Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Nationaldagsromantik:

IMG_0026.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
@magnum @MartinE @Elvis
Någon av er som testat 2008 Veuve Clicquot Rosé än? Verkar ha fått inledningsvis bra mottagning och är tydligen ganska drickvänlig redan nu. ~630:- verkar priset hamna runtomkring...
 

CH

Medlem
@magnum @MartinE @Elvis
Någon av er som testat 2008 Veuve Clicquot Rosé än? Verkar ha fått inledningsvis bra mottagning och är tydligen ganska drickvänlig redan nu. ~630:- verkar priset hamna runtomkring...

Jag & @Crist(al)ian 77 testade den för ett tag sedan.

Efter att blivit utsatt för en hisklig mängd rödtjut veckan innan med göteborgsgänget och mitt andra utdelade spöstraff till en bandolkopia så var det dags för lite kompensation med likasinnade.

Visa bifogad bild 6926


Veuve Rosé 2008
Rödbärig doft med lite blommor. Fina fat och drag av kognac med hög syra och lång smak. Gissade först 2010 men andra gissningen blev 08 och med uteslutningsmetoden blev det en gissning på Veuve. Riktigt bra vin som lätt kan rekommenderas, påminner dock inte från vad jag associerar med Veuve, dvs tunga pinotdrivna champagner.

Henri Giraud Argonne 2004
Min nya kärlek i champagne och tredje vinet jag provar från huset med odlarstil på några månader. Här finns det mesta, rostat kaffe, äpplen och choklad med en touch av mosad banan. Smaken är mer äpple och choklad med en lång eftersmak. Elegant och komplext och inte lika maskulint som fantastiska Fut de Chene. Kvällens bästa vin om man nu får välja sitt eget...

Jacquart 1996 magnum

Doft av rök och svamp, första intrycket var dompa vilket flaskägaren höll med om. Helt fantastisk doft och kvällens bästa, smaken höll dock inte hela vägen utan var lite platt och kort i smaken. Var inne på 95 eller offår som 93, gissade 90 när det visades vara magnum. Helt fel och ytterligare en 96 som ska drickas nu. Jag drack upp min sista för två år sedan och då var den lite piggare men bra valuta för pengarna och återigen visas magnums storhet.

Henri Giraud Code Noir
Kände citrus och grapebeska med lite russin. Beskan fick mig att gissa äldre Deutz vilket var fel, citrusen ledde mig in på BdB vilket också var helfel... Märkliga är att jag har för mig att flera gjorde samma misstag på en provning veckan innan då jag hade med mig en flaska. Man kan ju tycka att det borde ringt en klocka för när ska det annars göra det!? :oops: Å andra sidan kunde finewines sensoriska sensei @Mattias S gå bet på mars forumvin blint några veckor senare så jag är i gott sällskap. Inte alls lika imponerad av vinet blint som när jag själv hade med det och hade det som WOTN. Får skylla på den berömda "flaskvariationen" som sannolikt är en eufemism för jagvariation...

Castellane 2002
Skräp! Tyckte om detta vinet för några år sedan men de tre senaste gångerna varav en blind och en halvblint har jag ratat det.

André Jacquart 2002

Hade svårt för den i början men den öppnade upp sig och visade på skön chardonnaymognad. Detta gjorde även att jag trodde det var pinot i. Lite fat och nougat med power i smaken även om jag är osäker på om han kör ek i årgången. En hade det som WOTN men kan lagras mer utan problem.

Bonusflaskan från ett odlarkooperativ var riktigt tråkig och behöver inte recenseras.

Ranking
Argonne 04
Jacquart (näsa #1)
Veuve Rosé
André Jacquart 02
Code Noir
Castellane 02
 

Magnus L

urydhtfilgukj
@magnum @MartinE @Elvis
Någon av er som testat 2008 Veuve Clicquot Rosé än? Verkar ha fått inledningsvis bra mottagning och är tydligen ganska drickvänlig redan nu. ~630:- verkar priset hamna runtomkring...
Provade den i vintras på Rosé-champagneprovning och vart positivt överaskad. Härligt krutig, kryddig doft och bra med spänst och intensitet i munnen. Uppfattade den som ung och lite kartig, men det löser sig säkert med lite lagring.
 

MartinE

Medlem
@magnum @MartinE @Elvis
Någon av er som testat 2008 Veuve Clicquot Rosé än? Verkar ha fått inledningsvis bra mottagning och är tydligen ganska drickvänlig redan nu. ~630:- verkar priset hamna runtomkring...
Jag har inte heller testat den än. Faktum är att jag ligger lågt med de flesta 2008or. Även om de är härliga redan idag, kommer de att vinna på att lagras!

549 kr betalade jag när jag köpte mina flaskor på SB i december och en sökning visar att det priset fortfarande gäller!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tack för svaren!
Jag inser att jag missade att rosén såldes på Monopolbolaget redan i höstas. Nu verkar den inte gå att beställa längre..!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aftonbladet-journalistiken finns visst i alla läger, också de mest överraskande. ;)

Skämt åsido, det låter lite väl mycket som önsketänkande; fanns det några belägg för hans påstående, förutom lokalpatriotism?
Det är väl egentligen inte mer Aftonbladigt än att säga att oblind Champis klår allt annat med bubblor eller att oblind PN från alla platser utom BGN går att gäspa åt, eller att uttala parkeresquea saker som "den bästa årgången från CdP någonsin?” Eller "alla naturviner är bajstrams".

Japaner har en mer holistisk syn på hälsa än vi har i väst. Man väger lika i vågskålarna österländsk medicin och västerländsk skolmedicin. De skiljer inte mellan symptom och sjukdom. Ibland gör jag facepalm då vi handlar "hälsa". Ibland ber jag om ursäkt efter att ha ätit ett preparat som gjort mig frisk eller fylld av ork.

Min personliga åsikt är att om man nu skall utföra en så ohälsosam handling som att dricka sig onykter (överbelasta levern, stoppa tarmfunktionerna med konsekvenser som ökad mängd bakterietoxiner i blodet, bränna hjärnceller och döva omdömet) så har man ju att välja mellan grader av onytta. Förmodligen drabbas vi alla olika. Syrligt vin påverkar hela min metabolism otroligt illa och ger mig ibland näsblod. Öl gör mig trögsjuk. Saké kommer inte långt efter öl, whirre och konjak. Minst sjuk av överdosering, blir jag av shouchu. Tyvärr kommer all shouchu utan avancerad komplexitet, gifter sig aldrig, men alienerar heller aldrig någon mat. Shouchu underlättar alltid morgondagen.

På min skala så kommer saké ut ur garderoben som en mildare baksmälla än av öl. Kanske jag får vackrare hy också, men det lär dock ändå inte hjälpa upp den där "attraktiviteten" av mig ;-)

Som svar på din fråga:
Överdosering tror jag aldrig kan vara bra. Och jag har inte ens brytt mig i att leta efter studier som visar på (eller inte) detta med risvinets inverkan på hyns ungdomlighet.
 
Last edited:
Champagne-1.jpg

2004 Leclerc Briant Rubis de noirs
Leclerc Briant Rubis de noirs är något av ett lackmustest på om du är genuint intresserad av champagne eller inte. Lite som att bjuda någon som snöat in på IPA på en suröl och direkt få kommentaren ”är det här verkligen öl?”.

Vinifiering

Rubis de noirs är den mörkaste champagne jag någonsin druckit och det blir extra tydligt när producenten valt att förpacka det hela i en genomskinlig flaska. Jäsning med skalkontakt görs under sex dagar på pinot noir från Hautvillers, Cumières och Dizy.
Degorgering i december 2013 med en dosage på sju gram per liter.

Bedömning

Det här är i princip som att dricka en outvecklad, röd Bourgogne med kolsyra. Det låter som en sommeliers våta dröm men faktum är att det är bättre i teorin än i praktiken.
Doften är kraftig med dominans av kött, salvia och hallon.
Smaken är inte alls som förväntat baserat på doften, utan tillbakadragen och okomplicerad. Jag hittar rabarber och hallon och en lite för hög syra – högre dosage hade varit önskvärt. Glasutvecklingen är kraftig och tillför en animalisk jordighet, röda vinbär och gräddig avslutning.
Inkonsistensen mellan den kraftiga doften och den lätta kroppen gör det till en schizofren dryckupplevelse.
Hade nog parat den till en caesarsallad eller liknande.

Betyg

69 (75) poäng
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Champagne-1.jpg

2004 Leclerc Briant Rubis de noirs
Leclerc Briant Rubis de noirs är något av ett lackmustest på om du är genuint intresserad av champagne eller inte. Lite som att bjuda någon som snöat in på IPA på en suröl och direkt få kommentaren ”är det här verkligen öl?”.

Vinifiering

Rubis de noirs är den mörkaste champagne jag någonsin druckit och det blir extra tydligt när producenten valt att förpacka det hela i en genomskinlig flaska. Jäsning med skalkontakt görs under sex dagar på pinot noir från Hautvillers, Cumières och Dizy.
Degorgering i december 2013 med en dosage på sju gram per liter.

Bedömning

Det här är i princip som att dricka en outvecklad, röd Bourgogne med kolsyra. Det låter som en sommeliers våta dröm men faktum är att det är bättre i teorin än i praktiken.
Doften är kraftig med dominans av kött, salvia och hallon.
Smaken är inte alls som förväntat baserat på doften, utan tillbakadragen och okomplicerad. Jag hittar rabarber och hallon och en lite för hög syra – högre dosage hade varit önskvärt. Glasutvecklingen är kraftig och tillför en animalisk jordighet, röda vinbär och gräddig avslutning.
Inkonsistensen mellan den kraftiga doften och den lätta kroppen gör det till en schizofren dryckupplevelse.
Hade nog parat den till en caesarsallad eller liknande.

Betyg

69 (75) poäng

jag gillar dina inlägg i den här tråden skarpt, och de alltid lika vackra fotografierna gör det ännu bättre! Jag har dock en fråga, som antagligen ställts tidigare, men är det Parker-skalan du ger ut poäng efter?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack Daniel, ja men jag sätter nog generellt lite lägre än de flesta. Känns dumt med en hundragradig skala om man ändå bara använder betyg mellan 80-100.
Samtidigt så kan det vara väldigt bra om man förmedlar sin alternativa skala i så fall, i alla fall om man vill att siffran skall betyda något för läsaren. De flesta utgår mest troligt från den framtunga parkerskalan.

Du kan med fördel skriva några rader om just din skala här. :)
 

MartinE

Medlem
Tack Daniel, ja men jag sätter nog generellt lite lägre än de flesta. Känns dumt med en hundragradig skala om man ändå bara använder betyg mellan 80-100.
Jag uppskattar verkligen att du är återhållsam med poängen - i dessa tider av betygshyperinflation - och håller med om att det lätt blir ganska onyanserat när man bara använder delar av skalan! Jag försöker också att bidra i den riktningen. Men är det verkligen Parker-skalan (50-100) du utgår från?
 
Nej, inte enligt Parkers definitioner som jag precis googlade. Som referens: en medelmåttig standard-nv som Moet: 70 poäng. En dålig budgetskumpa på andra pressningen: 55p. 1996 Deutz BdB: 95p. Välgjorda odlarchampagner brukar hamna runt 80 poäng.
 

MartinE

Medlem
Jag är skyldig er dessa smaknoter (efter att ha postat bilder på flaskorna ifråga, men inte skrivit vad jag tyckte om dem):

1997 Vilmart Grand Cellier Rubis: Utvecklad, bärig, något kryddig och klart rödvinslik doft med inslag av jordgubbar, hallon, tranbär, hö och gräddkola. Utvecklad, frisk och mycket bärig smak. Oerhört lättdrucken - den slinker ner som ett glas saft! Jag översköljs av jordgubbar, bröd, gräddkola och vit choklad. Den är väldigt tillgänglig direkt från start, men lyfter märkbart efter två-tre timmars luftning! En härlig roséchampagne som gör mig generös nog att dela ut 90 p.

1998 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
: Inte så mycket kolsyra. Doften är utvecklad, komplex och brödig. Inslag av mogna gula äpplen, apelsin, salta pinnar, jäst och gräddkola. Smaken är mycket frisk och utvecklad. Jag hittar mängder av apelsinmarmelad som samsas med äpplen och persika. Hög syra! Tydligt bitter eftersmak med inslag av lime och (bitter) choklad. Mycket bra och härligt befriad från de unkna toner som vissa flaskor FdP ibland kan spöka med! Men i mitt tycke inte någon toppårgång av denna champagne. Fast det räcker trots allt ända till 89p.
 
Last edited:
Toppen