Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Bollinger LGA till enkel räckmacka från Coop i Klintehamn.

Attachments

• Skärmavbild 2022-08-04 kl. 19.54.20.png
    Skärmavbild 2022-08-04 kl. 19.54.20.png
    409,3 KB · Visningar: 110

LeChat

Medlem
Bollinger LGA till enkel räckmacka från Coop i Klintehamn.
Kul att du dricker Bollinger LGA!

Jag förväntar mig ingen forskarrapport med överdådiga doft- och smaknoteringar, men att du förmedlar NÅGOT om vad du tycker eller upplever tror jag uppskattas av mer än mig på ett vinforum.
Det är ju ändå en riktigt stor årgång av en fantastisk champagne som du öppnar. Bättre kan du! :)

Sigdarve

Medlem
Kul att du dricker Bollinger LGA!

Jag förväntar mig ingen forskarrapport med överdådiga doft- och smaknoteringar, men att du förmedlar NÅGOT om vad du tycker eller upplever tror jag uppskattas av mer än mig på ett vinforum.
Det är ju ändå en riktigt stor årgång av en fantastisk champagne som du öppnar. Bättre kan du! :)
Det här var min tredje flaska. Första flaskan för tre år sedan gillade jag inte. Störde mig på den ekade och oxidativa stilen. Andra flaskan drack jag dec. 2020 och då gillade jag den till en pizza. Men igår störde jag mig åter på grapebeskan, den kraftiga vinösa stilen och eken. Idag tänker jag dricka resten från igår till kantarelltoast med parmesan.

Last edited:

LeChat

Medlem
Det här var min tredje flaska. Första flaskan för tre år sedan gillade jag inte. Störde mig på den ekade och oxidativa stilen. Andra flaskan drack jag dec. 2020 och då gillade jag den till en pizza. Men igår störde jag mig åter på grapebeskan, den kraftiga vinösa stilen och eken. Idag tänker jag dricka resten från igår till kantarelltoast med parmesan.

Tackar för info! Jag var från början ingen gillare av Bollinger men när jag fick smaka LGA med 20+ års mognad så ändrade jag mig. Men den är ju klart fortfarande en väldigt kraftfull champagne så det kan ju vara en stil som du inte uppskattar riktigt oavsett ålder. Meddela gärna hur du upplever den idag. Tycker själv att en del champagner kan upplevas som betydligt bättre dagen efter.

FredrikC

Medlem
Tackar för info! Jag var från början ingen gillare av Bollinger men när jag fick smaka LGA med 20+ års mognad så ändrade jag mig. Men den är ju klart fortfarande en väldigt kraftfull champagne så det kan ju vara en stil som du inte uppskattar riktigt oavsett ålder. Meddela gärna hur du upplever den idag. Tycker själv att en del champagner kan upplevas som betydligt bättre dagen efter.
Jag kan rapportera att LGA 08 varit jäkligt bra båda gångerna jag druckit den. Dock inte jättenyligt. Men tillgänglig och trevlig.

• Like
Reactions: Jos

FredrikC

Medlem
Vi besökte G tribaut i champagne för många år sedan. Fantastiskt läge med provning där du sitter med vy över rankorna.
Prisvärda och riktigt trevliga.
Mild citrus I doften och fräsch smak av apelsin och citron. Enkel men väldigt trevlig.
Har beställt hem lite bdb och 2010 som ska bli kul att prova.
20220805_183939.jpg

Sigdarve

Medlem

Bättre idag, men beskan stör mig mest. Vin ska inte vara beskt tycker jag.

Attachments

• Skärmavbild 2022-08-05 kl. 20.06.36.png
    Skärmavbild 2022-08-05 kl. 20.06.36.png
    461 KB · Visningar: 42

LeChat

Medlem
3C57F5A4-05DE-4433-83A5-6953FA56BC96.jpeg

Savart Bulle de Rosé Extra Brut
Deg
: okt. 2018

Check på skumbanan! Att det är odlarchampagne står klart vid första sniff. Men efter bara en liten stund så träder aromer av hallon fram tillsammans med fräscha citrustoner med dragning åt grape.

Det här är gott, men nog inte helt min typ av roséchampagne. Kan vara att den är en aning ung fortfarande men tror nog snarare att detta är en producent som jag kan släppa.

Toppen