Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

3F86E653-7D32-44D0-9A6C-2A552FC5D631.jpeg


Tar tempen på Dom Perignon 02. Trevligt inslag i middagen, med sin säregna doft och en smak som följer hack i häl. Men det är något som skaver, en för hög dosage, en saknad av mognadstoner, så det når inte hela vägen fram ikväll. Inga särskilda noter tagna, men minns särskilt mandlarna, krutet och grädden på näsan.
 

buteljen

Medlem
1667670331255.jpeg

2013 Pierre Péters Blanc de Blancs Les Chetillons (deg 03/20)
Ung, men öppnar upp sig fint i glaset efterhand. Kalkig krita, vita blommor, citrus, mandel, nybakat bröd. Texturen och strukturen i munnen är underbar. Oerhört fräsch och krispig. En precis syra med nerv kombinerat med krämig touch ger en härlig upplevelse. Elektrisk. Vibrerar av energi. Lång finish. Lovely!
Dracks på Restaurang Frank i Köpenhamn (rekommenderas!)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Stockholmsprovning som jag tappat bort anteckningarna ifrån av förekommen anledning. Blev en hel del mer vin...

IMG_14231.jpg


Rätt jämt i toppen, har för mig Jacqueson 1988 vann före Henriot 95. 2012orna gjorde inte bort sig trots sin ungdom och lyckades få rätt många poäng. Assailly 2012 precis så bra som jag tyckte på plats.

Min ranking:
  1. L-B Chemin d'Avize 2012 (klart ekat och precis vad jag gillar. Fantastiskt vin för 900 kr men det priset kan man ju dessvärre glömma nu)
  2. Egly VP deg 18 (?) (trodde VP inte var min grej men nu har jag fått den två ggr i rad blint och gillat den skarpt. Gissade i ärlighetens namn mogen prestige från 90 talet innan ledtrådar. Inte ofta jag missar ekad odlare...)
  3. GA Rosé 2012 (klart ung men ändå fantastisk, framförallt på doften)
  4. Jacqueson 1988 (gissade Henriot 95/96, vilken årgång 88 är! Känns odödlig. Bästa Jacqueson jag druckit. Tvåa på listan är Avize 1996, båda vinnerna gjorda innan bröderna ändrade filosofi... )
  5. Assailly 2012
  6. Henriot 1995 (bra på en absolut skala men lite för mogen och åt det tröttare hållet för mig)
Göteborgsprovning där anteckningarna följde med hem.

Föråkare Castelnau 2006. Klar autolys i form av bröd och jäst med svag kaffeton i bakgrunden. Kändes som en BdB som legat länge på jästen. Smaken var däremot ungdomlig men kort. Därför svårgissat. Enklare NV, var inne på Sugot som ligger 10 år på jästen. Det här vinets främsta egenskaper är doften. Med rätt många ledtrådar gissade jag Castelnau och det borde jag kunnat göra tidigare. Påminner mycket stilmässigt om 04an jag fått blint på magnum två ggr. 04an är klart vassare men så är 04 en bättre årgång samt på magum med lite mer ålder så kanske orättvis jämförelse. Har tydligen fått 97 p i Decanter. Det begriper jag inte alls men ett roligt vin ändå som med sin doftprofil kan vara en kamelont blint. 08an kommer jag definitivt köpa.

20221104_233806.jpg


Har varit nyfiken på Winston 08 en längre tid, var nästan 4 år sedan jag köpte och det här var första flaskan. Hade en magkänsla att Sugot 08 skulle kunna ge Winston en match blint...

Sugot 2008
När jag provade på plats var jag lyrisk. Skönt rostade toner ala Heidsieck BdM tillsammans med skön syra och intensitet. Nu kunde jag ana lite rostade toner i bakgrunden men mest bröd och äpplen. I munnen citrus och syra som en typisk BdB plus något otydbart i anteckningarna. Inte alls enligt förväntningarna... samtidigt svårt med mogna referensviner som motståndare. Fick två andraröster och hade min andraröst med innan jag gick för det halvkorkade vinet.

Grand Siecle (70/80-tal)
Kvällens snackis och vattendelare. Korkad eller inte korkad det är frågan som William sa. Klara ålderstoner av oxidation, för mig kändes det som den legat på jästen med kork. Tycker vissa av dessa viner kan bli "dubbeloxiderade" och även få en hint av kork. Oklart om så är fallet. Någon som vet?

Först hade jag denna som sist men det framträdde mer i form av kola och annat gott. Komplext vin med lång smak men mer mognad än kvalitet. På grund av bristande motstånd så fick det bli en andraplats till slut. Omöjligt att gissa, förutom ålder. Kan vara nästan vad som helst känns det som. Ett vin som får mig att tänka på @Daniel A.:)

GA 2000
Nu snackar vi vin! Klart ekad men samtidigt mogen. Fullt med svamp, honung och sköna blommor a la Selosse som förgyller bakgrunden. Lång smak, alla bitar på plats och fullständig balans. Ett fulländat vin! Typisk mogen Bolly och gissade GA 95/96. Nästan 100 pinnar.

Årgång 2000 är ingen långkörare men många prestiger från 00 är verkligen på topp nu.

Winston 2008
Äpplen och citrongodis med flor på. I smaken mer citrus och mest syra som märks. Ungt oförlöst och i ärlighetens namn skittrist. Kvällens magplask. Jag ändrade drinkfönstret till 2027 på CT. Bättre att köpa vanliga vintage istället...

Blir en returmatch om 5 år. Får se om Winston tränat sig i form till dess.

Min ranking:
  1. GA 2000
  2. Grand Siecle
  3. Sugot 2008
  4. Winston 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. GA 2000 - 6 p (4)
  2. Grand Siecle - 12 p (1)
  3. Sugot 2008 - 16 p
  4. Winston 2008 - 18 p
Slutsats tanka Bollinger och lagra oavsett år!
 
Last edited:

matage

Medlem
BA5BAB0F-914D-4621-8828-8ADDFF522CF8.jpeg


R&L Legras Cve St Vincent -96

Som synes buteljering med guldfärgade etiketten vilka jag hittills tyckt varit svagare överlag jmf med den gröna

Härlig honungsgul färg och fin mousse. Inte mycket doft förutom lite citrus initialt och väldigt slank i gommen. Citrus, snäckskal och en touch autolytiska noter.
Först efter 90+ minuter i glaset börjar det hända något. Vita blommor (klöver?) mandelmassa med ett stänk bittermandel och grillad citron på nosen.
På tungan är det ett helt annat vin med nybakad sockerkaka, mandel, grillad citron, en touch gula plommon men fortfarande bra skarp syra.
Hade inte gissar på -96 blint och den enda flaska jag nu har kvar ska jag nog chansa på att spara i minst 5 - gärna 10år.

Med tanke på designen på nya årgången är jag tveksam till att det blir mer inköp av St Vincent ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Visa bifogad bild 27458

R&L Legras Cve St Vincent -96

Som synes buteljering med guldfärgade etiketten vilka jag hittills tyckt varit svagare överlag jmf med den gröna

Härlig honungsgul färg och fin mousse. Inte mycket doft förutom lite citrus initialt och väldigt slank i gommen. Citrus, snäckskal och en touch autolytiska noter.
Först efter 90+ minuter i glaset börjar det hända något. Vita blommor (klöver?) mandelmassa med ett stänk bittermandel och grillad citron på nosen.
På tungan är det ett helt annat vin med nybakad sockerkaka, mandel, grillad citron, en touch gula plommon men fortfarande bra skarp syra.
Hade inte gissar på -96 blint och den enda flaska jag nu har kvar ska jag nog chansa på att spara i minst 5 - gärna 10år.

Med tanke på designen på nya årgången är jag tveksam till att det blir mer inköp av St Vincent ;)
Label drinker?;)
 

Vingubben

Medlem
3992A132-E36F-4F6C-8DEF-7CAD0751C26B.jpeg


En helt vanlig tisdag med @feskhandlarn @Jesper @v_skogh @CH och några till. Ovan fyra dracks blint som föråkare. Kom tyvärr försent till Bonnaire. Savarts Rosé var oerhört trevlig, bästa flaskan jag provat av denna. Pertois-Morriset 2014 stack ut med tydliga ektoner, lite banangodis, syrlig citron och en lätt men trevlig beska. Louis Dousset hade jag aldrig provat innan. Levererade godkänt med lite rostade toner men inte så mycket mer.

E4A30FF2-49CF-4446-AE28-E24B65019144.jpeg


Första flighten med Comtes 2008, Egly V.P. deg 2017, Selosse Initial deg 2016 samt William Deutz 2008.

Comtes överraskade med fin mognad och en härlig brödighet. Knep en klar förstaplats framför Selosse som bjöd på vanilj och fat men lite anonym denna gång. Egly och Deutz delade på sista platsen. Eglyn hade nog flightens bästa näsa men tyvärr saknade den all form av balans.


9DDF905C-3E44-484C-8FA6-EC3F7A80F340.jpeg


Andra flighten med Egly Rosé, Nowack La Tuilerie deg 2018, Castelnau 2004 och Delamotte 2007.

Här tog Egly revansch med syrliga karameller, kaffe och kola. Själv gissade jag på Bolly och klar etta i min bok. Castelnau charmade alla som vanligt med sina mognadstoner. Inte lika bra som när vi drack den på magnum men levererade tillräckligt för att ta hem segern i flighten. Nowack smakade sur odlare och Delamotten kändes oförlöst.
 

LeChat

Medlem
227ED7AB-50D3-4FEC-A790-1263422EEBAF.jpeg

Billecart-Salmon Blanc de Blancs Brut

Har inte druckit denna tidigare men eftersom jag gillar BS som producent så blev jag även nyfiken på deras BdB.

För ett år sedan lyckades jag buda hem tre flaskor på CW för 525:- flaskan allt inkluderat, vilket jag tror är ett bra pris.

Idag ung med bl.a. citrustoner och brioche. Lite tydlig sötma men helt ok. Tror att 40% reservvin är en viktig faktor för tidig tillgänglighet.
Men även om det är en välgjord NV, tillgänglig, elegant och välsmakande, är man en sucker för mognadstoner så låter man flaskorna få lite ålder. I’m a sucker.
 

HerrMelin

Medlem
Louis Roederer Rosé - 2016
Smultron och hallon, fin gräddig mousse, pigga eleganta bubblor och kanske inte helt oväntat är syran genom taket.
Oväntat bra för att vara så pass ung och på halvflaska, dricker på tok för lite rosé från Roederer.
1668347116186.jpeg

Comtes de Champagne - 2007
Doft av krut, brynt smör och röda äpplen.
Smaken ger också krut och äpplen, äpplena känns mer åt pink lady, syran är inte lika "vass" och liknar mer grillad citron, fin längd och smörigt avslut.
Otroligt härlig champagne, blir alltid glad av att öppna en Comtes! :cigarr:
IMG_2012.jpg
 

LarsW

Medlem
Heidsieck Brut Rervere.
Bas 2015, deg 2019

En skumpa som sågades ganska hårt när denna bas kom för några år sen, kan inte minnas att jag själv provat just den versionen.
Hade 3 flaskor så tänkte det var dags att poppa en och se om det var så illa.

Näsan är fin. Rostade nötter, kaffe och frisk citrus. Bröd och lite sälta. Så långt så bra.

I munnen är det förvånansvärt mycket mognadstoner backat av en bra syra. Karamellisserat socker, jäst, börd. konserverad citron. Ingefära och rostade toner från nötter. Känns som en ganska typisk Heidsieck.
Men med tiden, sådär 5-6 timmar efter att jag öppnat den och definitivt dagen efter, så förlorar den något och blir lite klumpig i smaken... drar ned helhetsintrycket men ingen dålig skumpa!

De första timmarna så tycker jag helt klart den är värd 89p.
Får helt enkelt komma ihåg att öppna tillsammans med vänner och tömma innan det går för lång tid så funkar den nog utmärkt.

thumbnail_20221113_161002.jpg
 

Sonderlese

Medlem
Heidsieck Brut Rervere.
Bas 2015, deg 2019

En skumpa som sågades ganska hårt när denna bas kom för några år sen, kan inte minnas att jag själv provat just den versionen.
Hade 3 flaskor så tänkte det var dags att poppa en och se om det var så illa.

Näsan är fin. Rostade nötter, kaffe och frisk citrus. Bröd och lite sälta. Så långt så bra.

I munnen är det förvånansvärt mycket mognadstoner backat av en bra syra. Karamellisserat socker, jäst, börd. konserverad citron. Ingefära och rostade toner från nötter. Känns som en ganska typisk Heidsieck.
Men med tiden, sådär 5-6 timmar efter att jag öppnat den och definitivt dagen efter, så förlorar den något och blir lite klumpig i smaken... drar ned helhetsintrycket men ingen dålig skumpa!

De första timmarna så tycker jag helt klart den är värd 89p.
Får helt enkelt komma ihåg att öppna tillsammans med vänner och tömma innan det går för lång tid så funkar den nog utmärkt.

Visa bifogad bild 27522
Ja, den har rättat till sig något efter ett par år i källaren; den var verkligen en besvikelse när det släpptes (jag beställde online från Frankrike). Din beskrivning stämmer bra överens med min egna i dagsläget; jag har ett par flaskor kvar.
 

buteljen

Medlem
1668367615540.jpeg


Clement Perseval BdB (2019/2018, buteljerad 07/20, deg 10/21)

Dracks i Nice på enstjärniga Pure V. Ett naturvinsställe och jag hade typ inte hört talas om ett enda vin på vinlistan så fick snabbt googla fram en champagne som fick hyfsade betyg på CT.

Blev glatt överraskad, den passade ypperligt med hela menyn. Väldigt elegant, mineralisk, citrus, kalk, hög syra, ren och pur. Gav mersmak.

Enligt sommelieren, tillika ägarinnan, var detta en specialvariant som av någon anledning inte fick exporteras utanför Frankrike (hon kunde för lite engelska för att förklara varför sa hon) och att den var vinifierad på samma sätt som den “vanliga”, men inte lagrat på ekfat. Osäker på om hon drog en vals för mig eller ej. Läser man på den svenska importörens sida så har i alla fall reservvinet legat på ekfat.

Vad tycker ni om denna producent? Får inte så många träffar här på forumet när jag söker.
 

Sigdarve

Medlem
Stockholmsprovning som jag tappat bort anteckningarna ifrån av förekommen anledning. Blev en hel del mer vin...

Visa bifogad bild 27448

Rätt jämt i toppen, har för mig Jacqueson 1988 vann före Henriot 95. 2012orna gjorde inte bort sig trots sin ungdom och lyckades få rätt många poäng. Assailly 2012 precis så bra som jag tyckte på plats.

Min ranking:
  1. L-B Chemin d'Avize 2012 (klart ekat och precis vad jag gillar. Fantastiskt vin för 900 kr men det priset kan man ju dessvärre glömma nu)
  2. Egly VP deg 18 (?) (trodde VP inte var min grej men nu har jag fått den två ggr i rad blint och gillat den skarpt. Gissade i ärlighetens namn mogen prestige från 90 talet innan ledtrådar. Inte ofta jag missar ekad odlare...)
  3. GA Rosé 2012 (klart ung men ändå fantastisk, framförallt på doften)
  4. Jacqueson 1988 (gissade Henriot 95/96, vilken årgång 88 är! Känns odödlig. Bästa Jacqueson jag druckit. Tvåa på listan är Avize 1996, båda vinnerna gjorda innan bröderna ändrade filosofi... )
  5. Assailly 2012
  6. Henriot 1995 (bra på en absolut skala men lite för mogen och åt det tröttare hållet för mig)
Göteborgsprovning där anteckningarna följde med hem.

Föråkare Castelnau 2006. Klar autolys i form av bröd och jäst med svag kaffeton i bakgrunden. Kändes som en BdB som legat länge på jästen. Smaken var däremot ungdomlig men kort. Därför svårgissat. Enklare NV, var inne på Sugot som ligger 10 år på jästen. Det här vinets främsta egenskaper är doften. Med rätt många ledtrådar gissade jag Castelnau och det borde jag kunnat göra tidigare. Påminner mycket stilmässigt om 04an jag fått blint på magnum två ggr. 04an är klart vassare men så är 04 en bättre årgång samt på magum med lite mer ålder så kanske orättvis jämförelse. Har tydligen fått 97 p i Decanter. Det begriper jag inte alls men ett roligt vin ändå som med sin doftprofil kan vara en kamelont blint. 08an kommer jag definitivt köpa.

Visa bifogad bild 27449

Har varit nyfiken på Winston 08 en längre tid, var nästan 4 år sedan jag köpte och det här var första flaskan. Hade en magkänsla att Sugot 08 skulle kunna ge Winston en match blint...

Sugot 2008
När jag provade på plats var jag lyrisk. Skönt rostade toner ala Heidsieck BdM tillsammans med skön syra och intensitet. Nu kunde jag ana lite rostade toner i bakgrunden men mest bröd och äpplen. I munnen citrus och syra som en typisk BdB plus något otydbart i anteckningarna. Inte alls enligt förväntningarna... samtidigt svårt med mogna referensviner som motståndare. Fick två andraröster och hade min andraröst med innan jag gick för det halvkorkade vinet.

Grand Siecle (70/80-tal)
Kvällens snackis och vattendelare. Korkad eller inte korkad det är frågan som William sa. Klara ålderstoner av oxidation, för mig kändes det som den legat på jästen med kork. Tycker vissa av dessa viner kan bli "dubbeloxiderade" och även få en hint av kork. Oklart om så är fallet. Någon som vet?

Först hade jag denna som sist men det framträdde mer i form av kola och annat gott. Komplext vin med lång smak men mer mognad än kvalitet. På grund av bristande motstånd så fick det bli en andraplats till slut. Omöjligt att gissa, förutom ålder. Kan vara nästan vad som helst känns det som. Ett vin som får mig att tänka på @Daniel A.:)

GA 2000
Nu snackar vi vin! Klart ekad men samtidigt mogen. Fullt med svamp, honung och sköna blommor a la Selosse som förgyller bakgrunden. Lång smak, alla bitar på plats och fullständig balans. Ett fulländat vin! Typisk mogen Bolly och gissade GA 95/96. Nästan 100 pinnar.

Årgång 2000 är ingen långkörare men många prestiger från 00 är verkligen på topp nu.

Winston 2008
Äpplen och citrongodis med flor på. I smaken mer citrus och mest syra som märks. Ungt oförlöst och i ärlighetens namn skittrist. Kvällens magplask. Jag ändrade drinkfönstret till 2027 på CT. Bättre att köpa vanliga vintage istället...

Blir en returmatch om 5 år. Får se om Winston tränat sig i form till dess.

Min ranking:
  1. GA 2000
  2. Grand Siecle
  3. Sugot 2008
  4. Winston 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. GA 2000 - 6 p (4)
  2. Grand Siecle - 12 p (1)
  3. Sugot 2008 - 16 p
  4. Winston 2008 - 18 p
Slutsats tanka Bollinger och lagra oavsett år!
Att man kan tycka så olika om Winston 2008. https://www.vivino.com/SE/en/pol-ro...rut-champagne/w/1692390?year=2008#all_reviews
 
Toppen