Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vart hittar man vinet? :) Finner det inte på monopolet
Paul Sugot säljer det mesta på plats som jag förstått det och det är där jag köpt mina flaskor. Vet att det är någon svensk importör som tagit in Sugot och den finns på en del restauranger. Vet ej namnet, minns bara att det var dubbla priserna mot att köpa på plats... @Jos kanske kan importörens namn så du kan försöka med en PI.
 

Vingubben

Medlem
Paul Sugot säljer det mesta på plats som jag förstått det och det är där jag köpt mina flaskor. Vet att det är någon svensk importör som tagit in Sugot och den finns på en del restauranger. Vet ej namnet, minns bara att det var dubbla priserna mot att köpa på plats... @Jos kanske kan importörens namn så du kan försöka med en PI.
A Wines
 

Jesper L

Medlem
Paul Sugot säljer det mesta på plats som jag förstått det och det är där jag köpt mina flaskor. Vet att det är någon svensk importör som tagit in Sugot och den finns på en del restauranger. Vet ej namnet, minns bara att det var dubbla priserna mot att köpa på plats... @Jos kanske kan importörens namn så du kan försöka med en PI.
awines.se har Paul Sugot men som du nämnde var det dubbla priserna.
 

Jos

Medlem
Paul Sugot säljer det mesta på plats som jag förstått det och det är där jag köpt mina flaskor. Vet att det är någon svensk importör som tagit in Sugot och den finns på en del restauranger. Vet ej namnet, minns bara att det var dubbla priserna mot att köpa på plats... @Jos kanske kan importörens namn så du kan försöka med en PI.
Ja jag pratade med Olivier i höstas och han berättade att han hade fått rejäl fart på försäljningen sen svenske importören introducerade vinerna för Richard Juhlin. https://www.champagneclub.com/friday-chamapagne-21-0-paul-sugot-vieilles-vignes/


 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja jag pratade med Olivier i höstas och han berättade att han hade fått rejäl fart på försäljningen sen svenske importören introducerade vinerna för Richard Juhlin. https://www.champagneclub.com/friday-chamapagne-21-0-paul-sugot-vieilles-vignes/


Skit också det var dåliga nyheter men så klart kul för Sugot. Får väl fylla bilen i höst.:cool:
 

LarsW

Medlem
Bollinger 1995
Damn! I kubik.

Vart på kurs och passar på att besöka föräldrarna när jag har vägen förbi.
Fadern vill överraska och ger mig ett glas.
Sticket näsan i glaset och WTF! Det här är inte din vanliga skumpa. Ned med näsan igen och nu är är en skumpa jag känner igen. Behöver inte smaka på den innan jag gissar Bolly 1995 även om fadern försöker låtsas det är en BdB.
Att det är tredje gången på drygt ett år som jag dricker denna hjälper att pricka den. Att den är extremt god hjälper också.

Det är grillad citron och vanilj i näsan. Mognad och kraft i kvadrat. Vinös! Liche, ananas, smör och hav. Elegant källare och fin svamp.

I munnen är det melon och den grillade citronen kommer tillbaka. Honung och vaniljfudge. Sötma utan att vara söt. Smör, smör och smör. Massiv frukt med muskler men ändå elegant. Massa härliga mognadstoner. En syra som fortfarande håller allt friskt.
Kommer hålla minst ett decennium till!

Här får man hålla i sig när man dricker. Fantastisk skumpa. 1995 levererar igen!
Jämför med Dompa 1995 som jag drack i början på året, den kanske var snäppet vassare men nu klyver vi hårstrån.

96 (+?)p ...jopp, kanske blir ännu lite bättre...

20230330_223114.jpg
 

Martinski

Medlem
Bollinger 1995
Damn! I kubik.

Vart på kurs och passar på att besöka föräldrarna när jag har vägen förbi.
Fadern vill överraska och ger mig ett glas.
Sticket näsan i glaset och WTF! Det här är inte din vanliga skumpa. Ned med näsan igen och nu är är en skumpa jag känner igen. Behöver inte smaka på den innan jag gissar Bolly 1995 även om fadern försöker låtsas det är en BdB.
Att det är tredje gången på drygt ett år som jag dricker denna hjälper att pricka den. Att den är extremt god hjälper också.

Det är grillad citron och vanilj i näsan. Mognad och kraft i kvadrat. Vinös! Liche, ananas, smör och hav. Elegant källare och fin svamp.

I munnen är det melon och den grillade citronen kommer tillbaka. Honung och vaniljfudge. Sötma utan att vara söt. Smör, smör och smör. Massiv frukt med muskler men ändå elegant. Massa härliga mognadstoner. En syra som fortfarande håller allt friskt.
Kommer hålla minst ett decennium till!

Här får man hålla i sig när man dricker. Fantastisk skumpa. 1995 levererar igen!
Jämför med Dompa 1995 som jag drack i början på året, den kanske var snäppet vassare men nu klyver vi hårstrån.

96 (+?)p ...jopp, kanske blir ännu lite bättre...

Visa bifogad bild 28831

Hur får man tag i de Juhlin glasen?
 

mackan92

Medlem
Clos des Goisses 2012 - verkligen i sin ungdom långlivad så heter duga känns det som. Ville testa en flaska för att se hur den ligger till..

Noter: Superung men ändå tilltalande. Öppna av ren nyfikenhet inför kommande släpp. Doften är återhållsam men smaken är stor och komplex med massor av olika lager. Kakdeg, mandarin, lime och röda äpplen som dominerar. Lång och komplex eftersmak. Vinet fyller munnen rejält och syran är påtaglig. Ambition för långliggare - nästa flaska bör ligga minst fem år till.

1680454048419.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Igår var vi på Frantzen och drack det här guldet.
Vi började med 164eme och jämförde det mot 170. 164an var riktigt bra. Smörkolan i bakgrunden och fina frukter med en bra balans. 170 är ändå bra för att vara så ung måste jag säga.
sen tog vi in monstret. Krug 96 magnum! WOW så komplex med djup ändå och sprudlande frukter. Smörkolan är där men så fräsch och balanserad. Bland de bättre krug jag druckit. Att få dricka den med maten var helt otroligt. Selosse provade vi bara för att jämföra och den gillar jag återigen inte riktigt.
20230406_195332.jpg

20230406_213524.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lunchprovning med bl.a. @LeChat och @Mattias Schyberg.
20230407_222322.jpg


Krug GC (bas 14)
Äpple, svagt krut och rostade nötter. Trevlig doft men med en besvärande skiten och unken ton i bakgrunden som några beskriver som avlopp eller akvarievatten. I munnen är den rätt kort och enkel och växer aldrig ut. Stum utan syrarygg. Tänker Heidsieck men hos Mattias är det bäst att räkna med att bli lurad så med den utgångspunkten gissas det Fontanafredda. Fast den här gången lurades Mattias genom att inte luras.:vägg::p Intressant nog så var jag inne på Krug när jag fick Fontanafredda förra gången av Mattias. Same, same, but different...

Ny GC från sin tråkiga sida. 10- och 13-bas var betydligt roligare som nysläppta. Men eftersom jag går efter principen att historisk avkastning är en garant för framtida avkastning är jag inte orolig för mina flaskor, än i alla fall...

De Sousa Mycorhize (bas 16, deg 20)
Klart ekad vitblommig skumpa med lite ingefära. Smak av röda äpplen och rejält mustig och fyllig kropp med krämigt avslut. Bäst från start även om den utvecklades minst av alla i glaset. Den här ekade stilen är jag svag verkligen svag för.

Vilmart CdC 2008
Kola, smör och honung. Klart mognast men ändå ung i smaken. Klassisk, stilren champagne. Var övertygad om att det var hus med ståltank och malo, gissade BdB 04. Hade lite skön surdegsbrödighet över sig med. Växte med luft och förstår de som hade den här som etta. Vilmart blir jag ofta lurad av både när det gäller eken och om det är hus eller inte. Oavsett blir jag aldrig besviken. Kan konstatera att jag har oförskämt lite Vilmart i källaren.

Clandestin Austral (2018)
Oj! Klart udda fågel. Var först i nya världen. Primärt äpplecider senare kommer fikon, persika och blomkryddig ek. Växer verkligen med luft och avancerar från sista till andra plats för mig. Övriga hade den sist hela tiden och det här är verkligen acquired taste. Väldigt odlaraktig men utan en massa filt och skumbanan. Gissar Clandestin. Klart tropisk frukt på doften, så pass att en tyckte det var för mycket socker trots 0 g...

Min ranking:
  1. De Sousa Mycorhize
  2. Clandestin Austral
  3. Vilmart CdC 2008
  4. Krug GC
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Vilmart CdC 2008 - 6 (3)
  2. De Sousa - 9 (1)
  3. Krug GC - 11
  4. Clandestin - 14
Vi hann till och med lite vårsol innan lunchprovningen övergick i kvällsprovning och rödtjut...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår var vi på Frantzen och drack det här guldet.
Vi började med 164eme och jämförde det mot 170. 164an var riktigt bra. Smörkolan i bakgrunden och fina frukter med en bra balans. 170 är ändå bra för att vara så ung måste jag säga.
sen tog vi in monstret. Krug 96 magnum! WOW så komplex med djup ändå och sprudlande frukter. Smörkolan är där men så fräsch och balanserad. Bland de bättre krug jag druckit. Att få dricka den med maten var helt otroligt. Selosse provade vi bara för att jämföra och den gillar jag återigen inte riktigt.
Visa bifogad bild 28907
Visa bifogad bild 28908
Grattis till bra vinval!

Krug 96 är magiskt bra nu. Har aldrig druckit på magnum men verkar funka.:cool:

164an har också utvecklats otroligt fint från att ha varit riktigt tråkig som purung. Drack 164an mot 2008 i höstas och den slog åttor runt 08an.

Intressant att du inte är lika förtjust i Selosse eftersom du verkar gilla ek.
 

mackan92

Medlem
Lunchprovning med bl.a. @LeChat och @Mattias Schyberg.
Visa bifogad bild 28912

Krug GC (bas 14)
Äpple, svagt krut och rostade nötter. Trevlig doft men med en besvärande skiten och unken ton i bakgrunden som några beskriver som avlopp eller akvarievatten. I munnen är den rätt kort och enkel och växer aldrig ut. Stum utan syrarygg. Tänker Heidsieck men hos Mattias är det bäst att räkna med att bli lurad så med den utgångspunkten gissas det Fontanafredda. Fast den här gången lurades Mattias genom att inte luras.:vägg::p Intressant nog så var jag inne på Krug när jag fick Fontanafredda förra gången av Mattias. Same, same, but different...

Ny GC från sin tråkiga sida. 10- och 13-bas var betydligt roligare som nysläppta. Men eftersom jag går efter principen att historisk avkastning är en garant för framtida avkastning är jag inte orolig för mina flaskor, än i alla fall...

De Sousa Mycorhize (bas 16, deg 20)
Klart ekad vitblommig skumpa med lite ingefära. Smak av röda äpplen och rejält mustig och fyllig kropp med krämigt avslut. Bäst från start även om den utvecklades minst av alla i glaset. Den här ekade stilen är jag svag verkligen svag för.

Vilmart CdC 2008
Kola, smör och honung. Klart mognast men ändå ung i smaken. Klassisk, stilren champagne. Var övertygad om att det var hus med ståltank och malo, gissade BdB 04. Hade lite skön surdegsbrödighet över sig med. Växte med luft och förstår de som hade den här som etta. Vilmart blir jag ofta lurad av både när det gäller eken och om det är hus eller inte. Oavsett blir jag aldrig besviken. Kan konstatera att jag har oförskämt lite Vilmart i källaren.

Clandestin Austral (2018)
Oj! Klart udda fågel. Var först i nya världen. Primärt äpplecider senare kommer fikon, persika och blomkryddig ek. Växer verkligen med luft och avancerar från sista till andra plats för mig. Övriga hade den sist hela tiden och det här är verkligen acquired taste. Väldigt odlaraktig men utan en massa filt och skumbanan. Gissar Clandestin. Klart tropisk frukt på doften, så pass att en tyckte det var för mycket socker trots 0 g...

Min ranking:
  1. De Sousa Mycorhize
  2. Clandestin Austral
  3. Vilmart CdC 2008
  4. Krug GC
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Vilmart CdC 2008 - 6 (3)
  2. De Sousa - 9 (1)
  3. Krug GC - 11
  4. Clandestin - 14
Vi hann till och med lite vårsol innan lunchprovningen övergick i kvällsprovning och rödtjut...
Ser lite dåligt men det är GC 170eme som har bas 14 - inte sant?
 

FredrikC

Medlem
Grattis till bra vinval!

Krug 96 är magiskt bra nu. Har aldrig druckit på magnum men verkar funka.:cool:

164an har också utvecklats otroligt fint från att ha varit riktigt tråkig som purung. Drack 164an mot 2008 i höstas och den slog åttor runt 08an.

Intressant att du inte är lika förtjust i Selosse eftersom du verkar gilla ek.
Tack. Helt otroligt va den gifte sig bra med rätterna.
Tycker du krug och selosse är lika i smak?
Jag tycker verkligen inte det.
Det är väll inte bara vad det åldras i som påverkar smak?
 
Toppen