Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thirsty

Smygnykterist
Veuve Clicquot
NV brukar inte vara allt för spännande och låga förväntningar när flaskan hälls upp. Doften och smaken imponerar, vinet är piggt men ändå något runt och trevlig mognadston. Riktigt imponerad av en sådan standard NV. Men… denna hade några extra år på jästen (5 år) och några extra år på korken (5 år), med bas 2012 (deg 2017), så går den inte att jämföra med standardutgåvan även om etiketten ser lika dan ut. Slutsats, lite extra lagring ger sådan galen utväxling. Synd att det inte görs som standard.

LGD 2012, steg upp från special NV. Klart mer komplext, runt, vanilj och gula äpplen. Gott.

LGD rosé 2006, påtaglig rödpang känsla. Lite stallig, citrus, grapefrukt and lätt beska och strävt i munnen. Givetvis för ung för att komma till sin rätt men med mat så funkar det.

Bouzy 2012, rödpang. Hm, nja. Det finns bättre rödpang söder om champagne.

LGD 1990 på magnum, riktigt bra som inte går att jämföra med den LGD 1990 på vanlig flaska från näthandlare som intogs tidigare i år. Som vanligt en notering, måste köpa mer på magnum (och lagra länge..). Gott!

Fun fact, av Vevues sortiment är det bara vintage som har ek med start 2008 (5 %) för att senare ökas till 10 %.
Veuve - Hotel du Marc.jpeg

Champagne med mat är alltid en höjdare. Hotel du Marc.
 

Magikern

Medlem
Jag drack en Veuve Clicquote NV här om veckan och var glatt överraskad av vinet! Jag hade låga förväntningar men vinet impade med sin apelsinkaraktär och viss komplexitet för att vara en massproducerad NV.

Jag undrar vad det var för basår på den. Var det något som fick mig avtänd på Champagne i början. av mitt vinintresse så var det VC NV.
 

Sonderlese

Medlem
Jag undrar vad det var för basår på den. Var det något som fick mig avtänd på Champagne i början. av mitt vinintresse så var det VC NV.
Det vet jag dessvärre inte, vi blev serverade av vår värd och jag fick inte chansen att kolla upp det. Rent allmänt har VC tagit beslutet att förbättra kvalitet på sina viner rent generellt, men sen spelar årgången in naturligtvis.
 

Thirsty

Smygnykterist
Phillippe Lancelot
En härligt ”galen” odlare med olika design på alla flaskor och helt olika stilar på vinerna som är tämligen långt ifrån vad som händer med druvorna som säljs till Billecart. Gör ett rätt trevligt stila vitt, Coteaux Champenois 2016. Vanilj, mineral, trä som ger lite bourgogne vibbar.

Le Fond du Bateu 2018: Deggad någon dag innan den intogs, så lite i yngsta laget. Intressant ätt funkt vibbar, mogna päron, vanilj och citrus. 0 g/l. 100 % Chardonny.
Cremant 2018: Återhållsam, svag funky, vanilj, gråpäron, sten, lime. Fun fact, veckan efter beslutades om svavel skulle tillsättas eller inte. 100 % Chardonny.
Fine Fleur 2016: Intressantaste flaskan hittils. Även denna lite funky men mer påtaljig vanilj och en söt ton. Munnen var mer harmonisk om än lite kort. Trevlig syr. 100 % Chardonny. 4 174 flaskor.
Les Hauts D’Epernay 2017: Parfym, diskmedel, citrus. Påtagligt annorlunda. Lite intressant men mest, annorlunda. 0 g/l. Blend C, PN och M.
Pour Sang 2018: Rosé på meniuer, 0 g/l. Rengöringsmedel, funky, konstig. Än mer annorlunda i munnen. Alla experiment kan inte passa alla.

Phillip Lancelot.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Guy de Chassey
Generellt en förvånades värt ”husig” stil på denna odlare. Bättre än förväntat. Några mer intressanta var:

Euphrasie: Troligen den fulaste flaska, eller i snarare etiketten, i champagne. Rosa etikett men en kvinna ikläd kjol!? Tydligen designad för att locka kvinnor. Oklart varför då det var den som var klart bäst i deras line-up. Överraskande ”stor” i doften, rund, vanilj, citrus, söta päron. Ganska harmonisk och integrerad. Bara ståltank. 85 % chardonnay från 2012 och 15 % PN från 2011. 6 g/l.
Lucien Beufort: Ekad historia, vilket torde vara bra men eken är idag för påtaglig. Kanske blir mer horminisk i framtiden, framtiden får se. 60 % chardonnay från 2016 och 40 % PN från 2017.
Cuvee Antide: Ekad men i bättre balans än föregående dito. Brödig, sten, fruktig, vanilj och citrus. Påtaglig ek i munnen och ganska rund. Helt ok att dricka redan nu. 50 % chardonnay från 2014 och 50 % PN från 2013.
Guy de Chassay.jpeg


Fun fact, de har en trevlig samling av olika vinrankor (runt 20 olika, alla är inte med i bild) på gården. Intressant att se buskarnas olika karaktärer. Provning och jämförelse mellan olika druvor.
Guy vinrankor.jpeg
 

FredrikC

Medlem
20221022_072138.jpg

Vi kollade läget på Dom Perignon 2010 igår och den är jäkligt ung :p
Doften var bara citron och lime och smaken liite mer åt balans men en bra bit kvar. Vet inte hur mycket som finns i bakgrunden då den inte bjöd upp till dans.
Trevlig och syrlig men resterande flaskor dröjer länge innan de öppnas.
 

matage

Medlem
Drack ett glas Gosset Celebris -02 igår och jäklar vad den är trevligt just nu.
Massvis med tropiskt frukt (mango, papaya, apelsin) med klara lakto-noter, en nypa gräs/hö och en lång härlig eftersmak.
Jag fick nån flashback till barndomens yoggi med mango (in a good way).

Långt ifrån en syrabomb men funkade lysande till amuser med krämiga/fetare inslag för att inte tala om i eget majestät.
Den körde cirklar runt glaset Selosse Initial (deg -12)
 

chambertin

Medlem
2012 Veuve Cliquot

”Flygprovning” i ganska små mediokra glas men gillar det här vinet mkt.
Bra intensitet på doften med varm brioche, citrus, nötighet och fudge (väldigt komplex). Tappar inte heller med värme utan tvärtom. Mogen smak med medium syra och fint långt avslut. Anar en diskret fatton i eftersmaken men väldigt lågmäld.

2013 Grand Vintage, Moët & Chandon
Tycker mig kunna hitta lite drag från deras BSA vilket inte blir ngt stort + i kanten hos mig. Har dock många av de svala krispiga kvaliteterna som man hittar hos bl.a en del BdB -13 med mycket citrus, litchie m.m. Ganska blyg dock just nu och för reduktiv för mig att njutas rätt av i dagsläget. Hög syra och fjällbäcksren känsla med musselskalsmineral då temperaturen kommer upp. Lagring anbefalles.
 

Thirsty

Smygnykterist
Louise Roederer vintage duell: 1997 vs 1999
I ena ringhörnan har vid 1999 och i den andra ringhörnan den ett par äldre år 1997. Båda i utmärkt form och blint hade det svårt att gissa att de var så pass gamla. 1999 visar att den är något yngre och piggare. Brödig, elegant och integrerad. 1997 påminner, såklart, mycket om den tidigare mer upplever att den levererar mer av allt samtidigt som de är rundare och än mer integrerad. Båda dricker mycket bra och 1997 är riktigt bra. Promenadseger till 1997.

Self note, köp mer vintage och lagra 10-15 år.

Louis Roederer Vintage 1997.jpeg

Louis Roederer Vintage 1999.jpeg
 

Kaptenen

Medlem
Av någon anledning har jag snöat in på Pol Rogers brut vintage men helt ratat Pol Rogers blanc de blancs, men detta är ju otroligt bra! :p Förvisso ännu ung men de smöriga popcornen skymtar i bakgrunden. Det får bli köp nästa gång jag har ärenden till Systembolaget.

Pol Roger blanc de blancs 2012
20221022_170723.jpg
 

Wintermute

Medlem
Av någon anledning har jag snöat in på Pol Rogers brut vintage men helt ratat Pol Rogers blanc de blancs, men detta är ju otroligt bra! :p Förvisso ännu ung men de smöriga popcornen skymtar i bakgrunden. Det får bli köp nästa gång jag har ärenden till Systembolaget.

Pol Roger blanc de blancs 2012
Visa bifogad bild 27378
Om du har tålamod, är den ännu bättre dag två. Så den har tveklöst framtiden för sig.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Louise Roederer vintage duell: 1997 vs 1999
I ena ringhörnan har vid 1999 och i den andra ringhörnan den ett par äldre år 1997. Båda i utmärkt form och blint hade det svårt att gissa att de var så pass gamla. 1999 visar att den är något yngre och piggare. Brödig, elegant och integrerad. 1997 påminner, såklart, mycket om den tidigare mer upplever att den levererar mer av allt samtidigt som de är rundare och än mer integrerad. Båda dricker mycket bra och 1997 är riktigt bra. Promenadseger till 1997.

Self note, köp mer vintage och lagra 10-15 år.

Visa bifogad bild 27366
Visa bifogad bild 27367
Kul uppställning och att udda år levererar! Mogen vintage är sällsynt. Roederer blockade malo tills nyligen på alla årgångar så de håller verkligen för lagring.

Jag har sagt till mig själv i många år att köpa mer vintage men ändå kommer jag på mig själv med att släpa hem prestigelådor. Fast snart löser nog marknadskrafterna det problemet åt mig.:vägg:

För övrigt är de få 97or som släppts riktigt bra och Cristal 97 är det bästa vinet från Roederer jag druckit.

Mina intryck från provningen. Allt provades hel- eller halvblint. Har inte kalibrerat poängen så de stämmer inte helt överens med rankingen. Vinerna i fligt 2-4 slumpades även om jag hade arrangerat flighterna på exakt samma sätt! Med skillnaden att jag haft den mogna flighten sist. Herrens vägar äro outgrundliga...

Vi rangordnade vinerna i varje flight innan vi gick vidare. Antal förstaplatser inom parantes.



Bérêche et Fils NV - 8 p
Skrek nördbioodlare med PN. Äpplen, fat och svagt tegelröd. Tänkte gå på knock direkt så jag gissade på Bouchard Val Vialine 2016 och var det inte en odlare skulle jag gå hem. Nu visade sig det att Bereche tekniskt sett är ett hus...

Hade själv blivit nyfiken på Bereche och kul att få blint. Riktigt bra NV och gjorde inte bort sig trots hård konkurrens.

Rene Geoffroy Empreinte 2009 - 7 p
Äpplen, honung, nöt och lite aceton med smak av karamell. Mer mognad och jag gissade 04a.

  1. Bereche (5)
  2. Rene (4)

Flight 2
Diebolt- Vallois 1976
- 6 p
Mogen med honung och blöt sten med källardrag men för den skull inte korkad. Hav, ost och svamp med lite bränd smak. Lång efersmak men trött. Gissade 90 men hade jag vetat att det var @Daniel A s flaska hade jag dragit av 10-20 år till. Tydligen deggad 2000 så det kan förklara den relativa ungdomligheten.

Gosset Grand Millesime 1989 magnum - 8 p
Smörig, piggelin och godis på näsan. I munnen syrlig som en sour. Fin syra och schvung. Gissade först 96 och sedan 88a med tanke på magnum. Tredje gången gillt 89. Gissade även på Gosset efter lite ledtrådar och tur.

Vanlig vintage på magnum är något jag oftast blir imponerad av.

Cristal 1997 10 p!
Direkt på näsan slås man av en både intensitet och komplexitet. Kaffe, choklad, krut och bakverk. Helt fantastiskt och verkligen en sniffarskumpa av rang. I munnen blir det inte sämre heller. Lång smak i flera lager och helt perfekt balans. Gissade WC 96 och övriga gissningar var Cristal 96, DP 96 och Krug 96 eller 88a. Satte först 9,5 p men justerade upp för det här var den bästa champagnen i år tillsammans med Krug 96 och topp 10 någonsin för mig.

Har aldirg druckit en Cristal med den här smakprofilen tidigare men hoppas min 97a håller samma klass.

  1. Cristal 97 (alla 9)
  2. Dieblot 76
  3. Gosset 89

Flight 3:
Leclapart Apotré 2005
- 7 p
Blommig och funkig doft med inslag av grönt. Besk och bitter smak samt lite vanilj. Mycket märklig och skriker skum bioodlare. Doften är roligare än smaken och till sist satte jag den som bästa vin i flighten men främst för att den var mest intressant.

Bollinger RD 2004 - 6,5 p
Lite parfymerad men framförallt ung och syrlig. Typisk nysläppt pretige. Viss fatkänsla som fick vissa att gå på odlarespåret och till och med Selosse. Skrev inte så mycket men gissade 06 i första hand och RD 04 efter många försök...

RD 02 var bra ung men annars tycker jag RD behöver ligga längre än GA gennerellt.

Cristal 2000 - 6 p
Grym potential men knuten och sluten. Främst citrustoner men även svaga kruttoner. Knutenheten och syran tillsammans med citrusen fick mig att gissa Cristal 02 men sedan hittade jag likheter med vin # 5. Eftersom femte vinet absolut inte kunde vara Cristal ändrade jag mig till WC 02. Dubbelfel.:oops:

Som parantes tyckte de flesta att det fanns likheter mellan detta vinet och vin # 5. Frågan var bara om det var Krug, DP, WC eller Cristal...:nagelbitare:

  1. Cristal 00 (5)
  2. RD 04 (3)
  3. Leclapart Apotre 05 (1)

Flight 4:

Billercart Salmon NF 1996 - 9,5 p

Nötig med lite chark och svag krutdoft. I munnen pinotpower och med klassisk 96-syra. Gissade på mitt eget bidrag vilket kan ha inverkat på poängen... Klart piggast av de äldre bidragen men inte WOTN som var planen.

Veuve Clicquot Grande Dame 1996 - 9 p
Nöt, honung, melon och buljong. Krallig och med lång eftersmak. Även här typisk 96a och lite märkligt så hade jag svårt att skilja denna från Billen i början. Lite för maskulin för att vara Bille och detta är den bästa GD jag druckit.


Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 - 7 p
Lite smör, svett och ost. Citrus och mineral i munnen. Gissade BdB eller Cristal 02.
@Ekdahl gissade rätt eftersom han kände igen den. Själv påminde den inte alls om de BdM 95 jag druckit tidigare men det kan ha varit motståndet med.

  1. GD 96 (5)
  2. Billecart 96 (3)
  3. Heidsieck 95 (1)

Efter alla dessa flaskor så blev det pizza innan flaskorna avtäcktes. Snacka om cliffhanger!

Jag, @Christer J och @Skaggs hade alla tänkt att pizza och rosé är gott! Resultatet blev en flight med 5 viner. Eftersom jag själv har som tes att det inte går att skilja på vanlig skumpa, rosé och saignee så hade jag med mig lite karamellfärg. Även om jag hade 3 viner själv så blev jag lurad.


Bonusflight Rosé

Bernard Hatte et fils Rosé NV
- 6,5 p (7 år gammal + lite karemellfärg)
Fat, odlare och vinöst. Gissade Vilmart...:oops: Lagrad NV är oftast betydligt roligare än nysläppt.

Jacquesson Terres Rouge 2008 - 7,5 p
Vingummin och röda rermmar. Gissade Bernard Hatte.

Amour de Deutz 2008 - 8 p (färgad)
Även om jag visste vad detta var så kändes det verkligen inte som en BdB och väldigt svårt att bedöma. Ser att jag själv antecknat tranbär! Roligast var dock att lyssna på övrigas ömdömen; syntetisk, metallisk, artificiell, hallon m.m. Endast 2 tappra själar vågade ranka denna över jumboplats.

Bourgeois-Diaz Rose NV - 6 p
Tranbär, bitter och med grillade grönsaker. Rökt och snustorr. Kvällens vidrigaste vin men med karatär och när Daniel gick upp i brygga blev jag övertygad om att det var min Jacquesson.;)


Charles Heidsieck Rosé 2005 - 7 p
Sista flaskan för kvällen. Skrev bara hus och power rosé med pinot. Utefter det hade en bra gissning varit Heisieck men kom inte ihåg vad jag trodde.

  1. Heidsieck 2005 (4)
  2. Jacuesson 2008 (1)
  3. Bernard Hatte NV (1)
  4. Bourgeois-Diaz (2)
  5. Amour de Deutz 2008 (1)

Min totala rangordning utefter poängen för alla 16 viner:

  1. Cristal 97
  2. Billecart 96
  3. GD 96
  4. Gosset 89
  5. Amour de Deutz 08
  6. Bereche NV
  7. Jacquesson Rosé 2008
  8. Heidsieck BdM 95
  9. Heidiseck Rosé 05
  10. Leclapart Apotre 05
  11. RD 04
  12. Bernard Hatte Rosé
  13. Cristal 00
  14. Rene Geoffrey 2009
  15. Dieblot 76
  16. Bourgeois-Diaz

Svårt att rangordna totalt då vi endast röstade inbördes ordning i respektive flight men solklar WOTN var @Trydebull s Crsital 97 med allas förstaröster. Tack för den upplelvelsen! Hade inte Trydebull WOTN i Kalmar med..? Ser fram emot nästa gång på hemmaplan.

Total uppskattad rangordning:
  1. Cristal 97
  2. GD 96
  3. Cristal 00
  4. RD 04
  5. Bille 96
 

matage

Medlem
Den gamla trotjänaren R&L Legras Presidence 02 brukar ju bjuda på en spännande flaskvariation och gårdagen var inget undantag.
Gyllene färg skvallrar om ålder och det finns en del mognadstoner på nosen. I gommen är det dock väldigt ungt med ganska knuten frukt som behöver närmare 3h att öppna upp. Vassa syror med toner av grönt äpple. Gott men jag hade väntat mig lite mer mognad och rondör. Vi får se vad nästa flaska bjuder på.

72F81E32-43D0-4E1F-AD1B-D7CB6F4994D4.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Krug GC 170 éme
Senaste iterationen på marknaden. Bas 2014 och äldsta reserv vin från 1998, totalt blandning av 195 viner. Blandning av 51 % PN, 35 % C och 11 % M. Noterbart att det är den högsta andelen reservviner samt lägsta andelen meunier, i vart fall sedan 156 éme. Den höga andelen reservviner följer strategin för bättre är, spara på viner från bra årgångar till kommande år istället för att bara blanda ut bra år med mindre andel reservvin.
Näsan känns igen från Krug med den parfymerade doften. Påtagligt frisk, citrus, gröna päron, briochebröd och mineralisk. Tämligen ung och återhållsam. Lite för påtaglig citrus i munnen för att kännas helt topp, vilket torde ordna upp sig med ålder. Gott, känns lovande.

Krug statestik.PNG



Krug Vintage 2008 vs Krug GC 164 éme
Krug själva hävdar att GC är det primära vinet, dit druvor väljs först och att vintage är en sidoprodukt som ska spegla året. Krug Vintage 2008 är onekligen hyfsat hypad prismässigt. Blir givetvis lite lite orättvist att ställa en ny deggad (våren 2020) vintage från topp år mot en cuveé med reservviner och har fått ruva längre på korken (degg hösten 2016).

Krug Vintage 2008 – Tämligen diskret på näsan. Citrus, återhållsam parfym, mineral, gula äpplen. Påtaglig syra, frisk, hav. Ung, mycket ung. Inte kass att dricka nu men menlös att dricka nu när senaste versionen av GC presterar bättre just nu. Torde behöva lång tid på korken för att bli intressant. Inte helt övertygad om dess storhet. Tveksam till att köpa fler till källaren (speciellt vid beaktande av priset) om än att det är möjligt att jag kommer ångra mig på 40-talet.

Krug GC 164 éme – Stor parfymig näsa. Fina citrustoner i bakgrunden, doftar mycket gott. Påtaglig syra kvar i munnen men inte störande. Stor, komplex och lång. Gott att dricka nu, har många år kvar att ge innan den pikar. Druckit några 164 éme tidigare (senaste ca 1 år sedan) och de blir bättre och bättre. Det bästa vinet i fligheten och promenadseger över vintage 2008, om än olika förutsättningar. GC ger mycket för pengarna även om priset börjar springa iväg även för den.

Krug.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Krug GC 170 éme
Senaste iterationen på marknaden. Bas 2014 och äldsta reserv vin från 1998, totalt blandning av 195 viner. Blandning av 51 % PN, 35 % C och 11 % M. Noterbart att det är den högsta andelen reservviner samt lägsta andelen meunier, i vart fall sedan 156 éme. Den höga andelen reservviner följer strategin för bättre är, spara på viner från bra årgångar till kommande år istället för att bara blanda ut bra år med mindre andel reservvin.
Näsan känns igen från Krug med den parfymerade doften. Påtagligt frisk, citrus, gröna päron, briochebröd och mineralisk. Tämligen ung och återhållsam. Lite för påtaglig citrus i munnen för att kännas helt topp, vilket torde ordna upp sig med ålder. Gott, känns lovande.

Visa bifogad bild 27432


Krug Vintage 2008 vs Krug GC 164 éme
Krug själva hävdar att GC är det primära vinet, dit druvor väljs först och att vintage är en sidoprodukt som ska spegla året. Krug Vintage 2008 är onekligen hyfsat hypad prismässigt. Blir givetvis lite lite orättvist att ställa en ny deggad (våren 2020) vintage från topp år mot en cuveé med reservviner och har fått ruva längre på korken (degg hösten 2016).

Krug Vintage 2008 – Tämligen diskret på näsan. Citrus, återhållsam parfym, mineral, gula äpplen. Påtaglig syra, frisk, hav. Ung, mycket ung. Inte kass att dricka nu men menlös att dricka nu när senaste versionen av GC presterar bättre just nu. Torde behöva lång tid på korken för att bli intressant. Inte helt övertygad om dess storhet. Tveksam till att köpa fler till källaren (speciellt vid beaktande av priset) om än att det är möjligt att jag kommer ångra mig på 40-talet.

Krug GC 164 éme – Stor parfymig näsa. Fina citrustoner i bakgrunden, doftar mycket gott. Påtaglig syra kvar i munnen men inte störande. Stor, komplex och lång. Gott att dricka nu, har många år kvar att ge innan den pikar. Druckit några 164 éme tidigare (senaste ca 1 år sedan) och de blir bättre och bättre. Det bästa vinet i fligheten och promenadseger över vintage 2008, om än olika förutsättningar. GC ger mycket för pengarna även om priset börjar springa iväg även för den.

Visa bifogad bild 27433
Kul noter och tack för lättskådelig statistik!
 

Martin F

Medlem
Den höga andelen reservviner följer strategin för bättre är, spara på viner från bra årgångar till kommande år istället för att bara blanda ut bra år med mindre andel reservvin.

Visa bifogad bild 27432
Jag får inte riktigt ihop det här med att de årgångar med minst andel reservviner är 2001 och 2007? Knappast de mest hyllade årgångarna från 2000-talet.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag får inte riktigt ihop det här med att de årgångar med minst andel reservviner är 2001 och 2007? Knappast de mest hyllade årgångarna från 2000-talet.
Oklart hur de tänkte då. Gör sig av med skiten direkt!? :rolleyes::D
Senare år en hyfsat konsekvent linje av andelen reservvin.
 

Magikern

Medlem
Veuve Clickuot Rich NV

Doft: Svag doft av apelsinskal och citron. Ung utan tvekan
Attack: Frukt och socker i överflöd. En bubblande fruktbomb kan man säga.
Mellansmak: Här känns tonerna av apelsin och citron mer balanserade. Detta är flytande lyxgodis. Lemondrops i champagneformat kan man säga. Medelfyllig och syran är klockrent balanserad och det gäller faktiskt vinet i övrigt också trots den irriterande sötman.
Eftersmak: Halvlång och präglad av citron och apelsin.

Detta kändes som ett fjortisbubbel vad första klunken men visst är det betydligt bättre än så. Framför allt är det så gott att jag kan sätta 89+. Jag svär lite i kyrkan när jag skriver om och visar att jag gillar detta vinet i denna tråden antar jag. ;)
 
Last edited:
Toppen