Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Mexikanaren

Medlem
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2013.

Kände att det var dags att poppa en flaska och kanske t.o.m köpa på mig några till innan de försvinner om jag får ett gott intryck.

Pop'n'pour och direkt i snoken (direkt från kyl) så är doften ganska avmattad, känns dock tydlig doft av vad som bäst kan beskrivas som ett äppelfält, lite svag doft av lite avrundad citron.
Var väl inte helt överväldigad i detta stadie får man väl säga.
I munnen så var kändes det direkt som Discovery-äpple (tror det är det dem heter, dem där gröna äpplena som nästan pulvriseras när du biter in i dem. Bakad citron dyker upp lite kort som eftersmak och sedan är den borta .

Sedan efter ett tag när den värms upp så börjar det mer och mer gå över från gröna äpplen till något riktigt josigt rött (men fortfarande samma konsistens på äpplet, och de gröna äppel-tonerna ligger kvar i bakgrunden och adderar en extra dimension till champagnen) men eftersmaken blir riktigt lång.
I bakgrunden ligger lite tonen av mineraler precis som om du skulle slickat på en bit kalk eller liknande, men bara så man tänker på det innan den är borta. Sedan dyker återigen den bakade citronen med en hint av sötma i bakgrunden som är svår att beskriva.
Syran blir allt mer tydlig för mig när det värmts upp lite men känns som det är väldigt smakrikt vad gäller äpplen men känns väldigt elegant och "lätt på fötterna" om man säger så.
Nötter som nämns i en del smaknoter vad gäller detta vin känns inte av så mycket (i mitt tycke), endast nästan lite lätt mandelsmak längst bak i munnen i smaken eftersmaken. Mer och mer doft av hundkex och fläder börjar även komma igenom.
Definitivt ganska knutet och behövs nog lite tid för att visa vad det går för

Skulle nog ge det någonstans runt 91 poäng i nuläget och känner mig lite sugen på att försöka få tag på fler flaskor då det känns som denna kan bli riktigt trevlig om kanske 5+ år.
Sedan är det ju inte heller något negativt att det är en väldigt vacker flaska att ha på bordet i mitt tycke.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
C4C3E58D-EA8D-48D2-8EF7-058784C412BA.jpeg

2012 Gosset Brut Grand Millésime

Gosset är lätt och elegant i stilen, inga stora och yviga gester.

Hittar bl.a. grillad citron, surdegsbröd, champinjon, lite smör och i avslutet finns lite grape. God, men ger ändå ett ganska mediokert intryck i nuläget. Tror dock att 5-10 år kan göra gott.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Renoverat och sista 2,5 veckorna har jag typ bara kunnat sova och duscha hemma. Idag blev de typ 99% klar och jag kan börja återta min lägenhet!

Det kräver gott i glaset! :)

Pierre Péters Les Chetillons 2000
Drack denna senast för 3 år sen, varför har jag väntat så länge med nästa flaska?

Allt jag älskar med mogen champagne!
Honung, gräddkola, grillad citron, nybakat bröd och smöriga kantareller i näsan. hav och kritiga källare.
De extra åren visar sig genom att det är supergott redan 1 minut efter att korken poppats.
I munnen är det mjukt som sammet. Allt i doften återkommer i smaken. Allt är integrerat. Fruktig sötma utan att vara söt.
Syran hälsar lite försynt likt en duktig sommelier som kollar att allt är i ordning utan att störa.

Förra gången gav jag det 93 poäng, idag är det utan tvekan 95p.
Blir glad att det är fler flaskor kvar i källaren.

Mumma! :kyss:

thumbnail_20221217_182852.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vinprovning i lördags tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @Vingubben , @LeChat och @Ekdahl
Huvudtemat var bubbel. :D

Som aperetiff serverades en trevlig skumpa med trevliga mognadstoner och fräsch syra som gjorde det svårt att gissa ålder. Mycket gott och en perfekt starter! @Vingubben lyckades pricka producent.
De Sousa Caudalies med bas 2017. Kul att dricka ett så bra vin baserat på ett år som är nedskrivet som 2017.



Sen till provningen. 5 viner till att börja med.

1:
I näsan hittar jag lite damm, grå päron och frisk syra. Tycker mig finna en hint av ålder.
I munnen är det färsk citron, karamell och lagom dosage. Bra eftersmak.
Många förslag till @LeChat avslöjar att det är från 2007 och en producent som är känd för att göra bra vin från svagare år… så klart!
Vilmart Coeur de Cuvée 2007.
Jättekul tänkte jag för mig själv när vi närmade oss min flaska…


2:
Doft med karamelliserat socker. Smör. Kantareller. Rosenvatten.
Mjuk och polerad utan att på minsta sätt vara tråkig, tvärtom är den otroligt elegant. Äppelmos och kolafudge. Havsluft och konserverad citron. Snygg syra som hintar mot årgången.
Här kommer vi ganska snabbt in på rätt producent och efter lite metagissning också vin och årgång.
Billecart Salmon Cuvée Nicolas-François 1996
Druckit denna många gånger både på halv- och helflaska. Supergod och vinnare i uppställnigngen.


3: Mitt (första) vin
I näsan är det ålder med power. Smörstekt svamp. Grillad citron. Surdegsbröd med extra jäst.
I munnen mest kraft av alla skumpor. Mullig men med en frisk syra och fantastisk längd. Mer smörstekt svamp med citrus.
Tog med denna för att jag trodde den skulle bli lätt att ta halvblint i uppställningen, som det blev nu singlade jag slant i huvudet mellan detta och vin nummer 4…
Vilmart Coeur de Cuvée 1997.
Väldigt fin fas nu om man gillar mogen skumpa, vi var två som hade den på första plats


4:
Igen ålder med kraft. Fin (välstädad) vinkällare. Svamp och smör.
I munnen är det smör och svamp. Lite mjukare och kortare än vin nummer 3. Jäst och nygräddat bröd.
Här hinner vi knappt gissa innan @Vingubben hämtar flaskan och ställer den på bordet…
Vilmart Coeur de Cuvée 1999…
Vad är oddsen att bland 4 personer tar 3 med sig samma vin av olika årgångar? :oops:
I mitt fall så ägde jag två flaskor Vilmart och detta var den ena så inget vin som jag har mycket av.
Vi roade oss lite med att räkna sannolikheter ett tag.


5: Mitt (andra) vin
Krut och citrus i näsan. Hint av ålder. Doften lovar en del.
Smaken levererar nästan inget då. Mjuk. Svag. Kort eftersmak. Inget dåligt vin men blir mördad i konkurrensen.
Gramona Cava Brut Nature III Lustros Gran Reserva Finca Font de Jui 2011 (längst namn för kvällen iaf)
Tog med denna som en svart häst, på doften kunde man tänka sig en skumpa men smaken avslöjade den. Samtliga gav den jumboplats.



6: Nu har @Ekdahl tillslutit och ett nytt bubbel hamnar på bordet.
Ek, smultron och äpple har jag noterat i doften.
Vaniljglass, grädde och konserverad citron i smaken.
Mycket trevlig och hade nog kunnat knipa en 4e plats om den stått med i den ursprungliga uppställningen.
Ingen som hade en chans att gissa rätt som jag kan minnas.
Cattier Cuvée Renaissance 2006


Vin nummer 7 och 8 var röda och hittas här (OBS värt att läsa!)

Sen en bubbelbonus

9: Nu börjar noterna bli lidande… och flaskan kom visst inte med på bild...
Doft med nagellack och rotfrukter. Sherry. Äppelmos.
I munnen är det off. Mjuk. Bokna äpplen, Grillad rotselleri. Ingen harmoni och weird. Ska det smaka så här?
Tror de flesta hade detta på jumboplats för kvällen.
Jacquesson Cuvée No. 732 (deg 2008)

Min rankning till var initialt
1: Vilmart 1997 (96p)
2: Vilmart 1999 (95p)
3: Billecart 1996 (95p)
4: Vilmart 2007 (92++p)
5: Cavan...

Lite senare när jag provade Cattier hade den nog hamnat på delad 4e plats och Jacquesson på sista plats.
Med några timmar i glaset så började jag dessutom föredra Billecarten före Vilmart 1999 men nu klyver vi hårstrån.

@Crist(al)ian 77 har sammanställningen för omröstningen som jag trodde jag skrivit ned men det var nog önsketänkande...:rolleyes:

Visa bifogad bild 27675
Ja galet att det dyker upp 3 CdC blint på samma provning när @Elvis inte är med! Jag gissade olika producent på alla och det tror jag även de som hade Vilmart med sig gjorde.

Lite sent men här kommer min ranking:
  1. Vilmart CdC 97
  2. Billecart NF 96
  3. Vilmart CdC 99
  4. Vilmart CdC 07
  5. Cavan
och total ranking med inverterade poäng (antal första röster):
  1. Billecart 96 - 9 p (2)
  2. Vilmart 97 - 11 p (2)
  3. Vilmart 07 - 15 p (1)
  4. Vilmart 99 - 15 p
  5. Cava 11 - 25 p
Delar uppfattningen att Jaquesson (återigen) var riktigt trist. Minns att jag var övertygad om att det var något udda, typ udda druvor från Aube, Cattier överraskar positivt återigen. Kan man göra vin 2006 så är det värt att kolla upp. Cavan var inte bra alls, söt svavelsoppa med 11a-doft (hade de nyckelpigeproblem i Spanien med?). Gissade Comtes 2011. Bille 96 och VIlmart 97 var outstandig för mig. Billen var nästan för kurtiserande. Övriga Vilmart var också bra och återigen får man konstatera att årgången inte verkar spela någon roll för Vilmart.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Skålade i Krug grand cuvee 170eme igår.
Väldigt trevlig och uppskattad!
Fin syra och ganska mycket frukt för att vara ung GC. Betydligt mer utvecklad än 169 i dagsläget.
Kommer lätt köpa på mig ett gäng för lagring.
Visa bifogad bild 27919
Mer tillgänglig än 169?
Är Inte 170 på årgång 2014 borde vell vara ett mer stramt och vassare uttryck?
Men kul o höra att den går bra att dricka från start så ty ker ja inte de va med 168 tex :)
 

FredrikC

Medlem
Mer tillgänglig än 169?
Är Inte 170 på årgång 2014 borde vell vara ett mer stramt och vassare uttryck?
Men kul o höra att den går bra att dricka från start så ty ker ja inte de va med 168 tex :)
Ja 169 var så jäkla stängd och tråkig när vi drack den. Denna bjöd ändå upp till en liten dans.
Du och jag kanske har lite olika smak då jag tyckte 168 var kanon redan från början.
 

Sonderlese

Medlem
Till varmrökt lax har man hjortronsylt.
Det är sedan gammalt.
Vi äter det med sötpotatis, skuret som stavar och som körts i airfryern.
En match made in heaven.
Det här är för mig en ny och helt oväntat anrättning av varmrökt lax! Och jag som är gammal vid det här laget. Vad dricker ni till??
 

Per Stade

Lege artis
Det här är för mig en ny och helt oväntat anrättning av varmrökt lax! Och jag som är gammal vid det här laget. Vad dricker ni till??

Förlåt, det ska stå hjortronsås.
(Det var autokorrekt som hade slagit till.)
Creme fraiche med lite hjortronsylt i efter smak.

Kombinationen av den rökta, lite salta laxen och det söta i såsen och sötpotatisen är oemotståndlig.

Hustrun vill ha Chablis till men jag tror att en riesling med lite restsötma borde vara det optimala.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lunchprovning med @LeChat, @LarsW och @Appel.

Föråkare De Sousa Caudalies Rosé (bas 16 deg 22). Inte lika magisk som det vita systervinet (bas 15 deg 21) men hög klunkabilitet. Smultron och blommor på doften och lite blodapelsin i smaken. Alla var nöjda men gissningarna är inte mycket att redogöra för.

20221226_190342.jpg


Blind flight med 5 skumpor, egna viner var halvblint.

R&L Legras St Vincent 2008
Klart reduktiv med krut, kaffe, choklad och rostade toner. Först upplevde jag det som syrligt och ungt men kände att vinet blev lite sött och varmfruktigt med luft och värme. Gissade DP 2006/10 eller Comtes 2006. Har inte upplevt St Vincent med så här krutkafferostiga innan! Klart bättre doft en smak i dagsläget. Drack en annan flaska tidigare i år och den var en klassisk ung BdB som drar mer åt citrusvattenhållet så klart förvånad vid avtäckning.

Egly VV (bas 12 deg 19)
Min egen flaska och det var solklart. Äpplen, blommor och klart ekig och oxiderad stil. Underbart gott! Samtliga gissade Selosse.

Piper Heidsieck 2012
Ytterligare en krut, kaffe, chokladbomb men mer komplex än första vinet. Även mycket rostade toner av bröd och hasselnötter som är så underbart, valde mellan Krug och Heidsieck men alldeles för reduktiv för Krug. Hade även bra syra och lång eftersmak. Gissade Heidsieck BdM 1995 och 2006. Fick efternamnet rätt i alla fall.:)

Kvällens roligaste överraskning och ännu ett kvitto på att Piper inte behöver skämmas för sig.

Billecart NF 2006
Citrongodis, kvitten och en inte så rolig ostton. Kort smak som mest påminner om lite oren citrus. Gissade hus BdB och FdP, tror en av gissningarna var 06. Inte alls rolig nu. Kan säkert bli bättre men är nöjd att jag hoppade denna trots "bra" pris. Minns 07an som betydligt bättre. 2006 vad säger man...

PP Cuvée Speciale/Chetillons 1996
För mig slog en oangenäm korkkällardoft igenom och dödade både doft och smak. I bakgrunden lite oxiderade toner och smutsig honung. Övriga hade den som 1a... Har druckit 96an en gång tidigare för några år sedan och då var den fantastisk. Oavsett kork eller inte skulle jag säga det är hög tid att korka upp om man har i källaren.

Min ranking:
  1. Egly VV
  2. Piper 2012
  3. St Vincent 2008
  4. Billecart NF 2006
  5. PP Chetillons 1996 (defekt)
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
  1. PP Chetillons 96 - 8 p (3)
  2. Egly VV - 8 p (1)
  3. Piper 2012 - 11 p
  4. St Vincent 2008 - 14 p
  5. Billecart NF 2006 - 19 p
Slutsats köp vanlig vintage (borde jag väl i och för sig insett vid det här laget:ängel:) och skippa 2006.:D
 

Thomas

Medlem
R&L Legras St Vincent 2008
Klart reduktiv med krut, kaffe, choklad och rostade toner. Först upplevde jag det som syrligt och ungt men kände att vinet blev lite sött och varmfruktigt med luft och värme. Gissade DP 2006/10 eller Comtes 2006. Har inte upplevt St Vincent med så här krutkafferostiga innan! Klart bättre doft en smak i dagsläget. Drack en annan flaska tidigare i år och den var en klassisk ung BdB som drar mer åt citrusvattenhållet så klart förvånad vid avtäckning
Hade precis samma upplevelse för några månader sedan. Tredje flaskan jag provat och den har gått från ung BdB till nästan fullmogen på väldigt kort tid. Klart förvånande utveckling. Trodde först på flaskvariation men eftersom två flaskor öppnades och båda var likadana så sjönk oddsen på det.
 

Jos

Medlem
Hade precis samma upplevelse för några månader sedan. Tredje flaskan jag provat och den har gått från ung BdB till nästan fullmogen på väldigt kort tid. Klart förvånande utveckling. Trodde först på flaskvariation men eftersom två flaskor öppnades och båda var likadana så sjönk oddsen på det.
Min senaste nu innan jul var absolut inte så utvecklad och faktiskt lite hårdare och tightare än jag minns en jag drack för ett par år sedan.
 

matage

Medlem
Min senaste nu innan jul var absolut inte så utvecklad och faktiskt lite hårdare och tightare än jag minns en jag drack för ett par år sedan.
Är detta nån bipolär grej med just Cve st Vincent tro?
96-orna hade ju samma extrema variation där de var ömsom löjligt knutna och snipiga och ömsom fullmogna.
Min senaste -96'a (guld-etikett) drack jag i November i år och det var gränsande till barnarov avseende utveckling.
 
Toppen