Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Flyttar in mina en vecka gamla noter på känd mark och uppdaterar med omröstningen.
Lunchprovning med @Crist(al)ian 77 @LeChat @LarsW @Vingubben och @Ekdahl

Visa bifogad bild 29113
Visa bifogad bild 29114
Visa bifogad bild 29115

Jämt bubbelheat där Piper och Krug drog det längsta strået. Inga bottennapp.

På röda sidan imponerade Madiran mest med sin mogna och bdx-säkra stil. Erasmus strax efter med uppenbar bombastisk frukt, dock med en del finess.

På söta sidan briljerar som vanligt Sauternes och Suduiraut är som så ofta grym.

Stort tack! :)
Provningen startade med två föråkare.

André Jacquart 2012
Som väntat ung, framförallt på smaken där det drog åt gröna äpplen och citrus. I doften var det dock mer åt röda äpplen och skön ekig blommighet. Bra potential! Ett tag blandade jag ihop glasen och gissade Egly för ett kort tag...:rolleyes:

Damien Hugot NV (bas 16 deg 19?)
En slatt från dagen innan. Kändes som en skönt krutig BdB och lovade mycket på doften men hade kort smak så gissade BdB NV eller svagt år som 05 vilket var lite fel... Hugot visar ändå kvalitet som vanligt.

Till själva provningen som var helblind förutom ens egna flaskor som var halvblinda.

Gosset Celebris 2002
Klart mogen Larsskumpa var vi eniga om även om han var den enda som inte bidrog i flajten. :ängel: Kola, smör, olja, positiv ost och lite honung. Hög äppelsyra och intensiv smak. Doftar betydligt äldre än den smakar. Har för mig jag är runt 02-04 och skojgissar Vilmart för att den dykt upp frekvent på senaste tiden.

Sjukt gott och rankingen speglar mer motståndet snarare än kvaliteten.

Lanson Extra Age (bas 00, 02 och 04?)
Har bara antecknat äpplen och citrus. Kändes som en korrekt men ung BdB ala PP i sammanhanget. Har druckit denna på magnum och då har den dominerat, så lite förvånande. Bra vin men upplevdes anonymt.

Piper Rare 2002
Långt ifrån anonymt. Full kraft med massor av krut, rostat kaffe och nötter, bröd samt choklad. Bra syra och smak av surdeg och nötter men faller lite på slutet. Var rätt säker på att det var mitt vin... Initialt min etta.

Bästa gissningen var Dompa.

Krug GC (10 bas)
Klart ekat samt även här och rostat bröd och nötter. Bra syra och grym balans. Håller även med tid och växer. Gissar att det är ytterligare en Krug i flajten men Krug 2004.

Var 100 % säker att antingen Piper eller denna var mitt vin.

Vve Fourny Clos Notre Dame 2012
Gula äpplen, blommig och smakade som en bättre ekad chablis. Ren stil men upplevdes enklare i flajten. Gissar ekad odlar-BdB.

Min ranking:
  1. Krug GC
  2. Piper Rare 2002
  3. Gosset Celebris 2002
  4. Fourny Notre Dame 2012
  5. Lanson Extra Age NV
Total ranking (antal första röster):
  1. Piper Rare 2002 - 12 p (2)
  2. Krug GC - 13 p (3)
  3. Gosset 2002- 19 p
  4. Lanson Extra Age NV - 20 p (1)
  5. Notre Dame 2012 - 26 p
Nu laddas det för Bérècheprovning nästa helg samt påfyllning av GC!:cigarr:
 

Lennart

Medlem
FEDDC87A-819B-4B08-A5FC-F52F7FC05573.jpeg
Taittinger Comtes de Champagne 1988


Äppelskrutt, hasselnötter, honung. Kändes inte meningsfullt att fortsätta noterna efter det.

Misslyckat med en oxiderad flaska men det är klart att det alltid finns en risk med ett så gammalt vin. Det hade dock förvarats bra i alla år.
 

buteljen

Medlem
1683753390329.jpeg


2008 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Nicolas-François
Oj så trevlig 😍. Stor, komplex doft . Mer drag åt lite mognare stenfrukt och apelsin än citrus. Blommig, brödig och lite utvecklade toner av honung, kryddor och nötter. Kändes öppen från start. 08-syran är omsluten av en otroligt schysst kalkkrämig textur. Superfin balans. Elegant med stor koncentration som leder iväg till en väldigt lång finish. 60% PN, 40% Chardonnay. 17 % old oak. Deg q3 2022.

När släpps den här i Sverige?
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 29210Taittinger Comtes de Champagne 1988

Äppelskrutt, hasselnötter, honung. Kändes inte meningsfullt att fortsätta noterna efter det.

Misslyckat med en oxiderad flaska men det är klart att det alltid finns en risk med ett så gammalt vin. Det hade dock förvarats bra i alla år.
För mig låter det som ett fantastiskt vin! Äppelskrutt, hasselnötter och honung är ju underbart.:D
Visa bifogad bild 29211

2008 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Nicolas-François
Oj så trevlig 😍. Stor, komplex doft . Mer drag åt lite mognare stenfrukt och apelsin än citrus. Blommig, brödig och lite utvecklade toner av honung, kryddor och nötter. Kändes öppen från start. 08-syran är omsluten av en otroligt schysst kalkkrämig textur. Superfin balans. Elegant med stor koncentration som leder iväg till en väldigt lång finish. 60% PN, 40% Chardonnay. 17 % old oak. Deg q3 2022.

När släpps den här i Sverige?
 

Mexikanaren

Medlem
För mig låter det som ett fantastiskt vin! Äppelskrutt, hasselnötter och honung är ju underbart.:D

Priset har dock gått upp på Gourmethunters från 144 till 151.65 :(
 

Sonderlese

Medlem

Priset har dock gått upp på Gourmethunters från 144 till 151.65 :(
Visa bifogad bild 29211

2008 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Nicolas-François
Oj så trevlig 😍. Stor, komplex doft . Mer drag åt lite mognare stenfrukt och apelsin än citrus. Blommig, brödig och lite utvecklade toner av honung, kryddor och nötter. Kändes öppen från start. 08-syran är omsluten av en otroligt schysst kalkkrämig textur. Superfin balans. Elegant med stor koncentration som leder iväg till en väldigt lång finish. 60% PN, 40% Chardonnay. 17 % old oak. Deg q3 2022.

När släpps den här i Sverige?
Det är nu @Christ(al)ian77 organiserar ett gemensam inköp! :p
 

LeChat

Medlem
IMG_4921.jpeg

Savart Premier Cru l'Ouverture Brut
(Degorgerad oktober 2018)


Förra veckans räkmackor gjorde succé så det blir repris idag. Och till dessa blir det bl.a. denna Savart.

Brödig champagne i lätt oxidativ odlarstil med lite skumbanan och våtservetts-citron i doften.

Harmonisk och god i munnen med fräsch syra och där frukten fortfarande är i förgrunden men med chokladtoner i avslutet. Här finns elegans, men den är annars ganska kraftig med sina 100% PN.

Även om det är en hyfsat enkel champagne så har den utvecklats fint sen den köptes 2018.
 

matage

Medlem
Hade förmånen att luncha på Frantzén igår där man kunde få Krug -08 på glas så det gick ju inte att låta bli.
Som förväntat smärtsamt ung men potentialen går inte att ta miste på.

Blekgul färg och mycket fin mousse.
Omogen gul frukt, vita blommor med mycket skiffer, lätt havssälta (ostronskal) och en evighetslång syra. Väldigt elegant men också extremt svårbedömt.
Tyckte inte jag hittade just nån Krug-parfym eller nämnvärt krutighet i det här läget men vi hann iofs inte följa vinet under så lång tid i glaset (och det är pollensäsong).
Jag sörjer dock att jag inte har någon/några flaskor att öppna om sisådär 15+ år..
Glas: Zalto Bgn.

Efter första amuserna bytte vi vin för att variera oss - kanske ett misstag om man velat följa Krugen längre från ett provningsperspektiv men igår i kontexten njutning var det ändå rätt val.

Giraud Fut de Chene MV17
Mer utvecklat och med varmare frukt än Krug (som förväntat).
Nu är vi dock inne på maten så det gjordes inga direkta minnesanteckningar annat än äpplen, grillad citron och med värme brynt smör/sockerkaka. Välbalanserade fat och fin syra.
Det växte dock enormt över tid och var bäst efter dryga timmen i glaset. Mycket trevlig flaska som utan problem kan ligga länge än.
Glas: Zalto Bordeaux
 

buteljen

Medlem
Har varit på https://www.terredevins.com/evenements/champagne-tasting i Paris idag. Trevligt event med typ 50 producenter. Inga prestigecuvéer direkt men kul att prova igenom olika kvalitetsnivåer från olika hus. Det var väldigt få odlare representerade, men vi hittade en som var riktigt bra och väl värd att undersöka vidare.

1684016335109.jpeg


Historien om Champagne Ullens tar sin början 2012 då belgaren Maxime Ullens och hans far förvärvar Château de Marzilly. En sedan årtionden övergiven egendom med anor från 1100-talet. Château de Marzilly återfinns i byn Hermonville, beläget i Massif de Saint-Thierry, så långt nordost man kan komma inom ramarna för Champagne.

Massif de Saint-Thierry kännetecknas av sandrika jordar och här har Domaine de Marzilly idag cirka fyra hektar odlad vinmark. Majoriteten av planteringarna är tillägnat Pinot Meunier men även den mindre andel Chardonnay som är planterad spelar en viktig roll för egendomens viner. Vinerna jäser och lagras på ekfat om 205 liter, den storlek som traditionellt sett använts i Champagne. Efter buteljering lagras vinerna som kortast två år på flaska innan degorgering.

NV Domaine de Marzilly Champagne Ullens L.P.M Extra Brut
100% Pinot Meunier, Tirage 08/20, Deg 12/22, Dosage 2,2g/l
Jäser på ek. Lagras på lees i elva månader innan buteljering. Därefter lagras vinet i över två år innan deg

NV Domaine de Marzilly Champagne Ullens
80% Pinot Meunier, 20% Chardonnay, Tirage 03/19, Deg 08/22, Dosage 2.8g/l
Jäser på ek. 36 månader på lees innan deg

Tog inga direkta noter men båda vinerna hade schysst energi, bra koncentration, krämig kropp och fin balans.
Någon som provat den här producenten?
 
Last edited:
Har varit på https://www.terredevins.com/evenements/champagne-tasting i Paris idag. Trevligt event med typ 50 producenter. Inga prestigecuvéer direkt men kul att prova igenom olika kvalitetsnivåer från olika hus. Det var väldigt få odlare representerade, men vi hittade en som var riktigt bra och väl värd att undersöka vidare.

Visa bifogad bild 29234



NV Domaine de Marzilly Champagne Ullens L.P.M Extra Brut
100% Pinot Meunier, Tirage 08/20, Deg 12/22, Dosage 2,2g/l
Jäser på ek. Lagras på lees i elva månader innan buteljering. Därefter lagras vinet i över två år innan deg

NV Domaine de Marzilly Champagne Ullens
80% Pinot Meunier, 20% Chardonnay, Tirage 03/19, Deg 08/22, Dosage 2.8g/l
Jäser på ek. 36 månader på lees innan deg

Tog inga direkta noter men båda vinerna hade schysst energi, bra koncentration, krämig kropp och fin balans.
Någon som provat den här producenten?
Jepp, har även besökt 2021. Spännande producent med många nya buteljeringar på väg. En intressant detalj är att de gör sina ekfat från träd planterade i anslutning till vingårdarna.
 

Thirsty

Smygnykterist
Engelskt bubbel (och skumpa som joker)

Provning med temat engelskt bubbel. Har tämligen begränsad erfarenhet av engelskt bubbel. Det lilla jag har testat har varit över förväntan så intressant att få djupdyka i det. Enda informationen innan provningen var att det var engelskt bubbel, i övrigt blint.

IMG_3688.jpeg


Några korta noteringar:
1 Gula äpplen, mineral, vanilj, citrus. Näsa bättre än munnen som dock är trevlig. Känns ung och outvecklad. Står sig bra i sällskapet.

2 Röda äpplen, citrus, rund. Munnen påtaglig citrus, lite beska och en ton av sötma. Får inte ihop doft med mun. Nja.
3 Funky, ek. Odlarvibbar men lite spännande och relativt gott.
4 Mineralig, ren, svag hint av gröna äpplen. Elegant. Lite tunn. Småtrevlig.
5 Kraftig, gula äpplen, citrus, lime, vanilj. Trevlig näsa. Munnen hänger samman med näsan. Bra längd. Svag hint av beska i eftersmaken. Gott! Fock min bästa röst.
6 Rund, lätt unken. Gula äpplen, citrus. Munnen ger viss unkenhet och grape. Inte helt övertygad.
7 Lätt laxrosa, ser gott ut. Boldgrape, röda bär, citrus. Munnen besk och unken. Förstår mig inte på den. Blä. Fick min sämsta röst och även gruppens.
8 Fint gyllengul. Känns tillgänglig. Ek, honungstoner, kandelerade nötter. Det som saknas är syra som balanserar upp den. Bra men inte bäst för mig, dock överlägsen WOTN.


Engelskt bubbel.png


Efter omröstningen delades informationen om vilka flaskor som var med men inte i vilken ordning. Att placera ut skumpan blev den stora snackisen där många var övertygande om att det var flaska nr 8. Har bara druckit Iégoiste nån gång och kom inte ihåg stilen men årgång 2013 fick jag inte ihop med flaska 8, i och för sig hade jag inte någon vettig gissning heller på vad den skulle stå. Att det var placering nr 1 var både överraskande men ändå inte. Skumpa stil men lite trist. En ung 2013 från odlare påverkar såklart också. Värt att notera är att den inte fick någon förstaröst och en sämstaröst. Så är engelskt bubbel lika bra eller bättre än champagne? Det är i vart fall överraskande bra, speciellt på näsan. Munnen håller inte alltid lika bra som näsan. Tyvärr är prisbilden på engelsk skumpa i nivå med många champagner och vid annat urval skulle det bli tufft för det engelska bubblet. Det som dock känns bra är att att engelskt bubbel är relativt ungt, både rankor och traditionen så det kommer bli bättre. Så om domedagsproffesian om klimatet slår till så kommer i vart fall det finnas engelskt bubbel att dricka!
 

Swedish

Medlem
Engelskt bubbel (och skumpa som joker)

Provning med temat engelskt bubbel. Har tämligen begränsad erfarenhet av engelskt bubbel. Det lilla jag har testat har varit över förväntan så intressant att få djupdyka i det. Enda informationen innan provningen var att det var engelskt bubbel, i övrigt blint.

Visa bifogad bild 29263

Några korta noteringar:
1 Gula äpplen, mineral, vanilj, citrus. Näsa bättre än munnen som dock är trevlig. Känns ung och outvecklad. Står sig bra i sällskapet.

2 Röda äpplen, citrus, rund. Munnen påtaglig citrus, lite beska och en ton av sötma. Får inte ihop doft med mun. Nja.
3 Funky, ek. Odlarvibbar men lite spännande och relativt gott.
4 Mineralig, ren, svag hint av gröna äpplen. Elegant. Lite tunn. Småtrevlig.
5 Kraftig, gula äpplen, citrus, lime, vanilj. Trevlig näsa. Munnen hänger samman med näsan. Bra längd. Svag hint av beska i eftersmaken. Gott! Fock min bästa röst.
6 Rund, lätt unken. Gula äpplen, citrus. Munnen ger viss unkenhet och grape. Inte helt övertygad.
7 Lätt laxrosa, ser gott ut. Boldgrape, röda bär, citrus. Munnen besk och unken. Förstår mig inte på den. Blä. Fick min sämsta röst och även gruppens.
8 Fint gyllengul. Känns tillgänglig. Ek, honungstoner, kandelerade nötter. Det som saknas är syra som balanserar upp den. Bra men inte bäst för mig, dock överlägsen WOTN.


Visa bifogad bild 29261

Efter omröstningen delades informationen om vilka flaskor som var med men inte i vilken ordning. Att placera ut skumpan blev den stora snackisen där många var övertygande om att det var flaska nr 8. Har bara druckit Iégoiste nån gång och kom inte ihåg stilen men årgång 2013 fick jag inte ihop med flaska 8, i och för sig hade jag inte någon vettig gissning heller på vad den skulle stå. Att det var placering nr 1 var både överraskande men ändå inte. Skumpa stil men lite trist. En ung 2013 från odlare påverkar såklart också. Värt att notera är att den inte fick någon förstaröst och en sämstaröst. Så är engelskt bubbel lika bra eller bättre än champagne? Det är i vart fall överraskande bra, speciellt på näsan. Munnen håller inte alltid lika bra som näsan. Tyvärr är prisbilden på engelsk skumpa i nivå med många champagner och vid annat urval skulle det bli tufft för det engelska bubblet. Det som dock känns bra är att att engelskt bubbel är relativt ungt, både rankor och traditionen så det kommer bli bättre. Så om domedagsproffesian om klimatet slår till så kommer i vart fall det finnas engelskt bubbel att dricka!
Lite kul att vin 5 och vin 8 har samma upphovsman: Dermott Sugrue. Verkar som han kan sina grejer... Han lämnade dock Wiston förra året för att helt ägna sig åt sitt egna projekt
 

Pontus

Medlem
Dags att stämma av några forntida NV-inköp.

Vilmart & Cie Grand Cellier (deg 2016). Stor doft av mogna äpplen, rostat bröd, citrus och snäckskal. Ganska fruktig och relativt intensiv med balanserad syra. Mineraligt och rent avslut. I min gom behöver den några år till. Snäppet bättre dag 2. 92+.

Charles Heidsieck Brut Réserve (deg 2015). Lite sluten initialt i både doft och smak, men öppnar långsamt upp. Komplex doft av gröna äpplen, citrus, melon och krutrök. Intensiv smak av citrus, citrusskal, äpplen och nötter. Lager-på-lager-känsla I eftersmaken med lite läskande grapefruktbeska i slutet. Allra bäst var en sparad slatt dag 3! Kan definitivt ligga länge på syran. 93++.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Engelskt bubbel (och skumpa som joker)

Provning med temat engelskt bubbel. Har tämligen begränsad erfarenhet av engelskt bubbel. Det lilla jag har testat har varit över förväntan så intressant att få djupdyka i det. Enda informationen innan provningen var att det var engelskt bubbel, i övrigt blint.

Visa bifogad bild 29263

Några korta noteringar:
1 Gula äpplen, mineral, vanilj, citrus. Näsa bättre än munnen som dock är trevlig. Känns ung och outvecklad. Står sig bra i sällskapet.

2 Röda äpplen, citrus, rund. Munnen påtaglig citrus, lite beska och en ton av sötma. Får inte ihop doft med mun. Nja.
3 Funky, ek. Odlarvibbar men lite spännande och relativt gott.
4 Mineralig, ren, svag hint av gröna äpplen. Elegant. Lite tunn. Småtrevlig.
5 Kraftig, gula äpplen, citrus, lime, vanilj. Trevlig näsa. Munnen hänger samman med näsan. Bra längd. Svag hint av beska i eftersmaken. Gott! Fock min bästa röst.
6 Rund, lätt unken. Gula äpplen, citrus. Munnen ger viss unkenhet och grape. Inte helt övertygad.
7 Lätt laxrosa, ser gott ut. Boldgrape, röda bär, citrus. Munnen besk och unken. Förstår mig inte på den. Blä. Fick min sämsta röst och även gruppens.
8 Fint gyllengul. Känns tillgänglig. Ek, honungstoner, kandelerade nötter. Det som saknas är syra som balanserar upp den. Bra men inte bäst för mig, dock överlägsen WOTN.


Visa bifogad bild 29261

Efter omröstningen delades informationen om vilka flaskor som var med men inte i vilken ordning. Att placera ut skumpan blev den stora snackisen där många var övertygande om att det var flaska nr 8. Har bara druckit Iégoiste nån gång och kom inte ihåg stilen men årgång 2013 fick jag inte ihop med flaska 8, i och för sig hade jag inte någon vettig gissning heller på vad den skulle stå. Att det var placering nr 1 var både överraskande men ändå inte. Skumpa stil men lite trist. En ung 2013 från odlare påverkar såklart också. Värt att notera är att den inte fick någon förstaröst och en sämstaröst. Så är engelskt bubbel lika bra eller bättre än champagne? Det är i vart fall överraskande bra, speciellt på näsan. Munnen håller inte alltid lika bra som näsan. Tyvärr är prisbilden på engelsk skumpa i nivå med många champagner och vid annat urval skulle det bli tufft för det engelska bubblet. Det som dock känns bra är att att engelskt bubbel är relativt ungt, både rankor och traditionen så det kommer bli bättre. Så om domedagsproffesian om klimatet slår till så kommer i vart fall det finnas engelskt bubbel att dricka!
12,5 % hör hemma i tråden...:ängel:

Kul ändå. Jag har bara druckit engelskt bubbel blint och aldrig mer än en flaska åt gången. Nyetimber har jag tyckt varit för stumma. Bäst har just Wiston fast från annan årgång varit, serverad av @Christer J . Då spikade jag nästan vinet och gissade WInston. Mycket närmre kan man väl inte komma...:ängel:

Blint har jag ändå gissat champagne på flera men har sällan tyckt det varit särskilt kul, inklusive Nyetimber 1086. Sedan kostar de oftast lika mycket som champagne så då blir valet enkelt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bérècheprovning av en trälåda som @Thirsty lyckades snacka till sig vid besöket förra året. @feskhandlarn stod för maten och logistiken.

Som föråkare blev det Marc Hebrart Clos Leon 2014 och De Sausa Caudalies (bas 17?) i solen. Det är gott med ek!

20230513_225149.jpg


Först tog vi rosén Campania Remensis 2018 på utsidan i solen som lurigt nog inte är ettikerad rosé. Tog inga anteckningar men härlig doft men kanske lite enklare i munnen. Oavsett ett bra vin.

7 vita champagner återstod som delades upp i 2 flajter med mat emellan. Flaskorna dracks halvblint.

Aÿ 2014
Torkad frukt och lite odlarfilt. Bra balans och äppeldriven som sig bör.

NV (bas 19 deg 22)
På plats var det här en av favoriterna men inte ikväll. Har skrivit filt och tvättmedel med neutral smak...

Le Cran 2014
Rödäpplig med mandel. Skönt krämig smak trots ung. Min favorit gjorde att jag gissade NV eller Cramant som var bland de viner jag tyckte bäst om på plats.

Min ranking:
  1. Le Cran 2014
  2. Ay 2014
  3. NV
Total ranking (antal förstaröster):
  1. Le Cran 2014 - 14 p (4)
  2. Ay 2014 - 16 p (1)
  3. NV - 18 p (3)
Efter första flajten beslöt vi oss för att avtäcka flaskorna för att ha en sportslig chans att gissa rätt i andra flajten. Det hjälpte mig så att jag gick från 0 rätt i första till 4 rätt i andra flajten.

Ambonnay 2016
Torkade äpplen och ekblommigt. Bra syra och kändes klart fatat. Gott!

Les Beaux Regards 2018
Mera äpplen men även mustig lite ciderkänsla. Krämigt och syrligt fick BdB-vibbar.

Cramant 2016
Klart ekad och mer åt det silrena strama och kalkiga hållet.

Mailly 2014
Har bara skrivit pinot noir...

Märktes att vin 1 och 4 var ett par och vin 2 och 3 ett annat par stilmässigt.

Min ranking:
  1. Ambonnay 2016
  2. Mailly 2016
  3. Cramant 2016
  4. Les Beaux Regard 2018
Total ranking (antal förstaröster):
  1. Mailly 2016 - 18 p (2)
  2. Cramant 2016 - 19 p (2)
  3. Ambonnay 2016 - 21 p (2)
  4. Les Beaux Regard 2018 - 22 p (2)
Det gjordes ingen sammantagen bedömning men min totalranking post facto blev:
  1. Ambonnay 2016
  2. Mailly 2016
  3. Cramant 2016
  4. Le Cran 2014
  5. Campania Remensis 2018
  6. Ay 2014
  7. Les Beaux Regard 2018
  8. NV
Som väntat är det en klar stil och jämn nivå på vinerna vilket märks i poängen. I andra flajten fick exempelvis alla viner 2 förtaröster. Bérèche är en bra producent helt klart men inget jag springer bena av mig för. Burgånjtänket med en massa olika vingårdsviner i liten volym tilltalar inte mig heller. Hade hellre sett att Bereche blandade och hade färre viner i högre volym, om inte annat så för prisets skull. Bästa vinet är trots allt Reflet d'Antan och den hade de gärna fått göra fler flaskor av än att bara köra magnum...:neej:

Men kvällens och för mig årets vita vinare var en vit Burgund...
20230513_225258.jpg


i fårakläder.:p
 

Attachments

  • 20230513_225244.jpg
    20230513_225244.jpg
    98,6 KB · Visningar: 38
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har varit på https://www.terredevins.com/evenements/champagne-tasting i Paris idag. Trevligt event med typ 50 producenter. Inga prestigecuvéer direkt men kul att prova igenom olika kvalitetsnivåer från olika hus. Det var väldigt få odlare representerade, men vi hittade en som var riktigt bra och väl värd att undersöka vidare.

Visa bifogad bild 29234



NV Domaine de Marzilly Champagne Ullens L.P.M Extra Brut
100% Pinot Meunier, Tirage 08/20, Deg 12/22, Dosage 2,2g/l
Jäser på ek. Lagras på lees i elva månader innan buteljering. Därefter lagras vinet i över två år innan deg

NV Domaine de Marzilly Champagne Ullens
80% Pinot Meunier, 20% Chardonnay, Tirage 03/19, Deg 08/22, Dosage 2.8g/l
Jäser på ek. 36 månader på lees innan deg

Tog inga direkta noter men båda vinerna hade schysst energi, bra koncentration, krämig kropp och fin balans.
Någon som provat den här producenten?
Hade helt missat detta. Aldrig hört talas om men låter intressant.
Jepp, har även besökt 2021. Spännande producent med många nya buteljeringar på väg. En intressant detalj är att de gör sina ekfat från träd planterade i anslutning till vingårdarna.
Bara att boka, kan man handla på plats och funkar engelska?
 
Toppen