Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
2. Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant 2008 : Klart drickmogen idag. Lite smör, nötter, lite ox, citronskal och bra djup med viss finess.

Kan tipsa om att det här vinet finns att köpa på Venus Vins för rimliga 64,80 euro inklusive moms (= 620 kr). Dessutom finns 2007:an för bara 48 euro.
 

Ekdahl

Medlem
Kan tipsa om att det här vinet finns att köpa på Venus Vins för rimliga 64,80 euro inklusive moms (= 620 kr). Dessutom finns 2007:an för bara 48 euro.
Tack för tipset, verkligen ett bra vin - första gången jag drack den igår. Satt precis och kollade upp den och några till. Hittade också den på Premiers Grands Crus för €70 där jag regelbundet köper. De har också ganska rimliga fraktkostnader, €18 för ett 6-pack.
 

Elvis

Medlem
Häromkvällen korkade jag upp en Damien Hugot Vieilles Vignes Grand Cru, en underbar ekfatslagrad champagne som är en ren 2009:a men av någon anledning inte årgångsdeklarerad. För mig är det här Damien Hugots bästa vin och påminner lite om ett annat favoritvin: Vilmart Coeur de Cuvée. 91 poäng på CT.

IMG_0840.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som vanligt så dracks det en hel massa gott på ledigheten men på grund av sedvanlig tidsbrist har det mest synts via snabba blänkare på insta...
MEN, något litet måste man ju försöka skriva och mest minnersvärda flaskor under ledigheten var min 40-årsfest med temat "raid my cellar" då jag fick hjälp av goda vänner att göra lite ny plats i källaren...
Åtminstone 60-talet viner fick sätta korken till och vi började lite lätt med Champagne på magnum och burgare i trädgården.
DH på 10-bas har jag ju avhandlat för inte så länge sedan och även denna flaska leverade på topp men nu får allt resterande flaskor ligga lite...

-Legras 2007 buteljerades bara i liten upplaga och endast på magnum men jäklar vad gott det dricks nu! Ett otroligt generöst vin på sin absoluta topp! Köp och njut i djupa klunkar nu och de närmaste åren. Fem solar för högsta möjliga klunkabilitet! Jag drack det första gången för ett år sedan på besök hos Jerome Legras och gillade det stort redan då men nu var det nog ännu ett snäpp bättre.

Övriga bubbel är väl inga hemligheter för forumets medlemmar, Paul Dethunes extra brut på mag kändes fortfarande lite knuten och skulle nog helst legat en stund till medans utmärkelsen för mest uddabubbel går till Shaman 12 som är lite av en vattendelare. Rejält annorlunda med sina tydliga tropiska lite funkiga toner och mycket starka åsikter om man älskar eller hatar det, alltid kul med viner som inte lämnar någon oberörd.

Övriga flaskor levererade också på topp där Chartogne-Taillet helt klart uppskattas mer av champisnördar än av noviser medans Vilmart med sin generösa ekade stil går hem i breda lager...

Det här var ju långt ifrån allt som dracks under kvällen och festen fortsatte med vinylspelare och plundringståg i källaren fram till morgonkvisten men då var det lite för schtökigt för några djuplodande recensioner.
En annan huvudvärk är att försöka uppdatera CT tillbaks till verkligheten... Vad var det vi drack nu igen...:vägg::död:

20170826_150454.jpg
 

Stenberg

Medlem
Någon som har några goda erfarenheter av Deutz Brut Vintage 2008? Köpte mig en låda häromdagen utan att egentligen ha någon koll på den.
Lite sent svar men jag drack en halvflaska av den för några veckor sedan (från en blandlåda 2008 jag beställde från bolaget i våras för att bestämma vad jag borde köpa) och den var helt fantastisk.
Dessvärre finns den förstås inte kvar på bolaget längre så den kunde jag inte köpa mer av där. Var har du köpt dina?
 

ChristianB

DipWSET
Det blev en Krug NV (164me édition) igår, av blandade skäl men mest bara för att sambon aldrig provat och jag ville ha något att mumsa på för att fira min senaste godkända tenta i WSET Diploma! ;)

Direkt från kylen är den så oerhört fruktintensiv, med toner av citron, gula krusbär, gula och vita äpplen, och med stora sjok av snäckskal och kalk strött över den här frukten! Sedan mjuknar det lite med stigande temperatur och släpper fram gräddkola (sådan där med florsocker på...), bakade äpplen, äpplepaj, fruktkompott gjord på plommon, äpplen med rött skal och krusbär, samt en drös av nygräddade baguetter! :D

Vi lämnade ett glas stående i några timmar för att istället hugga in på mat och rödvin, men Krug tappar inte sin skärpa för det; istället är det mer brioche och bröd när vi återkommer, men aldrig utan den där intensiva gulvita frukten!

Ett enastående vin, helt enkelt, och det var sambons åsikt också! Tur det, så jag får dricka det lite oftare... ;)

https://imgur.com/a/wSIJy
wSIJy
 
Last edited:

Thomas

Medlem
Lite sent svar men jag drack en halvflaska av den för några veckor sedan (från en blandlåda 2008 jag beställde från bolaget i våras för att bestämma vad jag borde köpa) och den var helt fantastisk.
Dessvärre finns den förstås inte kvar på bolaget längre så den kunde jag inte köpa mer av där. Var har du köpt dina?
Köpte mina flaskor från Vildmedvin.se
 
Drack Henri Goutorbes årgångslösa experimentcuvée Percussion i helgen. Imponerande bygge med lite udda fikonaromer, rejäl portion röda äpplen men också en viss mineralitet som producenten ibland har svårt att få fram. Avgjort bättre än SC:n som släpptes på Systembolaget för några månader sedan. Och ett kap för 31€. Köprekommendation om du har vägarna förbi Aÿ.
 

mnor

Medlem
Var på Paul Bara mingel i måndags, tog inga anteckningar men tänkte dela med mig av intrycken.

Paul Bara Brut Reserve - Jo äppeldryck fast kolsyrad, någon nämnde äppelmust, från mitt perspektiv en ganska endimensionell champagne där äpple var den klart dominerande smaken med vissa inslag av jäst. Passar bäst riktigt kall en varm sommardag.

Paul Bara Grand Rose de Bouzy - Vingummi (röda) var den absolut dominerande smaken, lite för sött för min smak, saknade syran för att balansera upp den söta vingummismaken.

2008 Brut Millesime - Fick en slatt från en flaska som troligtvis stått framme ett tag. I sin helhet en riktigt bra champagne med bra frukt och en syra som håller upp helheten. Domineras av äpplen och päron och denna kan jag varmt rekommendera.

2007 Brut Millesime (från magnum) - Drack denna från en nyöppnad flaska och därav var flaskan champagnen klart mycket kallare än 2008. Inte samma frukt som i 08:an, dock klart mycket friskare smak, som jag anser beror på att det inte har samma kvalitet på frukt som 08:an. 07:an är helt klart bra, men inte i klass med 08:an, som är mer komplex i smaken.

2006 Paul Bara Special Club - Gröna äpplen, citrus, jäst. 2006:eek:r överlag tycker jag brukar vara väldigt tillgängliga, detta är ett av undantagen. Behöver helt klart 3-5 år till i källaren. En riktigt bra champagne, men behöver tid.

2005 Comtesse Marie de France - Bokna äpplen, hasselnötter, jäst, bra syra. Har alltid varit svag för denna champagne och tycker absolut att det är bra, även om jag skulle önska ännu lite mer syra. Kommer att utvecklas i positiv riktning ytterligare några år.

2005 Paul Bara l'annonicade - Kvällens vin! Klart mest smaklager och en eftersmak som satt kvar länge. Tropiska frukter, äpplen, vanilj. Faten sätter en hel del smak på vinet i en positiv bemärkelse, fick lite Selosse association.

2008 Paul Bara Bouzy Rouge (stilla rött vin) - Inte riktigt den typen av rödvin som jag tycker om. Körsbär, hallon och jordgubbar. Bra kvalitet, lättdrucket, gott, men inget som jag går igång på.

Sammanfattningsvis: Skulle jag köpa något så skulle de bli en låda 2005 l'annonciade + en låda 2008:eek:r.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Onsdagsprovning med fiskehandlaren, prästen, kemisten och @CH.

2017-09 EVS.jpg


Fördrink Bara CMdF 2004
Till en början en oangenäm ton av beska som lyckligtvis luftades bort. Sen äpplen och maskulin PN-känsla som fick mig att hamna i Ambonnay och närmare bestämt hos Egly eller Rodez.

Desbordes-Amiaud 1988
Brynt smör och honung, visade på lite ålder. Medel smak, mogen och fin färg. Gissade 95 och alla andra trodde det var yngre... Finns/fanns på bolaget och en riktig trevlig bekantskap. Sendeggade viner av mindre producenter slår inte alltid väl ut men här en riktig fullträff. Fick det ändå tufft kontra övriga viner.


Vilmart Rubis Rosé 2009
Hade börjat kvällen med att säga att jag sällan blir imponerad av Vilmart. Tidigare var det endast en magnum Coeur 92 med Vilmartofilen @Elvis och just denna rosén hos @Emanuel som jag fick betala dyyrt för som imponerat.

Kola, smultron och kolanappar. Smak av lite rabarber. Lång smak och bra syra. Blev bara bättre och bättre... Ska jag köpa Vilmart så är det den här!

Bollinger NV magnum ca 15-20 år enligt uppgift.
Rostad doft med hasselnötter och nougat. Helt gudomlig doft och kvällens bästa. Men i munnen var den lite platt med kort smak med en svag sötma. Smaken fick mig att gissa NV av större hus men kom aldrig in på Bolly utan gissade vilt på Pommery och Perrier vilket stör mig med tanke på att hasselnötterna borde lett mig dit.:neej:

CdE 95
Rostat kaffe och nötter. Rejält mogen men inte övermogen som min förra 95a tangerade till. Lång härlig intensiv smak och bra syra. Gillar man mogen champagne är detta himmelriket. Kvällens bästa vin för mig och både CdE och årgången 95 som är lite i kölvattnet från giganterna fick visa sin storhet här.

Savart Bulle de Rosé
Ytterligare än rosé och jag klagar inte, rosé är gott! Apelsincest, lime och lite brustablett på doften. I munnen smak av blodapelsin. Torr med lång smak men med en besvärande eftersmak av tvättmedel. Bra rosé men blev bortsopad av Vilmarten.

Leclapart Amateur (2012?)
Typisk bio-odlardoft med rejäl syra. Gissade ej malo. Mosade äpplen och banan med lite gröna toner. Syrlig, torr och stram med lite vanilj i smaken. Snöade direkt in på Marguet eller Leclapart. Gissade Leclapart och valet stod mellan Amateur och Artiste. På grund av den komplexa smaken gissade jag Artiste. Kul att Amateuren gör bra ifrån sig blint. Är inget fan av Leclapart men den här kan man köpa utan att bli ruinerad om man vill ha lite bioskumpa hemma.
 
Toppen