namkrad
Medlem
Hahaha, ja som sagt är jag novis men vinet var vasst som tusanNågot annorlunda beskrivning än vad importören själv nämner:
Under korken var det faktiskt lite mögel, är det vanligt? Ingen särskild skum doft från den iaf.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Hahaha, ja som sagt är jag novis men vinet var vasst som tusanNågot annorlunda beskrivning än vad importören själv nämner:
Det stämmer, det är 2009 sedan ett tag tillbaka, har dock inte provat än.Antar att det är 2009 som gäller?
Troligen beror det på att det är ett vin utan dosage (Brut Nature) på etiketten; syran blir helt enkelt extra tydlig och eftersom det är ett ungt vin på bara vita druvor så blir det väl dubbelt upp. Jag har druckit vinet vid ett par tillfällen och det kräver att man uppskattar stilen. Själv brukar jag associera Michel Gonet med vita russin och bokna äpplen, men det har nog varit lite äldre exemplar; 2004 var senaste jag drack av det här vinet, tror jag...Hahaha, ja som sagt är jag novis men vinet var vasst som tusan
Under korken var det faktiskt lite mögel, är det vanligt? Ingen särskild skum doft från den iaf.
Någon som testat Roederer 2009 och vet hur den står sig?
Med risk för att vara tjatig: Köp allt du kan se! Vilka flaskor du ska prioritera beror helt och hållet på dina egna smakpreferenser. Men så länge du inte köpt alla 2008or tycker jag du kan bortse från 2009, 2010 och 2011!Någon annan 2008 i samma prissegment som kan rekommenderas?
2004 var väl å andra sidan förra årgången av denna champagne!?2004 var senaste jag drack av det här vinet, tror jag...
Hej, igår tog vi en Michel Gonet BdB 2010.
Jag som novis känner nog att jag skulle behöva hjälp att tolka denna.
Doften var jästig med lite som jag tyckte jordkällare. Smaken var frisk som tusan, lite päron hann jag känna innan grapefrukt tog över.
Grapefrukt som inte är en favvofrukt kändes läääänge i eftersmaken. Det kändes inte dåligt, bara syrligt.
Den gode Gonet brukar degorgera sina flaskor vid olika tillfällen - utan att tycka det är särkilt viktigt att dela med sig av den informationen... Är flaskan nydegorgerad kan den mycket väl upplevas som väldigt stram. Inte minst i kombination med den supertorra stilen, precis som @ChristianB skriver!Något annorlunda beskrivning än vad importören själv nämner:
Could be, could be... Som med allt annat i flaskform är det inte många som återkommer förrän nya årgångar har passerat. Jag borde nog prova den igen! Dessutom är den plånboksvänlig!2004 var väl å andra sidan förra årgången av denna champagne!?
http://champagne-bloggen.blogspot.se/2017/05/2009-louis-roederer-vintage.html
2009 i Champagne är rent generellt en medioker årgång och även om Louis Roederers årgångschampagner håller en hög nivå så är det en ganska svag årgång även hos dem. Det är för övrigt fortfarande ganska lätt att hitta 2008:an!
Med risk för att vara tjatig: Köp allt du kan se! Vilka flaskor du ska prioritera beror helt och hållet på dina egna smakpreferenser. Men så länge du inte köpt alla 2008or tycker jag du kan bortse från 2009, 2010 och 2011!
Lysande info, tack för det!Den gode Gonet brukar degorgera sina flaskor vid olika tillfällen - utan att tycka det är särkilt viktigt att dela med sig av den informationen... Är flaskan nydegorgerad kan den mycket väl upplevas som väldigt stram. Inte minst i kombination med den supertorra stilen, precis som @ChristianB skriver!
Champagnen vi diskuterar är för övrigt Cuvée Prestige! Och även om det är Brut Nature-varianten av denna som den svenska importören plockar hem och som säljs på SB, finns det även både en extra brut- och en brut-variant av den! Sedan finns det också en "vanlig" årgångsblanc de blancs från Michel Gonet, men det är en helt annan champagne!
Riktigt intressant, tack för detDen gode Gonet brukar degorgera sina flaskor vid olika tillfällen - utan att tycka det är särkilt viktigt att dela med sig av den informationen... Är flaskan nydegorgerad kan den mycket väl upplevas som väldigt stram. Inte minst i kombination med den supertorra stilen, precis som @ChristianB skriver!
Champagnen vi diskuterar är för övrigt Cuvée Prestige! Och även om det är Brut Nature-varianten av denna som den svenska importören plockar hem och som säljs på SB, finns det även både en extra brut- och en brut-variant av den! Sedan finns det också en "vanlig" årgångsblanc de blancs från Michel Gonet, men det är en helt annan champagne!
Jag misstänkte något sådant, thanxTroligen beror det på att det är ett vin utan dosage (Brut Nature) på etiketten; syran blir helt enkelt extra tydlig och eftersom det är ett ungt vin på bara vita druvor så blir det väl dubbelt upp. Jag har druckit vinet vid ett par tillfällen och det kräver att man uppskattar stilen. Själv brukar jag associera Michel Gonet med vita russin och bokna äpplen, men det har nog varit lite äldre exemplar; 2004 var senaste jag drack av det här vinet, tror jag...
Några reflektioner:
(Deutzen köptes på Viking Line för 1349:-, ändå oprisvärt)
- Deutzen är oprisvärd inklusive omotiverade rosé- och Madonna-prispåslag. Lågintensiv och relativ kort men också klart elegantast av de provade vinerna.
Ingen aning, vet bara att de har mycket bra koll på vad de köper in så viss omsättning bland nördar borde det vara.hur länge ligger/står presigeflaskorna på Finlandsbåtar? Med 50 000 kubiksmotorer som agerar paddningsmaskin på golven 24 timmar om dygnet? Skulle ju kunna spela in?
Ingen aning, vet bara att de har mycket bra koll på vad de köper in så viss omsättning bland nördar borde det vara.
Så fick man en dålig flaska Paul Bara 2002 till slut. Surt sa räven, men skam den som ger sig. Beställde fyra nya från bolaget direkt så borde i alla fall två vara godaVälkommen till forumet! Presentera dig gärna kort i tråden Finewines medlemmar i fokus!
Kul med Comtesse -98, hade varit roligt att pröva! Inhandlad för längesen eller nyligen någonstans? Vanliga Paul Bara 2002 tycker jag har haft en oerhörd flaskvariation; några har varit riktigt bra medan vissa legat på gränsen eller till och med varit defekta. Har haft sämre än 50% hit-ratio på den tyvärr! =(