Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Wintermute

Medlem

Beaumont des Crayères Grande Réserve, deg 2018-07​

En av bolagets storsäljare i instegssegmentet. Fådd flaska. Jag förhöll mig kraftigt skeptisk till vinet. Det som talade för var att flaskans etikett kändes seriös och att degorgeringsdatum är utskrivet.
Förvånansvärt bra. Bra balans. Det som talar mot är att det kanske är lite kort smak, en aning för mycket handsprit och aceton och det är lite generiskt. Jag tycker nog att det är bättre än en gel del av de andra storsäljarna.
 

Per Stade

Lege artis
Idag gjorde jag en snabb inventering och såg att jag hade en hel del Bollinger.
Det är bäst att njuta av lite champagne innan vi får Covid-19 och tappar lukt och smak!
210A964D-3AEA-4991-9868-CC8805710996.jpeg

Den här var degorgerad i januari 2018 och väldigt ung och fräsch. Jag får gräva djupare imorgon.
 

buteljen

Medlem
Jag beställde faktiskt ytterligare tre flaskor igår. Svårt att hitta mogen god champagne och jag tycker att denna verkligen levererade för pengen. Men jag har en annan vinbudget än du. Men förstår vad du menar med ”finishen” men är själv inte lika känslig där om det finns sköna mognadstoner.
Beställde ytterligare en flaska för att se om det var flaskvariation. Hämtade ut den idag och det är en 05'a :D. Bestämde mig för att testa den ändå.
Var dina tre också 05'or ?

Hur är 05 generellt som årgång? Har knappt sett några 05'or känns det som :oops:. Tycker ni detta stämmer???

"Årgång 2005 är något av en kontrasternas årgång där olika delar av Champagne excellerar medan andra är något mer försiktiga
Överlag är det dock en årgång som har gett viner med god kropp och lite yppigare frukt än i genomsnitt. Särskilt viner dominerade av Pinot Noir har fått större kropp och fruktighet, men också de av Chardonnay har en lite rikare kropp än i mer klassiska årgångar. "
 

Jos

Medlem
Beställde ytterligare en flaska för att se om det var flaskvariation. Hämtade ut den idag och det är en 05'a :D. Bestämde mig för att testa den ändå.
Var dina tre också 05'or ?

Hur är 05 generellt som årgång? Har knappt sett några 05'or känns det som :oops:. Tycker ni detta stämmer???

"Årgång 2005 är något av en kontrasternas årgång där olika delar av Champagne excellerar medan andra är något mer försiktiga
Överlag är det dock en årgång som har gett viner med god kropp och lite yppigare frukt än i genomsnitt. Särskilt viner dominerade av Pinot Noir har fått större kropp och fruktighet, men också de av Chardonnay har en lite rikare kropp än i mer klassiska årgångar. "
Klassisk Systembolaget... "Årgång? Spelar väl ingen roll, det är ju samma vin eller?"
Comtes 2005 är fantastiskt gott!
 

LeChat

Medlem
Beställde ytterligare en flaska för att se om det var flaskvariation. Hämtade ut den idag och det är en 05'a :D. Bestämde mig för att testa den ändå.
Var dina tre också 05'or ?
Nej, jag fick 2004 även på senaste beställningen. Kul att du ändå hämtade ut flaskan. Intressant att få veta hur den är.

Har också druckit Comtes 2005, fast det var några år sedan(2015), men den gav inget bestående intryck. Säkert bättre nu. Däremot tycker jag Charles Heidsieck rosé från 2005 är riktigt bra nu.
Annars är väl 2005 en ratad årgång i min källare.
 

OdeVin

Njutare
Nej, jag fick 2004 även på senaste beställningen. Kul att du ändå hämtade ut flaskan. Intressant att få veta hur den är.

Har också druckit Comtes 2005, fast det var några år sedan(2015), men den gav inget bestående intryck. Säkert bättre nu. Däremot tycker jag Charles Heidsieck rosé från 2005 är riktigt bra nu.
Annars är väl 2005 en ratad årgång i min källare.
Vidimerar att CH Rosé 2005 är riktigt bra och finns på comptoir till ett schysst pris. Är vårt go to finchampagne (enligt vår egen skala) just nu och har bunkrat en del, borde bunkra fler... Bjöd grannarna på nyår och de blev hänförda!

För övrigt vet ej heller jag något om 2005 och inte om så många andra årgångar heller för den delen... än...
 

LarsW

Medlem
Hur är 05 generellt som årgång? Har knappt sett några 05'or känns det som :oops:. Tycker ni detta stämmer???
Enig med @LeChat att Heidsieck Rosé 2005 är riktigt trevlig. Vanliga Heidsieck 2005 på magnum, Fleur du Passion 2005 på magnum och Henriot 2005 på magnum var också mycket njutbara upplevelser!
Hum, ser nu att jag mest druckit magnum från 2005...:rolleyes:

Men sån på det stora kommer väl inte 2005 gå till historien.
 

JonasBo

Medlem
Nej, jag fick 2004 även på senaste beställningen. Kul att du ändå hämtade ut flaskan. Intressant att få veta hur den är.

Har också druckit Comtes 2005, fast det var några år sedan(2015), men den gav inget bestående intryck. Säkert bättre nu. Däremot tycker jag Charles Heidsieck rosé från 2005 är riktigt bra nu.
Annars är väl 2005 en ratad årgång i min källare.

Vidimerar att CH Rosé 2005 är riktigt bra och finns på comptoir till ett schysst pris. Är vårt go to finchampagne (enligt vår egen skala) just nu och har bunkrat en del, borde bunkra fler... Bjöd grannarna på nyår och de blev hänförda!

För övrigt vet ej heller jag något om 2005 och inte om så många andra årgångar heller för den delen... än...

Enig med @LeChat att Heidsieck Rosé 2005 är riktigt trevlig. Vanliga Heidsieck 2005 på magnum, Fleur du Passion 2005 på magnum och Henriot 2005 på magnum var också mycket njutbara upplevelser!
Hum, ser nu att jag mest druckit magnum från 2005...:rolleyes:

Men sån på det stora kommer väl inte 2005 gå till historien.
Stämmer in med kören om CH Rosé 2005. Vansinnigt god
 

Vingubben

Medlem
Beställde ytterligare en flaska för att se om det var flaskvariation. Hämtade ut den idag och det är en 05'a :D. Bestämde mig för att testa den ändå.
Var dina tre också 05'or ?

Hur är 05 generellt som årgång? Har knappt sett några 05'or känns det som :oops:. Tycker ni detta stämmer???

"Årgång 2005 är något av en kontrasternas årgång där olika delar av Champagne excellerar medan andra är något mer försiktiga
Överlag är det dock en årgång som har gett viner med god kropp och lite yppigare frukt än i genomsnitt. Särskilt viner dominerade av Pinot Noir har fått större kropp och fruktighet, men också de av Chardonnay har en lite rikare kropp än i mer klassiska årgångar. "
Rätt få har släppt 2005 så det är nog ett svårt år men där några har lyckats. Drack en Cour de Cuveé förra året som var fantastisk, och en Grande Anneé för två år sedan som nog är det sämsta jag någonsin druckit från Bollinger. GA är annars en av mina absoluta favoriter.

Lite konstigt …
Flaskan är markerad som ”samples”, undrar om jag fått någon provflaska som stått o skräpat :D
Visa bifogad bild 25272
Har stått i skyltfönstret ett par år:eek:
 

Per Stade

Lege artis
Såg på TV att de drack champagne i två olika program idag och då kunde jag inte hålla mig.
Ett omen.
Greppade första bästa.
Delamotte BdB 2008.
Ganska blyg och anonym doft.
Bra mycket grövre mousse än den Bolle vi drack häromdagen.
Mycket citrus i smaken, mer vit grapefrukt än citron.
Mycket syra, känner att resten av flaskorna får ligga 6-8 år eller kanske till och med 10.
A4B5EDAA-BAB1-4264-B5C2-407B7C045148.jpeg

Degorgerad tredje kvartalet 2018 enligt koden på korken.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Såg på TV att de drack champagne i två olika program idag och då kunde jag inte hålla mig.
Ett omen.
Greppade första bästa.
Delamotte BdB 2008.
Ganska blyg och anonym doft.
Bra mycket grövre mousse än den Bolle vi drack häromdagen.
Mycket citrus i smaken, mer vit grapefrukt än citron.
Mycket syra, känner att resten av flaskorna får ligga 6-8 år eller kanske till och med 10.Visa bifogad bild 25290
Degorgerad tredje kvartalet 2018 enligt koden på korken.

Tack för uppdateringen om Delamotte, blir att hålla på dem ett tag till! Passar även på att berömma för de fina bilderna du bifogar, riktigt läckra! :)
 

Thomas

Medlem
Provar en 08 från en producent jag inte druckit förut. En bra Champagne och förvånansvärt tillgänglig. Röda äpplen, tropiska frukter och en välbalanserad syra. Hade lätt gissat på en äldre årgång om jag fått den blint. Kul att få dricka en 08:a som inte behöver tio år till I källaren.
 

Attachments

  • 20220121_191118.jpg
    20220121_191118.jpg
    44,5 KB · Visningar: 95

Vingubben

Medlem
ED5C5AA3-0E02-4706-9073-A5AF7336D881.jpeg


Liten BYOB i går för att vaka in St Vincent. Först ut lite bubbel.

Deutz BdB, 2010, deg 2016

Upplevdes väldigt ung och rätt tunn. Citrus, gula äpplen och en lite störande bäska. Behöver några år till, men kommer nog aldrig att nå några större höjder. Med tanke på att det går att få tag på Amouren till rätt hyggligt pris så är det absolut värt att ta steget upp. Klart sist i flighten.

Bereche, Le Cran, 2012, deg juli 2019

Kraftig ekad pjäs i lätt oxiderad stil. Väldigt mycket odlare med nyklippt gräs, röda äpplen, lime och någon form av mynta i avslutet. Riktigt bra vin och en tredjeplats i min bok. Kommer definitivt att köpas igen.

Laurent-Perrier, Grand Siecle, deg Q4 2016

Oklart vilken iteration detta är. Någon som vet? Lätt volatil men sköna noter av mandelmassa och rosenvatten. Dock lite för klen för att hävda sig i sälskapet. Har druckit betydligt bättre flaskor/iterationer av denna. Näst sist.

Bollinger GA 1995

Stack ut i flighten med sin ålder, men det gissades ändå på senare årgångar. Lite metallisk i smaken och tydliga ektoner. Mängder med rostat bröd och hasselnötter. Ordentligt med kraft. Kvällens bästa bubbel.

Henri Giraud, Fût de Chêne, MV12

Tydliga frukttoner och väldigt blommig. En hint av damparfym som förde tankarna till Krug men samtidigt skogsdofter som gjorde det svårt att placera. Stack helt kart ut bland övriga, tvåa strax bakom Bolly. Tredje gången jag dricker Henri Giraud. Måste bli mer.

Sällskapet var allt för uppslupet för att genomföra en omröstning så rangordningen kan vara helt annorlunda bland övriga deltagare. Överlag goda viner var vi nog överens om.
 
Toppen