Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Keen

slan
Bérècheprovning av en trälåda som @Thirsty lyckades snacka till sig vid besöket förra året. @feskhandlarn stod för maten och logistiken.

Som föråkare blev det Marc Hebrart Clos Leon 2014 och De Sausa Caudalies (bas 17?) i solen. Det är gott med ek!

Visa bifogad bild 29276

Först tog vi rosén Campania Remensis 2018 på utsidan i solen som lurigt nog inte är ettikerad rosé. Tog inga anteckningar men härlig doft men kanske lite enklare i munnen. Oavsett ett bra vin.

7 vita champagner återstod som delades upp i 2 flajter med mat emellan. Flaskorna dracks halvblint.

Aÿ 2014
Torkad frukt och lite odlarfilt. Bra balans och äppeldriven som sig bör.

NV (bas 19 deg 22)
På plats var det här en av favoriterna men inte ikväll. Har skrivit filt och tvättmedel med neutral smak...

Le Cran 2014
Rödäpplig med mandel. Skönt krämig smak trots ung. Min favorit gjorde att jag gissade NV eller Cramant som var bland de viner jag tyckte bäst om på plats.

Min ranking:
  1. Le Cran 2014
  2. Ay 2014
  3. NV
Total ranking (antal förstaröster):
  1. Le Cran 2014 - 14 p (4)
  2. Ay 2014 - 16 p (1)
  3. NV - 18 p (3)
Efter första flajten beslöt vi oss för att avtäcka flaskorna för att ha en sportslig chans att gissa rätt i andra flajten. Det hjälpte mig så att jag gick från 0 rätt i första till 4 rätt i andra flajten.

Ambonnay 2016
Torkade äpplen och ekblommigt. Bra syra och kändes klart fatat. Gott!

Les Beaux Regards 2018
Mera äpplen men även mustig lite ciderkänsla. Krämigt och syrligt fick BdB-vibbar.

Cramant 2016
Klart ekad och mer åt det silrena strama och kalkiga hållet.

Mailly 2014
Har bara skrivit pinot noir...

Märktes att vin 1 och 4 var ett par och vin 2 och 3 ett annat par stilmässigt.

Min ranking:
  1. Ambonnay 2016
  2. Mailly 2016
  3. Cramant 2016
  4. Les Beaux Regard 2018
Total ranking (antal förstaröster):
  1. Mailly 2016 - 18 p (2)
  2. Cramant 2016 - 19 p (2)
  3. Ambonnay 2016 - 21 p (2)
  4. Les Beaux Regard 2018 - 22 p (2)
Det gjordes ingen sammantagen bedömning men min totalranking post facto blev:
  1. Ambonnay 2016
  2. Mailly 2016
  3. Cramant 2016
  4. Le Cran 2014
  5. Campania Remensis 2018
  6. Ay 2014
  7. Les Beaux Regard 2018
  8. NV
Som väntat är det en klar stil och jämn nivå på vinerna vilket märks i poängen. I andra flajten fick exempelvis alla viner 2 förtaröster. Bérèche är en bra producent helt klart men inget jag springer bena av mig för. Burgånjtänket med en massa olika vingårdsviner i liten volym tilltalar inte mig heller. Hade hellre sett att Bereche blandade och hade färre viner i högre volym, om inte annat så för prisets skull. Bästa vinet är trots allt Reflet d'Antan och den hade de gärna fått göra fler flaskor av än att bara köra magnum...:neej:

Men kvällens och för mig årets vita vinare var en vit Burgund...
Visa bifogad bild 29278

i fårakläder.:p


Inte druckit så mycket Bereche, men den här var löjligt bra!
 

Attachments

  • FDE0D0BD-71EA-4118-B5D0-739827DC1316.jpeg
    FDE0D0BD-71EA-4118-B5D0-739827DC1316.jpeg
    84,3 KB · Visningar: 164

Magikern

Medlem
Bérècheprovning av en trälåda som @Thirsty lyckades snacka till sig vid besöket förra året. @feskhandlarn stod för maten och logistiken.

Som föråkare blev det Marc Hebrart Clos Leon 2014 och De Sausa Caudalies (bas 17?) i solen. Det är gott med ek!

Visa bifogad bild 29276

Först tog vi rosén Campania Remensis 2018 på utsidan i solen som lurigt nog inte är ettikerad rosé. Tog inga anteckningar men härlig doft men kanske lite enklare i munnen. Oavsett ett bra vin.

7 vita champagner återstod som delades upp i 2 flajter med mat emellan. Flaskorna dracks halvblint.

Aÿ 2014
Torkad frukt och lite odlarfilt. Bra balans och äppeldriven som sig bör.

NV (bas 19 deg 22)
På plats var det här en av favoriterna men inte ikväll. Har skrivit filt och tvättmedel med neutral smak...

Le Cran 2014
Rödäpplig med mandel. Skönt krämig smak trots ung. Min favorit gjorde att jag gissade NV eller Cramant som var bland de viner jag tyckte bäst om på plats.

Min ranking:
  1. Le Cran 2014
  2. Ay 2014
  3. NV
Total ranking (antal förstaröster):
  1. Le Cran 2014 - 14 p (4)
  2. Ay 2014 - 16 p (1)
  3. NV - 18 p (3)
Efter första flajten beslöt vi oss för att avtäcka flaskorna för att ha en sportslig chans att gissa rätt i andra flajten. Det hjälpte mig så att jag gick från 0 rätt i första till 4 rätt i andra flajten.

Ambonnay 2016
Torkade äpplen och ekblommigt. Bra syra och kändes klart fatat. Gott!

Les Beaux Regards 2018
Mera äpplen men även mustig lite ciderkänsla. Krämigt och syrligt fick BdB-vibbar.

Cramant 2016
Klart ekad och mer åt det silrena strama och kalkiga hållet.

Mailly 2014
Har bara skrivit pinot noir...

Märktes att vin 1 och 4 var ett par och vin 2 och 3 ett annat par stilmässigt.

Min ranking:
  1. Ambonnay 2016
  2. Mailly 2016
  3. Cramant 2016
  4. Les Beaux Regard 2018
Total ranking (antal förstaröster):
  1. Mailly 2016 - 18 p (2)
  2. Cramant 2016 - 19 p (2)
  3. Ambonnay 2016 - 21 p (2)
  4. Les Beaux Regard 2018 - 22 p (2)
Det gjordes ingen sammantagen bedömning men min totalranking post facto blev:
  1. Ambonnay 2016
  2. Mailly 2016
  3. Cramant 2016
  4. Le Cran 2014
  5. Campania Remensis 2018
  6. Ay 2014
  7. Les Beaux Regard 2018
  8. NV
Som väntat är det en klar stil och jämn nivå på vinerna vilket märks i poängen. I andra flajten fick exempelvis alla viner 2 förtaröster. Bérèche är en bra producent helt klart men inget jag springer bena av mig för. Burgånjtänket med en massa olika vingårdsviner i liten volym tilltalar inte mig heller. Hade hellre sett att Bereche blandade och hade färre viner i högre volym, om inte annat så för prisets skull. Bästa vinet är trots allt Reflet d'Antan och den hade de gärna fått göra fler flaskor av än att bara köra magnum...:neej:

Men kvällens och för mig årets vita vinare var en vit Burgund...
Visa bifogad bild 29278

i fårakläder.:p


Bereche är en producent som jag är nyfiken på. Har du provat deras äldre viner som t.ex. deras reserve privée 96? Jag såg den på cellartracker och det hade varit kul att få tag på en flaska.
 

Magikern

Medlem
Gosset Grand Rose nv

Doft: Smultron, brioche och kanske lite brett. Prestigechampagne med gammaldags stuk blint.
Attack: hallon, smultron och inte på nivå med doften
Mellansmak: Samma smaker men rätt mycket citrus också. Hög syra och medelfyllig. Briochetonerna finns i bakgrunden
Eftersmak: Rätt läng och präglad av smultron och syra.

Rätt bra grejer men inte mer än 90 med ett minus i min bok.

Denna köptes på monopolet idag och jag har ingen insikt om basåret. Kanske ingen toppårgång som grund eller?
 

Sonderlese

Medlem
Mors Dag och rosé...

7091B00F-4173-46D1-91D5-C9D7924970B7.jpeg

Marc Hebrart 1:er Brut Rosé degaggad 01/2020

Huga vad det här är lätt druckit! Lite jäst/brioche samt Pêche Melba, mandarin och blodgrape i doften; doftämnena återkommer även i smaken tillsammans med hallonswirl, bitter blodgrape i avslut. Lätt till medelfylligt.

Det här skriker om en dag först på stranden och sedan en avslappande kväll på verandan med en kyld flaska och lite snacks!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Inte druckit så mycket Bereche, men den här var löjligt bra!

Bereche är en producent som jag är nyfiken på. Har du provat deras äldre viner som t.ex. deras reserve privée 96? Jag såg den på cellartracker och det hade varit kul att få tag på en flaska.
Har själv druckit väldigt lite Bérèche och inga mogna viner. Äldsta är från 2014.

Sedan är jag inte säker på att 96an gjorts av nuvarande vinmakare och i samma stil som dagens viner.
 

Esko

Medlem
Mycket snack om Bereche så när jag var ute ikväll så rundade jag av med Le cran 2015.

Besökte bereche och fick prova alla viner 2021 och tyckte de var väldigt bra. Men kanske lite tagen av stunden och hade bara druckit brut reserve innan.

Le cran har en tydlig doft av ”odlar banan” och ekfat. En hint av rök/krut och mandel.
Hög syra pink lady eller annat syrligt rött äpple. Ett bra vin idag men är ungt. Har också en hint av mandel och lite ek och lösningsmedel. Gott men och helt okej tillgängligt.

Bilder på kvällens vin och från besöket senast. (Då le cran 2014)
A7257C30-0AF6-4D2C-8F3A-B8B13B573DF9.jpeg
86557D50-8019-4378-9E2C-2AF6290BD0BA.jpeg
 

Lennart

Medlem
482928F3-82CB-41A6-A8AB-87846ADB742A.jpeg
DE7E130C-52B2-4E2D-9122-44F18893BBFE.jpeg
81009A74-1527-44F2-8402-D0871CDB6699.jpeg
1B19A292-169C-45A1-BE4A-11E8FB715CE8.jpeg
B36E6867-D8B3-40F0-B6AD-7560DE2F43AF.jpeg
27A39AE6-0D64-4F5C-B964-7D18AEA05C67.jpeg
DD723032-1192-44E1-8536-E135A8F30520.jpeg
7B7A0E47-69F5-4492-8EF5-3682AE7ACA3E.jpeg
Champagne Prestige Systembolaget PK-huset 2023-05-30

Tre flighter, omröstning om bäst vin i varje flight.

Flight 1:
Piper-Heidsieck Rare 2008
Gosset Celebris 2008

Jämnt skägg i omröstningen. Personligen föredrog jag Rare som jag tyckte hade en större komplexitet, medan Gosset var mer äpplig och syradriven med uppenbart blockad malo.

Flight 2:
Taittinger Comtes de Champagne Rosé 2009
Perrier-Jouet Belle Epoque Rosé 2012

Belle Epoque vann överlägset och jag höll med. Nu är jag långt ifrån en rosé-expert men gissar att CdC inte alls var redo att bli ploppad… Skulle inte ens satt doftintensiteten till Pronounced.

Flight 3:
Belle de Juillet Blanc de Noir 2012
Bollinger Vieilles Vignes Françaises 2013
Billecart-Salmon Clos Saint Hilaire 2006

Saaaatan… Kände direkt att det var något speciellt i mittenglaset. Lite den stilen av vin där man luktar sig till att grannen har öppnat en flaska i lägenheten bredvid. Grymt bra verkligen och hoppas få uppleva en flaska med mer ålder vid något annat tillfälle. Belle de Juillet var en ny producent för mig och helt klart prisvärt med ett inköpspris på ”bara” 899 kr. Saint Hilaire var ruskigt bra också men lite taskigt att sätta Bollinger VV innan. Omröstningen vanns tydligt av Bollinger.

Till sist röstade vi om kvällens bästa vin och där vann Bollinger, men vid den tidpunkten var det inte längre blint så därmed mindre intressant.

Sammanfattningsvis en väldigt trevlig provning.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lördagslunchprovning med @Vingubben, @LeChat och @Jesper.
20230528_205023.jpg

Roederer Rosé 2008
Klart utvecklad och mycket av allt, inklusive kork...:ängel:

Skog, nougat, nöt och källare på doften. Kändes ekad men det var nog korkoxidationen som stod för det. Ålder men ändå enklare smak. Källarkorken dödade en del men de flesta drack ändå vinet med behållning.

Gissade GA från svag årgång, typ 00 eller 99.

Moët Vintage 2013
Klart yngst och betedde sig som en ung BdB. Citrus, lime och svag krutton. Bra syra och kändes klart ståltankad. PP?

Hade hoppats mer på den här även om den har framtiden för sig.

Krug GC (11-bas)
Klar Krugstil med hårt rostat bröd och nötter. Lite krut i bakgrunden tillsammans med lagerblad och guldnougat. Balanserad och lång rostad smak samtidigt som det är ett riktigt kraftpaket. Symfoni på max!

Hade hoppats det här var min flaska men när det bekräftades att Krug var med så trodde jag inte mycket på det längre. Efter avtäckning tyckte jag även de typiska gröna 11-dofterna var tydliga men det kan varit placebo. Oavsett ofantligt mycket bättre nu än vid släpp.

Challe Heidsieck Rosé 2008
Jordgubb och äpple med svag nötig och krutig ton. Ren frukt och harmonisk i klar husstil. Dock Kort i smaken och påminde om NV.

Gissade Roederer men borde kanske gissat Heidsieck NV. Inte förvånad att det var 08an. Påminner om det vita systervinet...

Min ranking:

  1. Krug GC (11.bas)
  2. Roederer Rosé 2008
  3. Heidsieck Rosé 2008
  4. Moët Vintage 2013

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Krug GC - 5 p (3)
  2. Roederer Rosé 2008 - 9 p (1)
  3. Moët Vintage 2013 - 13 p
  4. Heidsieck Rosé 2008 - 13 p

Har blivit många GC i år och alla utom senaste 14-basen har gjort succé blint.
 

FredrikC

Medlem
Lördagslunchprovning med @Vingubben, @LeChat och @Jesper.
Visa bifogad bild 29331
Roederer Rosé 2008
Klart utvecklad och mycket av allt, inklusive kork...:ängel:

Skog, nougat, nöt och källare på doften. Kändes ekad men det var nog korkoxidationen som stod för det. Ålder men ändå enklare smak. Källarkorken dödade en del men de flesta drack ändå vinet med behållning.

Gissade GA från svag årgång, typ 00 eller 99.

Moët Vintage 2013
Klart yngst och betedde sig som en ung BdB. Citrus, lime och svag krutton. Bra syra och kändes klart ståltankad. PP?

Hade hoppats mer på den här även om den har framtiden för sig.

Krug GC (11-bas)
Klar Krugstil med hårt rostat bröd och nötter. Lite krut i bakgrunden tillsammans med lagerblad och guldnougat. Balanserad och lång rostad smak samtidigt som det är ett riktigt kraftpaket. Symfoni på max!

Hade hoppats det här var min flaska men när det bekräftades att Krug var med så trodde jag inte mycket på det längre. Efter avtäckning tyckte jag även de typiska gröna 11-dofterna var tydliga men det kan varit placebo. Oavsett ofantligt mycket bättre nu än vid släpp.

Challe Heidsieck Rosé 2008
Jordgubb och äpple med svag nötig och krutig ton. Ren frukt och harmonisk i klar husstil. Dock Kort i smaken och påminde om NV.

Gissade Roederer men borde kanske gissat Heidsieck NV. Inte förvånad att det var 08an. Påminner om det vita systervinet...

Min ranking:

  1. Krug GC (11.bas)
  2. Roederer Rosé 2008
  3. Heidsieck Rosé 2008
  4. Moët Vintage 2013

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Krug GC - 5 p (3)
  2. Roederer Rosé 2008 - 9 p (1)
  3. Moët Vintage 2013 - 13 p
  4. Heidsieck Rosé 2008 - 13 p

Har blivit många GC i år och alla utom senaste 14-basen har gjort succé blint.
Kul med GC som vinnare. Ska bli kul att se hur 171 presterar nu.
 

LeChat

Medlem
IMG_4985.jpeg

Helgens bubblor

Louis Roederer Brut Premier
(Basårgång 2015, Deg. augusti 2020)


Njöt denna på magnum för ett tag sedan och på halvmagnum är den nog minst lika bra och börjar visa härliga utvecklade aromer.


Damien Hugot Rose
(Basårgång 2018, Deg. april 2021)

Hugots bästa vin? Ja kanske! Den levererar i alla fall alltid oavsett årgång och även om den gärna hade fått lite mer tid på korken så är denna flaska inget undantag.
Öppnade flaskan igår och kände tydliga drag av odlarstil och tyckte även att den gav Egly-vibbar. Levererade gott redan igår men känns mer sammansatt och harmonisk idag.
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 29345
Helgens bubblor

Louis Roederer Brut Premier
(Basårgång 2015, Deg. augusti 2020)


Njöt denna på magnum för ett tag sedan och på halvmagnum är den nog minst lika bra och börjar visa härliga utvecklade aromer.


Damien Hugot Rose
(Basårgång 2018, Deg. april 2021)

Hugots bästa vin? Ja kanske! Den levererar i alla fall alltid oavsett årgång och även om den gärna hade fått lite mer tid på korken så är denna flaska inget undantag.
Öppnade flaskan igår och kände tydliga drag av odlarstil och tyckte även att den gav Egly-vibbar. Levererade gott redan igår men känns mer sammansatt och harmonisk idag.
Varifrån beställer du Damien Hugot?
 

LarsW

Medlem
Vår årliga sommarfest med gamla studiekamrater. Den här gången var vi 12 vindrickare så blev några stora flaskor att dela på. De andra vinerna hittar ni här

Som champagne tog jag med Moët & Chandon Vintage 2009 på magnum

I näsan konserverad citron, jäst och bröd. Kalkig och med lite tropiska toner av aprikos. Mycket trevlig på näsan när den kommer upp lite i temperatur.

I munnen har mognadstonerna just börjat ge sig tillkänna. Frisk frukt men syran har lugnat ner sig även om den absolut finns kvar. Citrus, äppelmust och hint av vanilj (ekar Moët delar av sin vintage?). Hav och skaldjur.
Fyllig och lång eftersmak.

Det här är tredje magnum jag dricker på 3 år och denna flaska var bäst.
Känns som ett bra dricksfönster nu men kommer säkert hålla ett årtionde till!
Gillar 2009, bra att dricka medan man väntar på 2008.

93p
thumbnail_20230603_182125.jpg
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Årgång 2006
Tidigare har jag inte varit så imponerad av årgången 2006 i sig men blev positivt överraskad nu då den levererade fint och var i en tidig trevlig fas att dricka. Blindprovning förutom info om att det var 2006. Viss information kunde dock tyvärr erhållas utifrån flaskform och glas även om man försökte i bästa möjliga mån att inte tänka på det så finns det ändå där ibland i bakhuvudet.

Rose matchen var mellan Bille och Belle, rätt olika i stil. Bille mer kraftig med röda bär, grape, nejlika, tropisk, citrus, vanilj. Lätt beska. Diskussion om flaskan är helt hundra, inte uppenbart kass om än rätt dåligt resultat i omröstningen. Belle elegant och finstämd. Brödig, vanilj, citrus, smultron, apelsin. Fin munkänsla som är len, elegant och lång. Belle var båd min och gruppens favorit. En bra rose som jag tyvärr inte har någon av i källaren, borde köpa.

Rare förstår jag mig återigen inte riktigt på. Får känsla av svavel och lätt beska. Nja, inget jag köper och min näst sämsta för kvällen.

Krug, påtaglig parfymig näsa, vanilj och mineral. Känns ung och oförlöst. Känns lite mellanmjölk, varken toppen eller botten. Ingen heller som röstade på den varesig som bäst eller sämst.

Belle epoque befann sig i en mycket trevlig fas, min näst bästa. Har inte varit så imponerad av Belle på andra provningar och knappt köpt några men kanske borde göra det om den levererar som denna.

Dompa, tycker att den var lite klen och gav inte så mycket. Min sämsta för kvällen.

Comtes levererar som så många andra gånger. Fin krämig citrus. Munnen levererade bättre än näsan. Kvällens vinnare för gruppen.

Bille Louise hade vissa likheter med flaskan innan (Comtes), båda var BdB visade det sig. Fin parfym, blommor, citrus, vanilj, balanserad. Gott!


Skärmbild 2023-06-06 200425.png
IMG_4103.jpeg
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Drack en 2002 på en provning för ca 1 år sedan som då övverrskade på ett mycket positivt sätt så det var spännande att få botanisera sig med en låda från producentens källare med äldre årgångar. Skönt att slippa eventuella spekulationer om att vissa flaskor inte varit optimalt lagrade. Kvällen började med en genomgång av Isabelle via videolänk. Vingårdarnas läge, blandningar, årgångar etc. Alltid intressant att höra producentens tankar.

Själva provningen dracks öppet och casual format utan närmare dissekering. Kanske en slump eller att formatet medförde att förväntningarna på utfallet blev enligt förväntan? Genomgående finns en producentstil som dock såklart påverkas av årgången. Årgång 2008 levererade som förväntat mycket bra. Pigg att dricka nu och kommer bli än bättre med dig. 2006 saknade lite syra och fräschör. 2005 något tunn och klart enklare än övriga (oklart varför de gjorde en FdP denna årgång). 2004 levererade fint och var i en trevlig fas att dricka. 2002 känns fortfarande ung och med påtaglig syra och citron. Dock inte samma problem med monster syra som vissa andra producenter har. Mycket gott! 1999 mognadstoner som saknar lite syra som möter upp. Smågott. 1998 viss källarton i den, mogen, något klen. Torde inte bli så mycket bättre med mer ålder. 1997 fin mognad, relativt lätt, harmoniserad och tillgänglig att dricka nu. Bäst av de tre 90-talarna.

Sammanfattning blir då 2008 är toppen, 2004 gott att dricka nu, 2002 toppen och 1997 är bra att dricka nu för den som vill ha mognad.

09d095d0-863a-4d3b-bbd8-391af9315cfe.jpeg
 
Toppen