Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
Den där bilden får man ju inte lämna här utan noter:eek:
Tog inga noter men typ ung och oförlöst, hög knivskarp syra, citrus, lite rökig, lite kryddig. Väldigt bra naturligtvis. Återbesök om 10 år? Hade druckit en del annat innan och analysförmågan var väl inte helt på topp efter bl.a denna champagne :D. #nebukadnessar
IMG_6576.jpg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
2F928159-D360-41CB-A28B-75FBF9B9D88E.jpeg

-N.V. Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Brut
-Piper-Heidsieck Essentiel Cuvée Reservée (basårgång 2012, deg. 2018)

Öppnade Diebolt NV i onsdags för att känna hur den levererar som ung. Tyckte nämligen att den vara riktigt bra när vi hade provning av mogen NV för ett tag sedan.

Kortfattat kan en väl säg att det är en ung Bdb med odlartoner som funkar fint redan även om jag föredrar den mogna varianten. Tycker att den är påminner om Damien Hugots NV(som väl egentligen är en årgångslös årgångschampagne:rolleyes:)

Piper har ett kraftigare uttryck i reduktiv stil. Krut eller rostade toner dominerar. Detta är en stil som jag gärna gillar och för 315:- så kan en ju inte klaga. Men rent kvalitetsmässigt så känns den lite enkel och endimensionell. Och lite mer mognadstoner hade ju inte skadat så helst bör den väl få ligga till sig några år. Samtidigt har jag ju köpt dessa och många andra NV just för att inte plocka årgångschampagnerna för tidigt.
Lagra, lagra, lagra… ständigt detta vinnördens mantra.
 
Idag blev det en La Rogerie La Grande Vie som jag hämtade ut häromdagen, var tvungen att bjuda svärmor på något trevligt;)
Står fast vid att det är ett riktigt trevligt vin! Svärmor som inte är någon ”champagnedrickare” uppskattade även hon vinet, vilket jag anser är ett gott betyg:cool:

Började även kolla upp lite äldre degorgeringar (finns ju inte så många:rolleyes:) på Instagram och dom som provat tyckte generellt att vinet var mycket bra, så nu ska jag låta mina resterande flaskor ligga i 6 månader innan jag provar nästa flaska!:p
 

LarsW

Medlem
Diebolt-Vallois BdB Millésimé 2013
Tog hem några flaskor från Alfavin som hade den till bättre pris än SB här nyligen. Mathias är ju också rasande trevlig och hjälpsam så beställer gärna från honom.

Doft med citrus, lyche och ananas. En aning nybakt bröd och lite jästiga mognadstoner redan.
I munnen är det ordentlig syra men tar inte längre än 10 minuter i glaset innan det mjuknar och frukten ovan träder fram. Liksom i doften hittar man redan lite mognadstoner även om jag tror denna kommer bli ännu bättre när den blivit 10+år. Tänker minst ett år eller två till nästa flaska så det hinner gå lite tid efter degogering också.
Inte lika bra som Bonnaire vintage vilket det är svårt att inte jämföra mot men trevligt med lite variation.
89+(+)p
thumbnail_20211212_203716.jpg
 

buteljen

Medlem
A13A42CD-9219-4C87-985B-1E5DF1AEC5B7.jpeg


Tre nollåttor, 100% chardonnay, 100 % ståltank

2008 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé
(Deg andra halvåret 2017, 100% Chardonnay from Avize, Cramant, Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Chouilly and Oiry, dosage 6,5 gr/l)

Ljusast i färgen av de tre med nästan lite grönskimmer i jämförelse.
Dag 1
Doften domineras av krut och rök, mineralkänsla, efterhand grillad citrus, lime, lite grape och brödiga toner.
I munnen frisk syra, superfin balans, härlig mousse, elegant och ståtlig. Elektrisk lager på lagerkänsla i smaken och en lång finish.
Mycket bättre än förra gången jag provade den i februari.
Dag 2
Har mattats av och tappat en smula av den härliga energin den hade dag 1.

2008 Union Champagne de Saint Gall Champagne Grand Cru Cuvée Orpale Blanc de Blancs
(Deg 2020?, 100% Chardonnay from Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Cramant and Avize, dosage 7 gr/l)

Ljust gul i färgen
Dag 1:
I doften snarlika Delamotte, dvs krut, rök med mineralkänsla. Dock inte lika öppen. Lite mer citrusdominerad i kombination med brödiga toner.
I munnen väldigt torr med en superschysst tavelkritig struktur. Krispig syra, väldigt slank och energisk. Stram, elegant, citrus. Lång finish.
Dag 2: Förbannat bra. Har öppnat upp sig mer och samtidigt behållit den härliga pigga energin och den kritiga texturen.

2008 La Rogerie Champagne Grand Cru Heroine
(Deg december 2017, 100% Chardonnay from Avize, dosage 3 g/l).

“Domaine La Rogerie started in 2015 by Justine and Francois. This small maison works with 0.6 ha in a single lieu dit "Chemin de Chalons" in Avize. The family estate is slowly been handed over and will eventually encompass a number of other key vineyards in Avize“. Den här buteljeringen är således gjord av familjen innan företaget startade.

Mörkare gyllene färg än de andra två.
Dag 1:
Medelstor doft av gula äpplen, aprikos, nötter, toast.
Avrundad kropp. Hög syra men bra integrerad. Fyller upp midpalate bra men lite mindre energi än Delamotte och Orpale. Lång citruszestig finish. Fin balans.
Dag 2:
Öppnat upp sig och mer komplex i både doft och smak (riven hasselnöt, kryddor).

La Rogerie är väldigt olikt de andra två champagnerna. Mycket rundare, inte ett spår av krut eller rök, istället nötigare och äppligare. Jag hade helt klart gissat på att det varit nära ek, men har dubbelkollat med lite olika källor och det skall enbart vara ståltank. Lustigt - kan det vara terroiren i Avize som ger den här rundare, nötigare stilen? (jmfr Selosse?)
 

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 25047

Tre nollåttor, 100% chardonnay, 100 % ståltank

2008 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé
(Deg andra halvåret 2017, 100% Chardonnay from Avize, Cramant, Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Chouilly and Oiry, dosage 6,5 gr/l)

Ljusast i färgen av de tre med nästan lite grönskimmer i jämförelse.
Dag 1
Doften domineras av krut och rök, mineralkänsla, efterhand grillad citrus, lime, lite grape och brödiga toner.
I munnen frisk syra, superfin balans, härlig mousse, elegant och ståtlig. Elektrisk lager på lagerkänsla i smaken och en lång finish.
Mycket bättre än förra gången jag provade den i februari.
Dag 2
Har mattats av och tappat en smula av den härliga energin den hade dag 1.

2008 Union Champagne de Saint Gall Champagne Grand Cru Cuvée Orpale Blanc de Blancs
(Deg 2020?, 100% Chardonnay from Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Cramant and Avize, dosage 7 gr/l)

Ljust gul i färgen
Dag 1:
I doften snarlika Delamotte, dvs krut, rök med mineralkänsla. Dock inte lika öppen. Lite mer citrusdominerad i kombination med brödiga toner.
I munnen väldigt torr med en superschysst tavelkritig struktur. Krispig syra, väldigt slank och energisk. Stram, elegant, citrus. Lång finish.
Dag 2: Förbannat bra. Har öppnat upp sig mer och samtidigt behållit den härliga pigga energin och den kritiga texturen.

2008 La Rogerie Champagne Grand Cru Heroine
(Deg december 2017, 100% Chardonnay from Avize, dosage 3 g/l).

“Domaine La Rogerie started in 2015 by Justine and Francois. This small maison works with 0.6 ha in a single lieu dit "Chemin de Chalons" in Avize. The family estate is slowly been handed over and will eventually encompass a number of other key vineyards in Avize“. Den här buteljeringen är således gjord av familjen innan företaget startade.

Mörkare gyllene färg än de andra två.
Dag 1:
Medelstor doft av gula äpplen, aprikos, nötter, toast.
Avrundad kropp. Hög syra men bra integrerad. Fyller upp midpalate bra men lite mindre energi än Delamotte och Orpale. Lång citruszestig finish. Fin balans.
Dag 2:
Öppnat upp sig och mer komplex i både doft och smak (riven hasselnöt, kryddor).

La Rogerie är väldigt olikt de andra två champagnerna. Mycket rundare, inte ett spår av krut eller rök, istället nötigare och äppligare. Jag hade helt klart gissat på att det varit nära ek, men har dubbelkollat med lite olika källor och det skall enbart vara ståltank. Lustigt - kan det vara terroiren i Avize som ger den här rundare, nötigare stilen? (jmfr Selosse?)
Tack så mycket för denna givande jämförelse!
Jag är nyfiken på var och när du fick tag på La Rogerie 2008? Det kunde inte ha varit lätt?!
 

Wintermute

Medlem
Essentiel Blanc de Blancs Champagnes Piper Heidsieck bas 2013.
Klassiskt jästig doft. Ren och snygg citron och grapefrukt som huvudsmak. I bakgrunden finns ananas, passionsfrukt och päron. Välbalanserad och ganska lång. Riktigt ren och bra. 92--93p.
 

Attachments

  • 16402086306215149439120790339204.jpg
    16402086306215149439120790339204.jpg
    34,5 KB · Visningar: 55
Last edited:

Vingubben

Medlem
87EA448B-89E2-449A-8DF5-B33F702EF0ED.jpeg


Charles Heidsieck BdB, bas 2012, deg 2019

Som vanligt när man dricker Heidsieck en härlig attack med en skön mousse. Syrliga äpplen, lätt reduktivt, citrus i eftersmaken och en rätt påtaglig sälta. Dracks över två dagar där den kändes lite tunnare första dagen, men blommade ut dag två. 90p

4F1F0B93-40D6-4215-B170-FEBA7549CA6E.jpeg


Charles Heidsieck, NV, Magnum, bas 2012, deg 2018

Precis som BdBn härlig attack och mousse. Rätt lika men mer rostat bröd och beska dock avsaknad av sälta. En underbar champagne och svårt att se varför man skall betala mer för deras BdB då denna levererar så bra. Vill man dricka BdB finns det många i samma prisklass som levererar både mer typicitet och på en högre nivå. 92p
 

Vingubben

Medlem
A09B5F69-B21E-45F5-A200-9EB36C8FC34B.jpeg


Deutz, William Deutz, Rosé 1999

Senast jag drack denna var i maj och då kändes den helt OK, men nu upplevdes det som att den absolut har placerat sin peak. Drack en Grand Annee Rosé för två veckor sedan som också hade ålderskrämpor. Kanske är det så att 1999 har passerat sin peak med undantag för vissa långlivare. Gick ändå att njuta av men avsaknaden av frukt och kropp var påtaglig. 88p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag drack jag dompa. Inte var dag. Befinner mig på Teneriffa.

Bästa valet på en turistrestaurang när juldagen innebär att allt med dignitet är stängt. Lysande etiketts-utgåva dessutom. 2400 pix får väl ses som ok när frun behöver smörjas. :cool:

506783C9-B608-4011-8A1C-4DC49F04A8D4.jpeg

Dom Perignon 2009

Riktigt bra och tillgänglig. Förvånansvärt mycket dosage och fruktrondör med hög intensitet. Rostat bröd i stora lass, lite champinjoner, krut och rikligt med gul frukt. Riktigt gott! Typ 93 pinnar på en höft.
 
FD54FC58-EB66-4F4A-80CD-D247D8174039.jpeg


Bollinger LGA 2012
Öppnade denna igår på julafton, efter en del påtande i skåpet. Blev tyvärr lite besviken då den inte var inne i lika bra fas som i somras. Röda fina äpplen, viss mognadston, mandel och honung, som dock övertas av en lite för stor syra, om än inte vass. Fortsatte på flaskan idag, och när friskheten och ungdomen lagt sig något växte mognadstonerna men så även syran som var det enda som dröjde sig kvar i avslutet. Mycket bra vin så klart, men matchade inte riktigt de höga förväntningarna från senast.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 25095

Bollinger LGA 2012
Öppnade denna igår på julafton, efter en del påtande i skåpet. Blev tyvärr lite besviken då den inte var inne i lika bra fas som i somras. Röda fina äpplen, viss mognadston, mandel och honung, som dock övertas av en lite för stor syra, om än inte vass. Fortsatte på flaskan idag, och när friskheten och ungdomen lagt sig något växte mognadstonerna men så även syran som var det enda som dröjde sig kvar i avslutet. Mycket bra vin så klart, men matchade inte riktigt de höga förväntningarna från senast.
Har oöppnade lådor av både 2008 och 2012. Trodde för många år sedan att Bollinger kanske inte var riktigt min champagne. Sen fick jag smaka mogen Bollinger LGA från både -95 och -96. Då fattade jag grejen. Så att spara dina flaskor 10 år till är att rekommendera.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 25095

Bollinger LGA 2012
Öppnade denna igår på julafton, efter en del påtande i skåpet. Blev tyvärr lite besviken då den inte var inne i lika bra fas som i somras. Röda fina äpplen, viss mognadston, mandel och honung, som dock övertas av en lite för stor syra, om än inte vass. Fortsatte på flaskan idag, och när friskheten och ungdomen lagt sig något växte mognadstonerna men så även syran som var det enda som dröjde sig kvar i avslutet. Mycket bra vin så klart, men matchade inte riktigt de höga förväntningarna från senast.
Är så fantastiskt att höra att vissa uppskattade LGA 2012. ;)
 
Öppnade en Pierre Péters L’Étonnant Monsieur Victor MK13 häromdagen, trots att jag vet att hans viner generellt kräver ett bra tag på rygg för att komma till rätta:rolleyes:
Blev ändå positivt överraskad! ”Typiska” noter av citronzest, vita blommor, gröna äpplen och mineral på näsan. I munnen kom bokna päron, gula äpplen, hasselnöt och något exotiskt (mango?). Väldigt frisk och delikat vin, kommer garanterat bli GRYMT med lite ålder:cool:
 
Toppen