Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
Champagnekväll med trevligt sällskap bjöd på många bra flaskor. Tog inga riktiga noter men L-P var väldigt trevlig även om några tyckte den hade en oangenäm källardoft, Egly deg-17 också fantastisk, Selosse deg-21 alltid gott men min WOTN var en nv Billecart-Salmon Rosé (ingen visste ålder men 30+ år var de bästa gissningarna) som var otroligt pigg.
Uppställningen var:
Laurent-Perrier 1996 mg
Bollinger lga 90 (ej drickbar)
Gaspard Brochet 333.b
Domaine Vincey Interlude
Pol Roger Winston 2015
Egly Blanc de Noir deg -17
Selosse initial deg-21
Gaspard Brochet Tome II
Laurent-Perrier Grand Siecle 22
Billecart-Salmon brut rosé (80/90-tal?)
Visa bifogad bild 29573Visa bifogad bild 29574
Hur var Winston 15? 🥂
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lördagslunchprovning i Sveriges största småstad eller minsta storstad beroende på perspektiv och ego.:ängel:

Förkörare var en Andre Jacquart Solera. Skönt ekad med blommor och äpplen men fortfarande för ung trots solera.

20230722_224054.jpg



Amour de Deutz Rosé 2008
Rökig på gränsen till krut, choklad, nougat och limeskal. Solklar husstil och Henriot var bästa gissningen av övriga. Begynnande mognadsutvekling och ett betydligt lyft sedan senast jag drack den. I munnen märks ungdomen i form av citrus och äppelsyra. Underbart god men ändå ingen chans mot topp två.

Bollinger B 2013
Lite honung och vita blommor, kanske kaprifol... eken märks. Smakar klart rödäpplig och med lite vanilj med avslut av äpplemust. Känns som PN och Ambonnay eller Aÿ så gissar Egly som första och Bolly årgång från specialsläpp, typ Verzenay 15 som andra.

Efter ett tag fick vi ledtråden att det var en ren PM med och då var jag övertygat om att det var en Egly men sedan fick vi även reda på att det var en ren årgång. Stämde inte alls i huvudet för jag var helt hundra att det här måste vara 100 % PM för ingen annan kunde vara det...:rolleyes:

Klart svagaste vinet den här kvällen för mig men ändå ett bra vin, så bra var uppställningen.

Heidsieck 2008
Underbart rostade toner av hasselnötter och kaffe. Fyller på med bröd och oxbuljong. Solklar Krug så långt. I munnen känns den lite enklare som en NV och inbillar mig att jag känner en del gröna toner. Gissar GC med 11-bas och är nästan 100 på att det är Krug, enda reservationen var Heidsieck....

Kul att få 08an blint igen efter många år och många sågningar av mig och andra. Dessutom hade jag själv funderingar på att ta probera en flaska. Strålande vin som dock primärt levererar på doften. Börjar även tvivla på min förmåga att bedöma potential i viner eller är det så enkelt att lagra allt som smakar skit tills tiden gjort sitt.,?o_O

Heidsieck är påskrivet igen!

Damien Hugot M18
Gåshud direkt! Triggar alla mina kanaler. Tokekad viblommig doft med vingummin, persika och lychee. Tänkte direkt Selosse men den smakar inte så kraftig som Selosse och dessutom skvallrar färgen om att den är för ljus för Selosse. Egly eller Pouillon kanske?

Att detta var den rena meuniern var närmast en chock men å andra sidan maskerade eken det snyggt.

Andra gången jag får M18 blint och återigen succee. Förra gången kom den 2a efter DP 95....

Mina noter och omröstning från samma provning.

DP P2 2003
Instämmer, liknade svavelsoppa. Bakom fanns dock trevliga toner av choklad och nötter samt lite oxidativa drag på ett bra sätt a la Krug. I munnen kändes det att det var en svag årgång. Rätt kort och platt smak även om det var lite sköna brända karamelltoner. Blandningen av reduktivt och oxidativt förknippar jag med Krug, Heidsieck och mogen Comtes men fanns inte på kartan att det här var Krug så gissade Heidsieck BdM 2006 med Comtes 06 som reserv.

Vattendelare...

I efterhand drar jag mig till minnes att jag druckit Moët Vintage som legat rätt nära i stilen, bortsett från det oxidativa, men aldrig DP.

GA 2012
Wow! Helt i min smak. Tydliga röda äpplen och äppelmos/skrutt och skönt ekblommig. Klart högre syra och längre smak än första vinet. Ungt men bra. Var rätt säker på att det här var ett toppvin från Egly. Årgång eller VV. Uteslöt inte helt Selosse BdN heller fast det här var inte så kraftfullt. Bollinger hade jag inte i tankarna men gör ju inget. GA är ju helt plötsligt halva priset mot Egly och Selosse.

Roses de Jeanne Les Ursules 2013
Går åt grillad citron och surgodishållet med vissa utvecklade toner på doften som får mig och tänka reservvin med tanke på att hur ungt och friskt vinet var i smaken. En not säger Cristal i marginalen. Krämigt avslut och väldigt elegant vin. Tål många år till. Var rätt säker på att det var ett vin vilket stämde men inte den flaskan jag trodde.

Cristal 2012
Rena äpplen och lite ciderkänsla på ett bra sätt. Lång och intensiv smak med ett uns skalbeska. Ungt, välgjort och bra vin. Innan vi druckit alla viner tänkte jag att det här kunde vara Les Ursules... Betydligt roligare nu än när jag drack det vid släpp blint.

Min ranking:
  1. GA 2012
  2. Cristal 2012
  3. Les Ursules 2013
  4. DP P2 2003
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
  1. Les Ursules 2013 - 14 p (3)
  2. GA 2012 - 17 p (2)
  3. Cristal 2012 - 18 p
  4. DP P2 2003 - 21 p (2)
Damien Hugot M18
Ahh! Ytterligare en klart ekad blommig historia, gissar solera... Klar tvåa för mig i flajten. Vilken överraskning med tanke på årgång, druva och pris!

DP 95
Får hålla i mig i bordet, helsikes vilken upplevelse direkt från start!!! Mogen på ett perfekt sätt med honung, marmelad mm. känner även lite mynta i bakgrunden. Perfekt balans och ligger kvar länge i munnen. Solklar 90-talare och balansen talade för en 95a. Gissade på BdB med tanke på honungen. Hoppas jag får dricka ett bättre vin i år men inte säkert...

Louis Dousset Assemblage (bas 11 deg 18)
Rotfrukt, heltäckningsmatta och tvål. 100 % odlare med häst är min första tanke. Hade gissat Leclapart eller Marguet om jag inte hade haft med mig två odlare själv. Tyckte det här vinet var roligast på plats i höstas och det kan jag förstå. Klart utmärkande men minns det inte alls som så hästodlaraktigt men det var å andra sidan andra referensviner då.:rolleyes: Kul vin men inte för alla. Något för Blekinge-/Lund-/Malmömaffian att prova.

Vinet har några gram socker så inte 0.

Billecart Elisabeth 2008
Drar åt briogodishållet med bär och söt mandarin. Alldeles för ungt och friskt för att kunna hävda sig idag. Ordentligt med syra och var i en klart polerad husstil. Kändes väldigt torrt så jag gissade Roederer Nature Rosé 2015. Andra gången jag får blint och samma upplevelse, bra men på tok för tidigt. Tror nog 09orna som släppts kan vara i bättre fas.


Min ranking:
  1. DP 95
  2. Hugot M18
  3. Louis Dosset Assemblage
  4. Billecart Elisabeth 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
  1. DP 95 - 10 p (5)
  2. Hugot M18 - 14 p (2)
  3. Billecart Elisabeth 2008- 21 p
  4. Louis Dosset Assemblage 25 p

Även om det blir vissa metodologiska problem att jämföra flajterna rakt av så får DP 95 utses till solklar vinnare. Forumfavoriten Hugot fortsätter att leverera och nya vinet M18 får ses som den största överraskningen. Kvällens näst billigaste skumpa kunde mäta sig med de stora drakarna utan problem.

Min ranking:
Hugot M18
Heidsieck 08
Amour Rosé 08
Bollinger 2013

Total ranking med inverterad poängantal (förstaröster):
Hugot M18 - 4 p (2)
Heidsieck 08 - 5 p (1)
Amour Rosé 08 - 10 p
Bollinger 2013 - 11 p

Billigaste och yngsta vinet vann alltså vilket inte hör till vanligheterna!
 

Vingubben

Medlem
IMG_4687.jpeg


Krug 1998, Savart l’Accomplie deg 2019

Krugen är enormt charmig med choklad, kaffe och hasselnötter. Saknar dock lite spänst vilket förmodligen har med årgången att göra. Savarten är däremot i perfekt fas med röda och gröna äpplen, grape och stendamm. 93-92p i matchen.
 

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 29577

Krug 1998, Savart l’Accomplie deg 2019

Krugen är enormt charmig med choklad, kaffe och hasselnötter. Saknar dock lite spänst vilket förmodligen har med årgången att göra. Savarten är däremot i perfekt fas med röda och gröna äpplen, grape och stendamm. 93-92p i matchen.
Drack l'accomplie (deg 2021) förra veckan efter att ha lyckats hålla vantarna ifrån den sedan inköpet februari 2022.
Bra frukt och syran inte för hög. Gillade den bättre än sist då jag inte kunde vänta lika länge sedan inköp. 😊

Hoppas att Caviste kommer ut med Savart i år eller nästa men det verkar ju inte så.
 

LeChat

Medlem
IMG_5187.jpeg

2002 Union Champagne de Saint Gall Grand Cru Cuvée Orpale Blanc de Blancs

Tisdagkväll: Kraftigt på ett sätt som påminner om senaste champagnen, 2006 Charles Heidsieck. Lite lakrits sticker ut. God men saknar elegans.

Onsdag: Charles Heidsieck-tonerna i doften har förstärkts. Lite smör och mandelmassa kan anas om man anstränger sig.
Tycker nog kanske att den är både godare och intressantare idag men saknar ändå något för att leva upp till mina förväntningar. Doften fin, smaken god, men jag går ändå inte riktigt igång på det. Den har egentligen en aromprofil som jag gillar, så kanske dricker jag den i en dålig fas. I mitt liv. ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Lördagslunchprovning i Sveriges största småstad eller minsta storstad beroende på perspektiv och ego.:ängel:

Förkörare var en Andre Jacquart Solera. Skönt ekad med blommor och äpplen men fortfarande för ung trots solera.

Visa bifogad bild 29576


Amour de Deutz Rosé 2008
Rökig på gränsen till krut, choklad, nougat och limeskal. Solklar husstil och Henriot var bästa gissningen av övriga. Begynnande mognadsutvekling och ett betydligt lyft sedan senast jag drack den. I munnen märks ungdomen i form av citrus och äppelsyra. Underbart god men ändå ingen chans mot topp två.

Bollinger B 2013
Lite honung och vita blommor, kanske kaprifol... eken märks. Smakar klart rödäpplig och med lite vanilj med avslut av äpplemust. Känns som PN och Ambonnay eller Aÿ så gissar Egly som första och Bolly årgång från specialsläpp, typ Verzenay 15 som andra.

Efter ett tag fick vi ledtråden att det var en ren PM med och då var jag övertygat om att det var en Egly men sedan fick vi även reda på att det var en ren årgång. Stämde inte alls i huvudet för jag var helt hundra att det här måste vara 100 % PM för ingen annan kunde vara det...:rolleyes:

Klart svagaste vinet den här kvällen för mig men ändå ett bra vin, så bra var uppställningen.

Heidsieck 2008
Underbart rostade toner av hasselnötter och kaffe. Fyller på med bröd och oxbuljong. Solklar Krug så långt. I munnen känns den lite enklare som en NV och inbillar mig att jag känner en del gröna toner. Gissar GC med 11-bas och är nästan 100 på att det är Krug, enda reservationen var Heidsieck....

Kul att få 08an blint igen efter många år och många sågningar av mig och andra. Dessutom hade jag själv funderingar på att ta probera en flaska. Strålande vin som dock primärt levererar på doften. Börjar även tvivla på min förmåga att bedöma potential i viner eller är det så enkelt att lagra allt som smakar skit tills tiden gjort sitt.,?o_O

Heidsieck är påskrivet igen!

Damien Hugot M18
Gåshud direkt! Triggar alla mina kanaler. Tokekad viblommig doft med vingummin, persika och lychee. Tänkte direkt Selosse men den smakar inte så kraftig som Selosse och dessutom skvallrar färgen om att den är för ljus för Selosse. Egly eller Pouillon kanske?

Att detta var den rena meuniern var närmast en chock men å andra sidan maskerade eken det snyggt.

Andra gången jag får M18 blint och återigen succee. Förra gången kom den 2a efter DP 95....



Min ranking:
Hugot M18
Heidsieck 08
Amour Rosé 08
Bollinger 2013

Total ranking med inverterad poängantal (förstaröster):
Hugot M18 - 4 p (2)
Heidsieck 08 - 5 p (1)
Amour Rosé 08 - 10 p
Bollinger 2013 - 11 p

Billigaste och yngsta vinet vann alltså vilket inte hör till vanligheterna!
Vad är det som händer?! Meunier i topp och det smygs in vin utan bubblor! :eek:😂
 

Sonderlese

Medlem
Lördagslunchprovning i Sveriges största småstad eller minsta storstad beroende på perspektiv och ego.:ängel:

Förkörare var en Andre Jacquart Solera. Skönt ekad med blommor och äpplen men fortfarande för ung trots solera.

Visa bifogad bild 29576


Amour de Deutz Rosé 2008
Rökig på gränsen till krut, choklad, nougat och limeskal. Solklar husstil och Henriot var bästa gissningen av övriga. Begynnande mognadsutvekling och ett betydligt lyft sedan senast jag drack den. I munnen märks ungdomen i form av citrus och äppelsyra. Underbart god men ändå ingen chans mot topp två.

Bollinger B 2013
Lite honung och vita blommor, kanske kaprifol... eken märks. Smakar klart rödäpplig och med lite vanilj med avslut av äpplemust. Känns som PN och Ambonnay eller Aÿ så gissar Egly som första och Bolly årgång från specialsläpp, typ Verzenay 15 som andra.

Efter ett tag fick vi ledtråden att det var en ren PM med och då var jag övertygat om att det var en Egly men sedan fick vi även reda på att det var en ren årgång. Stämde inte alls i huvudet för jag var helt hundra att det här måste vara 100 % PM för ingen annan kunde vara det...:rolleyes:

Klart svagaste vinet den här kvällen för mig men ändå ett bra vin, så bra var uppställningen.

Heidsieck 2008
Underbart rostade toner av hasselnötter och kaffe. Fyller på med bröd och oxbuljong. Solklar Krug så långt. I munnen känns den lite enklare som en NV och inbillar mig att jag känner en del gröna toner. Gissar GC med 11-bas och är nästan 100 på att det är Krug, enda reservationen var Heidsieck....

Kul att få 08an blint igen efter många år och många sågningar av mig och andra. Dessutom hade jag själv funderingar på att ta probera en flaska. Strålande vin som dock primärt levererar på doften. Börjar även tvivla på min förmåga att bedöma potential i viner eller är det så enkelt att lagra allt som smakar skit tills tiden gjort sitt.,?o_O

Heidsieck är påskrivet igen!

Damien Hugot M18
Gåshud direkt! Triggar alla mina kanaler. Tokekad viblommig doft med vingummin, persika och lychee. Tänkte direkt Selosse men den smakar inte så kraftig som Selosse och dessutom skvallrar färgen om att den är för ljus för Selosse. Egly eller Pouillon kanske?

Att detta var den rena meuniern var närmast en chock men å andra sidan maskerade eken det snyggt.

Andra gången jag får M18 blint och återigen succee. Förra gången kom den 2a efter DP 95....



Min ranking:
Hugot M18
Heidsieck 08
Amour Rosé 08
Bollinger 2013

Total ranking med inverterad poängantal (förstaröster):
Hugot M18 - 4 p (2)
Heidsieck 08 - 5 p (1)
Amour Rosé 08 - 10 p
Bollinger 2013 - 11 p

Billigaste och yngsta vinet vann alltså vilket inte hör till vanligheterna!
En brut nature?!! Hur går det ihop?
 

buteljen

Medlem
1691168733029.jpeg

2008 De Saint-Gall Orpale BdB
Balance, precision and energy. Tight, elegant with a vibrant 08-acidity. Wonderful texture. Citrus, some toffee, white flowers. Long chalky finish. Love it ❤️. Still young, happy I bought several cases of it.

(Sorry för utländskan, orkade inte översätta).
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Och så här smakar vinet på svenska i Sverige om någon undrar.:D
20230729_190858.jpg


Kraftig rostad doft av nötter och bröd med lite krut I bakgrunden a la Heidsieck. Smaken domineras av citrus och gröna äpplen. Ung, energisk och intensiv. Fantastiskt vin och jag är glad att jag köpte flera lådor.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hahaha 🤣🤣.
Intressant med Heidsieck! Du får inga vibbar av Comtes?
Visa bifogad bild 29630
Nej men Comtes är inte min grej. Förknippar Comtes med för mycket svavel/krut.

Rostat bröd och hasselnötter som jag älskar associerar jag till Heidsieck (och Krug), framförallt om det finns lite krut med.

Hade jag tyckt det varit för mycket krut (reduktivt) så hade jag skrivit Comtes.:ängel:

Är alltså inte förvånad att Comtes nämns.
 

Jonas Sand

Medlem
401363E7-8C8D-464B-97FF-425D6F664303.jpeg

Bollinger 1975.
Kul att ha druckit! I min bok klart over the hill men ändå en upplevelse.
Har den förvarats på ett bra sätt? Nope, tvärt om. Sedan 80-talet har den kuskat runt på massa vis och förvarats i köksskåp som bäst. Sista 10 åren har den förvarats i ett värmepumprum i ett flerfamiljshus (fråga inte…). Trots det ett litet försiktigt pys när flaskan öppnades och ingen mögeldoft att anmärka på även om korken såg lite trött ut.
Doften var relativt inbjudande med bokna äpplen, sherry, kola och torkad frukt.
Smaken var åt madeira, torkad frukt, gula russin, lite skiten Normandiecider. Lite av syran kunde urskiljas men det var inte mycket, detsamma gäller kolsyran som man kunde förnimma som en lite pärlande sensation.
Kul vin och säkert gott för de med vin-nekrofila tendenser. Jag gillade smaken av madeira och drack det med god behållning. De andra i sällskapet var lite mer skeptiska…
Jag hade så gärna testat det mot ett mer korrekt lagrat vin men det testet blir nog svårt att fixa.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Senaste provningarna.
E065BC5D-1.jpg

Bollinger GA 2008
Vitblommigt, äpplen och vingummin. Bra syra och lite skalbeska i eftersmaken men utan att det stör. Riktigt bra även om ung. Framförallt doften börjar utvecklas.

Heidsieck 2012
Klart rostad stil med bröd och nötter. Fyller på med choklad och med lite krut i bakgrunden. Underbart! Smakar ungt men ändå harmoniskt och charmigt. Citrus och lite gräddig krämighet. Känns som en 2012a, primärt är jag inne på Henriot men avfärdar det för tänker att Henriot inte brukar vara så utvecklade som unga samt att den påminner starkt om Heidsieck 08 som jag drack några veckor innan. Gissar Heidsieck 2012 och sätter mig i respekt innan det gick utför både vad gäller kvalitet på vinerna och gissningarna.:ängel:

20230809_102128.jpg

Egly VV (2012)
Härligt ekat och oxiderat som bara kan matchas av Selosse. Blommor, godis och lite banan och röda äpplen på slutet. Lång intensiv smak och klart rödäpplig. Underbart gott och funkar numera som budgetselosse...

Pierre Gimonet 2006
Kände först krut men det försvann eller om jag inbillade mig. Var mer åt rostat kaffe. Nötig och söt doft med lite persika, någon säger päron. Smakar sött och enkelt med kort eftersmak. Innan krutet försvann var jag inne på Comtes. Tänker att det kanske kan vara lite smygek och tänker FdP. Gissar NV men när det är fel finns det bara en årgång att gissa på, framförallt med den tropiska doften. Gissar FdP 2006. Med ledtråd att det är BdB, svårgissat och att jag borde kunna ta det så gissar jag Gimonet.

Korrekt men tråkigt som jag oftast upplever Gimonet.

IMG_31631.jpg


William Deutz 2008
Skrev inte mycket, stumt och stängt. Dammig med lite vingummin och har skrivit odlare...:rolleyes: Bästa gissningen vid bordet var Amour 08. Typisk ung svårbedömd prestige, behöver lagras 3-5 år!

Clandestin Boreal (2019)
Svarta fåret i uppställningen. Klart ekad odlare med blommor, honung som drar åt cider och jäst. Toktorrt och smakar även torr cider med eftersmak av filt. Komplext och lång eftersmak men inte för alla. Jag gillar det dock och är övertygad om att det är mitt vin.

Louise Dousset 2002
Mogen honung och klart smörig får mig att tänkta malo och mogen BdB. Härlig balans i smaken och ett mycket bra vin som ändå blir akterseglad i flajten. Jag tänker typ Bonnaire eller Diebolt från sent 90-tal. Är så klart en BdN...:vägg:

Bollinger GA 2002
Wow! Tydlig ek, klassisk, pinotdriven och nötig. Perfekt mognad och balans. Känns som ekad pinot från hus och påminner stilmässigt om glas nummer 5 som jag misstänker är CdG 00 som jag visste var med.

Gissade CdG 04 med GA 04 som andragissning. Inte förvånad att det var en Bolly men däremot att det var en 02a. De flesta 02or börjar mjukna till känns det som och börjar bli drickbara. Bästa champagnen jag druckit sedan RD 2002 förra månaden.:cigarr:

Philpponnat CdG 2000
Klart mognast i flajten. Väldigt matigt och pinotdrivet. Röda äpplen men även en diskret källarton som för mig skvallrar om att det jästs med kork. Även här perfekt balans och det här vinet är på topp nu. 2000 är generellt ingen långliggare och ska drickas upp nu!

Min ranking:
  1. GA 2002
  2. Louis Dousset 2002
  3. CdG 2000
  4. Clandestin Boreal
  5. William Deutz 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. GA 2002 - 8 p (3)
  2. Louis Dousset 2002 - 13 p
  3. CdG 2000 - 15 p (1)
  4. William Deutz 2008 - 16 p (1)
  5. Clandestin Boreal - 23 p
Bollinger dominerar igen alltså. Bara att bita i det sura äpplet och köpa trots dubblat pris för kvaliten är svår att matcha.:neej:
 

LeChat

Medlem
IMG_5265.jpeg

2008 Pol Roger Vintage Brut

Tydlig kardemumma(!) sticker ut initialt. Lite reduktiv i stilen med bröd, rostade toner, nytvättade lakan, citron och lite honung. Väldigt harmonisk fas nu som ger en mera ”vinös” karaktär med behagligt med bubblor.

Finns absolut potential för vidare utveckling men riktigt smaskig redan nu. Efter lite tid i glaset visar den mer eleganta drag och den får dessutom ett något smörigt avslut.

Har nog 2-3 flaskor till, plus ett par magnum, men med facit i hand så borde man ju som vanligt köpt betydligt fler.
 

Pontus

Medlem
2008 Delamotte BdB. Öppnar upp direkt. Inbjudande doft av mogna äpplen, grillad citrus och päron. Viss rökighet. Minst lika fin smak som doft. Fyllig, generös och väl balanserad. Kanske den mest klunkvänliga 2008an hittills. Tveksamt om den vinner på ytterligare lagring. 93(+).
 

LarsW

Medlem
Egly-Oriet Tradition.
Deg 2009, 37 månader på jäst = bas 2005 borde det väl bli då.

I näsan är det smörkola, konserverad citron med rostade toner och lite umanmi.. för associationer till noriblad. Mynta och ostronvatten. Mogen!

I munnen mycket honung och lime. Vita vingummin. Mjuk syra och medel lång eftersmak. Känns som mitten/senare del av dricksfönster då den har tydliga mognadstoner och syran har mjuknat ordentligt.

Mycket trevlig! Dessa har ju också dragit iväg ordentligt i pris tillsammans med Egly's hela portfölj, man får vara glad för vad man köpte innan.

92p - hade inte väntat mycket längre med att dricka om man har från denna batch.

thumbnail_20230803_113931.jpg


thumbnail_20230803_113946.jpg
 
Toppen