Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Trevliga skumpor! Egly BdN VV är en favorit hos mig med och för mig den bästa han gör. Deg 2012, kan det vara bas 08? På mina flaskor deg 08 står tiden för flaskjäsningen (50 mån).

Blir sugen på att knäcka en...
Årgångscuvéerna är ju också fantastiska, men jag håller med: den här är även min favorit!

Min flaska hade fått 60 månader på jästen, vilket innebär att den blev buteljerad 2007 och således har 2006 som basårgång!
 

Wintermute

Medlem
Pol Roger 2004. Kraftig och med lång eftersmak. Mycket gröna äpplen. Mycket trevlig. Blir lite sugen på att prova 2006...
 
Last edited:
Caudalier.jpg

2006 de Sousa Cuvée des Caudalies

Vinifiering

Druvorna är 100% grand cru chardonnay från husets äldsta stockar (50-100 år gamla), vinifiering på ekfat (15% nya), malolaktisk jäsning. Dosage på 5 gram per liter, okänt degorgeringsdatum.

Bedömning
Helhetsintrycket är en riktigt imponerande champagne där smakintensiteten sticker ut, man skulle kunna tro att den är sendegorgerad.
Doften är kraftig av nötter, honung, ekollon och krut.
Smaken är mycket intensiv med champinjoner, rostade hasselnötter, smör, vanilj och en lätt aromatisk ton som ligger över hela smakspektrat och adderar en extra dimension. Medelhög syra.
Glasutvecklingen ger djupare smak av nötter.

Karaktär
Intensitet: 91
Komplexitet: 84
Längd: 80

Betyg
84 (86) poäng
 

tobbe81

Medlem
https://www.instagram.com/p/BHATR9cKlex/?taken-by=tobiasfriedman
infotexten från mr björne Antonson Sedan 2000 har Franck Pascal stegvis blivit en helt igenom biodynamisk odlare med mycket gott rykte. Seriositeten är mycket stor och naturen får råda i alla steg. Inga ekfat används, malolaktiska jäsningen genomförs alltid och vildjäst bestämmer karaktären när skördeuttaget hålls till ett minimum och filtrering undviks. Vingårdarna ligger i fem kommuner på norrsidan av Marnedalen med dominerande lerjord och är odlade till 67% med Pinot Meunier.
Vad jag själv tycker om denna efter några klunkar jag får tankar till pommac läsk med lite härliga rostade toner utav både kakao och mandel syran ligger där den ska och avslutas med väldigt starka toffee toner gillar denna 90P. Någon som är uppmärksam och hittar något fel på bilden .........?!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
https://www.instagram.com/p/BHATR9cKlex/?taken-by=tobiasfriedman
infotexten från mr björne Antonson Sedan 2000 har Franck Pascal stegvis blivit en helt igenom biodynamisk odlare med mycket gott rykte. Seriositeten är mycket stor och naturen får råda i alla steg. Inga ekfat används, malolaktiska jäsningen genomförs alltid och vildjäst bestämmer karaktären när skördeuttaget hålls till ett minimum och filtrering undviks. Vingårdarna ligger i fem kommuner på norrsidan av Marnedalen med dominerande lerjord och är odlade till 67% med Pinot Meunier.
Vad jag själv tycker om denna efter några klunkar jag får tankar till pommac läsk med lite härliga rostade toner utav både kakao och mandel syran ligger där den ska och avslutas med väldigt starka toffee toner gillar denna 90P. Någon som är uppmärksam och hittar något fel på bilden .........?!
Svårt att bestämma vilken årgång kanske ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Taittinger cuvée prestige, skarp syra, främst citrus, lite tropisk fet frukt när den blir varmare. Semi-long finish med ganska små nätta bubblor. Inget stort vin på något sätt, men väldigt gott ändå! Sparar halva flaskan i kylskåpet. Gillade den bättre när den var kall än rumstempererad. Hittar inget deg-datum på flaskan. 88p
 

ChristianB

DipWSET
JlZUHh2.jpg

Det blev en rätt magisk flaska igår! Efter all hype så var det inte ett svårt val att ta in en flaska, särskilt inte när SBs lager gick torrt på typ 2 sekunder... ;)

2002 Krug:
Man märker direkt i doften att det finns synnerligen bra kvalité i glaset, med lager på lager av aromer som sakta men säkert kommer fram allt eftersom bubblet får lufta lite. Beskrivningen "det är nästan som en ny champagne för varje gång" kom och gick ett par-tre gånger.
Frukten domineras av mycket citrus, citrongräs, vit persika och mogna äpplen, mot en bakgrund av blöt kalksten, rök, nygräddat bröd, aningar av nyöppnad Fino Sherry-jästighet. Lätta mandel- och vit nougat-nyanser smyger sig in allt eftersom... Röken blir lite till en ananas-och-citron-på-grillen-variant, något som jag bara upplevt i en Chablis 1er Cru från 1991...
På tungan är det en alltjämt ung och vital champagne, säkerligen med många år kvar till sin absoluta höjd men det är ändå löjligt gott! Där doften är komplex är smaken mer rakt på sak och framförallt den primära frukten märks av. I takt med att glaset får lufta lite kommer en mer utvecklad sida fram med nötter och bröd, vit nougat och en kalkig stenighet som lyfter fram den fräscha syran!

För att säga något alls om strukturen på bubblet... Det finns en rätt substans i glaset; vinet balanserar perfekt på en knivsegg mellan argsint, ung och knuten, gentemot en lysande mogen frukt (bra skörd, bra år? ;) ) som absolut gör att det går att avnjuta en flaska nu! Kommer den att vara bättre med tiden? Säkert! Går den att dricka nu? Definitivt! Enligt uppgift ska 00an vara betydligt mer ilsken och ung än den här yppiga 02an så jag är väldigt glad att vi tog in en flaska när det nu fanns tillfälle! :D

Poäng? Ja... Svårt. Doft och smak är lite i obalans om man ska vara lite kritisk, vilket antagligen är som sig bör med tanke på hypen. Jag vet att många skribenter delat ut full pott till den men det KAN ju vara med lagring i åtanke. Som vin i glaset igår blir det 96p.
 

moos

Medlem
Idag drack jag en av mina sparade Egly Ouriet Brut Tradition med basvin från 2008. Tyckte inte att den levererade som brut tradition brukar, inte så mycket syra som før 1 år sedan, inte så mycket sherry toner som den brukar ha, den smakade platt helt enkelt.

Var detta bara en dålig flaska eller är det tid för att öppna alla och rädda det som räddas kan?
 
Kanske är inne på fel tråd då får admin gärna flytta på detta.

Men vart tipsad på gula änkan med vintage 2008 är det en skumpa värt pengarna från bolaget?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske är inne på fel tråd då får admin gärna flytta på detta.

Men vart tipsad på gula änkan med vintage 2008 är det en skumpa värt pengarna från bolaget?

De flesta på forumet kommer nog att säga att all champagne från 2008 är värd att köpa! :D
Kan tyvärr inte vara mer specificerad i mitt svar angående gula änkan.
 
Vi öppnade midsommaraftonen med en roséchampagne från Damien Hugot. Den föll oss verkligen i smaken. Det är bara att tacka Cavisten Vinhandel här i Gbg för att de snokat upp den här producenten. Kolla tråden i avdelningen Produktnyheter.
IMG_7712.JPG

Färgen har en härlig laxrosaton med någon liten dragning åt hallon
I doften hittar vi röda bär och röda äpplen, lite citrus samt en subtil mineralton som drar åt snäckskal.
I munnen blommar det ut och bjuder på smultron, hallon, röda äpplen och lite blodapelsin. Vi tilltalas av friskheten och tillgängligheten. I eftersmaken mineraler och den där härliga lilla bitterheten från blodgrape.
 
Toppen