Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack. Helt otroligt va den gifte sig bra med rätterna.
Tycker du krug och selosse är lika i smak?
Jag tycker verkligen inte det.
Det är väll inte bara vad det åldras i som påverkar smak?
Nej Krug och Selosse är inte lika. Minns inte att jag själv eller någon annans skulle förväxlat dessa blint.

Däremot är båda i en maffig och kraftig stil som är väldigt långt ifrån ren frukt, gröna äpplen och citrus. De flesta som älskar Krug brukar även älska Selosse men det finns så klart undantag.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
På tal om ek!
20230401_171129.jpg


Bérèche Reflet d'Antan (14-bas)
Min favorit av Bereches viner när jag provade igenom portföljen på plats. Tokekad solera ala Selosse. Det är nästan så man känner träigheten på doften tillsammans med blommor och lite skogstoner/blött trä. Lång intensiv smak som fyller ut munnen. Riktigt gott om man nu inte är ute efter Ramlösa citron.

Tyvärr görs den här numera bara i magnum vilket gör den ännu svårare och dyrare att få tag på.:neej:

Högst troligen ett vin för @Daniel A.:D


20230409_231106.jpg


Efter två stycken beskedliga flaskor rödblask togs beslutet att öppna två skumpor efter maten.

Bollinger GA 2012
Wow! Härlig doft av rostade hasselnötter och rostat bröd tillsammans med en lätt rödäpplighet. Ung frisk smak med otroligt fin balans. Lättdrucken minst sagt. Rostade nötter för mig är primärt Heidsieck, Krug eller Bollinger. Inget krut och klart ekat talade för Bollinger. Gissade GA 2012. Ungt men supergott redan idag vilket jag även tyckte förra året när jag fick en 12a blint.

Måste få tag på lite 2014 till vettig peng innan tåget fullständigt har gått.

Selosse Initial (deg 17)
Alltid lika underbart, såväl i doft som smak. Bokna äpplen med blomstäräng och lite skumbanan/tutti frutti. Var min egen flaska men inbillar mig att åldern hade gjort den lite mer avslipad i kanterna.
 

Ozric

Medlem
Onsdagsvinprovningen på Slottsholmen i Västervik den här veckan hade champagnetema.
Inte världens mest utförliga smaknoteringar, men man är ju fortfarande lite ovan att prova flera viner på samma gång.

Vinprovning022.png


Delamotte, NV Brut
Doft:
Lite papper, aningen krutrök, lite äpple, bröd, vanilj.
Smak: Jättefin mjuk frukt i entrén, finstämd sötma, bra syra som smyger in och balanserar upp allt. Väldigt fylligt.
--
Philip Gonet, NV Reserve Brut
Doft:
Rund frukt, målarfärg, aningen hallon.
Smak:
Söt men balanserad röd frukt. Blir ganska torr i mid-palate.
--
Fleury, NV Blanc de Noirs
Doft:
Lätt smultron, lite dov, jäst, äpple.
Smak:
Mjuk frukt, ganska lätt med relativt hög syra. Känns aningen ur balans.
--
Beaumont Des Crayeres, NV Grand Prestige Rosé
Doft:
Aningen flyktig, skygg röd frukt, vanilj.
Smak:
Frisk, lite krusbär. Lite tunn jämfört med de andra.


Dellamotte var helt klart favorit, det är precis min stil av Champagne.
 

buteljen

Medlem
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (deg jun 18)
Stor doft av gula (lite bokna) äpplen, nästan äppelmust, grillad citron, ingefära, ett uns honung, kryddor, nötter, rostade toner, lite rökig mineralitet, lite brödiga toner i bakgrunden. Den har verkligen en stor, komplex, djup doft med lager på lager känsla
I munnen frisk syra. Den känns inte lika utvecklad här, men hittar grillad citrus, kryddor, äpplen. Finishen är lång och kryddig.
Drack LGA 08 mars 21 och skrev tasting noten ovan.

Igår hade jag med den på en BYOB och i princip har jag skrivit en likadan tasting not när jag tittar i mina anteckningar. Den är dock ett snäpp intensivare än för två år sedan, har en rundare kropp och jag har även skrivit nougat/mjölkchoklad och lite flinta/kalk denna gång. 08-syran sticker ut lite och skulle kanske behöva integreras mer. Men som helhet är den fantastiskt bra. Poängen låg mellan 94 och 95+. Dock var det en person som drog ner den till 90 pga för vass syra.

1681480306395.jpeg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Drack LGA 08 mars 21 och skrev tasting noten ovan.

Igår hade jag med den på en BYOB och i princip har jag skrivit en likadan tasting not när jag tittar i mina anteckningar. Den är dock ett snäpp intensivare än för två år sedan, har en rundare kropp och jag har även skrivit nougat/mjölkchoklad och lite flinta/kalk denna gång. 08-syran sticker ut lite och skulle kanske behöva integreras mer. Men som helhet är den fantastiskt bra. Poängen låg mellan 94 och 95+. Dock var det en person som drog ner den till 90 pga för vass syra.

Visa bifogad bild 28936
Sällan jag har hört att vass syra drar ner poängen på en skumpa. Förmodligen en bojodrickare. 😆
 

LeChat

Medlem
6355447F-C5C0-4EDE-8314-B27D5E25D33E.jpeg

2004 Bollinger La Grande Année Rosé (Deg. maj 2013)

Att man dricker flaskor med tio år på korken tillhör inte vanligheterna här hemma. Men antalet år, det brukar vara avgörande för om upplevelsen ska stanna vid god eller vara fantastisk. Att det dessutom är en nästan 20-årig rosé från Bollinger kan ju också hjälpa.

Har druckit denna årgång en gång tidigare, men det är några år sedan och minns den då som god men inte fantastisk vid den tidpunkten. Har även druckit denna i årgång 2002 vilken förmodligen är den godaste rosé som jag druckit.

Nu tycker jag att denna 2004 verkligen levererar något extraordinärt. Svårt att säga om den är i paritet med årgång 2002 men det är på den nivån.

Nu finns mognadstonerna som saknades förra gången med rostade nötter, kaffe, choklad, lite champinjoner, som tillsammans med fruktiga aromer av bl.a. röda bär och blodapelsin gör att det blir till en riktigt smaskig upplevelse.

Champagne, jovisst det är väl gott, men mogen champagne…. det är himmelskt!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 28996
2004 Bollinger La Grande Année Rosé (Deg. maj 2013)

Att man dricker flaskor med tio år på korken tillhör inte vanligheterna här hemma. Men antalet år, det brukar vara avgörande för om upplevelsen ska stanna vid god eller vara fantastisk. Att det dessutom är en nästan 20-årig rosé från Bollinger kan ju också hjälpa.

Har druckit denna årgång en gång tidigare, men det är några år sedan och minns den då som god men inte fantastisk vid den tidpunkten. Har även druckit denna i årgång 2002 vilken förmodligen är den godaste rosé som jag druckit.

Nu tycker jag att denna 2004 verkligen levererar något extraordinärt. Svårt att säga om den är i paritet med årgång 2002 men det är på den nivån.

Nu finns mognadstonerna som saknades förra gången med rostade nötter, kaffe, choklad, lite champinjoner, som tillsammans med fruktiga aromer av bl.a. röda bär och blodapelsin gör att det blir till en riktigt smaskig upplevelse.

Champagne, jovisst det är väl gott, men mogen champagne…. det är himmelskt!
Fantastiskt vin på alla sätt! Årgång, producent, mognad och stil. Mmm...

Tyckt den varit galet bra i några år. Intressant nog hade guiden på Bollinger GA 04 Rosé som sitt favoritvin.
 

Thirsty

Smygnykterist
Vinmiddag med diverse löst forumfolk.

Allt dracks öppet, inga anteckningar togs så diverse noteringar från minnet (vilket inte är de bästa då det dracks annat både innan och efter middagen ☺️).

IMG_3606.jpeg


Champagne

Tattinger - Comtes de Champagne 1995

Påtaglig ålder, honung och bränt socker. En ton av källare som tyvärr hängde kvar. Inte den starkaste flaskan för att göra den rättvis.

Prevost - Fac-Simile LC18
Kul att få prova på denna raritet igen. Inte ofta det dricks rosé på pinot meunier. Samma vin som Les Beguines men med en skvätt rödpang i. Snackis om vinet verkligen är 100 % meunier eller bara nästan då det finns några buskar på plotten av andra druvor som sägs ingå i drycken. Oavsett så är det ett intressant vin och för mig ett bättre vin än Les Beguines. Frisk, syra, röda bär, grapfrukt och en påtaglig beska. För mig ett bra vin som är mer intressant vin att prova än att det är fantastiskt vin jämfört med flera andra rosé champagner.

Jaques Selosse - La Cote Faron deg 2019
Torde vara bas 12 (utifrån diskussion om tid på jästen). För mig en typisk Selosse. Mycket power, oxidation, blommor, påtaglig syra och friskhet. Mycket gott. På andra håll muttrades det om att den inte var typisk Selosse med den höga syran och avsaknad av skumbanan. Vad vet jag, för mig var den kanon. Om Faron är bättre än Substance låter jag vara osagt, dock alltid kul att testa vingårdslägena.

Dhondt-Grellet - Les Nogers 2015
Dracks efter middagen som kvällens 11:e flaska vilket gör den lite svårbedömd. Blev inte ”blown away” av den men den var god och intressant om än påtagligt ung. Således behövs ett återbesök för en bättre utvärdering.


Vitt & Rött
Behandlas i tråden för stilla viner.
 

Jesper L

Medlem
Bonnaire Cramant Vintage 2012

Var tvungen att öppna en flaska för att se om det blir en låda till.... :rolleyes: enough said.

Visa bifogad bild 20310
Sisådär en tre år senare öppnades nästa flaska.

Den var riktigt bra och kändes som att det mesta var på plats. En hint av liten omogen syrlighet fanns kvar så om två år tror jag den kommer vara en perfekt BdB för min palett.
 

Sonderlese

Medlem
Sisådär en tre år senare öppnades nästa flaska.

Den var riktigt bra och kändes som att det mesta var på plats. En hint av liten omogen syrlighet fanns kvar så om två år tror jag den kommer vara en perfekt BdB för min palett.
Tack för denna rapport! Jag har två flaskor (inte lådor), så jag avvaktar din nästa avsmakning innan jag rör dem.
 

Per Stade

Lege artis

Boizel Joyau de France Rosé 2007

2007 är en årgång i Champagne, som kommit i skuggan av den redan legendariska 2008. Lite som 1995 som fördunklades av 1996.
Boizel är dock ingen champagne, som jag har stor erfarenhet av. En gång för många år sedan drack jag en, som gjorde mig lite besviken.
Men en gång är ingen gång.
Det vackra vädret i fredags frestade till årets första champagne på balkongen.
Kopparröd färg med väldigt blyg mousse. Kanske alltför rena glas?
Fräsch doft av mogna gröna äpplen och lite torkade fikon. Smaken har dock en i mitt tycke bismak av något orent, jag har svårt att definiera vad. Kan det vara tanniner i rödvinet som stör mig?
IMG_0811.jpeg

Hustrun gillade den dock, vilket faktiskt är helt tillräckligt.
 

Thirsty

Smygnykterist
Lyssnade på en intervju med Denis Brunner (cellarmaster hos Bollinger) som pratade om att den ny flaskformat (som nu även RD 2008 har) har en mindre öppning om 26 mm istället för 29 mm som den tidigare hade på traditionell flaskform. Det ska medföra att oxidationen minskar med 20 % vilket kan jämföras med mangnum flaskor som ska minska med 50 %. Fördel att den ska gå bättre att lagra flaskan. Hur ser det ut hos andra producenter? Någon som har erfarenhet om det gör skillnad (på andra flaskor) eller hört vad andra säger om det?
 

mackan92

Medlem
Lyssnade på en intervju med Denis Brunner (cellarmaster hos Bollinger) som pratade om att den ny flaskformat (som nu även RD 2008 har) har en mindre öppning om 26 mm istället för 29 mm som den tidigare hade på traditionell flaskform. Det ska medföra att oxidationen minskar med 20 % vilket kan jämföras med mangnum flaskor som ska minska med 50 %. Fördel att den ska gå bättre att lagra flaskan. Hur ser det ut hos andra producenter? Någon som har erfarenhet om det gör skillnad (på andra flaskor) eller hört vad andra säger om det?
Här är hela intervjun för den nyfikne. Frågan om flaskan kommer 3.50 in i klippet.
 

LeChat

Medlem
IMG_4892.jpeg

2012 Louis Roederer Vintage Brut Rosé

Länge sedan jag öppnade en LR rosé. Vet ju på förhand att jag gillar den mycket. Och jäklar vad god den är!

Ung och fräsch med tydlig syra, men har samtidigt en komplexitet som en mera utvecklad och något mogen champagne.

Stilmässigt finns det många roséchampagner som jag tycker har denna typ av doft- och smakprofil. Även visuellt är de ofta ganska lika med sin kopparfärg.

Roséchampagne som denna med bl.a. röda bär, rostad karaktär, blodapelsin, mentol och lite kexchoklad i avslutet, är helt vansinnigt gott! Högst älskvärd!

IMG_3345.jpeg

Fruns räkmackor är också högst älskvärda!
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 29165
2012 Louis Roederer Vintage Brut Rosé

Länge sedan jag öppnade en LR rosé. Vet ju på förhand att jag gillar den mycket. Och jäklar vad god den är!

Ung och fräsch med tydlig syra, men har samtidigt en komplexitet som en mera utvecklad och något mogen champagne.

Stilmässigt finns det många roséchampagner som jag tycker har denna typ av doft- och smakprofil. Även visuellt är de ofta ganska lika med sin kopparfärg.

Roséchampagne som denna med bl.a. röda bär, rostad karaktär, blodapelsin, mentol och lite kexchoklad i avslutet, är helt vansinnigt gott! Högst älskvärd!

Visa bifogad bild 29164
Fruns räkmackor är också högst älskvärda!
Livet är gott!!!
 

HJF

Medlem
Visa bifogad bild 29165
2012 Louis Roederer Vintage Brut Rosé

Länge sedan jag öppnade en LR rosé. Vet ju på förhand att jag gillar den mycket. Och jäklar vad god den är!

Ung och fräsch med tydlig syra, men har samtidigt en komplexitet som en mera utvecklad och något mogen champagne.

Stilmässigt finns det många roséchampagner som jag tycker har denna typ av doft- och smakprofil. Även visuellt är de ofta ganska lika med sin kopparfärg.

Roséchampagne som denna med bl.a. röda bär, rostad karaktär, blodapelsin, mentol och lite kexchoklad i avslutet, är helt vansinnigt gott! Högst älskvärd!

Visa bifogad bild 29166
Fruns räkmackor är också högst älskvärda!
Tycker också att Roederers rosé är riktigt bra! Vilka andra roséer tänker du på med likartad stil?
 
Champagneprovning Rose på ICA Hovås

Roederer 2016
Heidsieck MV (2018 bas)
Cazals XV
Bergeronneau-Marion Rosé de Saignée
Beaumont des Crayères Grand Rose (2018 bas)

Överraskande jämn kvalitet där Beaumont är väldigt publikfriande.
Bärig,frisk,lätt brödighet,10 g i dosage gör den troligtvis ännu mer lätt gillad.

Roederer andas kvalitet men den behöver tid.lätt sluten även om den öppnar sig med luft och ökad temperatur.

Heidsieck är en personlig favorit med lätt rostade toner,bra syra och längd.

Cazals andas som vanligt kvalitet med ordentlig komplexitet,smultron,tranbär men kvällens vattendelare då vissa tyckte att ekfaten tog över lite väl mycket.
Förvånande mycket fatkaraktär då bara 12 % av vinet nuddat ekfat.

Bergeronneau-Marion Rosé de Saignée
Ingen sagnèe älskar men det gör inte bort sig,s
Lite tanniner känns av,tydligare bärighet än övriga,lite kortare eftersmak
 
Toppen