Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är detta nån bipolär grej med just Cve st Vincent tro?
96-orna hade ju samma extrema variation där de var ömsom löjligt knutna och snipiga och ömsom fullmogna.
Min senaste -96'a (guld-etikett) drack jag i November i år och det var gränsande till barnarov avseende utveckling.
Tror St Vincent släpps löpande under lång tid med olika deg vilket kan förklara stora skillnader i hur de upplevs. Har för mig @magnum skrivit om detta tidigare.
Jag drack en magnum 96 med gamla etiketten i våras och den var heeelt perfekt. Härliga mognadstoner men samtidigt en ungdomlig fräschör.
Kul! Jag drack en magnum för två år sedan och den var på den unga sidan men med grym potential.
 

Fixfred

Medlem
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2013.

Kände att det var dags att poppa en flaska och kanske t.o.m köpa på mig några till innan de försvinner om jag får ett gott intryck.

Pop'n'pour och direkt i snoken (direkt från kyl) så är doften ganska avmattad, känns dock tydlig doft av vad som bäst kan beskrivas som ett äppelfält, lite svag doft av lite avrundad citron.
Var väl inte helt överväldigad i detta stadie får man väl säga.
I munnen så var kändes det direkt som Discovery-äpple (tror det är det dem heter, dem där gröna äpplena som nästan pulvriseras när du biter in i dem. Bakad citron dyker upp lite kort som eftersmak och sedan är den borta .

Sedan efter ett tag när den värms upp så börjar det mer och mer gå över från gröna äpplen till något riktigt josigt rött (men fortfarande samma konsistens på äpplet, och de gröna äppel-tonerna ligger kvar i bakgrunden och adderar en extra dimension till champagnen) men eftersmaken blir riktigt lång.
I bakgrunden ligger lite tonen av mineraler precis som om du skulle slickat på en bit kalk eller liknande, men bara så man tänker på det innan den är borta. Sedan dyker återigen den bakade citronen med en hint av sötma i bakgrunden som är svår att beskriva.
Syran blir allt mer tydlig för mig när det värmts upp lite men känns som det är väldigt smakrikt vad gäller äpplen men känns väldigt elegant och "lätt på fötterna" om man säger så.
Nötter som nämns i en del smaknoter vad gäller detta vin känns inte av så mycket (i mitt tycke), endast nästan lite lätt mandelsmak längst bak i munnen i smaken eftersmaken. Mer och mer doft av hundkex och fläder börjar även komma igenom.
Definitivt ganska knutet och behövs nog lite tid för att visa vad det går för

Skulle nog ge det någonstans runt 91 poäng i nuläget och känner mig lite sugen på att försöka få tag på fler flaskor då det känns som denna kan bli riktigt trevlig om kanske 5+ år.
Sedan är det ju inte heller något negativt att det är en väldigt vacker flaska att ha på bordet i mitt tycke.
Öppnade också en flaska här idag och kan väl säga till början att jag starkt avråder att dricka den nu. Man får lite positiva förtonar vad som komma skall men det är bäst att vänta.

Vid öppning dirket från kylen är det rejält tilltagen syra ,gröna-äpplen grapefrukt med en relativt kraftfull slutbeska.
Efter lite tid och värme öppnar den upp sig något, Hittar toner av vita blommor svagt krut, bivax , honung och kolatoner.
Även Kalktoner och lite ek finns helt klart där

Om man inte räknar med framtida potential så sätter jag den runt 85p
 

Fixfred

Medlem
IMG_0772.jpeg
 

JonasBo

Medlem
Michel Gonet Champagne Brut Rosé 2007 avnjöts på nyårsafton. 5% stilla rött vin tillsatt om jag minns rätt.
Bra pris hos producenten i Épernay, endast €32. Borde köpa lådvis!

Gott nytt år
 

Attachments

  • IMG_20221231_184924297.jpg
    IMG_20221231_184924297.jpg
    32,2 KB · Visningar: 79
  • IMG_20221231_184954120.jpg
    IMG_20221231_184954120.jpg
    31,5 KB · Visningar: 80

Wintermute

Medlem
Essentiel Blanc de Blancs Champagnes Piper Heidsieck bas 2013.
Klassiskt jästig doft. Ren och snygg citron och grapefrukt som huvudsmak. I bakgrunden finns ananas, passionsfrukt och päron. Välbalanserad och ganska lång. Riktigt ren och bra. 92--93p.
Ett år senare. Den charmiga frukosten med tropiska inslag har nu förvandlats till en alldeles för ung BdB. Mest generisk citron och zest. Sista flaskan får dröja några år.
 

matage

Medlem
Nyårsskörden
CFAA3D70-21B5-4D37-8126-E31B3822C5F6.jpeg

Hyfsat nyinköpt Heidsieck BdB NV har framtiden för sig men är väldigt ung och lite spretig änsålänge.
Friska syror, äpple och citron och med tid och vörme kommer en begynnande komplexitet smygande,,, friskt och gott.... men ungt.
Glas: Riedel Veritas Champagne Wine

Bedel Autrefois -04 är raka motsatsen. Komplext och djup.
Bokna äpplen, brioche/rostat bröd, toffee och nötter/kastanjer.Fantastisk till croissanten med ägg och tryffel.
Tänker inte vänta länge med kvarvarande flaskor dock då denna kändes helt mogen.
Note to self - köp mer rena PM-skumpor.
Glas: Gabriel Gold
 

IsKr

Medlem
Jag och frun drack Henriot 2008 till hummerskagen igår.
Doftar av citronpaj, lite gula äpplen, lite honung. Bra balans i munnen, fin syra och frukt. I munnen så hittar man samma komponenter som i doften. Hade vi druckit denna några dagar tidigare så hade det kvalat in som årets bästa skumpa, nu är det årets hitintills bästa iaf.
 

LarsW

Medlem
Nyårsskumpor.

Roederer Collection 243

Fadern hade skaffat denna, deggad för 4 månader sedan (augusti 2022). Tänkte det kunde vara kul att prova men…

D: Sluten i flera timmar. Sen dyker det upp primära dofter. Citrus, äpple, brioche och saltvatten (hav).
S: Massiv syra som bara blev aningen mildare efter 4-5 timmar. Mot slutet finns det samma som i näsan och är riktigt trevligt. Medel eftersmak

Nytt djur för mig men tänker denna kan bli bra på riktigt med några år på rygg efter degorgering.
Men… nu kostar denna över 500 kr, för ytterligare 200 får man en vintage, lätt val för mig.
85++(+?)


Pol Roger Blanc de Blancs 2002

Gyllengul med små, små, småååååå bubblor.

D: Liche, vita vingummin och citronmarmelad. Honung och karamelliserat socker. Insulin och ingefära
S: Alla goda tropiska frukter blandat med grillad citron, nybakat bröd och creme brulee. Fin zestkänsla i gommen. Mjuk men distinkt syra. Känns som perfekt dosage. Extremt klunkvänlig!

Ska man hacka på något så är eftersmaken max medel och lämnar inte så stort intryck. Denna är bäst i mitten, men bortsett från det hur god som helst på en gång. Ingen påtaglig skillnad efter 2 timmar i glaset.
Drick nu! Kommer inte bli bättre
95p



thumbnail_20230101_111627.jpg
 

FredrikC

Medlem
Jag och frun drack Henriot 2008 till hummerskagen igår.
Doftar av citronpaj, lite gula äpplen, lite honung. Bra balans i munnen, fin syra och frukt. I munnen så hittar man samma komponenter som i doften. Hade vi druckit denna några dagar tidigare så hade det kvalat in som årets bästa skumpa, nu är det årets hitintills bästa iaf.
Kul att den står sig bra. Tycker den är riktigt prisvärd!
 

Fixfred

Medlem
Pol Roger Winston Mini Vertikal 1998 1999 2002 2004 2006 2008

Kvällens bästa för mig Var 2004 (som jag gissade var 1999) Mer mogen än väntat
Doft av Våfflor, grädde, lingon ,russin, aprikos, grape toner med lite kvarliggande bäska.


Gruppens vinnare 1999 (jag satte den på tredje)
Kolatoner lite smörig ,popcorn
Sen upplevde jag gul paprika och lite papperstoner som gjorde att jag satt den lite lägre än andra

Den som stack ut mest var 2006 som mycket väl hade kunnat gissas var från en annan producent om det nu inte varit Winston provning.
Det som framför allt stack ut här var krutigheten.

Pol Roger Vintage 2008 gick som föråkare och jag hade just nu hellre druckit den än Winston 08.
Smörig , vita blommor, gula äpplen , päron och lite ostronskal
Riktigt fin

Tack till alla deltagare för fina flaskor och bra sällskap, extra tack till @vintomas som stod för lokal och bonus

Slutsats för mig är att Pol Roger inte riktigt är min stil trots hög kvalité
IMG_0782.jpeg
 

IsKr

Medlem
Jag och frun drack Henriot 2008 till hummerskagen igår.
Doftar av citronpaj, lite gula äpplen, lite honung. Bra balans i munnen, fin syra och frukt. I munnen så hittar man samma komponenter som i doften. Hade vi druckit denna några dagar tidigare så hade det kvalat in som årets bästa skumpa, nu är det årets hitintills bästa iaf.
Glömde bifoga
Deggad februari 2018?
 

Attachments

  • 20230103_214920.jpg
    20230103_214920.jpg
    63,4 KB · Visningar: 63

LarsW

Medlem
Årets första vinprovning i Sävedalen 2023-01-06 del 1 (Champagne)

Närvarande var @Vingubben , @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin @Jesper (champagne delen av provningen)


Först två aperitifer.

Mogna äpplen och grillad citron i näsan.
Äppelpaj och skalbeska. Kändes lite söt. Tänker odlare. Kom dock lite sent och denna hade nog vart öppne ett tag och fick den inte helt kall.
Ingen aning vad jag skulle gissa, rätt var Bouchard Côte de Val Vilaine (vill minnas det var en BdN).

Rökt bacon, ek och ananas i näsan.
Mjuk syra i munnen. Tropisk frukt. Frisk citron. Tillgänglig och drickfärdig. Mycket god var allas omdöme.
Till trots för många hintar hittade ingen rätt.
Bollinger TX 17 med reservviner tillbaka till 2007 tror jag det var.

thumbnail_20230106_222706.jpg




Första champagneflighten (inga viner avslöjades innan vi druckit båda skumpaflajterna).

1:

Krutrök, krutrök och mer krutrök i näsan. Detta är inte nyår, detta är Verdun! Tar lång tid innan jag känner något annat. Har vanligtvis inget emot krutiga skumpor men denna var ltie väl överdriven.
Skalbeska, clementin och konserverad citron i munnen. Mogen på väg mot att bli övermogen. Mycket smak men låg syra.
Gissade Legras Precidence 2002 då jag upplevt den som väldigt krutig och lite på väg utför sista gången jag provade den.
Rätt var Dom Perignon P2 2003.
Oj, inte vad jag trodde, gjorde inte ont att dricka men kom sist i flighten för mig.
Korrekt flaska? Jag har å andra sidan aldrig imponerats av en champagne från 2003.

2:
Gröna äpplen, hav och kolakaramell i näsan.
Grapefrukt med socker på. Mogna äpplen och nötter. Duktig syra.
Efter ett tag när nötterna började komma fram började polletten sakta trilla ned men klarade inte av att gissa före avtäckning.
Bollinger 2012.
Denna kommer blir riktigt, riktigt bra med tiden och tror inte man måste vänta en halv evighet på den.

3:
Mandarin och citron i näsan. Gummi och något spritigt som jag till slut identifierar som calvados.
I munnen är den mogen. Bröd, grillad citron och vaniljpudding. Karamell och citrusfudge.
Hum… lika lost som på första flaskan – men tänkte konstant nog odlare i alla fall….
Bouchard les Ursuels 2013

4:

Citron i kvadrat. Med tiden och lite värme blir det grädde, vanilj och jäst.
I munnen ännu stramare än i näsan. Frisk som få men känns oförlöst. Finns mycket som väntar på att komma fram en liten bit/tid bort. Tänker ung prestige har jag ett svagt minne av.
Cristal 2012.
Hmm, denna borde jag kommit ihåg, fick samma serverad 2-3 år sen och hade en liknande upplevelse då även om den har kommit en bit på vägen nu.

thumbnail_20230106_222754.jpg




Andra champagneflighten.

5:

Först är det mest stickiga krusbär i näsan. Med lite tid kommer det lime och ingefära. Tänker självklar odlare.
I munnen är det först mest citronvatten och stram frukt. Växer med tiden och blir riktigt god med karamelltoner, äpplen och havsvatten. Känns ung då men med ordentlig potential.
Vid omröstning var den nog tredje plats för mig men med mer tid i glaset gick den upp till andra plats.
Hugot M18
100% Pinot Menuier. 100% potential!

6:
My god!

Mogen! Smörstekta kantareller. Mer smör. Grädde och pajkant. Alla (ALLA) tropiska frukter. Crème brulee. En doft som breder ut sig och växer och växer…
I munnen är det DEN perfekta sötman utan att vara söt (TM). Smör, smör och smör. Härlig frukt och enorm längd. Elegans före muskler. Fortfarande bra syra och lång eftersmak.
Var helt säker på att detta var min flaska.
Dom Perignon 1995.
Jag vill att 2023 ska blir bättre än 2022 på alla sätt så tänkte jag går ut starkt på första provningen för året men kunde inte föreställa mig att detta skulle vara den bästa Dompa jag druckit!
Tror @Vingubben sa det bäst: Den här flaskan är perfekt just nu, inte igår och inte i morgon, utan just nu är den i zenit!
Magiskt vin!
I min poängvärld minst 97p och kvalar lätt in på min topp-10 lista över bästa champagner.

7:
Det är först kiwi och omogna citroner. Rök och en ton av avlopp som vädras bort med tiden.
I munnen klarar den på något sätt att kombinera mjuk citron med en stramhet och beska som jag inte helt kommer överens med.
Ingen aning om denna.
Louis Dousset Solera (2008-2011) zero dossage.
Ja, inte min kopp te (glas champagne) helt enkelt.

8:
Grapefrukt och grillad citron. Länge ganska diskret.
I munnen känns den delvismogen men frisk syra – jag tänker reserviner. Brioche, blodappelsin (eller är det bara färgen som sätter griller i huvudet på mig) och lyche.
Jag är ingen höjdare på rosé och tog inte denna men gillade den och satte den till att börja med på andra plats i flighten.
Billecart Salmon Cuvée Elisabeth 2008.
Trevligt! Glad jag har av denna. Med 5+ år till kommer den bli riktigt bra!

thumbnail_20230106_222919.jpg




Del 2 av provningen hittar ni här
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Bernard Tornay Millésimé 2008
Trodde jag köpt denna långt tidigare men var visst bara ett halvår sen. Kan inte hitta degorgeringsdatum men hur korken sväller ut indikerar 1-2 år sen.

Äpple, äppelpaj och en trevlig sälta i näsan. Vanilj som pekar mot att den är ekad.

I munnen är det en frisk syra som är behagligare dag 2. Konserverad citron, grädde och (syrlig) äppelmust. Gott om frukt för att kontra syran. Medel lång eftersmak.

Inte jättekomplex men en god skumpa som nog mår bra av 2-3 år till i källaren.
Jag tror jag öppnade den lite för tidigt.

89p

thumbnail_20230110_125319.jpg
 

mackan92

Medlem
Bernard Tornay Millésimé 2008
Trodde jag köpt denna långt tidigare men var visst bara ett halvår sen. Kan inte hitta degorgeringsdatum men hur korken sväller ut indikerar 1-2 år sen.

Äpple, äppelpaj och en trevlig sälta i näsan. Vanilj som pekar mot att den är ekad.

I munnen är det en frisk syra som är behagligare dag 2. Konserverad citron, grädde och (syrlig) äppelmust. Gott om frukt för att kontra syran. Medel lång eftersmak.

Inte jättekomplex men en god skumpa som nog mår bra av 2-3 år till i källaren.
Jag tror jag öppnade den lite för tidigt.

89p

Visa bifogad bild 28103
Drack likadan flaska i mellandagarna, fick samma noter och betyg. Saknar komplexiteten för att få det att höja riktigt.. Men som många säger så drick hellre 12orna före 08erna nu vilket kanske även detta indikerar på?
 
Toppen