Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Per Stade

Lege artis
Som alla vet är champagne klockan tolv på nyårsafton helt bortkastat.
Bättre att dricka den till exempel på en tisdag.
Det här är kanske den sista 2004an jag har, behöver inventera bättre.
Dock hög tid att dricka, den börjar bli lite väl mogen.
Det är något som jag upplevt med den här årgången av LGA tidigare,
de tycks inte alls vara lika lagringsdugliga, som andra årgångar jag druckit.


7DE8F581-F05B-498A-854B-3960063A0A99.jpeg
 

Jos

Medlem
Drack ytterligare en 2008 och börjar klura lite på hur lång tid de faktiskt behöver… Denna har ändå fått drygt 6 år efter degg men det känns långt kvar till mognad om man säger så, precis som många andra 2008or. Känns som alla mina 2008or behöver typ 10 år till med tanke på den mognadstakten de har… Vad säger ni?
863AA7D1-A92B-473C-A8E5-22A3610B162D.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Drack ytterligare en 2008 och börjar klura lite på hur lång tid de faktiskt behöver… Denna har ändå fått drygt 6 år efter degg men det känns långt kvar till mognad om man säger så, precis som många andra 2008or. Känns som alla mina 2008or behöver typ 10 år till med tanke på den mognadstakten de har… Vad säger ni?
Visa bifogad bild 25143
Absolut! Jag tycker i allmänhet att man inte skall ha bråttom med just 2008, men visst finns det undantag; t.ex. om det har genomgått malolaktiskt fermentering eller inte, om det är brut, extra brut eller natur/zero brut osv.
Det bästa är nog att glömma bort de i några eller många år till. Det gäller att å andra sidan ha annan champagne som redan är tillgänglig att dricka under tiden. Det är kanske där skon verkligen klämmer!
 

FredrikC

Medlem
20220101_105753.jpg

Igår dracks det gott.
Winston 08x2
Winston 12
DP 00 och 08
Moet 93
Grand dame 08
Bollinger rose 06
PR nv

Vi körde DP 00 och 08 mot varandra och 00an var riktigt bra. Härliga mörka toner och frukter och bra djup. Den golvade faktiskt alla andra champagner enligt samtliga som drack. 08an ändå väldigt pigg och fräsch.

Winston 08 mot 12 var mer jämt men på 08an kände jag och en till för första gången nougat vilket var riktigt gott. 08an vinner här men kan bara ana vad bra den kommer vara on tio år.

Sen blev det grand dame 08mot moet 93.de 15 åren gjorde sig påminda och 93an har så mycket mer djup och det händer så mycket mer i munnen. Grand dame ändå Trevlig men väldig tunn i sammanhanget.

En Winston 08 kom in efter dessa som perfekt avrundning på de bättre champagnerna.

Bollinger rose och PR nv var perfekta som avslutning.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Drack ytterligare en 2008 och börjar klura lite på hur lång tid de faktiskt behöver… Denna har ändå fått drygt 6 år efter degg men det känns långt kvar till mognad om man säger så, precis som många andra 2008or. Känns som alla mina 2008or behöver typ 10 år till med tanke på den mognadstakten de har… Vad säger ni?
Visa bifogad bild 25143
Likväl också nyligen druckit den, freres 08 med liknande deg och instämmer, drack även Savart 08 som var deg - 13. Som var likarartad otroligt bra skumpa men fortfarande överraskande skarp syra och tight frukt som knappt hade börjat förlösas.
kan inte komma på några andra odlare där även årgång skumpa är så oförlösta efter så pass många år på kork. De är fortfarande fantasiska goda bådatvå men förbluffande att det inte ens har lite mognads toner. Enligt min mening är 08 som årgång exceptionell i energi och syra, sen kan det ju oxå vara så att båda dessa skumpor är blockerad malo - Eller hur?
 

Jos

Medlem
Absolut! Jag tycker i allmänhet att man inte skall ha bråttom med just 2008, men visst finns det undantag; t.ex. om det har genomgått malolaktiskt fermentering eller inte, om det är brut, extra brut eller natur/zero brut osv.
Det bästa är nog att glömma bort de i några eller många år till. Det gäller att å andra sidan ha annan champagne som redan är tillgänglig att dricka under tiden. Det är kanske där skon verkligen klämmer!
Inte hos mig, har snarare för mycket bubbel om man nu kan ha det ;)
Likväl också nyligen druckit den, freres 08 med liknande deg och instämmer, drack även Savart 08 som var deg - 13. Som var likarartad otroligt bra skumpa men fortfarande överraskande skarp syra och tight frukt som knappt hade börjat förlösas.
kan inte komma på några andra odlare där även årgång skumpa är så oförlösta efter så pass många år på kork. De är fortfarande fantasiska goda bådatvå men förbluffande att det inte ens har lite mognads toner. Enligt min mening är 08 som årgång exceptionell i energi och syra, sen kan det ju oxå vara så att båda dessa skumpor är blockerad malo - Eller hur?
Drack La Dame de Coeur 2008 förra året och den misslyckades helt att imponera på mig och de andra som fick den blint. Hure Freres 2008 däremot tycker jag var riktigt bra men som sagt, ung… Ja det kanske är avsaknad malo men 2008 kanske är just lite 1996/88 där syran behöver tid
 

jrick

Medlem
7E8E6A7D-EF23-4B44-B8AF-6C7E7A684C2E.jpeg

Horiot Soléra, degorgerat november 2019.
På doften lime, ananas, vita vingummin - hade gissat på en mer vinös doft givet hög andel reservviner och ekfatslagring. Eller jag vet iofs inte hur hög andel reservviner, men det är en soléra startad 2008 om jag har förstått rätt.

Smaken ger både röda och gröna äpplen, persika, grapefrukt, lime, grädde. Det är mineraliskt, autolysen ger väldigt ljusa kex vilket kanske är talande för den korta tiden som det legat på jästen på flaska (16 månader), lite champinjon påminner om soleran. Väldigt angenäm mousse, överlag intryck fräsch och ren frukt, känns inte så ekad ändå. Mycket god champagne, om än inte så ”speciell” som jag trodde soléra och att alla sju godkända druvor i Champagne är med skulle innebära. Iofs oklart exakt hur mycket av de mer ovanliga som återfinns.
 

matage

Medlem
Legras & Haas Millesime 2008 Magnum
Tilltuggsskumpa på nyår så inte mycket analys. Har utvecklats väldigt fint sen sist jag drack den 2017 och är i början av en mycket fin mognad men fortfarande med väldigt vital frukt och syra. Brödig på näsan och äppligt frisk med rostad brioche och citrus i munnen.
Väldigt snacks-vänlig och funkade fint till både klassiska räksnittar, umamipackade parmesantacos med pilgrimsmussla med viss hetta och jalapeno och fet anklever

Håller säkerligen i många år till och kan tänka mig att den kanske peakar om 2-5 men är i en väldigt trevlig fas just nu så varför vänta.

R&L Legras Cve Presidence 2002
Honungsfärgad i glaset och direkt ut flaskan slår en doft av nyöppnade burkchampinjoner mot näsan.
Rostade brödiga noter med äpple och grillad lime som över tid går mer mot rostade nötter, bivax/bikaka, gammeldags honungskarameller följt av rödklöver och marsipan. Över tid kommer mer uttalade noter av nyrostat kaffe och kolaremmar.
Mycket gott (som vanligt) och drickfärdigt nu så jag funderar redan på om jag ska beställa ytterligare en låda trots att denna är första flaskan ur den låda jag har :)
Nåt ska man ju dricka medan man väntar på att andra flaskor ska mogna.
 
Drack min näst sista Selosse Rosé med deg. datum december ’15 igår… Vääääldigt bra, kanske aning lite för ”mogen” för min smak, jag gillar (inbillar jag mig?) min Selosse Rosé lite fräschare, eller hur jag ska uttrycka mig:oops: Komplext som bara den med mineral, röda bär, grapefrukt och kryddor… Drack den (med samma deg. datum) förra flaskan för ~1 1/2 år sedan, vill minnas att jag gillade den fasen på vinet bättre då… Men… Selosse är Selosse, en ynnest att få dricka!:D
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 24309 Som föråkare kom följande flaskor blint.

Heidsieck NV (deg 20, bas 17?)
Initialt svavel på gränsen till för mycket ala Comtes. Lugnar ner sig och blir mer krut och rost. Trevlig och lättdrucken. Klart ung men trevlig. Gissningarna gick över till DP 08a och jag hade också Heidsieck 12 som en möjlig kandidat. Inte bäst i flighten men kul med en Heidsieck NV som äntligen levererar. Hade nästan gett upp hoppet efter ett antal sågningar av både 08a och senaste NVarna.
Visst kan det inte vara bas 17 om degg 20? Skulle innebära att den är tappad på flaska 2018 och då endast 2 år på jästen... Nån som har koll? @Vingubben

Ska köpa på mig ett gäng och tyckte den vi drack var riktigt bra men glömde kolla baksidan. Om den är deggad 2020 borde det vara bas 2016...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Gomseglets Krug-provning, original degorgeringar, 11 december 2021, Grappe

Igår hade jag ynnesten att vara med på den här helt magiska provning. 24 flaskor Krug på en lördag: en rosé, sex olika GC och samtliga vintage som släppts från 1976 och framåt. Helt OK line-up.
Visa bifogad bild 24985

Vilka viner som var i vilka flighter var på förhand bestämt och känt, men ordningen de skulle serveras i var blint. Noter och betyg kan stundtals framstå som sparsmakade och hastiga. Alla viner är inte helt rättvist bedömda - med såhär mycket på bordet blir det lätt överhettning i smaksinnet och i flera flighter fokuserade jag på enstaka viner istället för att ge alla lika mycket uppmärksamhet.

Rosé 24eme (2012-bas)
Serverades som aperitif.
Otroligt bärig och fruktig doft! Blodapelsin, jordgubb, hallon, lite rostade toner, vingummi (det svarta?). Öppnar upp till en lätt rökighet. Väldigt primär, men komplex redan. Växte väldigt bra i glaset; det var faktiskt det sista glaset jag drack, och mot slutet hade gummitoner tagit över. I munnen är det inte bärigt på samma sätt, utan mer rödcitrusdominerat, med grape i det långa avslutet. 92++p.

Flight 1

GC 168eme (2012-bas)

Brioche, gröna äpplen, flour, knallpulver och stenkross (väldigt lik 2012 Cristal faktiskt). Med tid även lite gummi. I munnen är det mest gröna och omogna äpplen och citron. Yppigt, med hög och stram syra. Bra längd. Något stum överlag. 92++p.

GC 164eme (2008-bas)
Expressiv direkt, flour, smör, nötter, gröna äpplen, lite röda bär, ostkant. Även den här får gummitoner med timmar i glaset. Smakar salt citron, röda äpplen och lite rökigt. Vasst och snyggt som attan, hög och stram syra men mer polerat än ovanstående. Väldigt långt avslut. 93++p.

GC 159eme (2003-bas)
Smör, rostat bröd, vita blommor, krugparfym, lite kolafudge, grädde. Öppnar upp till fin doft av mjölkchoklad. I munnen är det rostat, smör och gula äpplen. Betydligt mer avrundad syra än övriga, och avslutet är inte lika långt. Viss bitterhet i slutet som stör. 92p.

Flight 2
Visa bifogad bild 24986

GC 2nd generation
Burkchampinjon i kvadrat (blåser bor och ersättas av “svamp”), grillad citron, kexchoklad, apelsin, ingefära, salted caramel. Väldigt expressiv och växer under hela provningen. Öppnar upp till dofter av cognac, choklad (mörkare än kexchoklad), balsamvinäger. I smaken är det apelsinmarmelad, kexchoklad och röda bär. Bra, polerad syra. Tydlig blodgrape i avslutet (mums). Bra längd. Väldigt få bubblor. Grymt bra - hade fått högre betyg om jag fått mysa med den ensam. 94p.

GC 3rd generation
Krugparfym, hav, hallonsnören, grädde, lite nötter, kartong, calvados. Smakar kola, knäck, röda bär, grädde och hallon. Fin, avrundad syra. Få bubblor. Trots vissa off-toner, 93p.

GC 1st generation
Grillad citron, burkchampinjon, hummersoppa, pepparkakor, ingefära, hav (rätt mycket), kaffe, rostade toner. Öppnar upp till mer rostade toner, hyacinth, växthus överlag. I munnen apelsin, ingefära och allt möjligt jag inte kan sätta fingret på. Fin och polerad syra, med långt och fruktigt avslut. Finns bubblor kvar. Initialt 93p, men den här öppnade upp så fint att den fick ett extra poäng, 94p.

Flight 3

2004

Gröna äpplen (mängder med granny smith), kalk, citrus. Väldigt stum. Smakar citronvatten med salt, men det är så jäkla rent, elegant och sylvasst. Orättvisa noter. 92++p.
Trodde det var 2008an (vilket många runt bordet också trodde).

2006
Gröna äpplen, grillad citron, smör, vanilj, rostat bröd. Smakar äpple, grillad citron, och allmänt fruktigt. Öppnar även upp till blommor i växthus. Känslan i munnen är att den är lite avrundad och mer generös än de andra. Hög men polerad syra, och riktigt långt avslut. Charmigt och min favorit i flighten. 93++p.
Trodde det här var 2002an.

2003
Initialt lite stum, men öppnar upp till smör, ingefära, flour, parfym. Inga smaknoter (vet ej varför), Rund och fyllig i munnen, med stramt och lite beskt avslut. Lägre syra än övriga. 91p.
Eftersom den var sämst gissade jag 2003…

2002
Initialt stum, men bli gula äpplen, gummi, anis, citron och rostat bröd. Öppnar aldrig upp; doftar exakt likadant 5+ timmar senare. Smakar citron och gröna äpplen, stängt som attan. Men har samtidigt en rätt generös och gräddig känsla. Hög syra och inte så långt avslut. 92+p.
Är inget fan av 2002, och inte ens Krug kan omvända mig.

2008
Något skum doft till en början, sen: krugparfym, rök, gummi, kex, gröna äpplen. I munnen är det rök, rätt mycket frukt, en del gröna toner. Vass och stenhård syra. Kraftigt som satan. Gränsfall till meningslöst att dricka nu. 92+++p.


Flight 4
Visa bifogad bild 24987
1998
Hav, krugparfym, marsmallow (?!), gummi, lakrits. Begynnande mognad i smaken, nötter och röda äpplen. Inte så utpräglad syra, rund och generös. Tappar sjukt mycket i sällskap med 96 och 95. 92p.

1995
Nu snackar vi! Expressiv som attan, lite svamp (blåser bort), smör, köttbuljong, ingefära, hasselnötter, lite röda bär, lingon, apelsinskal, torkad frukt. I munnen är det fläskigt som fan, med apelsin, torkad frukt, hasselnötter. Fin och hög men galet snyggt integrerad syra. Sitter ihop hur fint som helst - balansen på topp. Långt, läckert avslut. Mums! 95p.

1996
Grillad citron, smör, brynt smör, apelsin, nötter, röda bär. I munnen är det mer elegant än ovan, med grillad citron, apelsin och smör, och lite äpplen. Koncentrerat och fruktigt. Höghög syra, och långt avslut. Grymt vin, men upplever den som något obalanserad (inte första gången jag känner det med 96or). 94p.

2000
Lite stum, rök, röda äpplen och nötter. Smakar grillad citron, men öppnar aldrig upp. Begynnande mognad, men rätt tråkigt stadie nu. Anonymt avslut. Rätt trist initialt, men öppnar upp rätt bra. Slutar på 92p.

Flight 5

1989

Apelsinmarmelad, hårt hallongodis, hav, kanderad citron, rök, kexchoklad, nötter. Öppnar upp till betydligt mer choklad, lite kaffe. Smakar nötter, grillad citron, torkad frukt. Fyllig, rund, bra syra. Håller ihop hur fint som helst. Noterna gör den inte rättvisa, här snackar vi lager på lager. Vilken champagne! 95p.

1988
Djup doft, rök, apelsin, ingefär, lite cykelslang, bokan äpplen. Smakar ingefära, bokna äpplen och apelsinmarmelad. Galet koncentrerat. Fin avrundad syra, drar åt lite i gommen. Långt, långt avslut. Återigen lager på lager. Wow. 95p.

1990
Den här är djup som Mimers brunn. Kräftspad, burkchampinjon (blåser bort), björnbär, viol, kexchoklad, bokna äpplen, apelsin. I munnen är det grillad citron, apelsin, choklad, lite svamp (försvinner). Hög men polerad syra. Milslångt avslut. Helt magisk champagne, det bästa jag druckit tillsammans med 97 Cristal och 81 Krug. Hade kanske snuddat vid hundringen under andra omständigheter?! 97p nu.

Flight 6
Visa bifogad bild 24988
1982
Den här fick inte en rättvis bedömning av mig. Tyckte att den fallit isär.

1981
WOW! Kräftspad, dill, stout, svamp (blåser bort), hasselnötter, godiscolaflaskor, bokna äpplen, rostat bröd, torkade hallon, stjärnanis, ingefära, nejlika, köttbuljong. Det bara fortsätter! I munnen är frukten fortfarande kvar och kraftig, apelsinmarmelad, ingefära, kräftspad. Magisk balans. Evig eftersmak med en döläcker apelsinbeska. Samma betyg och potential som 1990. 97p.

1985
Skumbanan (?!), brynt smör, grillad citron, ingefära, svartpeppar (?!), apelsin, apelsinskal, bensin (?!), torkad frukt, nejlika. Smakar choklad, apelsin, bokna äpplen, kanderad frukt. Bra och galet snygg balans. Riktigt lång eftersmak. Lite udda doftnoter på det här, men det är onekligen ett stort vin. 96p.

Flight 7 (jag är inte 100 % på att jag uppfattade ordningen rätt på dessa, kanske ska vara tvärtom)

1976
Unken och lite kork. Sorgligt. Pigga bubblor fortfarande. Tog här istället tid att återbesöka tidigare favoriter. –p

1979
Expressiv, kexchoklad, kartong, svamp, selosseparfym (haha, den är inte olika substance) med hyacinth och allmänt blommigt, köttbuljong. Smaken är kexchoklad, lite svamp, röda bär och torkad frukt (ingen selossekänsla i smaken). Riktigt härlig munkänsla, allt sitter på plats. Fortfarande rätt pigga bubblor. Men det här något här som inte riktigt har stått pall för tidens tand, så den når inte upp till magi. 94p.

-----------------------------
Ja, vad ska jag säga? Helt galen provning. Jag fokuserade inte så mycket på årgångsgissningarna, men prickade ungefär hälften av dem. 1981an var ett väldigt roligt avslöjande, eftersom den på pappret inte borde prestera så bra. För mig ett bra exempel på att årgångarna inte behöver betyda så mycket, speciellt inte för äldre flaskor. I övrigt så kan jag väl dra de kanske banala slutsatserna att 1) Krug är gott och 2) Krug behöver tid. Roligt med så mycket ingefära och apelsin-toner i vinerna; inte något jag överdrivet ofta noterar i champagne annars.

Fantastiskt!
Efter att ha hämtat mig från chocken över att inte fått uppleva denna fantastiska afton är man mogen att kommentera.

Har druckit de flesta förutom de tre äldsta. Verkar som även du håller GC högt. Min erfarenhet är att GC är minst lika bra även när man provar samtidigt och mina bästa minnen av Krug är mogen GC med två äldre magnum som topp.

Instämmer med 2002 i allmänhet och Krug i synnerhet. Ingen rolig årgång om man inte bara gillar syra. Krug 90 är på topp 5 från det året tillsammans med CdM 90 och Selosse 90. Har aldrig provat mot 88an som också är fantastisk. Kul att 85an levererade. Har bara druckit 85an en gång och det är min tristaste upplevelse av mogen Krug.

Grattis till att du fick prova alla dessa rariteter!
Idag drack jag dompa. Inte var dag. Befinner mig på Teneriffa.

Bästa valet på en turistrestaurang när juldagen innebär att allt med dignitet är stängt. Lysande etiketts-utgåva dessutom. 2400 pix får väl ses som ok när frun behöver smörjas. :cool:

Visa bifogad bild 25094
Dom Perignon 2009

Riktigt bra och tillgänglig. Förvånansvärt mycket dosage och fruktrondör med hög intensitet. Rostat bröd i stora lass, lite champinjoner, krut och rikligt med gul frukt. Riktigt gott! Typ 93 pinnar på en höft.
Ha, ha. Vad stekigt med Dompa med lampa. Undra hur många turister som kollade och tänkte att titta där, det bordet kan inget om vin utan vill bara steka.:cool:

DP är gott även ungt...

Har oöppnade lådor av både 2008 och 2012. Trodde för många år sedan att Bollinger kanske inte var riktigt min champagne. Sen fick jag smaka mogen Bollinger LGA från både -95 och -96. Då fattade jag grejen. Så att spara dina flaskor 10 år till är att rekommendera.
Håller med om att GA 95 & 96 är bland det bästa man kan dricka men har samtidigt inga problem med att dricka ung GA. Bollingers ekade oxiderade stil gör vinerna tillgängliga snabbt. Lite väl asketiskt för min smak att späka sig i 10 år om man nu har flera flaskor i källaren...;)

Som alla vet är champagne klockan tolv på nyårsafton helt bortkastat.
Bättre att dricka den till exempel på en tisdag.
Det här är kanske den sista 2004an jag har, behöver inventera bättre.
Dock hög tid att dricka, den börjar bli lite väl mogen.
Det är något som jag upplevt med den här årgången av LGA tidigare,
de tycks inte alls vara lika lagringsdugliga, som andra årgångar jag druckit.


Visa bifogad bild 25119
Intressant. Senast jag drack 04an för ett år sedan tyckte jag den var för ung. Däremot tycker jag Rosé 04 är i perfekt fas nu. Vi kanske har olika smak när det kommer till mognad.:)
Drack ytterligare en 2008 och börjar klura lite på hur lång tid de faktiskt behöver… Denna har ändå fått drygt 6 år efter degg men det känns långt kvar till mognad om man säger så, precis som många andra 2008or. Känns som alla mina 2008or behöver typ 10 år till med tanke på den mognadstakten de har… Vad säger ni?
Visa bifogad bild 25143
Håller med om att nästan inga 08or är mogna om vi syftar på mognadstoner. Närmsta jag kommit är Hugot 2008 med gammal etikett som dracks på nyår. Inköpt 2016 så troligtvis 6-8 år på korken. Däremot tycker jag väldigt många 08or är trevliga att dricka unga till skillnad från 96 och 02 (88 har jag tyvärr ingen erfarenhet av som ung).

Det är väldigt få 08or som jag känner måste lagras mer för att vara njutbara.

Visa bifogad bild 25144
Igår dracks det gott.
Winston 08x2
Winston 12
DP 00 och 08
Moet 93
Grand dame 08
Bollinger rose 06
PR nv

Vi körde DP 00 och 08 mot varandra och 00an var riktigt bra. Härliga mörka toner och frukter och bra djup. Den golvade faktiskt alla andra champagner enligt samtliga som drack. 08an ändå väldigt pigg och fräsch.

Winston 08 mot 12 var mer jämt men på 08an kände jag och en till för första gången nougat vilket var riktigt gott. 08an vinner här men kan bara ana vad bra den kommer vara on tio år.

Sen blev det grand dame 08mot moet 93.de 15 åren gjorde sig påminda och 93an har så mycket mer djup och det händer så mycket mer i munnen. Grand dame ändå Trevlig men väldig tunn i sammanhanget.

En Winston 08 kom in efter dessa som perfekt avrundning på de bättre champagnerna.

Bollinger rose och PR nv var perfekta som avslutning.
Trevlig provning och kul att Moët 93 gjorde så bra ifrån sig. Min erfarenhet säger att de flesta 00or ska drickas nu. Många är på topp eller har passerat. Samma gäller för övrigt för 99orna. Fick ni ut något av Winston 12? När jag drack den var den totalt stum och gav inte mycket alls.

Legras & Haas Millesime 2008 Magnum
Tilltuggsskumpa på nyår så inte mycket analys. Har utvecklats väldigt fint sen sist jag drack den 2017 och är i början av en mycket fin mognad men fortfarande med väldigt vital frukt och syra. Brödig på näsan och äppligt frisk med rostad brioche och citrus i munnen.
Väldigt snacks-vänlig och funkade fint till både klassiska räksnittar, umamipackade parmesantacos med pilgrimsmussla med viss hetta och jalapeno och fet anklever

Håller säkerligen i många år till och kan tänka mig att den kanske peakar om 2-5 men är i en väldigt trevlig fas just nu så varför vänta.

R&L Legras Cve Presidence 2002
Honungsfärgad i glaset och direkt ut flaskan slår en doft av nyöppnade burkchampinjoner mot näsan.
Rostade brödiga noter med äpple och grillad lime som över tid går mer mot rostade nötter, bivax/bikaka, gammeldags honungskarameller följt av rödklöver och marsipan. Över tid kommer mer uttalade noter av nyrostat kaffe och kolaremmar.
Mycket gott (som vanligt) och drickfärdigt nu så jag funderar redan på om jag ska beställa ytterligare en låda trots att denna är första flaskan ur den låda jag har :)
Nåt ska man ju dricka medan man väntar på att andra flaskor ska mogna.
Familjefejd med Legras.:cool:
Kul med trotjänaren Presidence 02. Lättgillat vin som alltid presterar bra blint. Vad som drar ner betyget för mig och inte gör det till ett toppvin är att jag upplever att smaken är lite kort.

Med tanke på att 2013 precis är släppt och ligger runt 650 kr känns ändå 750 kr som ett bra pris även om den kostade 400 kr för några år sedan...

Drack min näst sista Selosse Rosé med deg. datum december ’15 igår… Vääääldigt bra, kanske aning lite för ”mogen” för min smak, jag gillar (inbillar jag mig?) min Selosse Rosé lite fräschare, eller hur jag ska uttrycka mig:oops: Komplext som bara den med mineral, röda bär, grapefrukt och kryddor… Drack den (med samma deg. datum) förra flaskan för ~1 1/2 år sedan, vill minnas att jag gillade den fasen på vinet bättre då… Men… Selosse är Selosse, en ynnest att få dricka!:D
Visste inte att Selosse kunde bli för mogen så ekad och oxiderad den är från start. Selosses viner känns tämligen odödliga.

Enda som händer för mig med ålder är att eken blir mer integrerad. Fick en Selosse 90 blint av @magnum och då gissade jag "vanlig" Carelles...

Är du rädd för att dina kvarvarande Selosse är för mogna är det bäst du säljer flaskorna till mig.;)
Visst kan det inte vara bas 17 om degg 20? Skulle innebära att den är tappad på flaska 2018 och då endast 2 år på jästen... Nån som har koll? @Vingubben

Ska köpa på mig ett gäng och tyckte den vi drack var riktigt bra men glömde kolla baksidan. Om den är deggad 2020 borde det vara bas 2016...
Jag kollade inte heller på flaskan men flaskägaren sa bas 17 men misstänker han gjort det klassiska felet att likställa "lagd i källaren" med basårgång. Annars är väl två år på jästen i tangentens riktning när det gäller Heidsieck...:(
 

Vingubben

Medlem
Visst kan det inte vara bas 17 om degg 20? Skulle innebära att den är tappad på flaska 2018 och då endast 2 år på jästen... Nån som har koll? @Vingubben

Ska köpa på mig ett gäng och tyckte den vi drack var riktigt bra men glömde kolla baksidan. Om den är deggad 2020 borde det vara bas 2016...
Vad jag kan se så gick dom från att degga fem år efter skörd till fyra år inoch med med basårgång 2015. Att dom skulle dra ner ytterligare ett år känns inte sannolikt så det är nog basår 2016.
 

FredrikC

Medlem
Trevlig provning och kul att Moët 93 gjorde så bra ifrån sig. Min erfarenhet säger att de flesta 00or ska drickas nu. Många är på topp eller har passerat. Samma gäller för övrigt för 99orna. Fick ni ut något av Winston 12? När jag drack den var den totalt stum och gav inte mycket alls.
Jämfört med 08an blev den lite tunn men man känner att det finns mycket i bakgrunden. Citrusen dominerade. Jag har köpt på mig en del och kommer köpa fler för lagring.
 

Jos

Medlem
Vad jag kan se så gick dom från att degga fem år efter skörd till fyra år inoch med med basårgång 2015. Att dom skulle dra ner ytterligare ett år känns inte sannolikt så det är nog basår 2016.
Ok, tyckte du skrev att du druckit bas 2017 men kanske blandar ihop. Jag vet att de har dragit ner till 3 år men 2 känns inte troligt vilket det blir om det är -17/-20.

Verkar som de jag köper av inte har koll på skillnaden på lagd i källare och basår, de påstår just -17/-20 vilket som sagt inte är troligt. -17/-21 däremot skulle det kunna vara men har bett om bild på baksidan så får se vad de säger
 
Visste inte att Selosse kunde bli för mogen så ekad och oxiderad den är från start. Selosses viner känns tämligen odödliga.

Enda som händer för mig med ålder är att eken blir mer integrerad. Fick en Selosse 90 blint av @magnum och då gissade jag "vanlig" Carelles...

Är du rädd för att dina kvarvarande Selosse är för mogna är det bäst du säljer flaskorna till mig.;)

Haha, näe, därav ”mogen” i brist på annat… Den hade mer mörk frukt, så kan vi säga. Jag inbillar mig att jag gillar aningen yngre Selosse Rosé. Har iofs inte druckit äldre än ~7 år sedan deg. datum, så kan inte uttala mig om en äldre flaska:)
 

matage

Medlem
Familjefejd med Legras.:cool:
Kul med trotjänaren Presidence 02. Lättgillat vin som alltid presterar bra blint. Vad som drar ner betyget för mig och inte gör det till ett toppvin är att jag upplever att smaken är lite kort.

Med tanke på att 2013 precis är släppt och ligger runt 650 kr känns ändå 750 kr som ett bra pris även om den kostade 400 kr för några år sedan...
Det var bättre förr ;)
Ångrar än att jag inte köpte fler Cve Vincent -00 när de såldes ut för 525 spänn vilket borde ha varit i samma tidsspann.
 

Vingubben

Medlem
Ok, tyckte du skrev att du druckit bas 2017 men kanske blandar ihop. Jag vet att de har dragit ner till 3 år men 2 känns inte troligt vilket det blir om det är -17/-20.

Verkar som de jag köper av inte har koll på skillnaden på lagd i källare och basår, de påstår just -17/-20 vilket som sagt inte är troligt. -17/-21 däremot skulle det kunna vara men har bett om bild på baksidan så får se vad de säger
Litade nog på @Crist(al)ian 77 som skrev bas -17, men han skrev även bas 17 på initialen som var bas januari 16 så han lägger nog på ett år extra av bara farten. :D
 
  • Like
Reactions: Jos

Thomas

Medlem
20211231_160954.jpg


Lite nyårschampagne. Inga vidare noter, men samtliga tyckte Cuvee William Deutz 2002 var den vassaste. Fina begynnande mognadstoner, bra syra och fin frukt. LGA 02 var också bra men inte lika utvecklad, några år till så blir den riktigt bra. Amour de Deutz 02 behöver mer tid. Comtes 06 kändes som en klassiskt Comtes, bra och hyfsat tillgänglig men lite mer lagring behövs för att komma till sin rätt.
20211231_162341.jpg

Värmde upp smaklökarna med Roederer 2008. Den kanske inte fick den tid den behöver, men jag blev inte imponerad denna gång heller. Tror jag provat den 4 gånger innan och fortfarande känns den ganska platt, kort och tråkig. Saknar djup och komplexitet. Nu var syran förvisso mycket behagligare men den har en del att jobba på.
 

buteljen

Medlem
2008 DP vs 2008 Rare
Båda bra och trevliga. Dock inget man blir superexalterad av (ännu?). Kanske lite för högt ställda förväntningar, men DP’n kändes nästan lite statisk och oengagerad (ser att jag även skrev det på förra flaskan jag drack). Det var mer liv i Rare med mer energi på midpalate, piggare syra och längre finish.

IMG_6851.jpg
 

LarsW

Medlem
Nyårskvällens uppställning.

Pol Roger Brut Reserve 1995
I näsan är det stekta kantareller och grillad citron. Lite källardamm först men det vädras fort bort. Rostat kaffe. Nästan lite petroleum vibbar och en hint av fläder.
I munnen är det en pigg syra. Moget men inte trött på något sätt! Den grillade citronen går igen. Ostronskal och saltvatten. Ananas och lime.
God i kvadrat!
93p
Drick om ni har dem. Kommer nog inte bli bättre. Bara annorlunda. Med det sagt så är jag säker på att dessa kommer hålla i 10+ år till.
thumbnail_20211231_145632.jpg



Gimmonet Millésime de Collection 1996 Magnum
I näsan är det oliver och rotfrukter. Jäst. Nybakt bröd. Grå päron. Citronen är konserverad. Vita vingummin.
I munnen är det ganska stram syra, mjuknar dock efter några timmar. Goa källartoner. Skiffer och skalbeska. Den konserverade citronen är lite sötare än i doften.
Känns som detta har ännu mer att ge med lagring.
Men god som tusan redan nu.
92+(+)p

thumbnail_20211231_193620.jpg
thumbnail_20211231_195812.jpg



Pol Roger "PR" 1988

Mumma! Jäklar alltså!! Lycklig!!!
I näsan är det karamell, smör och honung! Nybakat bröd med mer smör. Marshmallows och papaya. Kanderad citron och lite insulin... efter några timmar får jag vibbar mot äppelpaj.
I munnen är det en mjuk syra. Sötma från honung. Romerska bågar. Gravensteinmust och grillad citron. Lichee och en liten trivsam korksmak (inte korkad). En eftersmak som varar en halv evighet.
Tyckte först den kanske var en aning trött men utöver kvällen ändrar jag mig och känner den är perfekt i fas nu. Om man gillar mogen skumpa vill säga.
Kommer upp i topp-tre av vad jag druckit av mousserande i år!
96p
thumbnail_20211231_210457.jpg
 
Toppen