Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
98BADA00-A7FB-43D9-925F-C66E7DC4B047.jpeg

Savart l'Ouverture
Deg. okt. 2018


Tydlig odlarskumpa i oxiderad stil. I doften bl.a. grapefrukt, kaffe och i smaken tillkommer även äpple och lite ostbågar(!).
l’Ouverture är 100% PN, och den är god, men kanske lite enkel.
Jag tycker att l’Accomplie som förutom pinot innehåller 20% chardonnay är ett intressantare vin. Andelen ekfatslagrat vin är dessutom större vilket troligtvis också adderar en del ytterligare aromer.
 

Thomas

Medlem
20220128_165819.jpg

Fortsätter att prova lite av årgång 2008. Denna drack jag senast ungefär när den släpptes och var då alldeles för ung och syrlig för min smak. Nu ungefär fem år senare är det en helt annan Champagne. Det är såklart en ung Champagne som domineras av gröna äpplen och citrus, men mycket mer avrundad nu. Med lite luft (ca en timme) så framkommer toner av honung och nötter samt att de gröna äpplena nu mera drar åt det gula hållet. Citrusen blir även den lite sötare, det negativa är att den är relativt kort i smaken samt att den saknar lite komplexitet. Men för 399 kr så är den riktigt bra. Tror absolut den kan lyfta några steg till om den får några år till i källaren.
 

Thomas

Medlem
20220129_173852.jpg

Här var det rejäla grejer. Bokna äpplen, källarförråd och höstlöv. Har haft ganska stor flaskvariation av denna champagne. Förra flaskan kändes betydligt fräschare och inte samma dova toner. Gott men nästan att denna passerat sin topp. Men ska inte klaga, lätta 90 poäng på den ändå.
 

Keen

slan
Vet inte om jag tycker att Lieux-dits är bättre än substance och rosé, men de är bra. Har inte ställt mogen Intial, VO och Substance mot varandra samtidigt vilket torde vara det första steget. Kan tänka mig att en mogen Initial ger bra bang for the buck. Rosén är även svårt att komma bort från..

Initial deg 2011 var fantastisk nu i November.
 

Jos

Medlem
F4F0AC5C-8D1D-4E7B-9E1D-A40D13E987FF.jpeg

Göteborgarna är bra på att styra upp bra bubbel! Precis upphälld är det en episkt bra doft som inte riktigt kommer igen men perfekt mogen och fortfarande fräsch bdb med frukt, syra och en drös med härliga dessertvinstoner. Klart bättre och yngre än -88 som vi drack förra året.
 

LarsW

Medlem
Diebolt BdB 2004
Druckit flera gånger sista åren men denna flaska var något extra.
I näsan är det karamelliserat socker och vispad grädde. Smör, ostronskal och sjövatten. Marsipan och citron.
I munnen är det grädde, citruskal och en honungssötma som inte är söt. Mandelmass och kolafudge. Creme brullee. Allt ligger på rätt plats. Inte super-komplex men det finns tillräckligt med lager för att hålla intresset uppe till flaskan är slut, vilket såklart sker alldeles för fort!
Snäppet ännu bättre än för 2 år sedan.
Hittar ni 2013 så tror jag den är en solid investering för en för champagne billig peng.
92p

Övriga viner i vin-tråden


thumbnail_20220130_131342.jpg
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Inventerar min källare och noterade omdömen om att Pol Roger BdB 2002 skulle vara på väg utför (5 flaskor kvar). Drack en flaska fredags och kan lugnt notera att detta är helt fel. Riktigt marsipanbomb med fin syra och utsökt crema. Smak av baguetteskal, pomerans och blodapelsin. Har nu lagt flaskorna i pipen över kommande 4 år. 2013 finns på systemet för 729 sek med liknande recensioner som 2002.
 

Esko

Medlem
A3F59033-550B-4E27-A6BA-1928682039BF.jpeg
Har provat champagne i pedagogiskt syfte ett par gånger med några vänner och igår hade vi denna uppställningen. Tanken var att man skulle få en känsla för olika stilar på vin där då Roederer och Heidsieck representerar de lite mer industriella och fidele och Paillard visar på vad odlare kan göra för vin. Castelnau var jag mest bara nyfiken på efter att ha läst om här så vi hade den mest som lite fördrink.

Måste säga att Roederers brut premier var en ganska slätstruken historia och att heidsieck (17-bas) var faktiskt mer än helt ok. Kanske inte ska oroa sig allt för mycket när de börjat ändra på receptet.

Paillard var inte heller supersexigt men fidele (r18) var kanon, väldigt koncentrerat och ganska maffigt i smaken. Med äppelmos, matjessill och gräddtårta. Nästan som midsommar på flaska.

Castelnau var helt annorlunda än Comte Audoin de Dampierre 04 som vi haft vid tidigare provning och kändes inte alls särskilt gammalt, de som avslöjar åldern är möjligtvis att vinet var väldigt balanserat och det kändes som att bitarna hade börjat falla mer på plats än i de andra betydligt yngre vinerna.

Totalt 5 goda viner med tydliga egna uttryck som alla kunde känna skillnaderna på.
 

Vingubben

Medlem
50C2666C-BBD2-4C05-8AD0-70425C0CF2B3.jpeg


Krug GC 163 och Charles Heidsieck 2012

Blev lite bubbel med bland andra @Crist(al)ian 77 och @feskhandlarn i helgen. Krugen och Heidsieck dracks som föråkare, då alla trillade in vid lite olika tidpunkter. Krugen var en 163:a och jag kände inte igen mig helt och hållet. Mycket bra men kanske inte den tydliga parfymen som man är van vid. Gissade på Krug vintage, 04 eller 06. Heidsiecken, som var min flaska, var väldigt typiskt både vad gäller årgången och huset. Ordentligt rostat. @Crist(al)ian 77 gissade direkt på 2012 och efter ytterligare lite funderande så gissade han på CH med Henriot som gardering. Utvecklades fint i glaset och kanske lite anonym men kommer säkerligen att utvecklas fint med tiden. Helt annan varelse än 08:an.

Taittinger Vintage 2012

Lätta mognadstoner med lite marsipan och citrus. Tog med denna flaska för att få prova på Taittingers vanlig vintage so jag konstigt nog aldrig provat innan. Känns som man dricker PR och Roederers vintage stup i kvarten, och dom hade nog varit lite mer jämbördiga motståndare. Absolut drickbar men klart efter övriga i flighten.

Piper-Heidsieck Rare 2008

Burkchampignoner, rätt mycket autolys, lite krut, en del nötter och bra längd. Andra gången på kort tid som jag dricker denna och andra gången jag gissar på Dompa. Med lite hint om att släkten var i rummet gissades det rätt. Bra vin men inte bäst.

Egly-Ouriet, BdN VV, deggad 2020

Gissades direkt på PN vilket också var rätt. Rejält med ek, röda äpplen och en tydlig ton av citronkarameller. Jag hittade också någon udda ton, kanske viol, som fick mig att gissa på Savart. Har druckit bättre utgåvor av denna men fortfarande bäst i flighten. Synd, men inte så konstigt, att priset har dragit iväg.
 

LarsW

Medlem
Gosset Grand Melliséme 1989 - Magnum
Dracks senast Maj 2019 i Malmö vid det stora skumpaslaget.
Friska äpplen och citrus i näsan. Ferdinands finaste korkek. Päron och honung. Med tiden kommer det mer umami och smörstekt svamp.
I munnen är det fortfarande en mycket pigg syra. Skrev för tre år sen att det var den piggaste åttinia jag provat och det gäller än, också en av de bättre!
Det är äppelmust och piggelin. Lime och smörkola. Med tid så kommer det mer grädde och vaniljfudge. Som i doften också smörstekt svamp.
Tyvärr nu allra sista flaskan som försvann ur släktens lager.
Känns som det var potential för ännu lite mer med ytterligare lagring.
93+p
thumbnail_20220203_173504.jpg
 

LeChat

Medlem
317FBF12-53BA-4C17-845B-C66820D395AF.jpeg

2012 Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes. Deg. mars 2018

Elegant och harmonisk men den känns även en aningens reduktiv vilket är lite otippat. Inget jag minns ifrån årgång 2009. Fortfarande ungdomlig men med lite honungstoner i avslutet. Med luft så dyker det även upp lite rostade hasselnötter och lite kola. Smaskigt! Lite mognadstoner på detta så tror jag den kan bli riktigt bra. Men samtidig talar den tidiga tillgängligheten snarare för konsumtion än lagring.
Fyra flaskor kvar så kanske att någon flaska ska kunna få lite mognadstoner. Var egentligen först lite sugen på att öppna lådan med årgång 2015 men de kan nog gärna få ett par år till på korken innan smakprov.
 
773CF279-CD25-4A1E-BCB4-5FD37F7CA863.jpeg


Blindprovning med lillebror.

DP12 leverar med svaveltonerna jag gillar. Skorpor doppade i nyponsoppa. Aning vanilj, grape och mandelskal. Saknar några år för att växla sötman mot djup.

CdB, som nyligen hyllats i mitt flöde hade svårast ikväll. En grapesyra som överskuggar det mesta i glaset. Tror tyvärr inte mer tid kommer rädda den här.

H. Goutorbe 08 var länge min husskumpa. Även här den för årgången typiska syran, men här fanns också mandarin, brioche, fikon, honung, gula äpplen, apelsinzest.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 25488

Blindprovning med lillebror.

DP12 leverar med svaveltonerna jag gillar. Skorpor doppade i nyponsoppa. Aning vanilj, grape och mandelskal. Saknar några år för att växla sötman mot djup.

CdB, som nyligen hyllats i mitt flöde hade svårast ikväll. En grapesyra som överskuggar det mesta i glaset. Tror tyvärr inte mer tid kommer rädda den här.

H. Goutorbe 08 var länge min husskumpa. Även här den för årgången typiska syran, men här fanns också mandarin, brioche, fikon, honung, gula äpplen, apelsinzest.
Hur är DP12 i strukturen? Koncentrationen? Tryck i frukten? Finishen? Komplexiteten? Exploderar den eller är den återhållet stillsam? Köpte en låda nu innan prishöjningen o hoppas på lite mer än 08 an.
 
Hur är DP12 i strukturen? Koncentrationen? Tryck i frukten? Finishen? Komplexiteten? Exploderar den eller är den återhållet stillsam? Köpte en låda nu innan prishöjningen o hoppas på lite mer än 08 an.
Om vi jämför med 08 så är den mer återhållsam, svavlet/krutet är, lite taskigt sagt, dess one-trick-pony. Den exploderar inte, men är absolut mer busig än stilistiskt snygg. Vi ska komma ihåg att vi ligger ett par år innan drickfönstret öppnas, så jag är också inne på att köpa en låda innan höjning. Men jag håller DP08 väldigt högt, den slår an särskilda strängar hos mig.
 

Per Stade

Lege artis
Under tiden, som vi förbereder kvällens supé, så ställer jag ut kvällens champagne på balkongen för att kyla av den lite.
2008 Michel Arnould "Memoire de Vignes"
D023C132-21F2-4CEE-BB66-E47CC51568A3.jpeg

Guldgul färg med små fina bubblor.
Lite rök och rostade hasselnötter i doften.
Kraftfull och komplex smak med bra balans.
Bra syra utan att den tar över.
Inte den där citronsyrligheten som ger @StefanAkiko näsblödning utan mer grillade citroner, som ju är sötsyrliga.
Mycket nötter och röda äpplen.
Känns fortfarande ung utan antydan till mognadstoner.


094740A1-E317-46A5-B542-E3BEF16F7EFE.jpeg


En enkel kvällssupé: smörstekt skrei, Bellaverde och tomat med Amadinepotatis.
Med bra råvaror behöver man inte krångla till det.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Under tiden, som vi förbereder kvällens supé, så ställer jag ut kvällens champagne på balkongen för att kyla av den lite.
2008 Michel Arnould "Memoire de Vignes"
Visa bifogad bild 25499

Guldgul färg med små fina bubblor.
Lite rök och rostade hasselnötter i doften.
Kraftfull och komplex smak med bra balans.
Bra syra utan att den tar över.
Inte den där citronsyrligheten som ger @StefanAkiko näsblödning utan mer grillade citroner, som ju är sötsyrliga.
Mycket nötter och röda äpplen.
Känns fortfarande ung utan antydan till mognadstoner.


Visa bifogad bild 25500

En enkel kvällssupé: smörstekt skrei, Bellaverde och tomat med Amadinepotatis.
Med bra råvaror behöver man inte krångla till det.
Drack 2012 förra veckan. Det fanns lite mognadstoner i den flaskan men skulle säga att de skulle behöva mer tid.

Tog tyvärr inga noter.
 
Toppen