Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Vingubben

Medlem
Onsdagskväll med forumvännerna @Jesper, @v_skogh, @feskhandlarn och några till där diverse skumpa dracks blint och där det frossades i diverse skaldjur.

ett (2).jpg


Billecart-Salmon, Brut Rosé
Hög syra och ordentligt med power. Vi var alla överens om att det var ett hus, när jag tyckte att jag kände lite ektoner gissade jag på Bollinger och sedan Heidsieck. Råkade få en skymt på den laxrosa ettiketten när det hälldes upp för påfyllning så då blev det lätt. Drack en Elizabeth -08 för ett tag sedan och gissade då också på Bollinger och Heidsieck. Riktigt bra.

Piper-Heidsieck NV, gissningsvis 80-tal

Ordentligt moget och några år sedan toppen passerades. En hel del gräddkola och med lite luft blev det absolut drickbart. Mer intressant än gott och väldigt svårt att gissa mer än gammal NV.

Guy Michel, 1996

Trodde först att jag hade fått äppelcider i glaset. Min andra gissning var Saint-Peray. Har aldrig tidigare smakat något liknande från Champagne. Låg syra, blaskigt och mängder med äpple och trist rätt igenom. Kvällens absolut sämsta vin och omöjligt att gissa.


tre (2).jpg


Krug GC 166

Rätt låg syra och en hel del ålderstoner. Karamell, kola, hav och ett avslut med lite lakrits. Ingen gissade på Krug och nästan en chock när flaskan avtäcktes. Tror aldrig jag druckit en så trist GC tidigare. Förmodar att det var en dålig flaska, eller så är 166:an i en trist fas.

Suenen C + C, basår 2015
Bra tryck i syran och även här lite hav. Ordentligt med gräs och gröna toner och en hel del beska men tunn frukt. Ingen som blev övertygad av storheten i det här vinet. Vad är grejen?

Roederer Rosé, Magnum, 2011
Tror inte jag har provat årgången tidigare. Fullpackad med röda bär, hallon, jordgubbar och smultron. Rätt elegant i stilen och väldigt publikt. Jag gissade på Roederer 2013 och fick inga större mothugg.

fyra (2).jpg


Henriot 1996
Väldigt mycket ålder i doften, men desto piggare i munnen. Här gissades det på prestiger och själv gissade jag på 1995 som jag upplevt lite mindre utvecklade än 1996. Perfekt fas och ett av kvällens bästa viner. Kanske läge att försöka hitta dom sista 2008 på hyllorna och stoppa ner i källaren?

Bollinger GA, 2012
Hög syra, gräddig mousse och väldigt mycket rostade toner. Förvånansvärt drickbart och dom flesta gissade på lite mer ålder. Väldigt glad att jag har en låda i källaren.

Comtes, 2007
Krut, champinjoner, gräddkola och lakrits. Denna är i riktigt bra fas och innan jag han öppna munnen gissades det på Comtes. Drack denna för drygt två år sedan och var inte då imponerad, men det har hänt en hel del sen dess.

Ingen omröstning gjordes men alla var överens om att Henriot, GA och Comtes denna kväll spelade i en egen liga och där fjärdeplatsen kneps av Billecarten.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så var det igår dags igen för provning på PK-huset med tema Små odlare.
Upplägget var en flight med 8 glas helt blint. Vi fick veta att vinerna var utvalda i par och vi skulle försöka hitta vad som utmärkte paret.
Sedan skulle vi rösta vilken ur varje grupp som skulle gå vidare i ett slags serieupplägg.

Visa bifogad bild 25782


Par 1: Blanc de Blancs

Selosse Initial deg 18

Doft: Otroligt härlig doft av grädde, honung och gula äpplen
Smak: Lång eftersmak, lite stökig, söt och med touch av rosor
Första gången jag fick dricka Selosse. Helt klart kvällens vin för mig även blint, men föll på en röst mot Jacquart.

André Jacquart Extra-Brut GC 2012
D: Skumbanan, persika, mogna päron
S: Citrusfrukter, druvor, hög men integrerad syra, grillad citron.
Kvällens näst bästa.

Par 2: Blanc de Noirs

Michel Arnould Mémoire de Vignes 2012

D: Äppeljuice, plommon, gula äpplen
S: Söt, frisk, trevlig mousse, medellångt avslut med utanpåliggande syra.
Röstades fram som kvällens vin. För mig var det inte ens nära.

J-M Seleque Solist Meunier 2014
D: Mineral, mandel, marmelad
S: Artificell sötma, smakar lösgodis, högre syra men ganska rund, kort avslut. Parfymerad.
Hade länge väldigt svårt för den här, vände upp något på slutet dock.

Gissade att paret var sötare än Brut.

Par 3: Special Club

Paul Bara Special Club GC 2008

D: Alkohol, svarta bär, lite kloak
S: Äppeljuice och lite smör.
Ingen stark flaska, men bäst i sällskapet.

H. Goutorbe Special Club 2007
D: Äppeljuice och bränt smör (inte så positivt som det låter)
S: Socker och syra. Bara.
Jag brukar gilla Goutorbe, men haft svårt för hans Special Club. Här var det som sagt bara socker och syra.

Par 4: Moget

Guy Michel Saveur d'Automne Brut 1989

D: Smör, chardonnaydriven (men egentligen PM), stenfrukter
S: Djupare, längre avslut, lite smör och en touch av krut. Trevlig men känns lite slarvig.

Desbordes-Amiaud 1989
D: Fullmoget, plommonkärnor, sherry
S: Madeira, lite rökig, typisk övermogen enklare skumpa.
Det här är ju inte min stil alls, och var inte särskilt uppskattad av de andra heller. Kan förstå varför man gillar det, men för mig är det inte champagne.


Mycket äppeljuice och smör i noterna den här kvällen. Överlag hög kvalitet på provningarna på PK-huset, mycket bättre än Drottninggatan.

Min rankning:
1. Selosse
2. Jacquart
3. Paul Bara 08
4. Guy Michel 89
5. Michel Arnauld 2012
6. Seleque Solist Meunier 14
7. Gourtorbe SC 07
8. Desbordes-Amiaud 89
Jag skulle sett ut precis som henningen på bilden :cool:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår körde vi en liten vertikal med Dompa
1978, 1988, 1998 och 2008.
Tyvärr var 78an korkad och i sämre skick så den dracks knappt men alla de övriga var i kanonskick.
Riktigt imponerad av piggheten i 88an. En härlig honungssötma låg i munnen när man drack den samtidigt som fikon tydligt fanns med. Den hade flera lager och kändes både pigg och djup.
98an var mer mörk I smaken, typ plommon och fikon men ändå en härlig sötma.
08an var pigg och fräsch men lämnades långt bak i sammanhanget.
Riktigt roligt att få dricka en klockrent lagrad 88a. Värdig vinnare blev 88an men 98an var överraskande bra. Vi drack krug 98 för inte allt för länge sen och den årgången levererar verkligen just nu.
Visa bifogad bild 25810
Visa bifogad bild 25811
Härlig provning och kul upplägg med ett decenniums skillnad mellan varje. Dompa var för övrigt den första vertikalprovningen jag var på. Historiskt har Dompa varit tacksamt att köpa för det går alltid att få tag på äldre årgångar till vettiga priser. Fast nu börjar champagnepriserna skena...

Håller med om 98 som årgång även om jag inte varit imponerad av just Dom Pérignon 98. Dock nästan 7 år sedan jag drack. Tyvärr har jag bara 3 flaskor champagne kvar från 98. Typexempel på att man inte behöver stirra sig blind på toppårgångar när det gäller inköp. Noterar även att Dompa verkar vara överrepresenterade när det gäller korkdefekter även om jag vet att @vintomas har uttalat att många Dompor felaktigt avfärdas som korkade för att de utvecklar närliggande aromer.

Jag har dock fått korkade från 95, 96 och 99 och totalt fler defekta flaskor än alla andra champagner tillsammans.
Onsdagskväll med forumvännerna @Jesper, @v_skogh, @feskhandlarn och några till där diverse skumpa dracks blint och där det frossades i diverse skaldjur.

Visa bifogad bild 25832

Billecart-Salmon, Brut Rosé
Hög syra och ordentligt med power. Vi var alla överens om att det var ett hus, när jag tyckte att jag kände lite ektoner gissade jag på Bollinger och sedan Heidsieck. Råkade få en skymt på den laxrosa ettiketten när det hälldes upp för påfyllning så då blev det lätt. Drack en Elizabeth -08 för ett tag sedan och gissade då också på Bollinger och Heidsieck. Riktigt bra.

Piper-Heidsieck NV, gissningsvis 80-tal
Ordentligt moget och några år sedan toppen passerades. En hel del gräddkola och med lite luft blev det absolut drickbart. Mer intressant än gott och väldigt svårt att gissa mer än gammal NV.

Guy Michel, 1996
Trodde först att jag hade fått äppelcider i glaset. Min andra gissning var Saint-Peray. Har aldrig tidigare smakat något liknande från Champagne. Låg syra, blaskigt och mängder med äpple och trist rätt igenom. Kvällens absolut sämsta vin och omöjligt att gissa.


Visa bifogad bild 25834

Krug GC 166
Rätt låg syra och en hel del ålderstoner. Karamell, kola, hav och ett avslut med lite lakrits. Ingen gissade på Krug och nästan en chock när flaskan avtäcktes. Tror aldrig jag druckit en så trist GC tidigare. Förmodar att det var en dålig flaska, eller så är 166:an i en trist fas.

Suenen C + C, basår 2015
Bra tryck i syran och även här lite hav. Ordentligt med gräs och gröna toner och en hel del beska men tunn frukt. Ingen som blev övertygad av storheten i det här vinet. Vad är grejen?

Roederer Rosé, Magnum, 2011
Tror inte jag har provat årgången tidigare. Fullpackad med röda bär, hallon, jordgubbar och smultron. Rätt elegant i stilen och väldigt publikt. Jag gissade på Roederer 2013 och fick inga större mothugg.

Visa bifogad bild 25835

Henriot 1996
Väldigt mycket ålder i doften, men desto piggare i munnen. Här gissades det på prestiger och själv gissade jag på 1995 som jag upplevt lite mindre utvecklade än 1996. Perfekt fas och ett av kvällens bästa viner. Kanske läge att försöka hitta dom sista 2008 på hyllorna och stoppa ner i källaren?

Bollinger GA, 2012
Hög syra, gräddig mousse och väldigt mycket rostade toner. Förvånansvärt drickbart och dom flesta gissade på lite mer ålder. Väldigt glad att jag har en låda i källaren.

Comtes, 2007
Krut, champinjoner, gräddkola och lakrits. Denna är i riktigt bra fas och innan jag han öppna munnen gissades det på Comtes. Drack denna för drygt två år sedan och var inte då imponerad, men det har hänt en hel del sen dess.

Ingen omröstning gjordes men alla var överens om att Henriot, GA och Comtes denna kväll spelade i en egen liga och där fjärdeplatsen kneps av Billecarten.
Henriot 96 är sjukt gott just nu! Problemet var att jag drack upp mina flaskor för länge sedan. Visserligen var de goda då med men inte så goda som nu. Jag hade samma fundering när det gällde 08orna men utgår från 2012 håller samma klass eftersom rosén var magiskt bra redan nu. Årgångshenriot är alltid ett säkert kort oavsett årgång. Till och med 2006 är ju gott.:p

Suenen känns väl som en Savartklon. Hypad instagramvarning men stramt och ogint. Syran och intensiteten skvallrar om slumrande kvalitet men vinernan presterar sällan/aldrig blint. Själv tänkte jag sälja av en låda GA 2012 innan jag fick den blint förra året. Blev inget med det.
 

Vingubben

Medlem
2A3F0ECA-8789-484C-880B-FF705299E9B3.jpeg


R. Pouillon, Solera 1997-2013, deg T3 2018

Jästig och brödig doft. Hög syra som balanseras väl av en fyllig kropp och en lätt beska. Rotfrukt, granny smith, vanilj och citron. Kraftig men utan att bli klumpig och hyfsad komplex. Riktigt bra. 92 p.
 

Thomas

Medlem
20220312_152210.jpg
20220312_164704.jpg
20220312_175326.jpg

Förra Lördagens champagner gick verkligen inte av för hackor.

Salon 1996: Gul frukt och en gräddighet i doften. Efterhand kex och en viss blommighet, viss stänk av kola eller nougat. Verkligen koncentrerad doft. I smaken är det apelsin, mycket behaglig syra. Otroligt längd. Kanderade mandlar. Lite stänk av honung och tropisk frukt. Perfekt balanserad med syran och frukt. 96 poäng. Enda negativa var att moussen klingade av relativt fort.

Krug 1996: Doft: utvecklad, mogen och kryddig. Drar lite åt cherry, höstlöv och champinjoner. Viss brödighet.

Smak: Smör, gräddkola och röda äpplen. Grym längd. 94 poäng. Klart mer mogen än den jag drack förra sommaren. Når inte upp till den flaskan.

Krug 1988: Doft: utvecklad lite kryddig. Klassisk Krug. Citrus och apelsin lite krut och rök.

Smak: Pigg, fräsch och citrusdriven. Lite röda äpplen. Precis likadan efter sex timmar, så jämn hela kvällen. Hade lätt gissat på en yngre champagne om jag fått den blint.95,5 poäng.

Clos du Mesnil 1988: Doft: smörpopcorn i massor, honung, tropiska frukter. Extremt intensiv.
Smak: Smör, söt citrus, honung. Låååångt avslut. Pepprighet längst fram på tungan. 94,5 poäng. Helt annorlunda än den CdM 88 jag provade för två år sedan. Nu låg smörpopcorn som den klart dominerande doften och blockerade mycket annat. Mildrades något under kvällen men låg lite och störde.

En riktigt grym Lördag med den vän som introducerade mig till Champagnens underbara värld. Samtliga drack över en tid av 9 timmar. Så alla fick chansen att verkligen öppna upp sig. Var egentligen bara Salon och CdM som verkligen behövde tid, framförallt Salon. Krug 96 och 88 vann inte jättemycket på det. Krug 88 var konstant över hela kvällen. Från första klunken till den sista utan att tappa något överhuvudtaget. Kvällens bästa var Salon och Krug 88. Vilka Champagner!
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 25855Visa bifogad bild 25856Visa bifogad bild 25857
Förra Lördagens champagner gick verkligen inte av för hackor.

Salon 1996: Gul frukt och en gräddighet i doften. Efterhand kex och en viss blommighet, viss stänk av kola eller nougat. Verkligen koncentrerad doft. I smaken är det apelsin, mycket behaglig syra. Otroligt längd. Kanderade mandlar. Lite stänk av honung och tropisk frukt. Perfekt balanserad med syran och frukt. 96 poäng. Enda negativa var att moussen klingade av relativt fort.

Krug 1996: Doft: utvecklad, mogen och kryddig. Drar lite åt cherry, höstlöv och champinjoner. Viss brödighet.

Smak: Smör, gräddkola och röda äpplen. Grym längd. 94 poäng. Klart mer mogen än den jag drack förra sommaren. Når inte upp till den flaskan.

Krug 1988: Doft: utvecklad lite kryddig. Klassisk Krug. Citrus och apelsin lite krut och rök.

Smak: Pigg, fräsch och citrusdriven. Lite röda äpplen. Precis likadan efter sex timmar, så jämn hela kvällen. Hade lätt gissat på en yngre champagne om jag fått den blint.95,5 poäng.

Clos du Mesnil 1988: Doft: smörpopcorn i massor, honung, tropiska frukter. Extremt intensiv.
Smak: Smör, söt citrus, honung. Låååångt avslut. Pepprighet längst fram på tungan. 94,5 poäng. Helt annorlunda än den CdM 88 jag provade för två år sedan. Nu låg smörpopcorn som den klart dominerande doften och blockerade mycket annat. Mildrades något under kvällen men låg lite och störde.

En riktigt grym Lördag med den vän som introducerade mig till Champagnens underbara värld. Samtliga drack över en tid av 9 timmar. Så alla fick chansen att verkligen öppna upp sig. Var egentligen bara Salon och CdM som verkligen behövde tid, framförallt Salon. Krug 96 och 88 vann inte jättemycket på det. Krug 88 var konstant över hela kvällen. Från första klunken till den sista utan att tappa något överhuvudtaget. Kvällens bästa var Salon och Krug 88. Vilka Champagner!
Magisk uppställning!
 

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 25855Visa bifogad bild 25856Visa bifogad bild 25857
Förra Lördagens champagner gick verkligen inte av för hackor.

Salon 1996: Gul frukt och en gräddighet i doften. Efterhand kex och en viss blommighet, viss stänk av kola eller nougat. Verkligen koncentrerad doft. I smaken är det apelsin, mycket behaglig syra. Otroligt längd. Kanderade mandlar. Lite stänk av honung och tropisk frukt. Perfekt balanserad med syran och frukt. 96 poäng. Enda negativa var att moussen klingade av relativt fort.

Krug 1996: Doft: utvecklad, mogen och kryddig. Drar lite åt cherry, höstlöv och champinjoner. Viss brödighet.

Smak: Smör, gräddkola och röda äpplen. Grym längd. 94 poäng. Klart mer mogen än den jag drack förra sommaren. Når inte upp till den flaskan.

Krug 1988: Doft: utvecklad lite kryddig. Klassisk Krug. Citrus och apelsin lite krut och rök.

Smak: Pigg, fräsch och citrusdriven. Lite röda äpplen. Precis likadan efter sex timmar, så jämn hela kvällen. Hade lätt gissat på en yngre champagne om jag fått den blint.95,5 poäng.

Clos du Mesnil 1988: Doft: smörpopcorn i massor, honung, tropiska frukter. Extremt intensiv.
Smak: Smör, söt citrus, honung. Låååångt avslut. Pepprighet längst fram på tungan. 94,5 poäng. Helt annorlunda än den CdM 88 jag provade för två år sedan. Nu låg smörpopcorn som den klart dominerande doften och blockerade mycket annat. Mildrades något under kvällen men låg lite och störde.

En riktigt grym Lördag med den vän som introducerade mig till Champagnens underbara värld. Samtliga drack över en tid av 9 timmar. Så alla fick chansen att verkligen öppna upp sig. Var egentligen bara Salon och CdM som verkligen behövde tid, framförallt Salon. Krug 96 och 88 vann inte jättemycket på det. Krug 88 var konstant över hela kvällen. Från första klunken till den sista utan att tappa något överhuvudtaget. Kvällens bästa var Salon och Krug 88. Vilka Champagner!
Fantastisk uppställning! :)
 

Thomas

Medlem
Inte druckit CdM 88, står med på bucket listan, så får trösta mig med att en ”enkel vintage” tog fler poäng. :D
Extremt hög kvalitet för en simpel vintage . CdM är såklart en grym Champagne, men denna gång var den vanliga årgången klart bättre. Men de tre bästa jag druckit någonsin är samtliga CdM, 85, 86 och 88.
 

Thirsty

Smygnykterist
Agrapart – Horisontal provning
På sina håll en hyllad producent och som jag bara druckit vid ett fåtal tillfällen tidigare. Således perfekt att testa sortimentet. Halvblint uppdelat i två flighter, insteg respektive övre skiktet av flaskor.


Agrapart 2022-03-18.jpg



Flight 1
Terroirs

Bara druvor från Grand Crus (AVIZE, OGER, CRAMANT och OIRY). Två årgångar. 100 % Chardonnay. 5 gram socker/l.
Citron, Citron, mineral, funky, vanilj, stål. Enkel, lite kort. Sur vanilj. Känns inte i balans.

7 Crus
Instegsvin som kommer består av två årgångar och kommer från 7 byar. 4 Grand Cru villages: AVIZE, OGER, CRAMANT och OIRY. 2 Premier Crus villages: AVENAY VAL D’OR, COLIGNY och VAUCIENNES. 90% Chardonnay och 10% Pinot Noir. 7 gram socker/l.
Stängd, gav inte så mycket på doften. Mest grönt. Vanilj, påron, kalk, funky.
Beska, blodapelson och grapefrukt. Surt och nyans av vanilj samt gröna äpplen.

Complantée
Grand Cru från två lägen i Avize. Två årgångar. 5 g socker/l. Det som utmärker denna är att den, i bästa hipster anda, innehåller 6 druvsorter i form av Chardonnay Pinot Noir, Pinot Meunier, Arbane, Petit Meslier och Pinot Blanc.
Stängd, efter en stund öppnade den sig lite i vart fall. Lite unken, citrus, grönt, smör, bröd, mynta.
Beska, blodapelsin och grapefrukt. Surt.


FlaskaBästSämstPoäng
Terroirs321
7 Crus03-3
Complantée202
SUMMA550

Första flighten kändes genomgående surt och besk. Klart unga flaskor men är inte övertygad om att de blir så spännande att de är värda att lägga i källaren i hopp om en bättre framtid. Intressant vattendelare då Terroirs fick tre bästa röster men även 2 sämsta röster. Klart var i vart fall att 7 Crus är sämst. Min röst gick till Complantée (oklart om det var tack vara alla exotiska druvor?) och sämst till Terroirs.
Not, gissade fel vin på samtliga.

Flight 2
Avizoise 2014

Gran Cru från två block i AVIZE (Robarts och Gros yeux). 100 % Chardonnay. 3 gram socker/l.
Refreshers, mint återhållsam vanilj, gula äpplen.
Pigg fräsch syra, unken, citron och besk.

Mineral 2014
Grand Cru från två block, Bionnes in CRAMANT och Champbouton in AVIZE. 100 % Chardonnay. 3 gram socker/l.
Första flaskan som inte bara kändes sur och därmed harmoniserad mot de tidigare flaskorna även om inte allt lirar. Återhållsam vanilj, syrlig, mogen citron. Lite återhållsam.

Vénus 2010
Grand Cru. Singel vineyard, Fosse aux pourceaux I Avize. 100 % Chardonnay. Brut nature.
Funky, sten, kalk, vanilj, mint, varm citron. Återhållsam. Surt och vanilj i munnen.

Expérience 2007
Grand Cru. Från gamla stockar I Avize. 100 % Chardonnay. Brut nature.
Klen doft, återhållsam. Öppnar sig med tiden. Mineral och sten. Återkommande citrus men svag vanilj. Elegant. Ok iaf att dricka nu.


FlaskaBästSämstPoäng
Avizoise02-2
Mineral03-3
Vénus202
Expérience303
SUMMA550


Vilka de två bästa flaskorna var rådde det ingen tvekan om. Håller Expérience som stråt vassare och i en trevligare fas att dricka nu. Min röst gick till Expérience och sämt till Avizoise.
Not, gissade fel på samtliga. Konstaterar således noll poäng på gissningsleken. Nästa gång blir det att gissa samma vin på samtliga så att det blir garanterad poäng! :ängel:


Genomgående tycker i vart fall att det är en tydlig producentstil. Genomgående är även citrusen och beskan, vilket tyvärr blir störande och känns som klassisk odlare, BdB, citronstil med för lite socker. De flaskor som druckits tidigare var betydligt äldre vilket var till dess fördel men ändå inte helt övertygad. Instegsvinerna känns menlös och då finns det annan vintage i samma prisklass som är betydligt trevligare. Mellanskiktet lite trist och två bästa är i prestige klassen, således stenhård konkurrens från andra producenter. Inte dåliga men inte min stil som jag väljer när inköp ska göras, om än alltid kul att detaljstudera de olika sorterna.
 

buteljen

Medlem
IMG_8631.jpg


Spännande vertikalprovning i helgen. Salon 1996 - 2007. Alla flaskor inköpta vid släpp på Systemet. Väldigt kul att få möjlighet prova de senaste sju årgångarna sida vid sida. Men det är svårt att analysera så pass unga viner som behöver ytterligare årtionden för att utvecklas och rundas av. Ingen av dem hade några mognadstoner att tala om. Inte ens 96an. Jag drack 88an för drygt ett halvår sedan och den hade väldigt mycket mognadstoner (orientaliska kryddor, ingefära, honung, kaffe, nötter, apelsinzest, choklad, gräddkola, sirap mm) som inte alls finns här ännu. Jag spar nog min egna 96a ytterligare något årtionde.

Osäker på vilken min favorit var. Tror det blev 2004.

2007
Aningens grön ton i färgen.
Kalk och kritdamm i kombination med citrus, grönt äpple och vita blommor
Superhög syra, lime, citrus. Fantastisk energi, bra tryck. Tight och bråkig, behöver ytterligare typ 15-20 år.

2006
Lite fruktigare anslag än 07. Gula äpplen, citrus, honungsmelon, krita
Rikare, rundare kropp. Inte lika tight som 07 utan breder ut sig mer. Syran upplevs lägre än 07.

2004
Mer utvecklade toner i form av aningens riven hasselnöt, honungsmelon, mjölkchoklad, lite grillad citrus, floral, krita. Mer utvecklad jmfrt med 07, 06
Bra koncentration och tryck men kanske inte lika energisk som 07. Lång fylld, komplex finish. Min favorit?

2002
Citrus, kalk och kritdamm, aningens nötighet och gula äpplen under kritan.
Inbäddad syra, lite gräddig känsla, krämigare. Lång finish med honungsmelon och citrus. Känns kralligare och mer mogen.

1999
Honung, aprikos, vita blommor, någon slags nötighet, vaniljkex
Liknande bredare anslag som 2006 i smaken, mer avrundad syra, stor och lite silkigt fet i kroppen. Lång finish med honungsmelon, aprikos och grillad citrus.

1997
Gyllene färg, mörkast i flighten.
I doften mer utvecklade noter av aprikos, lite marmelad, grillad citron, krossad krita,
I smaken inte lika tight som vissa av de andra, men bra koncentration och längd.
Fortfarande inga direkta mognadstoner (tertiära) att tala om.

1996
Gyllene färg
Grillad citrus/citrus olja, honung, aprikos, riven hasselnöt, krita
Piercing acidity, krispig, koncentrerad, elegant och diskret, lång citrusig nästan saltig finish.
Känns fortfarande väldigt ung, inga direkta mognadstoner.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 25874

Spännande vertikalprovning i helgen. Salon 1996 - 2007. Väldigt kul att få möjlighet prova de senaste sju årgångarna sida vid sida. Men det är svårt att analysera så pass unga viner som behöver ytterligare årtionden för att utvecklas och rundas av. Ingen av dem hade några mognadstoner att tala om. Inte ens 96an. Jag drack 88an för drygt ett halvår sedan och den hade väldigt mycket mognadstoner (orientaliska kryddor, ingefära, honung, kaffe, nötter, apelsinzest, choklad, gräddkola, sirap mm) som inte alls finns här ännu. Jag spar nog min egna 96a ytterligare något årtionde.

Osäker på vilken min favorit var. Tror det blev 2004.

2007
Aningens grön ton i färgen.
Kalk och kritdamm i kombination med citrus, grönt äpple och vita blommor
Superhög syra, lime, citrus. Fantastisk energi, bra tryck. Tight och bråkig, behöver ytterligare typ 15-20 år.

2006
Lite fruktigare anslag än 07. Gula äpplen, citrus, honungsmelon, krita
Rikare, rundare kropp. Inte lika tight som 07 utan breder ut sig mer. Syran upplevs lägre än 07.

2004
Mer utvecklade toner i form av aningens riven hasselnöt, honungsmelon, mjölkchoklad, lite grillad citrus, floral, krita. Mer utvecklad jmfrt med 07, 06
Bra koncentration och tryck men kanske inte lika energisk som 07. Lång fylld, komplex finish. Min favorit?

2002
Citrus, kalk och kritdamm, aningens nötighet och gula äpplen under kritan.
Inbäddad syra, lite gräddig känsla, krämigare. Lång finish med honungsmelon och citrus. Känns kralligare och mer mogen.

1999
Honung, aprikos, vita blommor, någon slags nötighet, vaniljkex
Liknande bredare anslag som 2006 i smaken, mer avrundad syra, stor och lite silkigt fet i kroppen. Lång finish med honungsmelon, aprikos och grillad citrus.

1997
Gyllene färg, mörkast i flighten.
I doften mer utvecklade noter av aprikos, lite marmelad, grillad citron, krossad krita,
I smaken inte lika tight som vissa av de andra, men bra koncentration och längd.
Fortfarande inga direkta mognadstoner (tertiära) att tala om.

1996
Gyllene färg
Grillad citrus/citrus olja, honung, aprikos, riven hasselnöt, krita
Piercing acidity, krispig, koncentrerad, elegant och diskret, lång citrusig nästan saltig finish.
Känns fortfarande väldigt ung, inga direkta mognadstoner.
Du beskriver ändå 1997 som mest duglig idag? Hur länge skulle du gissa på att den behöver för att vara färdig/peak?
 

buteljen

Medlem
Du beskriver ändå 1997 som mest duglig idag? Hur länge skulle du gissa på att den behöver för att vara färdig/peak?
Emellanåt tyckte jag syran stack ut och att frukten inte riktigt backade upp den. Nästan som att frukten var på nedgång utan att ha fått riktiga mognadstoner :oops:. Men sen försvann den känslan med lite mer luft. Jag vet inte riktigt. Spar nog min 97a i minst 5 år till eftersom jag gillar mer utveckling, men den är absolut drickbar idag.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Emellanåt tyckte jag syran stack ut och att frukten inte riktigt backade upp den. Nästan som att frukten var på nedgång utan att ha fått riktiga mognadstoner :oops:. Men sen försvann den känslan med lite mer luft. Jag vet inte riktigt. Spar nog min 97a i minst 5 år till eftersom jag gillar mer utveckling, men den är absolut drickbar idag.
Tur att man ibland har 2 flaskor av en champagne.. :ängel:.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 25855Visa bifogad bild 25856Visa bifogad bild 25857
Förra Lördagens champagner gick verkligen inte av för hackor.

Salon 1996: Gul frukt och en gräddighet i doften. Efterhand kex och en viss blommighet, viss stänk av kola eller nougat. Verkligen koncentrerad doft. I smaken är det apelsin, mycket behaglig syra. Otroligt längd. Kanderade mandlar. Lite stänk av honung och tropisk frukt. Perfekt balanserad med syran och frukt. 96 poäng. Enda negativa var att moussen klingade av relativt fort.

Krug 1996: Doft: utvecklad, mogen och kryddig. Drar lite åt cherry, höstlöv och champinjoner. Viss brödighet.

Smak: Smör, gräddkola och röda äpplen. Grym längd. 94 poäng. Klart mer mogen än den jag drack förra sommaren. Når inte upp till den flaskan.

Krug 1988: Doft: utvecklad lite kryddig. Klassisk Krug. Citrus och apelsin lite krut och rök.

Smak: Pigg, fräsch och citrusdriven. Lite röda äpplen. Precis likadan efter sex timmar, så jämn hela kvällen. Hade lätt gissat på en yngre champagne om jag fått den blint.95,5 poäng.

Clos du Mesnil 1988: Doft: smörpopcorn i massor, honung, tropiska frukter. Extremt intensiv.
Smak: Smör, söt citrus, honung. Låååångt avslut. Pepprighet längst fram på tungan. 94,5 poäng. Helt annorlunda än den CdM 88 jag provade för två år sedan. Nu låg smörpopcorn som den klart dominerande doften och blockerade mycket annat. Mildrades något under kvällen men låg lite och störde.

En riktigt grym Lördag med den vän som introducerade mig till Champagnens underbara värld. Samtliga drack över en tid av 9 timmar. Så alla fick chansen att verkligen öppna upp sig. Var egentligen bara Salon och CdM som verkligen behövde tid, framförallt Salon. Krug 96 och 88 vann inte jättemycket på det. Krug 88 var konstant över hela kvällen. Från första klunken till den sista utan att tappa något överhuvudtaget. Kvällens bästa var Salon och Krug 88. Vilka Champagner!
Vad gör du med dina Salon 96or?;)
Agrapart – Horisontal provning
På sina håll en hyllad producent och som jag bara druckit vid ett fåtal tillfällen tidigare. Således perfekt att testa sortimentet. Halvblint uppdelat i två flighter, insteg respektive övre skiktet av flaskor.


Visa bifogad bild 25862


Flight 1
Terroirs

Bara druvor från Grand Crus (AVIZE, OGER, CRAMANT och OIRY). Två årgångar. 100 % Chardonnay. 5 gram socker/l.
Citron, Citron, mineral, funky, vanilj, stål. Enkel, lite kort. Sur vanilj. Känns inte i balans.

7 Crus
Instegsvin som kommer består av två årgångar och kommer från 7 byar. 4 Grand Cru villages: AVIZE, OGER, CRAMANT och OIRY. 2 Premier Crus villages: AVENAY VAL D’OR, COLIGNY och VAUCIENNES. 90% Chardonnay och 10% Pinot Noir. 7 gram socker/l.
Stängd, gav inte så mycket på doften. Mest grönt. Vanilj, påron, kalk, funky.
Beska, blodapelson och grapefrukt. Surt och nyans av vanilj samt gröna äpplen.

Complantée
Grand Cru från två lägen i Avize. Två årgångar. 5 g socker/l. Det som utmärker denna är att den, i bästa hipster anda, innehåller 6 druvsorter i form av Chardonnay Pinot Noir, Pinot Meunier, Arbane, Petit Meslier och Pinot Blanc.
Stängd, efter en stund öppnade den sig lite i vart fall. Lite unken, citrus, grönt, smör, bröd, mynta.
Beska, blodapelsin och grapefrukt. Surt.


FlaskaBästSämstPoäng
Terroirs321
7 Crus03-3
Complantée202
SUMMA550

Första flighten kändes genomgående surt och besk. Klart unga flaskor men är inte övertygad om att de blir så spännande att de är värda att lägga i källaren i hopp om en bättre framtid. Intressant vattendelare då Terroirs fick tre bästa röster men även 2 sämsta röster. Klart var i vart fall att 7 Crus är sämst. Min röst gick till Complantée (oklart om det var tack vara alla exotiska druvor?) och sämst till Terroirs.
Not, gissade fel vin på samtliga.

Flight 2
Avizoise 2014

Gran Cru från två block i AVIZE (Robarts och Gros yeux). 100 % Chardonnay. 3 gram socker/l.
Refreshers, mint återhållsam vanilj, gula äpplen.
Pigg fräsch syra, unken, citron och besk.

Mineral 2014
Grand Cru från två block, Bionnes in CRAMANT och Champbouton in AVIZE. 100 % Chardonnay. 3 gram socker/l.
Första flaskan som inte bara kändes sur och därmed harmoniserad mot de tidigare flaskorna även om inte allt lirar. Återhållsam vanilj, syrlig, mogen citron. Lite återhållsam.

Vénus 2010
Grand Cru. Singel vineyard, Fosse aux pourceaux I Avize. 100 % Chardonnay. Brut nature.
Funky, sten, kalk, vanilj, mint, varm citron. Återhållsam. Surt och vanilj i munnen.

Expérience 2007
Grand Cru. Från gamla stockar I Avize. 100 % Chardonnay. Brut nature.
Klen doft, återhållsam. Öppnar sig med tiden. Mineral och sten. Återkommande citrus men svag vanilj. Elegant. Ok iaf att dricka nu.


FlaskaBästSämstPoäng
Avizoise02-2
Mineral03-3
Vénus202
Expérience303
SUMMA550


Vilka de två bästa flaskorna var rådde det ingen tvekan om. Håller Expérience som stråt vassare och i en trevligare fas att dricka nu. Min röst gick till Expérience och sämt till Avizoise.
Not, gissade fel på samtliga. Konstaterar således noll poäng på gissningsleken. Nästa gång blir det att gissa samma vin på samtliga så att det blir garanterad poäng! :ängel:


Genomgående tycker i vart fall att det är en tydlig producentstil. Genomgående är även citrusen och beskan, vilket tyvärr blir störande och känns som klassisk odlare, BdB, citronstil med för lite socker. De flaskor som druckits tidigare var betydligt äldre vilket var till dess fördel men ändå inte helt övertygad. Instegsvinerna känns menlös och då finns det annan vintage i samma prisklass som är betydligt trevligare. Mellanskiktet lite trist och två bästa är i prestige klassen, således stenhård konkurrens från andra producenter. Inte dåliga men inte min stil som jag väljer när inköp ska göras, om än alltid kul att detaljstudera de olika sorterna.
Kul provning som jag verkligen hade velat vara med på. Agrapart är ju som sagt omtalat samtidigt som det sällan dricks enligt min uppfattning. Jag har själv bara druckit enstaka flaskor varav 7 Crus är den enda jag själv köpt. Ensamt har jag i alla fall uppskattat 7 Crus trots sin ungdomlighet.

Diagonalprovning är mer passande epitet eftersom årgångarna varierar.:)

Visa bifogad bild 25874

Spännande vertikalprovning i helgen. Salon 1996 - 2007. Alla flaskor inköpta vid släpp på Systemet. Väldigt kul att få möjlighet prova de senaste sju årgångarna sida vid sida. Men det är svårt att analysera så pass unga viner som behöver ytterligare årtionden för att utvecklas och rundas av. Ingen av dem hade några mognadstoner att tala om. Inte ens 96an. Jag drack 88an för drygt ett halvår sedan och den hade väldigt mycket mognadstoner (orientaliska kryddor, ingefära, honung, kaffe, nötter, apelsinzest, choklad, gräddkola, sirap mm) som inte alls finns här ännu. Jag spar nog min egna 96a ytterligare något årtionde.

Osäker på vilken min favorit var. Tror det blev 2004.

2007
Aningens grön ton i färgen.
Kalk och kritdamm i kombination med citrus, grönt äpple och vita blommor
Superhög syra, lime, citrus. Fantastisk energi, bra tryck. Tight och bråkig, behöver ytterligare typ 15-20 år.

2006
Lite fruktigare anslag än 07. Gula äpplen, citrus, honungsmelon, krita
Rikare, rundare kropp. Inte lika tight som 07 utan breder ut sig mer. Syran upplevs lägre än 07.

2004
Mer utvecklade toner i form av aningens riven hasselnöt, honungsmelon, mjölkchoklad, lite grillad citrus, floral, krita. Mer utvecklad jmfrt med 07, 06
Bra koncentration och tryck men kanske inte lika energisk som 07. Lång fylld, komplex finish. Min favorit?

2002
Citrus, kalk och kritdamm, aningens nötighet och gula äpplen under kritan.
Inbäddad syra, lite gräddig känsla, krämigare. Lång finish med honungsmelon och citrus. Känns kralligare och mer mogen.

1999
Honung, aprikos, vita blommor, någon slags nötighet, vaniljkex
Liknande bredare anslag som 2006 i smaken, mer avrundad syra, stor och lite silkigt fet i kroppen. Lång finish med honungsmelon, aprikos och grillad citrus.

1997
Gyllene färg, mörkast i flighten.
I doften mer utvecklade noter av aprikos, lite marmelad, grillad citron, krossad krita,
I smaken inte lika tight som vissa av de andra, men bra koncentration och längd.
Fortfarande inga direkta mognadstoner (tertiära) att tala om.

1996
Gyllene färg
Grillad citrus/citrus olja, honung, aprikos, riven hasselnöt, krita
Piercing acidity, krispig, koncentrerad, elegant och diskret, lång citrusig nästan saltig finish.
Känns fortfarande väldigt ung, inga direkta mognadstoner.

Tack för rapport! Nästan precis som förväntat. Mest orolig för att 99an liknar 06an.:ängel:
 

LeChat

Medlem
F64FBD0C-F7D5-4599-A4C0-068ECBEC64E6.jpeg

2008 Charles Heidsieck Brut Millésimé

De typiska CH-karaktäristiska dragen med kafferost kommer inte fram till fullo. Mer av citron, grape (beska) och bara en svagt rostad ton som avslutar med lite gräddkola.
Fortfarande ung och degorgerades så sent som 2019. Tycker dock att den är ganska god redan. Men framförallt tycker jag att här verkar finns stor potential för vidare utveckling. Och egentligen är det väl bara mognadstoner som saknas för redan nu är den en elegant upplevelse med årgång 2008as kvaliteter. Resterande 8 flaskor får ligga till 2028 tror jag. Kan bli fina grejer!
 

Per Stade

Lege artis
Bröllopsdag, då passar det bra med champagne även om det är en tisdag.
Bollinger är en av mina favoriter så även denna 2008 La Grand Année.
Lite tveksam innan jag öppnade den om den skulle vara drickbar,
den är ju fortfarande rätt ung.
Och förra gången jag drack 2008 så var den klart oförlöst.
D5552886-4B65-4E3C-A550-15DD5066ED70.jpeg


Vi blev inte besvikna, fullt utvecklad och typisk Bollinger med rostade hasselnötter i doften.
Det jag gillar med Grand Année är den kraftfulla doften och smaken som den får av mycket Pinot och fatlagringen.
Det jag gillat mindre är prisutvecklingen.
Från 849:- för årgång 2002 till 1499:- för årgång 2012.
 
Toppen