Deutz 2008 (kvartsmagnum)
Kommer inte helt ihåg när jag köpte denna men var några år innan den kom på helflaska.

Mycket trevlig i näsan. tropiska frukt, brioche och ostron. Hint av honung eller godis... vita vingummin? Efter några timmar lite vitpeppar och kraftigare bröd än briochen, tänk surdegsbröd.
I munnen har mognadstonerna just börjat vakna. Det är inte en muskelskumpa, mer åt det lätta eleganta hållet. Citrus, papaya och rostat bröd. Havssälta, karamell och skalbeska från citrusfrukter. Dosagen känns inte det minsta besvärande (något jag ofta upplever i Deutz enklare cuvéer). En ordentlig syra och lång eftersmak.

I min smak så är det för tidigt så klart men god redan nu. Kommer försöka vänta till 2030 med mina helflaskor.

92+(+)p
20220227_194703.jpg
 
Last edited:
Prestigeprovning på PK-Huset

Efter ett par år av pandemi kunde bolaget öppna för provningar igen. Ett enkelt och prisvärt sätt att få prova helblint.
Och här slog de på stort, ett rejält kliv upp från förra prestigeprovningen jag var på 2019 (på nu nedlagda SB Drottninggatan).

unnamed.jpg
unnamed (1).jpg


William Deutz 2008
Svagt grönskimrande.
Doft av mandel, grädde, kryddor
Smak mogen citrus, stram, balanserad trots hög syra
Väldigt trevlig. Var inställd på att det skulle vara en instegsskumpa som första vin, så jag påverkades nog lite av det.

Dom Perignon 2008
En nyans av bärnsten.
Doft av mandarin, lite krut, vanilj, mandel
Smakrik, stram, päron, mild toffee
Här saknade jag den stora Dompadoften som jag är så förtjust i. Brukar vara lättast att ta blint, efter Krug, men här hade jag ingenting. Väldigt kompetent vin, men inte lika kul som vanligt.

Pol Roger Sir Winston Churchill 2008
Lätt kopparton, lite oljig och fet
Doft av vanilj, mogen gul frukt, övermoget päron
Lätt mousse, något stram.
Blev rätt besviken på denna. Ska ge den nån chans till annars blir det avyttring.

Comtes de Champagne 2008
Nyans av grön, fet
Doft av fikon, mandel, valnötter, grape
Syrlig. Smak av vinbär, mandarin, ananas, lite honung, karamelliserad eller inlagd frukt
Har vuxit till sig lite sen jag provade den sist för ett par år sedan.

Cristal 2012
Mer koppar i tonen, något halmfärgad
Doft av körsbär och mogna röda äpplen, lite bröd och aprikos
Långsam integrerad syra, vingummi, sötma. Brioche och mineral. Härlig mousse.
Mycket bra vin, härlig mix mellan pigghet och mognad.

Krug Rosé 24 ème
Djup, fyllig roséfärg
Tydlig doft av Krug, jordgubbar, elegant och livlig på samma gång.
Pigg syra, hängande smak, spännande textur. Grape och röda bär.
Levererade på topp. Lite väl saftigt pris bara.

Bollinger R.D. 2007
Honungsgul med grön ton, lite oljig och fet
Svårast att sätta doften på (trött doftsinne?). Har bara skrivit svag citrus.
Syra av grape, lång eftersmak
Hade svårt i sällskapet, upplevde den inte som det kraftpaket den beskrivits som.

Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire 2002
Gyllengul
Madeira, marsipan, äldre, russin
Lätt mousse, integrerad men hög syra
Den flaska som jag hade svårast för. Madeira och marsipan är inte min grej alls.

Min rangordning för kvällen
Cristal 12
Krug Rosé
William Deutz 08
Dompa 08
Comtes 08
Churchill 08
Bollinger RD 07
Billecart SH 02

Jämnt skägg mellan Cristal och Krug, och mellan Deutz och Dompa.

Lite väl mycket med 8 glas i en flight, men det är väl svårt att leverera logistiken på en så kort provning.
 

Thirsty

Smygnykterist
Prestigeprovning på PK-Huset

Efter ett par år av pandemi kunde bolaget öppna för provningar igen. Ett enkelt och prisvärt sätt att få prova helblint.
Och här slog de på stort, ett rejält kliv upp från förra prestigeprovningen jag var på 2019 (på nu nedlagda SB Drottninggatan).

Visa bifogad bild 25714Visa bifogad bild 25715

William Deutz 2008
Svagt grönskimrande.
Doft av mandel, grädde, kryddor
Smak mogen citrus, stram, balanserad trots hög syra
Väldigt trevlig. Var inställd på att det skulle vara en instegsskumpa som första vin, så jag påverkades nog lite av det.

Dom Perignon 2008
En nyans av bärnsten.
Doft av mandarin, lite krut, vanilj, mandel
Smakrik, stram, päron, mild toffee
Här saknade jag den stora Dompadoften som jag är så förtjust i. Brukar vara lättast att ta blint, efter Krug, men här hade jag ingenting. Väldigt kompetent vin, men inte lika kul som vanligt.

Pol Roger Sir Winston Churchill 2008
Lätt kopparton, lite oljig och fet
Doft av vanilj, mogen gul frukt, övermoget päron
Lätt mousse, något stram.
Blev rätt besviken på denna. Ska ge den nån chans till annars blir det avyttring.

Comtes de Champagne 2008
Nyans av grön, fet
Doft av fikon, mandel, valnötter, grape
Syrlig. Smak av vinbär, mandarin, ananas, lite honung, karamelliserad eller inlagd frukt
Har vuxit till sig lite sen jag provade den sist för ett par år sedan.

Cristal 2012
Mer koppar i tonen, något halmfärgad
Doft av körsbär och mogna röda äpplen, lite bröd och aprikos
Långsam integrerad syra, vingummi, sötma. Brioche och mineral. Härlig mousse.
Mycket bra vin, härlig mix mellan pigghet och mognad.

Krug Rosé 24 ème
Djup, fyllig roséfärg
Tydlig doft av Krug, jordgubbar, elegant och livlig på samma gång.
Pigg syra, hängande smak, spännande textur. Grape och röda bär.
Levererade på topp. Lite väl saftigt pris bara.

Bollinger R.D. 2007
Honungsgul med grön ton, lite oljig och fet
Svårast att sätta doften på (trött doftsinne?). Har bara skrivit svag citrus.
Syra av grape, lång eftersmak
Hade svårt i sällskapet, upplevde den inte som det kraftpaket den beskrivits som.

Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire 2002
Gyllengul
Madeira, marsipan, äldre, russin
Lätt mousse, integrerad men hög syra
Den flaska som jag hade svårast för. Madeira och marsipan är inte min grej alls.

Min rangordning för kvällen
Cristal 12
Krug Rosé
William Deutz 08
Dompa 08
Comtes 08
Churchill 08
Bollinger RD 07
Billecart SH 02

Jämnt skägg mellan Cristal och Krug, och mellan Deutz och Dompa.

Lite väl mycket med 8 glas i en flight, men det är väl svårt att leverera logistiken på en så kort provning.
Kul att ta tempen på de även om många behöver vila länge till för att komma i rätt form. Hur lång tid fick ni på er att dricka dvs tid för glasutveckling och hur många cl erbjuder SB?
 
Kul att ta tempen på de även om många behöver vila länge till för att komma i rätt form. Hur lång tid fick ni på er att dricka dvs tid för glasutveckling och hur många cl erbjuder SB?
Svårt att säga då det var upphällt när vi kom in, men av tempen att döma kanske 20 min och sen blev vi utslängda efter två timmar. Det var en god slatt kvar i Cristalen efter att alla fått, så jag skulle uppskatta det till 5 cl per person. Lite snålt så klart, men 8 glas prestige för 1700 kr var det värt. För den rätta statliga känslan erbjöds även grissini och kranvatten.
 

7F3B5A0C-3723-4CF5-9E03-E93D20249E77.jpeg


Cuvée Prestige Rosé Millésime
JM Gobillard & Fils, 2016​

Bärigt, friskt med hyfsat bra syra. Jordgubb, smultron, rostat bröd och lite blodgrape som ger en lite besk känsla. Lite för tunt och längden kanske man önskat mer av.

Landar på betyg ”helt ok för en torsdag”. 295:- på SB.
 

Vingubben

Medlem
117ACE79-2CFA-4855-AF19-4E4972560A00.jpeg


Huré Frères, Insouciance, Basår -16, deg april -19

Lätt reduktiv doft med mängder av jordgubb. Fin balans melllan syra och frukt, och en liten tilltalande beska i avslutet. Ingen större komplexitet men charmar ändå med att vara oerhört lättdrucken utan att upplevas enkel. Perfekt för altanen när vårsolen ligger på. 89p
 

Kaptenen

Medlem
H. Goutorbe, millesime 2009

Köpt för några år sedan för...cirka en spottstyver.

Hasselnötter, apelsin, gula äpplen och en antydan till honung. Känns ganska enkel idag, men nog finns där potential runt hörnet alltid. Resterande flaskor får fortsätta vila.

20220305_160317.jpg
 

Vingubben

Medlem
844AA08C-A8F6-44D8-85F5-4CC9E2FC7C96.jpeg


André Heucq, Homage Parcellaire Les Roches, 2013

100% Meunier, malo, ekfat, 36 månader på jästen med kork, brut nature och 700 flaskor tillverkade. Vad blir det av detta? En väldigt behaglig skumpa, med mängder av gräddighet, grillade citroner, gula äpplen och en lätt sälta. Ordentligt med kropp och ett långt avslut. Hade nog gissat på hus om jag fått det blint. Riktigt bra. 93p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
i helgen testade jag första gången en av Savarts vingårdsviner, tog en vanlig accomplie som referens till.
Frédéric Savart l'Accomplie
deg2020

Elegant mycket frisk och blommig, med mjuka toner av mogna äpplen, citrus, marsipan.
Jag hittar inga fatnyanser alls.. men vinet är väldigt elegant välgjord och mycket njutningsfullt balanserat med
härlig blommig o mineralisk profil, ett fantastiskt välgjort o bra vin, men mäter sig bara i klass med 'standard skumpa' enligt mitt tycke.
marknads pris på 600kr börjar kännas för mycket tycker jag.


Frédéric Savart Le Mont Benoit 2014
Deg2018

Ger direkt ett stort komplext, mycket nötig och fylligt intryck.
Lyxiga fat-nyanser med mogen och riklig frukt i kraftig fyllig stil. Med drag av röda mogna äpplen, brända mandlar, gravad citron och
krossad krita med väldigt vassa citrus frukter som biter sig kvar
och ger en lång ihållande bitig munnkänsla.
Detta är en stor fyllig Champagne med stor personlighet o finess med speciell kritig mineralitet,
men samtidigt som det är en hård o citrus-driven skumpa har den ändå en härlig elegans mellan
all frukt, mineralité o syra o krämighet. otroligt gott !
Detta är en av de bästa Savart jag druckit, Synd att de är så sjukt svåra att fåtag på dessa vingårdsviner bara

AVvXsEhcL8rnF0S-uudhG6ggLc-oWPP4dOSVJMWy6wT9LHERtWnSfu8YKsj6PnPYBNDjxxz2vqWXWqvJd-s9AWD2FrEl4xBQ7_TAD3b7QveUbnQcsK1HzXF4wDaT9mca9dEJmT_y8nK9JRaOTXDNEETewzzAHtNu89KQt9hv5WkxfDk9kzYoRP9FrNPKfzAoFw=s320
 
Toppen