Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sista dagen i Champagne tillbringades med Karine på R&L Legras.
Nu är jag där igen, med stark köprekommendation på deras 2008 Saint Vincent.
Så snygg, elegant och komplex redan nu, med tro på finfin smakupplevelse när jag går i pension... alltså lagringspotential på typ 15-20 år. (finns tydligen nu på systemet för typ 839 pistoler.)Visa bifogad bild 17509Visa bifogad bild 17510

Sugen blir man av alla era inlägg! Vad kostade St Vincent 08 på plats och hur var Presidence 12?

Håller helt med om St Vincent. En mycket undervärderad prestige, som ofta gör mycket bra ifrån sig på provningar med betydligt tuffare motstånd.
 

Jesper L

Medlem
Guy Michel Millésime Brut 1982
Aka Champagne Tradition Pierry 1982

Min första mogna champagne.
Här snackar vi mogen frukt och ännu mer mogen frukt! Det finns fortfarande en del syra kvar men frukten är dominerande. Färgen är mörkgul och går åt det guldiga hållet.

Doft: kola, dadlar, mycket mogen frukt

Smak: mogen frukt.. känns som dadlar och persika. Toner av rostat bröd. Efter en tid i glaset kommer svamp (Karl-Johan) fram och mogen mango.

upload_2019-7-15_18-49-54.jpeg
 

Jimmy A

Medlem
Guy Michel Millésime Brut 1982
Aka Champagne Tradition Pierry 1982

Min första mogna champagne.
Här snackar vi mogen frukt och ännu mer mogen frukt! Det finns fortfarande en del syra kvar men frukten är dominerande. Färgen är mörkgul och går åt det guldiga hållet.

Doft: kola, dadlar, mycket mogen frukt

Smak: mogen frukt.. känns som dadlar och persika. Toner av rostat bröd. Efter en tid i glaset kommer svamp (Karl-Johan) fram och mogen mango.

Visa bifogad bild 17518
Vad tyckte du då? Mogen champagne faller ju inte alla i smaken. Själv tycker jag att denna hade passerat toppen lite när vi drack den för ett tag sen. Lite för rökiga och spritiga toner i vår flaska för att den skulle bli harmoniskt.
 

Jesper L

Medlem
Vad tyckte du då? Mogen champagne faller ju inte alla i smaken. Själv tycker jag att denna hade passerat toppen lite när vi drack den för ett tag sen. Lite för rökiga och spritiga toner i vår flaska för att den skulle bli harmoniskt.
Håller med dig. På tok för mycket övermogen frukt och spritiga inslag för min smak. Tjejen gillade dock den men imo så har den passerat sin topp.

Kul att testa däremot :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tyckte du då? Mogen champagne faller ju inte alla i smaken. Själv tycker jag att denna hade passerat toppen lite när vi drack den för ett tag sen. Lite för rökiga och spritiga toner i vår flaska för att den skulle bli harmoniskt.
Har också provat den rackaren och fann den dessvärre över och förbi. Mycket mognad, men tämligen platt och livlös i munnen. Kul kuriosa dock och den uppskattades mer av andra i sällskapet än av mig.
 

Magikern

Medlem
Sista dagen i Champagne tillbringades med Karine på R&L Legras.
Nu är jag där igen, med stark köprekommendation på deras 2008 Saint Vincent.
Så snygg, elegant och komplex redan nu, med tro på finfin smakupplevelse när jag går i pension... alltså lagringspotential på typ 15-20 år. (finns tydligen nu på systemet för typ 839 pistoler.)Visa bifogad bild 17509Visa bifogad bild 17510

Hade den på en BYOB med forumet härom året. Den utmärkte sig så mycket att jag spontant gissade på en 02:a bland 08orna. Helt annorlunda i stilen än de andra.
 

Wintermute

Medlem
Ruinart BdB. På restaurang. Helt rak kork, så det kan vara så att den har lagrats några år. Intensiva fruktsmaker (citron, limesorbet, grapefrukt, citronskal). Med tiden kommer lite drömmar (kakan), med andra ord ett uns brödighet och kanske lite vanilj. Jag kunde inte märka några lagringstoner. Uppfriskande och med hög syra.
 

FredrikC

Medlem
Äntligen har jag druckit Dom Perignon 2008. Och vilken Dompa. Nog den bästa av de få jag druckit(90, 03, 04, 05, 09). Det dracks till en magisk sushi-rätt vilket gjorde det ännu bättre.
Vi kände hallon, passionsfrukt och persika och man märker att det finns så mycket mer som vill fram men som behöver tid. Men oj vilken champagne redan nu för mig.
20190718_213640.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Äntligen har jag druckit Dom Perignon 2008. Och vilken Dompa. Nog den bästa av de få jag druckit(90, 03, 04, 05, 09). Det dracks till en magisk sushi-rätt vilket gjorde det ännu bättre.
Vi kände hallon, passionsfrukt och persika och man märker att det finns så mycket mer som vill fram men som behöver tid. Men oj vilken champagne redan nu för mig. Visa bifogad bild 17535
Låter bra. Ska dricka min första DP i helgen med brorsan.
 

LeChat

Medlem
8417F79E-3699-42F4-8249-7C3F8D527343.jpeg

2008 Damien Hugot Millesime BdB Extra Brut


Som vanligt underbar och komplex! Ger mycket chardonnayvibbar och odlarstil. Men även om den är härlig nu så undrar jag hur den har utvecklats om ytterligare ca 5 år eller 10 år. Kanske är den ännu bättre då?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
För lite drygt en vecka sedan så samlades @Christer J, @LeChat, @Ekdahl och jag för en liten BYOB med tema "Producent vi inte provat (tillsammans) tidigare"... kul!

Jag kom lite senare efter jobb och fick ett glas rosé i handen.
Trött och svettig efter att ha suttit på tåg från Mellerud och sedan cyklat genom stan så kunde nästan vad som helst funkat men hoppsan! Detta var gott! På riktigt!
Ganska lätt både i näsan och munnen. Mogna röda bär. Bra syra som inte dominerar. Frisk, kan inte minnas att det var några mognadstoner men kändes helt drickfärdig! Elegant är ganska beskrivande.
Ingen aning och inte druckit denna tidigare. Det var en Duval-Leroy Champagne Femme de Champagne Rosé de Saignée 2006.

Slumpen avgjorde ordningen. Egna vinet provades halvblint, resterande helblint.

1: Funky doft. I näsan första gymsockor. Gråsten. Krut och ek med lite oxiderade toner. Med tiden kommer det honung.
I munnen så är det krusbär. Nötter och ek. Banan.
Gissade ganska fort på att detta var mitt vin.
Rätt svar: Le Brun-Servenay Exhilarante Vieilles Vignes 2008 (mitt vin)
Tyckte själv denna var väldigt god och kul och glad jag har några fler av den.

2: I näsan är det mjölkchoklad och grillad citron. Äpplen och jäst. Blommor med tiden.
I munnen är det en ungdomlig syra. Beska från citrusskal. Mandelmassa och körsbärskärnor.
Gissade 2008. Hade en tanke runt Benoît eftersom jag visste flera av oss köpt denna för inte så länge sedan men sa inget... :stendumt:
Rätt svar: Benoît Lahaye Millésimé 2008
God! Potential för framtiden men kanske inte på topp just nu.

3: Hoppsan! Nu pratar vi! I näsan är det cykelslang. Nypon. Nougat. Brynt smör. Alla är eniga om att denna borde vara äldst på bordet.
I munnen är det Hallon och äpplen. Overload med BRYNT SMÖR! Sherrytoner som blandas med ek. Mums!
Gissade runt lite utan att vara i närheten av rätt svar.
Rätt svar var: Régis Fliniaux Cuvée des Signataires
Jävlar vad kul! @Ekdahl 's flaska och du får rätta mig om jag minns fel men knöttliten odlare som gör mellan 8000-15000 flaskor/år. Denna cuvee är en blandning av två intilliggande årgångar så ges bara ut vartannat år... och produktionen är runt 500 flaskor... vartannat år... och en majoritet av dessa hittar till SB. Finns i beställningssortimentet! Flaskan på provningen har legat på rygg i runt 10 år så årgångarna borde vara nånstans 2002-2007.

4: Först ordentligt knuten. Syntes på glaset att den serverades kallare än de andra och det kan ha påverkat. Honung, blomster och tvål i doften.
I munnen är det först metall, kall sådan. Skalbeska och något bärigt. Med tiden mjuknar den också och blir mer och mer lik vin nummer... i alla fall efter att vi avtäckt flaskorna! :p
Gissade att detta var ngt exklusivt och lite omoget ännu. Elegans fanns där. Men var inte i närheten av rätt svar!
Rätt svar var: Benoît Lahaye Millésimé 2008... Jahapp, bara att äta ödmjukhetspaj. Visste ju att flera hade köpt denna men tänkte aldrig på att det var samma som nummer 2... där ser man vad temperaturen kan göra för upplevelsen av ett vin (det var vad vi intalade oss i alla fall...). Det enda som jag i efterhand kan luta mig på var att jag hade nästan omöjligt att besluta mig för i vilken ordning jag skulle sätta vin nummer 2 och nummer 4 mtp vilken jag gillade mest.
Kul som tusan då!

Köpte själv av Benoît 2008 och hade den i handen o funderade på att ta med... vet inte om jag ska vara glad eller ledsen att jag itne gjorde det. :rolleyes:

Bonus skumpa:
Doft med mogna citroner. Krut och honung.
Smak med saltvatten, röda bär och rök. Stram!
Har slutat gissa nu och njuter mest.
Rätt svar var: Gimonnet Extra Brut Oenophile 2005
God ock klar att dricka. Kul med 2005, inte druckit jättemycket från detta år!

Bonusflaska:
Av någon anledning stod det en nyöppnad flaska Fratelli Berteletti Ghemme Castello di Lozzolo 1964 när jag kom fram. Glömt varför men mycket trevlig och växte med kvällen. Att säga den var mogen är väl en underdrift men både frukt o syra som gjorde den klart njutbar!

Kvällens uppställning minus bonusskumpa.
thumbnail_20190711_202239.jpg


Bonusskumpa!
thumbnail_20190711_215347.jpg
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Hittade denna skatt i vinkällaren hos en Michelin-restaurang igår
20190721_224336.jpg

Godaste champagnen någonsin för vår del och att få matcha den mot 14 rätter var magiskt.
På korken stod V651 vilket betyder att den fick din kork 2006 i Sept/okt men vet någon (@vintomas?) hur man får reda på vilken eme det är? På krugs hemsida finns bara 154 med kork från 05 å 155 med kork från 07.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hittade denna skatt i vinkällaren hos en Michelin-restaurang igår
Visa bifogad bild 17554
Godaste champagnen någonsin för vår del och att få matcha den mot 14 rätter var magiskt.
På korken stod V651 vilket betyder att den fick din kork 2006 i Sept/okt men vet någon (@vintomas?) hur man får reda på vilken eme det är? På krugs hemsida finns bara 154 med kork från 05 å 155 med kork från 07.

Jackpot att hitta en vällagrad GC, antar att priset dessutom var detsamma som för en nydeggad.:) Den tiden är förbi med tanke på att Krug börjat med löpnummer...:( Mina bästa krugupplevelse är vällagrad GC på magnum. Alltså inte bara säljsnack att GC är det Krug är mest stolta över.

Du kan bara gissa basårgång såvida du inte frågar Krug. Men du har grävt fram fina ledtrådar.
  1. 154e - Basårgång 98 deggad 2005
  2. 155e - Basårgång 99 deggad 2007
Din är deggad 2006 så högst sannolikt är det antingen en sent deggad GC med bas 98a eller en tidigt deggad bas 99e. Enligt Vintomas artikel är sista siffran ett serienummer. I så fall betyder "1" att din GC är från den första (eller andra om "0" kommer först) batchen från den basårgången.

Slutsatsen borde därför vara basårgång 99.
(Hade flaskan istället haft bas 98a borde sista siffran vara större än 1)
 

FredrikC

Medlem
Hmmm.... Vilken restaurang pratar vi om...? Sverige?
Nej i Portugal :)
Jackpot att hitta en vällagrad GC, antar att priset dessutom var detsamma som för en nydeggad.:) Den tiden är förbi med tanke på att Krug börjat med löpnummer...:( Mina bästa krugupplevelse är vällagrad GC på magnum. Alltså inte bara säljsnack att GC är det Krug är mest stolta över.

Du kan bara gissa basårgång såvida du inte frågar Krug. Men du har grävt fram fina ledtrådar.
  1. 154e - Basårgång 98 deggad 2005
  2. 155e - Basårgång 99 deggad 2007
Din är deggad 2006 så högst sannolikt är det antingen en sent deggad GC med bas 98a eller en tidigt deggad bas 99e. Enligt Vintomas artikel är sista siffran ett serienummer. I så fall betyder "1" att din GC är från den första (eller andra om "0" kommer först) batchen från den basårgången.

Slutsatsen borde därför vara basårgång 99.
(Hade flaskan istället haft bas 98a borde sista siffran vara större än 1)
Ja sommeliern blev lika glad som jag haha :D
Ah så smart! Tackar för lärdomen!
 
Toppen