Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
Ja, båda husen blandar i stilla rött vin. Men LR kallar det för en unik egen metod ’infusion’.
Vad jag förstår skall "äkta" Saignee egentligen enbart baseras på röda druvor som skalmacereras. Lauren Perrier gör detta t.ex (macererar upp till 72 timmar)
Roederers "Infusion" har jag förstått som att dom adderar chardonnay vid slutet av skalmacerationen av PN. Därefter fermenteras denna blend av PN och Chardonnay som sedan går in i second fermentation på flaska. Så något slags mellanting mellan blending och saignee.
PR pytsar i färdigjäst PN i en färdig vit blend av PN och Chardonnay (deras vanliga vintage) som sedan går in i second fermentation på flaska.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Såhär beskriver vingruppen LR rose dvs färg från druvorna:
0049356E-736F-40E6-8CC4-F8426F17B6C5.png
 

buteljen

Medlem
Såhär beskriver vingruppen LR rose dvs färg från druvorna:
Visa bifogad bild 26452
Jo så står det ju i de flesta technical sheets som man kan googla fram. Men "pinotdruvor som har macererats några dagar" säger ju egentligen ingenting.

Det här kan man hitta hos Jamie Goode/WineAnorak (LR Rose 2013): "The Pinot Noir grapes macerate in cool store overnight, then are destemmed and into tank for 7-10 days without fermentation or crushing. When starting to bubble, around 10-12C, the juice is racked and then Chardonnay added and fermentation begins all together as a white wine, with no skins. "
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jag skulle verkligen vilja prova rödvinet Pol Roger häller i.:öga:
Kvaliteten på rödvinet har säkert stor betydelse men jag tror mer det handlar om produktionssättet i detta fall - dvs för PR häller man i färdigjäst PN i en blend av färdig PN/Chard medans för LR så jäses PN ihop med Chardonnay. Det borde bli en helt annan integration och balans i vinet när jästen gjort sitt redan från början? Fast det finns väl iofs säkert exempel på utmärkta roséviner som är blended (Billecart Salmon?)

Här är en bra artikel av Benjamin Lewin (MW):
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kvaliteten på rödvinet har säkert stor betydelse men jag tror mer det handlar om produktionssättet i detta fall - dvs för PR häller man i färdigjäst PN i en blend av färdig PN/Chard medans för LR så jäses PN ihop med Chardonnay. Det borde bli en helt annan integration och balans i vinet när jästen gjort sitt redan från början? Fast det finns väl iofs säkert exempel på utmärkta roséviner som är blended (Billecart Salmon?)

Här är en bra artikel av Benjamin Lewin (MW):
Nja det är alldeles för enkel slutsats. Jag skulle hävda motsatsen, d.v.s. att 99 % av den bästa roséchampagnen görs genom att man häller i rödtjut. Bollinger GA, Krug, DP, Dom Ruinart, Henriot, Selosse, Egly, De Sousa Caudalies, Giraud FdC, Hugot, Billecart, m.fl.

Just därför är det extra märkligt att Pol Roger av alla misslyckas så kapitalt.o_O
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Nja det är alldeles för enkel slutsats. Jag skulle hävda motsatsen, d.v.s. att 99 % av den bästa roséchampagnen görs genom att man häller i rödtjut. Bollinger GA, Krug, DP, Dom Ruinart, Henriot, Selosse, Egly, De Sousa Caudalies, Giraud FdC, Hugot, Billecart, m.fl.

Just därför är det extra märkligt att Pol Roger av alla misslyckas så kapitalt.o_O
Sant. Men rent logiskt känns det som att det borde bli bättre integrerat om musten jäst tillsammans :D.

Edit: kan det vara så att de 15% rött PR blandar i är mycket mer än andra producenter och att det påverkar negativt? Ser att Charles Heidsieck och Bollinger verkar blanda i endast 5% rött.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sant. Men rent logiskt känns det som att det borde bli bättre integrerat om musten jäst tillsammans :D.

Edit: kan det vara så att de 15% rött PR blandar i är mycket mer än andra producenter och att det påverkar negativt? Ser att Charles Heidsieck och Bollinger verkar blanda i endast 5% rött.
Håller med men logik och vin hänger ihop lika mycket som logik och Frankrike (post Napoleon). :D

Kan vara förklaringen. 15 % är i topp. Vet ingen som har mer. Annars är Paul Baras båda roséer de enda blenderna som jag upplevt som spretiga och ointegrerada förutom Pol Roger.
 

Thirsty

Smygnykterist
Håller med men logik och vin hänger ihop lika mycket som logik och Frankrike (post Napoleon). :D

Kan vara förklaringen. 15 % är i topp. Vet ingen som har mer. Annars är Paul Baras båda roséer de enda blenderna som jag upplevt som spretiga och ointegrerada förutom Pol Roger.
Dompa har betydligt mer rödpang i bubblet, som även den är mer röd än orange i färgen.
CD8D5192-652A-42AA-AA0C-C7692BB80E8F.png

Edit: Hade iaf mer Rödpang i bubblet.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dompa har betydligt mer rödpang i bubblet, som även den är mer röd än orange i färgen.
Visa bifogad bild 26453
Edit: Hade iaf mer Rödpang i bubblet.
Jaha där ser man. Får ursäkta sig med att jag vanligtvis mest dricker DP Rosé från 88 & 96...:cigarr: Minns faktiskt nu att jag tyckte 03 & 04 var förvånansvärt svaga när jag provade de som unga. Kanske för mycket rödvin...

27 % i 2005 måste väl ändå vara i topp..?:rolleyes:
 

Jos

Medlem
Intressant med PR Rosé. Har ingen större erfarenhet men när jag kikar efter så har jag druckit 2009 som jag tyckte va helt ok
 

Thirsty

Smygnykterist
BYOB - En god skumpa
Sent inlägg och borttappade anteckningar så lite skott från höften.

Comtes de Champagne 1998
Den var i utmärkt skicka och gissningarna var att den var yngre. Lite gnäll om sockerhalten om än att mognaden kompenserade. Min tvåa. Kvällens vinnare totalt (1, 2 och 3 röstning).

Pierre Peters Les Chétillons 2006 - Magnum
Mycket trevlig men hade det tuft i kväll i konkurransen, trots magnum effekt. Har mer att ge och kan sparas längre. Poänglös tror jag.

Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002
Minns en trevlig mognad, oxidation och vanilj, i utmärkt skick. Min första röst och kvällens två. Blev tämligen förvånad då det visade sig vara FdP, har inte varit så imponerad av den tidigare och bara köpt 2008 av den och ingen därefter. Hm, borde lägga några fler i källaren.

Billecart Salmon Elisabeth Salmon brut rosé 2008
Uppenbart avvikande från de andra, rosé. Elegant men med en störande beska. Inte helt övertygad. Kvällens sågning när det gissades på Bollinger rose NV, så svag var den inte men hade det tuft i sällskapet. Drack den för ett år sedan och då var en grym, vad hände här? Flaskorna i källaren får vila sig i form och torde bli grym igen med ålder. Den fick en tröstpoäng av ägaren av flaskan.

Dom Perignon 2008
Identiferades snabbt som dompa av sällskapet, stiltypsik. Bra form redan nu och utmärkt potential. Min och kvällens trea och den enda flaskan som fick poäng av alla deltagare.

Jacquesson Millésime Dégorgement Tardiff 2000 - Bonus
En bonusflaska och utan tävlan. Blev måånga gissningar innan det blev rätt, tydligen ingen som brukar dricka Jacquesson. Helt ok men förstår mig inte riktigt på Jacquesson, typ som med Pol Roger rose. :D Fast Jaquesson är klart bättre, och drickbar.


BYOB 2022-05-10.jpg

Högst oklart vad som hänt med färgerna på bilden vid import av bilden?
 

Thirsty

Smygnykterist
Jaha där ser man. Får ursäkta sig med att jag vanligtvis mest dricker DP Rosé från 88 & 96...:cigarr: Minns faktiskt nu att jag tyckte 03 & 04 var förvånansvärt svaga när jag provade de som unga. Kanske för mycket rödvin...

27 % i 2005 måste väl ändå vara i topp..?:rolleyes:
DP Rosé 1996 har "bara" 20 % rödpang, så förståligt. :p;)

Intressant med PR Rosé. Har ingen större erfarenhet men när jag kikar efter så har jag druckit 2009 som jag tyckte va helt ok
Haha, du är så jäkla törstig och possitiv till all vin (som håller anständig kvalitet)! :D
 

Sigdarve

Medlem
För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll :) (halvblint)

Några av kommentaterna:









Visa bifogad bild 26450Visa bifogad bild 26451
Pol Roger Rosé till vänster i glaset.

Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.

För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll :) (halvblint)

Några av kommentaterna:









Visa bifogad bild 26450Visa bifogad bild 26451
Pol Roger Rosé till vänster i glaset.

Jag håller med ovanstående citat. Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.

Louis Roederer däremot levererar finfin frukt, elegans, energi och komplexitet.

Skall prova igen i morgon. Men kan inte tänka mig att PR kommer att förbättras.
Undrar vad tillverkaren själv av PRVR tycker om produkten?
 

Per Stade

Lege artis
På mors dag måste vi naturligtvis dricka champagne.
Pol Roger med årgång är enligt min enkla smak mycket bättre än årgångslös.
Hustrun vill inte ha lika mogen champagne som jag så 2012 blev en bra kompromiss.
Fortfarande väldigt ung och fräsch, men vad annat är att vänta av en så ung champagne.
ACB00DCE-7991-4B19-B079-688300BC4CAA.jpeg

Doft av ananas och smak av gula äpplen.
Bra både som aperitif och till lite oxfilé.

Edit: när jag sniffade i sista glaset tyckte jag att jag kände någon märklig doft. Svår att definiera tills jag kom underfund med att hustrun satt och målade naglarna i samma rum.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
På mors dag måste vi naturligtvis dricka champagne.
Pol Roger med årgång är enligt min enkla smak mycket bättre än årgångslös.
Hustrun vill inte ha lika mogen champagne som jag så 2012 blev en bra kompromiss.
Fortfarande väldigt ung och fräsch, men vad annat är att vänta av en så ung champagne.Visa bifogad bild 26459
Doft av ananas och smak av gula äpplen.
Bra både som aperitif och till lite oxfilé.

Edit: när jag sniffade i sista glaset tyckte jag att jag kände någon märklig doft. <b>Svår att definiera tills jag kom underfund med att hustrun satt och målade naglarna i samma rum. </b>
Hatar när de händer skrattande smiley som fortfarande inte fungerar att lägga in.
 

Per Stade

Lege artis
En liknande historia hände när de hade vinprovningar på min favoritkrog.
Det var en ung, nyexaminerad sommelier, som på torsdagar, om jag minns rätt, hade opretentiösa provningar.
Hon hällde upp tre olika viner i tre glas och så berättade hon lite om vinerna och så provade vi.
Väldigt trevligt och lagom mycket en vardagskväll.
Jag hängde alltid i baren på de här provningarna, ibland med och ibland utan sällskap.
En gång när jag satt och sniffade i ett glas rödvin, så kände jag en mycket tydlig ton av vanilj.
Fattoner tänkte jag.
Nästa glas ännu mer.
Sista glaset var bara för mycket vanilj.
Då upptäcker jag att någon i personalen hade tänt doftljus längre bort i baren.
 

buteljen

Medlem
Istället för att vaska PR rosén (som vissa), så blandade vi till några "Death in the Afternoon" :D.
This potent mixture of absinthe and Champagne shares a name with Hemingway’s 1932 book about Spanish bullfighting.....In the book, Hemingway says: “Pour one jigger absinthe into a Champagne glass. Add iced Champagne until it attains the proper opalescent milkiness. Drink three to five of these slowly.”
1654167413786.jpeg
 
I vetenskapens tjänst, tack för det!

Ja det är märkligt att:
  1. Pol Roger som är en så utmärkt producent i övrigt lyckas göra en så svag rosé
  2. basen består av den utmärkta vintagen
  3. kritiker ger rosén toppbetyg år efter år
Jag skulle verkligen vilja prova rödvinet Pol Roger häller i.:öga:

Syntetiskt plockade ni båda upp även om det är olika årgångar.

Fel. Roederer kör maceration men krånglar till det och kallar det "infusion" (cold infusion när jag besökte dem). Tänker typ temperaturkontrollerad maceration. Antar att du missuppfattat vad de menat eller så var det språkförbistring eller så har de börjat med rödvin i osläppta årgångar.:)

Skiljelinjen mellan maceration och saignée är inte glasklar och i bästa fall hårfin beroende på hur mycket omacererat vin man blandar i. CIVC har tidigare använt begreppen synonymt liksom producenter men nu hittade jag följande information:

In the maceration method destemmed black-skinned grapes are left to
macerate in a tank until the desired colour has leached out of the skins
and into the juice (24-72 hours).

In the ‘saignée’ method a small portion (10-15%) of juice is bled off (‘saignée’)
after 24-72 hours from black-skinned grapes that are undergoing extended
maceration for red wine production. This pink fraction then goes through the
secondary fermentation in the bottle.
Ang LR: Kan vara en definitionsfråga eller språkförbistring eller oklar beskrivning helt klart. Men det faktum att de blandar i ett senare läge tolkade jag som "blandningsmetoden" till skillnad från någon som enbart macererar PN och/eller Meunier och sedan inte blandar, Dvs, som jag förstår det, gör LR först ett skalmacererat vin på röda druvor som sedan blandas med chardonnay. Men som sagt, de lyckades inte förklara vad de menade med "infusion". Men vore kul om någon vet 100% hur det går till.

Vad gäller Saignee resp maceration så skulle jag säga att 100% av rosechampagnerna (som inte är enligt blandmetoden) är maceration, då syftet är att göra champagne. Saignee kallas tekniken när syftet är att göra ett rött vin, men tappar av en del för att öka koncentrationen i rödvinet. "restprodukten" som tappas av ("the pink fraction") blir rose och då primärt stilla rose. Men i Champagne används orden som synonymer oftast.
 

Thirsty

Smygnykterist
BYOB - En riktigt bra skumpa
Bra start på veckan med en skumpa BYOB med finewines folk. Riktlinjen att flaskan skulle vara riktigt bra, ingen skulle komma att bli besviken.

En flight, fem flaskor. Den enda flaskan som var känd för alla som skulle vara med var Krug 1996. Blind servering förutom för undertecknad som tog på sig rollen att hälla upp allt (lyckades givetvis ställa glasen i spegelvänd ordning för en deltagare vilket skapade viss förvirring av intrycken under provningen innan felet identiferades. Således en uppgift över min kapacitet.. :vägg: Fördelen är kanske att jag då kommer slippa göra det framgent :D).

Genomgående tokbra kvalitet. Alltid lika underbart när varje nytt glas gör en lycklig.

Selosse Substance deg 13
Hyacinter, blommor, citrus. Pigg och fräch med fin syra och härlig ålder men ändes betydligt yngre än vad den var. Ändå så elegant. Jäkligt gott. Vilken öppning. Min och kvällens vinnare. Poäng från samtliga deltagare.

Krug vintage 1996
Fin mognad. Med tiden blev det tydligare avvikelsen mellan den mogna doften vs syran i munnen dvs typisk 96. Tror ingen identiferade Krug parfymen med solklar spikning. Uteslutningsmetod och sett de folerade flaskorna så gick att att identifiera den, lite fuskigt. Vill minnas motsvarande dito som dracks för ett år sedan som stråt vassare (dock dracks den då öppet). Min trejde röst och den enda rösten på flaskan. Tror att det säger mer om konkurransen än om Krug 96 generellt.

Salon 1997
Mineral, kalk, toast, citrus, syra, honung.. Dricks fint nu och har många år till att ge. Glas ett och två var klart ljusare än de övriga tre och jag hade med mig Saldon så uteslutningsmetoden gav enkelt att det inte var hyasintbusken i glas 1 som var Salon så således glas tre. Min andra röst och kvällens två. Poäng från samtliga deltagare.

Billcart Salmon NF 1983
Vilken power, komplexitet, honung och rökighet den hade. Klart mogen men ändå så pigg. Gissades betydlig yngre. Möjligen blev den lite kvalmig när den kom upp i temp. Dålig koll på 1983, tror inte det var så hög syra det året. Men ändå en fantastisk skumpa. Fick en andra och en tredjeröst.

Cristal 1989
Väl utveckalad. Den klassiska Cristal gräddigheten hade omvandlats till mognad, sherry toner, källare. Komplex. Möjligen lite taskigt lagrad som gjorde den mer mogen än den borde varit och möjligen lite over the peak för den specifika flaskan. Ändock fullt njutbar. Fick en första röst och en andra röst så den var bra.


NummerFlaskaFörsta röstAndra röstTrejde röstSumma poäng
1​
Selosse Substance deg 13
4​
0​
1​
13​
2​
Krug vintage 1996
0​
0​
1​
1​
3​
Salon 1997
0​
3​
2​
8​
4​
Billcart Salmon NF 1983
0​
1​
1​
3​
5​
Cristal 1989
1​
1​
0​
5​
5​
5​
5​
30​


Flight skumpa Grappe 2022-05-31.jpg



Eftersläckare nr 1 - Domaine Jean-Louis Chave, L'Hermitage Blanc 2014
Tufft för en eftersläckare att att matcha sällskapet. Blind servering av stilla vitt. Fantastisk näsa på den, myssniffa gör en glad. I munnen håller den tyvärr inte samma nivå (om man föredrar syra och champagne) där den blir lite kvallmig. Att det var hög kvalitet rådde dock inga frågetecken kring. Grymt kul att prova. Inte druckit den förr. Har nån i kylen. Kommer dock hoppa den vita på SB släppet här i dagarna.

Chave.jpg



Eftersläckare 2 - Ulysse Collin, Les Roises (deg 2021, R15 N721)
Såja, nu har vi en pigg fräsch skumpa som serverades blint. Hav, salt, mineral. Om den lever upp till 100 poäng instämmer jag dock inte i. Mycket, mycket bra.

Ulysse Collin Les Roises.jpg



Eftersläckare nr 3 - Selosse VO (deg 2010-11-29)
Oklart om det var ett talanglöst sällskap, inklusie undertecknad, eller om det var för sent på kvällen alternativt att VO skiljer sig såpass mycket åt då inte Selosse spikades. :eek:
Flaskan levererade på topp. Ålder ger en härlig dimension utan att den tappar sin karaktär. Riktigt gott.

Selosse VO.jpg
 
Last edited:
Toppen