Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
Visa bifogad bild 16844
Orpale 2002.

Lördag med fotboll och champagne. Det är en lördag i min smak. Vinet faller oss också på läppen. Härlig doft av mogna äpplen med blommiga drag. En viss brödighet och knäckighet finns också.
Utvecklad och fruktig smak av samma äpplen och citronzest. Längden är bra och syran är fortfarande frisk och härlig.
DSC_0665.JPG

Instämmer till fullo. Riktigt fin Champagne detta. Härliga rökiga toner hittade jag också. Känns som det går att lagra denna i minst 10 år till utan problem, men ändå känns den klart drickmogen nu.
 

Jimmy A

Medlem
Visa bifogad bild 16847
Instämmer till fullo. Riktigt fin Champagne detta. Härliga rökiga toner hittade jag också. Känns som det går att lagra denna i minst 10 år till utan problem, men ändå känns den klart drickmogen nu.
Håller med dig om att denna håller minst 10 år till. Dock saknades den rökiga tonen du nämner. Det hade lyft den ytterligare ett snäpp.
 

FredrikC

Medlem
Igår kväll firades hustrun och jag 10-årig bröllopsdag. Vi gick till Djuret och tog in en Krug GC för rimliga priset 2500 kr. Och så får vi en perfekt flaska som en degorgerad 2007! Helt underbar. Satte 95 poäng på CT.

Ikväll firade vi lite med barnen hemma och jag korkade upp en Dom Pérignon 2008 (barnen fick Loka Crush). Vilken årgång av Dompa. Sjukt bra redan nu. Definitivt den bästa unga Dompa jag druckit och den bästa 2008:an. Typisk Dompa-näsa, vita blommor, bra syra och bra balans. Blir 95 poäng på CT på den här också.
Vilken eme var det på GC? Va de 163? Jag drack en Förjävla god 163 för inte så länge sen också!
 

FredrikC

Medlem
Jag håller med! Magisk och den bästa Cristal jag druckit. Gissade Krug 1996 först, innan jag ändrade mig till Cristal 1996...
Helt j@vla magisk! Bästa Cristalen jag druckit. Satte först 9,5 men ändrade till 10 p innan avtäckning. Hade allt i choklad, kaffe, nougat, bakverk och kräm bryllé.

Gissade WC 96...
Å fyfan! Ni gissade på två riktiga höjdare! Kul då det är en årgång jag är ute efter.
 

LarsW

Medlem
Nu blir det ett väldans långt inlägg men så måste det bli när Göteborg möter Malmö i en formidabel skumpafest.
Tillsammans med @Christer J , @Crist(al)ian 77 , @Ekdahl och @LeChat åkte jag ner och mötte @MartinE , @Daniel A ,@Trydebull och @Skaggs som varit snälla nog att bjuda ner oss för att dricka lite champagne...

Många flighter blev det och noterna blev nog lite lidande mot slutet :rolleyes: men så här upplevde jag det...

Aperitif flight.
#1:
Doft med grape och lite sötma, godis-colaflaskor och citrongräs. Smaken kändes först lite söt så misstänkte hög dosage, detta mildrades med tiden. Citronsaft och päronsoda. Lite spritzig.
Gissade odlare nånting och ung men stannade där.
Rätt flaska: Bérêche et Fils NV. Bas 2016, deggad dec 2018.
Frisk, god och bra!
88p

#2 Doft med krut och krita. Citronskal. Först lite stickig i näsan men mjuknade fort. I munnen citronsaft och skal. Saltvatten och skumsvampar. Fat finns där!
Kommer inte ihåg vad jag gissade men var frustrerad då jag tyckte mig känna igen den så väl…
Rätt flaska var Rene Rene Geoffroy Empreinte 2009, deggad 2015.
Klart mer mognadstoner än Bérêche och därför mer tilltalande för mig men det var jämnt.
88p och vinnare i aperitif flighten.

20190504_192119.jpg


Flight 1
#3:
Först ganska mycket besvärande grappa i doften som vädrades bort efter nån timme. Burkchampinjoner. Popcorn. Källare och kork (inte korkad). ÅLDER! I smaken mer popcorn med massa smör. Svamp stekt i ännu mer smör. Pigg syra blandat med ålderstoner så det skriker om det. Blev dock lite trött efter några timmar (ganska många).
Gissade 70-tal eller tidigt 80-tal… tror jag drog till med Veuve Clicqout då dessa brukar vara svampiga.
Rätt flaska: Diebolt- Vallois 1976.
Väldigt pigg och vital 43-åring. En av de bästa 40+ skumpor jag druckit.
91p

#4: Tonic och kinin först i doften. Sen kom päron och ananas. Lite försiktigt i början. I smaken Är det äpplen, kalk och citrus-skalbeska. Knuten flera timmar men sen öppnar den sig och det kommer skumbanan och tropiska frukter. Frisk syra och ganska diskreta ålderstoner även om de finns där
Gissade ej på denna då det var min flaska och enda magnumen… alltså ganska uppenbar.
Rätt flaska var Gosset Grand Millesime 1989 magnum. Ska jag vara ärlig så hade jag fått denna blind hade jag inte tagit den. Var nog den spänstigaste och friskaste 89a jag druckit de senaste 15 åren.
93p

#5: Mörkgul färg. Fina bubblor. Sen satte jag näsan till glaset och… Åh f*n! :öga: Sensor overload! :nagelbitare: Först en massiv doft av creme brulee. Helt otroligt härlig. Efter ett tag dök det upp rostade hasselnötter, hav, blomster och honung tillsammans med en krutig ton. Doften lovar hur mycket som helst!
Och smaken infriar alla löften och lite till. Det är krut och honung. Mer creme brulee med extra bränt socker. Smör och konserverad citron. Spänstig syra och frisk mousse blandat med i det närmaste perfekta ålderstoner. Smaken är massiv, hade den inte varit så harmonisk hade det varit överväldigande.
Gissade Cristal, sent 80-tal typ 1988/89 eller 1990.
Rätt flaska var Cristal 1997.
Bästa 97an jag druckit. Bästa Cristal jag kan komma ihåg att jag druckit. Bästa champagnen jag drucket sedan Krug 1988. Buteljerad perfektion!
Först skrev jag 96p, sen ett plustecken, när jag tänker tillbaka var det nog lite snålt.
97p. Vinnare Flight 1 och enhällig WOTN! :cigarr:

20190504_192150.jpg

beklagar dålig bildkvalitet...

Flight 2:
#6:
I doften hittade jag igen lite grappa som brukar irritera mig. Det är jäst och citron. En ton av bensin. I munnen är det en påtaglig syra från citron. Smördeg, brioche och någon hårdost. Ganska kort eftersmak och lite funky på det hela. Velade på denna, odlare och ung kändes självklart. Till slut sa jag något om Leclapart, inte för att smaken påminde mig om honom men hur vinet betedde sig.
Rätt flaska var: Leclapart Apotré 2005.
Har svårt för lagrad Leclapart… när de är bra så är de intressanta men inte min kopp te uppenbarligen.
87p

#7: Hav i näsan, saltvatten och ostronskal. Grapefrukt, smör och en hint av banan. I munnen är den länge sluten och ganska syrlig. Det är mycket citronsaft. Sen kommer det fram en del nötter och ek. Elegant och lovar en hel del för framtiden. Lång eftersmak men känns nu oförlöst och ganska ung.
Gissade… kommer inte ihåg men var inte i närheten av rätt svar…
Rätt flaska var: Bollinger RD 2004.
Hoppsan, fick inga bolly-vibbar av denna men musklerna och kraften brukar komma med mognad. Mycket potential för framtiden då!
91p

#8. Här var det något bekant… I näsan är det bränt socker blandat med hav, ostron, blodapelsin och skumbanan. I smaken är det syrlig citron, fat, gröna äpplen och en trevligt krutig ton. Lång eftersmak och väldigt god! Hus och prestige känns mycket troligt.
Gissade Cristal 2002 då denna kändes klassisk Cristal och syran pekade mot 2002 i min mun.
Rätt flaska var: Cristal 2000.
Kul här vara att jag och @Ekdahl samtidigt gissade Cristal 2002. Det var denna som fick mig att gissa Cristal på #5 också då när man drack dem bredvid varandra var det många likhetstecken.
Jäkla god skumpa!
94p

20190504_200957.jpg


Flight 3:
#9:
Doft med engelsk toffee. Krut. Damm. Hav och blommig frukt. Lite bränt socker. I munnen är det en markant syra men också en begynnande mognadston. Chilliblad, ingefära och limesaft/zest.
Gissade helt fel här då om jag minns rätt funderade på om vi hade en tredje Cristal med i uppställningen… tänkte 1996.
Rätt flaska var: Billercart Salmon Cuvee NF 1996.
Denna är nog den flaska som har mest utvecklingspotential, ännu lite mer än RD 2004an. Kommer bli magisk med kanske 5+ år till.
93p nu, säkert 95-96 när den är helt klar.

#10: Näsan finner först köttbuljong och champinjoner. Grape. Havtorn. Krut och honung. I munnen är det smöriga popcorn. Blommor. Fin frukt med söta citrusfrukter. En hint av fat.
Först tänkte jag Krug 1996 mest pga doften. Sen när smaken kom så var den väldigt lik en La Grande Dame 1995 jag drack förra året.
Gissade La grande Dame 1996 för mig själv.
Rätt flaska var: Veuve Clicquot La grande Dame 1996. Här ska det dock sägas att jag visste att @Ekdahl hade tagit med denna flaska då vi ropade in en låda på förra Bukowskis så det var inte blint.
Men vilken jäkla god flaska! Andra plats för mig denna kväll och lycklig att jag har några flaskor hemma.:D
95p

#11: I näsan är det en ungdomlig syra. Citron och citrongräs. Ostronskal, ananas och krut. I munnen är det syrliga bär. Mognare i smaken än doften. Grillad citron och mer citrongräs blandat med tropisk frukt.
Gissade BdB… typ 2002. Kom inte längre.
Rätt flaska var: Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995.
Drack denna för inte så länge sen och då var den vinnare för kvällen och upplevdes som avsevärt mer mogen… måste varit sällskapet…
Still… god är den!
93p

20190504_202947.jpg


Bonusflight Rosé… huff! Rosé är inte min starka sida… Börjar bli en del skumpa nu så noter därefter
#12: Blodapelsin. Grape. Granit och något oxiderat i näsan. Krut, fat och syrliga halon i smaken. Bra syra. Känns som dosage åt det lite högre hållet.
Ingen mening att gissa för mig. Helt lost.
Rätt flaska var: Bernard Hatte et fils Rosé NV som ”legat några år”
God!
88p

#13: I näsan är det söta röda bär. Körsbärsgodis. Röda remmar. I munnen samma som i doften med en markant syra. Lite kort i eftersmaken.
Gissade inte…. Var nog ung då…
Rätt flaska: Jacquesson Terres Rouge 2008
Absolut god och potential för utveckling.
88p

#14: Till att börja med. Helt Koko färg. Tänk den där artificiella rosafärgen på hallonsonda så blir det ganska rätt. Knuten i näsan till att börja med. Hallon. Syrliga bär. Rabarber. I munnen är det en bärig, lite sötlig metallsmak. Står ”hög dosage?” i mina anteckningar.
Gissade säkert något som lika säkert var helt fel…
Rätt flaska: Amour de Deutz 2008, OBS inte Amour de Deutz Rosé@Crist(al)ian 77 hade droppat röd karamellfärg i den vita Amouren… Helt rundlurad! :p
Har inte helt fallit för denna tidigare och ikväll var inget undantag. Den fruktansvärda färgen kanske påverkade mitt omdöme också….
87p

#15: Kvällens näst mest avvikande utseende. Hade den varit aningen mörkare så hade man kunnat tro det var en kolsyrad pinot… Mandel- och körsbärslikör är det enda jag känner ett långt tag. Sen lite avlopp och rött blod blandat med kryddnejlika. I munnen är det körsbär, syrliga sådana. Mammas rönnbärsgele. Syrlig på gränsen till sur. Tydliga naturvinsvibbar.
Gissade inte ens på denna och ingen runt bordet var i närheten.
Rätt flaska var: Bourgeois-Diaz Rose NV. Deggad 2015 med dosage på 2g.
Inte min kopp te men helt klart mycket karaktär.
86p

#16: Kräftor och ostron. Syrliga hallon och rostat bröd i näsan. I munnen är det syrliga hallon och lite fat. Kanten på surdegsbröd och lite blodgrape.
Borde kunnat ta denna men var nog ganska bedövad i munnen vid det här laget. God var den! Bäst i rosé-flighten.
Rätt flaska var: Charles Heidsieck Rosé 2005.
90p

20190504_210250.jpg

20190504_220919.jpg


Helt fantastisk kväll och jättetrevliga människor!:)
Tack för att vi fick komma ner och hoppas på återbesök i Gotham City om inte alltför länge.

Min topp-3 för kvällen:
1: Cristal 1997
2: La grande Dame 1996
3: Cristal 2000
...sen blev det trångt på 4e plats...

To be continued!

20190505_135639.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
14: Till att börja med. Helt Koko färg. Tänk den där artificiella rosafärgen på hallonsonda så blir det ganska rätt. Knuten i näsan till att börja med. Hallon. Syrliga bär. Rabarber. I munnen är det en bärig, lite sötlig metallsmak. Står ”hög dosage?” i mina anteckningar.
Gissade säkert något som lika säkert var helt fel…
Rätt flaska: Amour de Deutz 2008, OBS inte Amour de Deutz Rosé@Crist(al)ian 77 hade droppat röd karamellfärg i den vita Amouren… Helt rundlurad! :p
Har inte helt fallit för denna tidigare och ikväll var inget undantag. Den fruktansvärda färgen kanske påverkade mitt omdöme också….
87p
Roligt att @Crist(al)ian 77 såg till att bekräfta faktumet att vinets färg påverkar upplevelsen i väldigt hög grad (kanske mer än druva?) och att du är prestigelös nog att dela med dig av resultatet. Kul! :)

Stort tack även för övriga noter från en fantastiskt trevlig provning! Lite avis blir jag!
 

MartinE

Medlem
Ännu en mindre ansedd årgång som tar för sig blint! :)
Jag är den förste att hylla 1997 som en bortglömd och klart underskattad årgång. Och de få flaskor man stöter på idag brukar fortfarande prestera riktigt bra! Men i det här fallet skulle jag vilja säga att det handlar minst lika mycket om vinet/producenten som årgången. Cristal är helt enkelt otroligt bra oavsett årgång – lite som Vilmart men på en ännu högre nivå – och väldigt lagringsduglig. Samtidigt är 1997:an mer utvecklad/färdig idag än vad kringliggande årgångar är.

#14: Till att börja med. Helt Koko färg. Tänk den där artificiella rosafärgen på hallonsonda så blir det ganska rätt. Knuten i näsan till att börja med. Hallon. Syrliga bär. Rabarber. I munnen är det en bärig, lite sötlig metallsmak. Står ”hög dosage?” i mina anteckningar.
Gissade säkert något som lika säkert var helt fel…
Rätt flaska: Amour de Deutz 2008, OBS inte Amour de Deutz Rosé@Crist(al)ian 77 hade droppat röd karamellfärg i den vita Amouren… Helt rundlurad! :p
Verkligen ett galet roligt upptåg av @Crist(al)ian 77 !

Och även om samtliga ifrågasatte den klart artificiella färgen (var inte så försiktig med karamellfärgen nästa gång, Cristian! ;)) föll vi totalt för det! T o m vid avtäckningen tog det några sekunder innan vi fattade. @Crist(al)ian 77 fick upprepa "Amour de Deutz Blanc de Blancs 2008 " två gånger innan jag ryckte åt mig flaskan och synade etiketten! :D

För övrigt en otroligt kul och bra provning! Och så härligt att åter få bekräftat att det finns så många fantastiska människor på forumet (med fantastiska viner i sina källare)! Tack till samtliga som var med och ett litet extra tack till @Crist(al)ian 77 som tog med sig tre bonusflaskor! Och möjligen omvärderade sin syn på Jacquesson en aning... ;)
 
Toppen