Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har blivit mkt rödvin sista tiden, både ungt och gammalt. Dags att ändra på.

Pierre Péters Les Chetillons 2002

Tog väl en 20-30 minuter på sig att vakna ordentligt men sen vad det bara att gotta sig!
Doften är fantastisk. Lite som en ligth-version av den Cristal 1997 vi drack i Malmö i våras. Creme Brûlée och gräddig toffee. Brända mandlar och saltvatten. Mängder av vanilj vilket är lite konstigt då jag inte tror denna sett insidan av ett ekfat nån gång.
I munnen tar det längre tid på sig att blomma ut. Bränt socker och grillad citron. Mer brûlée. Rostade nötter. Lite söta tropiska frukter, persika med en hint av ingefära tror jag det är. Syrlig och lååång eftersmak!
Fortfarande lite stram i smaken med en syra som vill hålla sig i främsta ledet.
Tror denna har potential att bli ännu lite bättre men god som [CENSUR] redan nu!

Glad det ligger fler av denna i källaren. Kommer nog vänta 2-3 år med nästa flaska.
93p

Visa bifogad bild 17580

Låter hur gott som helst och mer än 93 p!

Jag är också glad att du har fler flaskor.;)
 

LeChat

Medlem
7787CE1E-DA9F-4606-A29E-D7FED97D39CA.jpeg

En enkel N.V förgyller den sköna sommarkvällen. Alltid bra men ikväll var den nog mer efterlängtad än vanligt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lunchdags med @Christer J i vinkällaren.

IMG_7284.jpg


Först upp min egen Orpale 96. Visste att Christer köpt 02orna och tänkte visa vad bra coopskumpa kan bli med ålder. Direkt lite rostade hasselnötter och viss kalkighet. Även en liten söt doft av honung i bakgrunden. Typisk mogen BdB i all sin prakt, åtminstone om man vet vad det är. Alla andra lutade åt pinot utan ledtrådar...:rolleyes: Smaken är lång och komplex som det ska vara. Efter några timmar kommer även choklad och en svag kaffeton fram. Mums! Alla hade den som nummer 1.

Roederer Nature 2006
Primärt röda äpplen och lite persika. Lite funkig och lutade åt att det var en odlare. I munnen drar det till ordentligt!:baksmälla: Inte mycket socker här inte och det till det sämre. Kort och enkel smak. Stilmässigt saknades komplexa reservviner så jag gissade på 2009. Efter att fått bekräftat att det var icke odlare och 0 socker var det inte svårt att gissa Roederer Nature. Första gången jag dricker och därav väldigt roligt men det var också det enda roliga. Bekräftade mina farhågor och min klokskap över att hoppat dessa viner från Roederer.

Bara Special Club Rosé 2008
Även @feskhandlarn kom förbi en snabb vända och korkade upp. Blodapelsin och kola med en svag rökighet som fick mig åt Roederer/Hugot-hållet. I munnen lite piggeling men med ett bittert avslut av skalbeska som istället pekar på en ung odlarskumpa. Intensiv pinotpower fick mig in på Bouzy/Ambonnay och efter att fått ledtråd om att det var Bouzy gissade jag Bara. Inte så kul alls och flaskan fick feskhandlarn med sig hem. Vare sig Bara eller Special Club är särskilt speciellt konstaterar jag ännu en gång.

Jacquesson Avize 1996
Svagt oxiderad och en svag källarton men även så mycket annat gott. Mycket choklad och sherrytoner, luktar moget lång väg och på näsan kan det lika gärna vara 80-tal. Balanserad men med distinkt syra i avslutet fick mig snabbt in på 1996. Kändes lite trött för att vara prestige så trodde på enklare vintage. Krämig känsla i avslut fick mig till BdB och Cramant. Nästa gissning blev Avize 1996. Näst bästa Jacquesson jag druckit efter Jacquesson (fd Signature) 1996.

Ett riktigt bra vin värt resan, ett bra och två skräpviner men ändå en grym lunch som blev många timmar...

  1. Orpale 1996
  2. Avize 1996
  3. Bara Rosé 2008
  4. Roederer Nature 2006
 

LeChat

Medlem
9104B2B5-8AC8-46D7-8A68-F1AC7FCB313F.jpeg

2008 Veuve Clicquot Ponsardin Brut Rosé Vintage


Drack första flaskan i okt. -17 och igår plockade jag den sista. Doften är komplex och bra och påminner om några favoritproducenter. Men i munnen känns den tyvärr lite svagare. Att jag dricker den för ung är ju inte champagnens fel, men jag tycker att den smakmässigt känns lite för enkel och tunn. Förmodligen blir den bättre med mognadstoner. God och småtrevlig men det finns bättre grejer i den här prisklassen tycker jag.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 17614
2008 Veuve Clicquot Ponsardin Brut Rosé Vintage


Drack första flaskan i okt. -17 och igår plockade jag den sista. Doften är komplex och bra och påminner om några favoritproducenter. Men i munnen känns den tyvärr lite svagare. Att jag dricker den för ung är ju inte champagnens fel, men jag tycker att den smakmässigt känns lite för enkel och tunn. Förmodligen blir den bättre med mognadstoner. God och småtrevlig men det finns bättre grejer i den här prisklassen tycker jag.

Håller med. Prestade även svagt på @Sörplarn s senaste roséprovning där allt dricks hel/halvblint.
 

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 17614
2008 Veuve Clicquot Ponsardin Brut Rosé Vintage


Drack första flaskan i okt. -17 och igår plockade jag den sista. Doften är komplex och bra och påminner om några favoritproducenter. Men i munnen känns den tyvärr lite svagare. Att jag dricker den för ung är ju inte champagnens fel, men jag tycker att den smakmässigt känns lite för enkel och tunn. Förmodligen blir den bättre med mognadstoner. God och småtrevlig men det finns bättre grejer i den här prisklassen tycker jag.
Gillade den skarpt som purung. Kommer att hålla på resterande två flaskor. Tack för info!
 

Elvis

Medlem
Intressant utveckling av Krug 2004. Jag har nu druckit den fem gånger. De två första gångerna (april och augusti 2018) var jag helt lyrisk och tyckte att den var den bästa unga årgångs-Krug jag druckit. Öppen och tillgänglig och allt fanns där. Jag satte 96 respektive 95 poäng på CT.

Sedan provade jag en som var korkad i januari och efter det har det gått utför. Jag fick den blint i mars och den var då rätt anonym och så fick jag idag på en långflygning med Qatar och tyckte likadant. Sista varma dropparna var bäst men den var riktigt sluten. Jag har satt 91 poäng på CT de två senaste gångerna.
 

Thirsty

Smygnykterist
Intressant utveckling av Krug 2004. Jag har nu druckit den fem gånger. De två första gångerna (april och augusti 2018) var jag helt lyrisk och tyckte att den var den bästa unga årgångs-Krug jag druckit. Öppen och tillgänglig och allt fanns där. Jag satte 96 respektive 95 poäng på CT.

Sedan provade jag en som var korkad i januari och efter det har det gått utför. Jag fick den blint i mars och den var då rätt anonym och så fick jag idag på en långflygning med Qatar och tyckte likadant. Sista varma dropparna var bäst men den var riktigt sluten. Jag har satt 91 poäng på CT de två senaste gångerna.
Intressant. Kan flaskformatet påverkat respektive att den intogs på ett flyg?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant utveckling av Krug 2004. Jag har nu druckit den fem gånger. De två första gångerna (april och augusti 2018) var jag helt lyrisk och tyckte att den var den bästa unga årgångs-Krug jag druckit. Öppen och tillgänglig och allt fanns där. Jag satte 96 respektive 95 poäng på CT.

Sedan provade jag en som var korkad i januari och efter det har det gått utför. Jag fick den blint i mars och den var då rätt anonym och så fick jag idag på en långflygning med Qatar och tyckte likadant. Sista varma dropparna var bäst men den var riktigt sluten. Jag har satt 91 poäng på CT de två senaste gångerna.

Noterade med förvåning dina lyriska omdömen och har varit nyfiken på att smaka den ung. Har aldrig gillat ung årgångskrug av de jag testat (96-03). Låter alltså som att 04an rättat in sig i ledet och blivit lika anomym som förväntat.;)

Efter +5 år brukar det hända grejor! Drack 00 på nyår som fortfarande var lite knuten men 96an jag fick blint i våras är topp 3 i år.:cool:
 

LarsW

Medlem
Lite gott, eller i alla fall intressant, från helgen.

Dehours Grande Reserve, bas 13, deggad 16, magnum.
Doft skriker odlare. Det är äpplen med rostig spik. Grape, sherryfat och rostade nötter. Till att börja med en svag kemikalisk ton som försvann efter en liten kvart.
I munnen är det friskt, lite kartigt och moget på samma gång. Gillar mer och mer detta bland odlare. Äpplen, både röda och gröna är det som står ut mest. Vanilj, nötter, saltvatten och citrus. Lite klumpig är den allt men ack så charmig!
88+p

Léclapart L'Amatuer (L.V06)

Jättetrevlig doft. Bränt socker, toffee, citrus och nybakat bröd.
I munnen är det grillad citron och jäst. Lätt nötighet och som att tugga på skorpan av surdegsbröd. Tycker jag anar ek men tror inte denna är det minsta ekad. Tyvärr som tidigare faller den samman lite för fort i smaken. Denna flaska är bättre en den förra...
...men äldre Léclaparts har fortfarande en lång väg innan de imponerar mig.
85p

thumbnail_20190805_204150.jpg
 

Lambo

Medlem
Så här ska det se ut efter en bra provning ha ha

CBCBBDE3-892E-4EAC-8862-3FA9EC0EE469.jpeg


Några snabba noteringar:
- Comtes 2007, suverän att dricka redan nu!
- Cristal 2008, oj oj vilken potential!
- Dom Ruinart 1996, inte på topp, behöver fler år.
- Dampierre, 2002 var mer mogen och utvecklad än 1996. 2002 redo, 1996 behöver fler år i källaren.
- G Michel 1982, snacka om karaktär men saknar komplexitet hos stora viner.

858F327B-C30C-4232-8613-4FC56E854A88.jpeg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
bmlP74q.jpg


2008 Pierre Péters L'Esprit Grand Cru
Semestern är över (ish) och vad firar man en härlig sensommarkväll bättre med än en flaska trevlig champagne! Väldigt bra drickläge för l'Esprit 2008 just nu skulle jag säga, oerhört frisk och trevlig med mängder av gröna (men mogna) äpplen, citrustoner, krita och mineral! En härlig mognad av bakad stenfrukt och nötter balanserar upp mot den höga syran, och den där moussiga rundheten som ger en munkänsla av halvt ovispad grädde fulländar det här vinet! Kanske den bästa champagnen jag druckit i år! Den sista flaskan i källaren får dock ligga ett eller två år till! 93p
 

Trydebull

Medlem
Hämta en Cristal 97 istället om du vill dricka årets bästa champagne!:cool:

Den var riktigt nära 100 poäng för mig...

Jag säger inte emot! Cristal är ruggigt bra - och den där 97:an var f-n i mig grym!

Jag har två till... Men oväntat nog hamnade de helt plötsligt i kategorin ”de här måste drickas vid ett riktigt bra tillfälle...”

Så nu måste jag hitta en sketen onsdagskväll när både jag och frun är helt slut och sedan dricka dem. Det är egentligen det som är det bästa - riktigt bra/gott vin - när man förväntar sig det som minst...
 
Toppen