Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sörplarn

Medlem
J.de Telmont Heritage 1976 ref LP Grand Siecle.

Varning, köp ej Telmonten, trött övermogen och rent uruselt.
Honung och Russin dominerar rakt av. Kort och trist en smygfis av bubblor som knappt existerar. Skräp som borde buteljerats för 20/30 år sedan. Den är ett skämt och dyr sådant.

Grand Sieclen däremot var en fröjd, ruggigt likt Krug GC, vilket kändes lite skumt. Krutig, kraftig och visar sig vara en rejäl syrabomb. Härlig kvalité. Var lite barnarov på denna får glömma bort syskonen ett tag så det får ligga till sig rejält.

WP_20170826_11_50_05_Pro.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
J.de Telmont Heritage 1976 ref LP Grand Siecle.

Varning, köp ej Telmonten, trött övermogen och rent uruselt.
Honung och Russin dominerar rakt av. Kort och trist en smygfis av bubblor som knappt existerar. Skräp som borde buteljerats för 20/30 år sedan. Den är ett skämt och dyr sådant.

Grand Sieclen däremot var en fröjd, ruggigt likt Krug GC, vilket kändes lite skumt. Krutig, kraftig och visar sig vara en rejäl syrabomb. Härlig kvalité. Var lite barnarov på denna får glömma bort syskonen ett tag så det får ligga till sig rejält.

Visa bifogad bild 10816

Skrev själv detta om Telmont

...
Telmont 1976
Övermogen dyr skumpa. Bra årgång av sämre producent säljer med marknadsföring. Tog inga anteckningar och drack inte mycket. Kanske dålig flaska men jag tänker inte köpa och testa.
...

Alltså ingen dålig flaska utan ett dåligt och dyrt vin helt enkelt.

GS har jag lite blandande omdömen om men i sina bästa stunder är den riktigt bra och rosén är överjäkligt bra även efter 4 flighter rosé plus bonus! :cool:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite noteringar som jag inte hunnit med senaste månaden.

Orpale 1996
Röda mogna äpplen och nötig som mogen bdb brukar få och gör att många inkluderat moi gissar PN blint. Bra mognad med fin syra kvar. Klarar några år till och för den som gillar mogen skumpa är det bara att vänta. Vill man ha markerad syra och ungdomlighet är det läge att öppna.

Flaskan som dracks var av den gamla etiketten så troligen tidigare deggad.

Selosse Initial (deg 15) vs Hugot 06
Inbjuden på middag/provning tog jag med mig två chardonnayodlare av rang fast i olika prisklass (än så länge). Provades blint av två vana vindrickare och en novis. De typiska oxidativa dragen i Selossen störde och samtliga trodde att den var äldre. Inga kvalificerade gissningar men samtliga hade Hugot 06 som favorit! Själv hade jag Initial som nummer ett men visst är Hugot 06 en grym skumpa med fin mognad.
 

Trydebull

Medlem
J.de Telmont Heritage 1976 ref LP Grand Siecle.

Varning, köp ej Telmonten, trött övermogen och rent urusel.
Visa bifogad bild 10816

To late. Nästa gång kan du väl vara vänlig och komma med varningarna INNAN småpartilanseringarna? Är det för mycket begärt?;)

Jag köpte två flaskor på chans. Låter ju nu som en av mina sämre investeringar... Det är i de här läget man för en gångs skulle hoppas på flaskvariation. Men det känns osannolikt med tanke på tappningsdatum. Dålig råvara....
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Visa bifogad bild 10805
Vilmart & Cie Grand Cellier 1:er Cru NV

Öppnade en ny låda idag och första flaskan verkade lovande! Vilmart levererar som bekant. Men jag har en fråga: Kan man utläsa något om vilka årgångar den innehåller?
Visa bifogad bild 10806
Grand Cellier bygger alltid på tre efterföljande årgångar. Eftersom den blev degorgerad i september 2015 bör den ha blivit buteljerad sommaren 2013 och då är den rimligen gjord på årgångarna 2012, 2011 och 2010!
 

LeChat

Medlem
Grand Cellier bygger alltid på tre efterföljande årgångar. Eftersom den blev degorgerad i september 2015 bör den ha blivit buteljerad sommaren 2013 och då är den rimligen gjord på årgångarna 2012, 2011 och 2010!
Det låter mest troligt. Tack!:)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
iC6qhGu.jpg


Årlig kräftskiva med familjen inleddes med lite olika champagne! Jag kände att det var dags att återigen kolla läget på 2008 Pierre Péters Champagne Grand Cru l'Esprit för att se hur den utvecklats sen den släpptes några/något år sen! Mycket fin som den är nu, men för knuten för att egentligen drickas. Mängder av citrustoner, kalksten, ostronskal och lite nötter! Domineras helt klart av citrus men har en fin djupare fruktighet som antagligen kommer fram om den får vila lite till! Värt att hålla längre på!

Serverades på "enkla" anklever-toast signerat @KockJohan (alltid en hit, TACK!)! De fungerade ruskigt bra till champagnen! :)
 

Pontus

Medlem
2008 Palmer & Co Champagne Brut Millésimé. Har mognat en hel del sen inköp och är faktiskt förvånande bra redan nu! Doft av gröna äpplen, hav (typ tång!) och citrus. Smak av äpplen och tropiska frukter. Skönt mineralig, syran är relativt hög. Eftersmaken drar åt citrushållet. Riktigt god, men ändå långt kvar till toppen. 90p++.
 

Sörplarn

Medlem
To late. Nästa gång kan du väl vara vänlig och komma med varningarna INNAN småpartilanseringarna? Är det för mycket begärt?;)

Jag köpte två flaskor på chans. Låter ju nu som en av mina sämre investeringar... Det är i de här läget man för en gångs skulle hoppas på flaskvariation. Men det känns osannolikt med tanke på tappningsdatum. Dålig råvara....

Sälj på auktion när dom försvunnit från SB. Går säkert att få igen pengarna 2026... Många som är på jakt efter 50 års bubbel och redo att lägga en slant.
 

Trydebull

Medlem
Sälj på auktion när dom försvunnit från SB. Går säkert att få igen pengarna 2026... Många som är på jakt efter 50 års bubbel och redo att lägga en slant.
Med tanke på din recension - bra idé!... Även om jag kanske inte menade just monetär investering när jag skrev "investering" så slipper jag i varje fall dricka något som jag säkert inte skulle uppskatta...
 

jrick

Medlem
Med tanke på din recension - bra idé!... Även om jag kanske inte menade just monetär investering när jag skrev "investering" så slipper jag i varje fall dricka något som jag säkert inte skulle uppskatta...
Det är väl bara att lämna tillbaka till Bolis. Om du inte slängt kvittot förstås.
 

Elvis

Medlem
Var på en trevlig parmiddag i lördags och vi drack en hel del bra champagne:

Benoit Lahaye Cuvée Violaine
Benoit Lahaye Naturessence (ca fem års flaskmognad)
Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996
Vilmart Coeur de Cuvée 2000
Winston Churchill 1996

Jag blev väldigt imponerad av Benoit Lahaye Cuvée Violaine när jag besökte honom i våras men den här flaskan levererade inte alls. Lite våt kartong på näsan och kort i eftersmaken. Nej, efter bara några smuttar korkade vi upp Naturessence istället som fått ligga till sig några år. Ett trevligt vin men sedan kom helt i skuggan av de följande vinerna.

Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996 är ett stort vin och den här flaskan leverade bra. Jag gissade på 90-talsårgång men tyckte inte att den hade 1996-syra så jag bestämde mig till slut för Krug 1990. Satte 94 poäng på CT.

Vilmart Coeur de Cuvée 2000 var det enda vin jag inte fick blint eftersom jag hade tagit med det själv. Ekfaten var inte så påtagliga som de kan vara i Vilmart och det kändes som en riktigt bra husprestige från någon bra 90-talsårgång (det var åtminstone vad värden sa och han är nog den bäste blindprovare jag känner). Återigen visar Coeur de Cuvée hur fantastiskt bra den kan vara från mellanårgångar. 96 poäng.

Winston Churchill 1996 har jag nu fått blint vid tre olika tillfällen. Den har vunnit varenda blindprovning, alltid mot förstklassigt motstånd, men jag har aldrig lyckats gissa rätt. Jag tog i alla fall att det var en 1996:a. Den har verkligen allt. Bra syra men ändå fin balans och mycket av allt. 97 poäng.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_8010.JPG

Under gårdagens lilla kräftskiva dracks det lite champagne:
2010 Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Komplex med goda bär bra mineral. Mycket god nu!
N.V. Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve
Komplex med härlig rostad karaktär. Mycket bra! 2008-bas. Köp!
N.V. Laurent-Perrier Champagne Brut
Fräsch, endimensionell.
 

Alpha

Medlem
Den var väldigt annorlunda ser ju ut som en rosechampagne men den smakar inte som en sådan. Denna hade massa rostade toner utav nötter, skaplig hög syra som sedan rundas av snyggt utav karameliserad annannas. Har sparat lite mer än ett glas som jag ska dricka ikväll.

Har aldrig druckit denna men har en flaska i förrådet. Skulle du rekommendera du den i ensamt majestät eller ihop med mat?
 
Toppen