Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
NV Paul Sugot Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Basår 2010 + 2009 och 2008.
10 år på jästfällningen
1688672720678.jpeg


Riktigt komplex och härlig doft. Tyckte dock inte smaken matchade den lovande doftupplevelsen. Skulle ha önskat lite mer tryck och koncentration i midpalate och lite längre finish. Tycker den försvann rätt snabbt. Men absolut runt 89-90 p
Dracks över två dagar. Det var dock ingen större skillnad dag 2.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 29482
Ytterligare 14 månader senare. Vanilj, knäck och lite frukt. Mer mognadstoner än primärfrukt. Lite överdriven beska i eftersmaken. Jag gissar att den är på väg utför nu. Skönt att för en gångs skull ha druckit ett vin på och efter toppen, i stället för bara före. Jag drar till med 90 p.
Kul att läsa! 2002 Fleury (och 1995 Fleury) var champagnen som fick mig att inse att champagne kunde vara riktigt nice. Detta var i nådens år 2016. Länge sedan jag tänkte på Fleury. Borde jaga rätt på några flaskor! Inte en producent som känns i ropet direkt.
 

Oscaro

Medlem
Jo det vet jag men vissa edits har sålts över flera år med flertalet deg.tillfällen, hur räknar du?
Det har jag inte tagit hänsyn till utan isåfall kan det vara fel. Räknade helt enkelt baklänges, denna var deg Q2 så tog -12,5 år och jämförde med vilka årgångar de har haft i sina iterations.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det har jag inte tagit hänsyn till utan isåfall kan det vara fel. Räknade helt enkelt baklänges, denna var deg Q2 så tog -12,5 år och jämförde med vilka årgångar de har haft i sina iterations.
Du behöver två siffror också, om din flaska är Q2 så bör det stå B och sen två siffror!
 

Ozric

Medlem
vDn9cr8.jpg


Dags för fyra veckors semester!

Bouché 2008 och störrom från Aros.

Doft: Kola, brioche, våta stenar, papper.

Smak: Mjuk i entrén, men med bra syra som möter upp. Mid-palate har citron och lite bröd. Den blir lite ogästvänlig och tråkig most slutet, jag hade förväntat mig mer av en helhet.

90p

Störrommen är helt fantastisk för övrigt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lunchprovning anordnad av @kimnyblom.

Först fick vi Henriot 08 som även lyftes in i bubbelflajten.

20230708_191355.jpg


Henriot 2008
Lite skönt rostad med hasselnötter och äpplen. Ung citrusdriven smak men bra start. Jag tänkte det var en bättre insteg, typ Heidsieck NV innan Mattias föreslog Henriot.

Gosset Celebris 1995
Utan tvekan flajtens mognaste vin med honung och aprikos. Bra syra och längd som sitter kvar. På minussidan är att frukten är borta och syran är i förrummet. Var rätt säker på att det var en enklare 96a från ett hus. Gissade Veuve 96.

Bollinger RD 2002
Nu snackar vi vin! Blommig, ek, nöt och lite akacia med persika och vingummin i bakgrunden. Någon tyckte banan och gissade Selosse. Grym balans med lager av eftersmak i form av nöt och trä. Magiskt bra och bästa 02an jag provat vilket jag visserligen tyckt tidigare med.

Krug 2003
Samma stil som Henriot men mer av allt och mer utvecklad. Krut, terpentin, skog och kaffe. Väldigt lättdrucket och charmigt. Publikfriare av rang. Jag tänkte Dompa pga krutet och gissade 2012, andra gissningar var DP 2010. Kul och få 03an blint som jag och flera andra sågat tidigare. Var helt övertygad om att det var en ståltankad prestige...

Noterar att jag skrev så här för 8 år sedan:



Visa bifogad bild 4569
2003
De flesta tyckte den luktade oangenämnt från början men själv försökte jag ge den en chans. Lite ingefära och tropisk frukt med lite syntetiska röda remmar. Övriga kände mentol. Smaken var varmfruktig och metallisk och till sist var vi överens om att den var klart sämst av Krugen och även inklusive bonus för mig och därmed inte värd att köpa. Krug skulle hoppat denna årgången!

Ingen långliggare men den har verkligen vuxit till sig och var till slut rätt Kruglik med facit i hand.

Min ranking:
  1. RD 2002
  2. Celebris 95
  3. Krug 2003
  4. Henriot 2008
Total ranking med invertread poäng (antal förstaröster):
  1. Krug 2003 - 11 p (2)
  2. RD 2002 - 13 p (3)
  3. Celebris 1995 - 15 p (1)
  4. Henriot 2008 - 21 p
Henrioten var bra men fick det svårt när den ställdes mot andra drakar som dessutom hade mognad.
 

Wintermute

Medlem
Ytterligare nio månader senare (Gratien, Cuvée Paradis 2008). Mycket syra, citron och grapefrukt. Drömmar (kakan) i slutet. Det som slår mig är kraften och ryggraden. Det här vinet kommer nog att leva länge. Troligen samma poäng som senast.
Återbesök 15 månader senare. Fortfarande bara små tecken på mognad. 92p idag, men jag tror att den kommer att växa under lång tid.
 

LeChat

Medlem
IMG_5131.jpeg

2008 Deutz

Köpte denna i december 2015 så den har ju hunnit få ganska många år på korken.

Citrus och gröna äpplen dominerar men trots dessa ungdomliga uttryck så känns den väldigt harmonisk och tillgänglig. Inte så stickig och lagom med bubblor. Viss utveckling har den fått, men onödigt att öppna dessa nu om man vill ha champagne med mognadstoner. Har ett par flaskor till som säkert bör få ligga sådär en 7- 10 år till.
 

buteljen

Medlem
E29819E3-5897-4303-9116-C73DA350F805.jpeg


2007 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Rosé Brut
Nja, absolut ett vin som får 91-92 p men en klar besvikelse för min del. Har iofs aldrig druckit rosen tidigare, men den vanliga har levererat väldigt mycket bättre än så här. Trevlig och hyfsat komplex doft, multna jordgubbar kombinerat med mer utvecklade toner .. aningens svamptoner. I munnen saknar jag energi och tryck. Känns lite platt och finishen är inte speciellt lång. Blev lite bättre under kvällen med luft. 🥂

Brukar Comtes ha flaskvariation? Behöver den kanske mer tid? Avsaknad av energi brukar iofs inte kunna hämtas upp 🤔. Den kändes heller inte för ung, snarare tvärtom (för sin ålder).
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_4674.jpeg
IMG_4673.jpeg


Lanson Extra Age, rosé

Kul när den lokala sommarkrogen har några bortglömda flaskor i kylen. Lanson med fem år på jästen och sedan nio år på korken. Oklart vilka basårgångar men gissar på 07/08. Klara mognadstoner med burkchampinjon och mandel. Pigg så det förslår och en antydan till tanniner. 93p
 

Thirsty

Smygnykterist
Sommar bubbel i skärgården med @champagne_per_se
Blindade varandra som visade sig vara skolboksexempel på olika druvor (tillfällig lätt hybris om att det trots allt inte är så svårt att gissa druva blint 😂).

George Remy Les Hauts Clos 2016
Kopparfärgad som på utseendet går att förväxla med en ljus rose. Tung mörk röd frukt, mycket tydlig full fart framåt frukt, äpplen, citrus, skönt lätt nyans av småfunky. Munnen går igen med grapefrukt med markerad beska. Matig skumpa. Var min favorit i Georges uppställning vid besöket i höstas och kul att få ta tempen på den nu. Mycket bra, givetvis ung och bör vila några år för att den ska få blomma ut.
PN 100%. Deg dec 2021. 0 g/l. Ek 100%. Druvor från plotten i Bouzy. 902 flaskor.

Suenen La Cocluette 2013
Ljus gul med grön brytning. Tropisk frukt, vanilj, citrus. Initialt påtaglig citrus som låg lite utanpå men efter nån timme ett annat djur då den kändes mer integrerad. Fräsch. Kommer en besk ton i eftersmaken som skvallrar om odlare. Mycket god som kommer växa med tiden. I gissningsleken harvade jag runt i Avize och sedan Cramant. Aja, Oiry är ett stenkast ifrån. Kul att testa Suenen som jag inte testat tidigare (om än har i källaren), blir återbesök!
Chardonnay 100%. Deg oktober 2019. 2 g/l. 60% betongägg och 40% i 500 l ekfat. 1849 flaskor.

IMG_4395.jpeg

IMG_4394.jpeg
 
Last edited:
IMG_2945.jpeg


Det blev en hel del trevligt bubbel i Reims och Epernay i veckan, men mest minnesvärda var de fina flaskorna från Ruinart.

Dom Ruinart Rosé 2009
Resans starkaste vin. Komplex doft med lite krut och svavel, blandat med mogna, mer fruktvarma toner. I smaken varma jordgubbar med gräddglass, nötter, mineralitet.

Dom Ruinart BdB 2010
Mer kraft och tyngd än rosén. Kan mycket väl vara bästa 2010:an jag druckit. Minns inga närmare noter, men njöt för fullt i Ruinarts eleganta salong.
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 29532

Det blev en hel del trevligt bubbel i Reims och Epernay i veckan, men mest minnesvärda var de fina flaskorna från Ruinart.

Dom Ruinart Rosé 2009
Resans starkaste vin. Komplex doft med lite krut och svavel, blandat med mogna, mer fruktvarma toner. I smaken varma jordgubbar med gräddglass, nötter, mineralitet.

Dom Ruinart BdB 2010
Mer kraft och tyngd än rosén. Kan mycket väl vara bästa 2010:an jag druckit. Minns inga närmare noter, men njöt för fullt i Ruinarts eleganta salong.
Bästa och mest familjära huset när vi var nere för ett par år sedan. Är fortfarande så förbryllad att de inte släppte 08 dock.
 

Wintermute

Medlem
Vouette & Sorbée Fidele R17
Snygg gyllene färg, pommacbubbligt.
Hög syra och ganska mycket skalbeska. Ganska lätt, komplext, med mandarin, citron, grapefrukt, gröna äpplen, kryddighet, ek. Lång smak. Personligt. Jag bör nog vänta några år med nästa. 88p med en uppsida. Dessutom ett plus för personlighet.
Två och ett halvt år senare. Påtagligt kralligare idag. Mycket olika citrus, medellång smak. Toner av Pommac och ek. Idag sätter jag 89p.
20230719_203150.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5162.jpeg

2006 Charles Heidsieck Brut Millésimé (deg. juni 2017)

Surdegsbröd, citrus, rostade hasselnötter i doften och i munnen mer åt grillad citron, kafferost och lite rökighet.

Det är ett ganska kraftigt vin som i viss mån saknar de lite elegantare dragen men ändå väldigt gott på ett Charles Heidsieck-karaktäristiskt sätt.
Så även om 2006 många gånger har visat sig vara en tämligen medioker, och ibland usel årgång så känns denna riktigt njutbar. Kanske att några år på korken gjort sitt, att den rundats av och fått lite mognadstoner. För god är den!
 

Oscaro

Medlem
Champagnekväll med trevligt sällskap bjöd på många bra flaskor. Tog inga riktiga noter men L-P var väldigt trevlig även om några tyckte den hade en oangenäm källardoft, Egly deg-17 också fantastisk, Selosse deg-21 alltid gott men min WOTN var en nv Billecart-Salmon Rosé (ingen visste ålder men 30+ år var de bästa gissningarna) som var otroligt pigg.
Uppställningen var:
Laurent-Perrier 1996 mg
Bollinger lga 90 (ej drickbar)
Gaspard Brochet 333.b
Domaine Vincey Interlude
Pol Roger Winston 2015
Egly Blanc de Noir deg -17
Selosse initial deg-21
Gaspard Brochet Tome II
Laurent-Perrier Grand Siecle 22
Billecart-Salmon brut rosé (80/90-tal?)
IMG_5994.jpeg
IMG_6008.jpeg
 
Toppen