Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Tänkte svänga inom SB efter jobbet och köpa mig lite Alfred Gratien Cuvee Paradis 2008 samt Louis Roederer 2008. Upptäckte dock att Roederer övergått till 2009. Lite märkligt dock då bilden visar en 2008a. Antar att det är 2009 som gäller?

Någon som testat Roederer 2009 och vet hur den står sig?

Någon annan 2008 i samma prissegment som kan rekommenderas? Flaskorna är inte tänkta att drickas direkt utan ska få götta till sig några år. Pol Roger 2008 är redan inhandlat efter tips i en annan tråd.

Tack på förhand.
 

ChristianB

DipWSET
Hahaha, ja som sagt är jag novis men vinet var vasst som tusan :D
Under korken var det faktiskt lite mögel, är det vanligt? Ingen särskild skum doft från den iaf.
Troligen beror det på att det är ett vin utan dosage (Brut Nature) på etiketten; syran blir helt enkelt extra tydlig och eftersom det är ett ungt vin på bara vita druvor så blir det väl dubbelt upp. ;) Jag har druckit vinet vid ett par tillfällen och det kräver att man uppskattar stilen. Själv brukar jag associera Michel Gonet med vita russin och bokna äpplen, men det har nog varit lite äldre exemplar; 2004 var senaste jag drack av det här vinet, tror jag...
 

MartinE

Medlem
Någon som testat Roederer 2009 och vet hur den står sig?

http://champagne-bloggen.blogspot.se/2017/05/2009-louis-roederer-vintage.html

2009 i Champagne är rent generellt en medioker årgång och även om Louis Roederers årgångschampagner håller en hög nivå så är det en ganska svag årgång även hos dem. Det är för övrigt fortfarande ganska lätt att hitta 2008:an!

Någon annan 2008 i samma prissegment som kan rekommenderas?
Med risk för att vara tjatig: Köp allt du kan se! Vilka flaskor du ska prioritera beror helt och hållet på dina egna smakpreferenser. Men så länge du inte köpt alla 2008or tycker jag du kan bortse från 2009, 2010 och 2011!
 

MartinE

Medlem
Hej, igår tog vi en Michel Gonet BdB 2010.
Jag som novis känner nog att jag skulle behöva hjälp att tolka denna.
Doften var jästig med lite som jag tyckte jordkällare. Smaken var frisk som tusan, lite päron hann jag känna innan grapefrukt tog över.
Grapefrukt som inte är en favvofrukt kändes läääänge i eftersmaken. Det kändes inte dåligt, bara syrligt.
Något annorlunda beskrivning än vad importören själv nämner:
Den gode Gonet brukar degorgera sina flaskor vid olika tillfällen - utan att tycka det är särkilt viktigt att dela med sig av den informationen... Är flaskan nydegorgerad kan den mycket väl upplevas som väldigt stram. Inte minst i kombination med den supertorra stilen, precis som @ChristianB skriver!

Champagnen vi diskuterar är för övrigt Cuvée Prestige! Och även om det är Brut Nature-varianten av denna som den svenska importören plockar hem och som säljs på SB, finns det även både en extra brut- och en brut-variant av den! Sedan finns det också en "vanlig" årgångsblanc de blancs från Michel Gonet, men det är en helt annan champagne!
 
http://champagne-bloggen.blogspot.se/2017/05/2009-louis-roederer-vintage.html

2009 i Champagne är rent generellt en medioker årgång och även om Louis Roederers årgångschampagner håller en hög nivå så är det en ganska svag årgång även hos dem. Det är för övrigt fortfarande ganska lätt att hitta 2008:an!


Med risk för att vara tjatig: Köp allt du kan se! Vilka flaskor du ska prioritera beror helt och hållet på dina egna smakpreferenser. Men så länge du inte köpt alla 2008or tycker jag du kan bortse från 2009, 2010 och 2011!

Tack för tipsen MartinE och länken till bloggen. Ska allt sätta mig ner och läsa lite i den.
 

Daniel A

Administratör
@MartinE och jag satte hos på ett tidigt tåg för att ta oss till @Skaggs och Emma för en provning med tydligt tema. BdB vs. BdN. Rent gissningsmässigt var vi samtliga (korrekt) överens om vad som var vad - det var producent och årgångsgissningarna som blev den stora behållningen. I vanlig ordning körde vi flighterna två gånger innan vi började gissa.

Flight #1
DSC_2044.JPG

2009 Marie-Nöelle Ledru, Cuvée du Goulté
Lätt bärigt, körbärskärnor, äpplen. Med tid dyker även faktiska körsbär upp, samt vagt oxidativa drag. Lätt bärigt på tungan också, med ordentlig kraft och syra. Öppnar upp bra med tid, men faller ihop lite mot slutet. Lättgissad BdN, tog det tidigt som mitt vin, och tyvärr det som presterade sämst bland de sex huvudvinerna. Kan nog bli en bättre champagne med tid, och trots allt väldigt imponerande syra för en 2009a. 87p.

1996 Salon

Väldigt mysko de första 5-10 minuterna, vagt off med gummitoner. I första varvet fanns en härlig fruktighet, lite honung, viss mognadssvamp, kex. Efter några timmar dyker helt magiska toner av kaffe upp! Honungen och kaffet bildar tillsammans något som påminner om moccaglass. Finns även en del rostade toner, något vagt blommigt och lite citron. Jag var initialt lite svårflörtad, med tyckte från första sipp att smakerna var intensiva som attan. Balanserar perfekt mellan begynnande mognadstoner och fräsch ungdomlighet. Det blir bättre och bättre ju mer luft det får. Ett tydligt tecken på att det är ett monstervin i glaset är att dofterna utvecklas konstant, även när det varit rumstempererat ett bra tag (upplevt samma sak med t.ex. Selosse och Krug rosé). En wow-upplevelse, kvalar in bland de bästa vinerna jag druckit, och extra kul att ha fått det blint. 95+p.

Det här var ju väldigt svårgissat. Det krävdes en hel del ledtrådar och efter ett tag får jag ur mig “men det enda som jag vet passar in på den beskrivningen är ju Salon, och det kan det ju inte vara! ELLER?!”. Jodå. Många tack för det @MartinE ! En ynnest att ha fått dricka Salon, och en toppårgång dessutom.

2000 André Beaufort, BdB

Lite grönt, flour (“flourtant”), smör, blomsterträdgård, äppligt. Smakar blomma också. Dyker upp lite sälta med tiden, och den blir något dammig. Något avrundad och polerad. Bra, men inget att skriva hem om. Deg. februari 2013. 88p.

Flight #2 - “den stökiga flighten”
DSC_2045.JPG

1997 André Beaufort
Det här var riktigt spännande! Mörkt gyllengul i färgen. Massiva mängder apelsin, främst i formen av apelsinmarmelad. Har svårdefinierade mognadstoner, lite dill, ciderkaraktär, viss blommighet och något bränt. På tungan är det lite svårare att bena ut vad som händer, men en del blommor och citrusskal finns där i alla fall. Riktigt bra och annorlunda (intensiv apelsinmarmelad har jag tidigare inte varit i kontakt med i vinvärlden). Deg. april 2015. 91p.

2005 André Jacquart, Mesnil-sur-Oger Experience

De första 2-3 timmarna var det här vinet smörigt utan dess like. Klarat smör, örtsmör, härsket smör, smörbytta i sommarsolen, ghee, mosad bakad potatis med “för mycket” smör i. En extremt osubtil 50 nyanser av smör. När smöret väl lugnar ner sig blir det en riktigt schysst BdB, med bra tryck i smakerna, hög syra, och allmänt väldigt klunkvänligt. Mitt vin. Deg. november 2010. 90-91p.

NV Clement Perseval, BdN

Rosa färg. Otroligt charmig doft av päron, päroncider, rabarber och hallon. Efter en tid dyker även lite grapefrukt upp. Bra syra, men ändå lite avrundat. Väldigt fruktig smak. Hade jag fått den här blint i ett annat sammanhang hade jag nog inte trott att det var en champagne. Bra och lekfull! 88+p.

Flight #3 - blandade bonusar, med skrala noter


NV Pehu Simmonet, Face Nord
Lite skarp, mycket citrus. Habil skumpa, bra nu, sannolikt lite bättre om ett par år. 87p.

(En röd bonus, ej champagne, så enligt reglerna får den inte vara i den här tråden. Skriver om den på annan plats!)

En utomordentligt trevlig söndag i Simrishamn! Och WOTN tror jag ni redan har listat ut. Vilket jävla vin alltså.
DSC_2042.JPG
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den gode Gonet brukar degorgera sina flaskor vid olika tillfällen - utan att tycka det är särkilt viktigt att dela med sig av den informationen... Är flaskan nydegorgerad kan den mycket väl upplevas som väldigt stram. Inte minst i kombination med den supertorra stilen, precis som @ChristianB skriver!

Champagnen vi diskuterar är för övrigt Cuvée Prestige! Och även om det är Brut Nature-varianten av denna som den svenska importören plockar hem och som säljs på SB, finns det även både en extra brut- och en brut-variant av den! Sedan finns det också en "vanlig" årgångsblanc de blancs från Michel Gonet, men det är en helt annan champagne!
Lysande info, tack för det!
 

namkrad

Medlem
Den gode Gonet brukar degorgera sina flaskor vid olika tillfällen - utan att tycka det är särkilt viktigt att dela med sig av den informationen... Är flaskan nydegorgerad kan den mycket väl upplevas som väldigt stram. Inte minst i kombination med den supertorra stilen, precis som @ChristianB skriver!

Champagnen vi diskuterar är för övrigt Cuvée Prestige! Och även om det är Brut Nature-varianten av denna som den svenska importören plockar hem och som säljs på SB, finns det även både en extra brut- och en brut-variant av den! Sedan finns det också en "vanlig" årgångsblanc de blancs från Michel Gonet, men det är en helt annan champagne!
Riktigt intressant, tack för det :)
 

namkrad

Medlem
Troligen beror det på att det är ett vin utan dosage (Brut Nature) på etiketten; syran blir helt enkelt extra tydlig och eftersom det är ett ungt vin på bara vita druvor så blir det väl dubbelt upp. ;) Jag har druckit vinet vid ett par tillfällen och det kräver att man uppskattar stilen. Själv brukar jag associera Michel Gonet med vita russin och bokna äpplen, men det har nog varit lite äldre exemplar; 2004 var senaste jag drack av det här vinet, tror jag...
Jag misstänkte något sådant, thanx :)
 

Thomas

Medlem
Någon som har några goda erfarenheter av Deutz Brut Vintage 2008? Köpte mig en låda häromdagen utan att egentligen ha någon koll på den.
 
Öppen roséprovning i måndags:
  • NV Veuve Cliquot Rosé
  • NV Gosset Grande Rosé
  • NV Egly-Ouriet Rosé
  • 2006 Bollinger Rosé (taxfree-varianten som ev. är en Grande Année)
  • 2006 Amour de Deutz Rosé
Några reflektioner:
  • VC:n är högst medelmåttig.
  • Gossets rosé är sämre än ryktet, åtminstone de flaskor som säljs nu och relativt de jag provat tidigare.
  • E-O smakar exakt som man förväntar sig - på ett bra sätt. Mycket krita.
  • Bollinger vann denna provning då den uppvisar mest komplexitet. Smakspektrat är förvånansvärt nära E-O:n med rejält med mineralitet och hallon men adderar även rostade mandlar.
  • Deutzen är oprisvärd med ett pris på 2000:-, inklusive omotiverade rosé- och Madonna-prispåslag. Lågintensiv och relativ kort men också klart elegantast av de provade vinerna.
Min rangordning:
  1. 2006 Bollinger Rosé, 90p
  2. NV Egly-Ouriet Rosé, 89p
  3. 2006 Amour de Deutz Rosé, 87p
  4. NV Gosset Grande Rosé, 84p
  5. NV Veuve Cliquot Rosé, 78p
(Deutzen köptes på Viking Line för 1349:-, ändå oprisvärt)
 

Trydebull

Medlem
Några reflektioner:
  • Deutzen är oprisvärd inklusive omotiverade rosé- och Madonna-prispåslag. Lågintensiv och relativ kort men också klart elegantast av de provade vinerna.
(Deutzen köptes på Viking Line för 1349:-, ändå oprisvärt)

Nu har jag bara druckit ett enda glas Amour de Deutz Rosé någonsin för några år sedan, och utan noter, men jag minns det som synnerligen slätt jag med. Och blandar jag in priset så var/är det direkt pris-ovärt för mig. Finns andra i samma prisklass som är väldigt mycket bättre. Ska ju dock vara försiktig med att basunera ut omdöme baserat på ett glas, men ändå.

Dock, i ditt fall, notorisk fråga - hur länge ligger/står presigeflaskorna på Finlandsbåtar? Med 50 000 kubiksmotorer som agerar paddningsmaskin på golven 24 timmar om dygnet? Skulle ju kunna spela in?
 

Thomas

Medlem
Välkommen till forumet! Presentera dig gärna kort i tråden Finewines medlemmar i fokus!

Kul med Comtesse -98, hade varit roligt att pröva! Inhandlad för längesen eller nyligen någonstans? Vanliga Paul Bara 2002 tycker jag har haft en oerhörd flaskvariation; några har varit riktigt bra medan vissa legat på gränsen eller till och med varit defekta. Har haft sämre än 50% hit-ratio på den tyvärr! =(
Så fick man en dålig flaska Paul Bara 2002 till slut. Surt sa räven, men skam den som ger sig. Beställde fyra nya från bolaget direkt så borde i alla fall två vara goda:)
 
Toppen