Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

mackan92

Medlem
1677421408927.jpeg


Sprudlande och imponerande av Comtes de Champagne på doften är den otroligt elegant som domineras av blommor, brioche, citrus, honung och tvättmedel (i positiv bemärkelse).

I smaken kommer toner av gröna svenska äpplen, citrusfrukt, brioche, brynt smör, honung viss nötighet i avslutet. Otroligt fin och finstämd mousse. 95p
 

Thomas

Medlem
20230224_205728.jpg

En riktigt jäkla bra Champagne från Pierre Baillette. Årgång 2017, 100% pinot noir, degorgerad Mars 2022. Dracks under tre dagar och klart bäst dag tre. Lite Selosse vibbar på doften, balanserad syra som drar åt det sötare hållet, lite ekad och en stänk sälta. Lång och härlig eftersmak! Första gången som jag provar denna producent men efter denna flaska garanterat inte den sista gången.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 28579
En riktigt jäkla bra Champagne från Pierre Baillette. Årgång 2017, 100% pinot noir, degorgerad Mars 2022. Dracks under tre dagar och klart bäst dag tre. Lite Selosse vibbar på doften, balanserad syra som drar åt det sötare hållet, lite ekad och en stänk sälta. Lång och härlig eftersmak! Första gången som jag provar denna producent men efter denna flaska garanterat inte den sista gången.
Aldrig hört talas om men låter intressant. Ek är aldrig fel!

Kul att 2017 får lite kärlek med. Har inte druckit så mycket men jag tycker det verkar som årgången får lite för mycket oförtjänt kritik.

Var köper man Baletten lämpligast?
 

Thomas

Medlem
Aldrig hört talas om men låter intressant. Ek är aldrig fel!

Kul att 2017 får lite kärlek med. Har inte druckit så mycket men jag tycker det verkar som årgången får lite för mycket oförtjänt kritik.

Var köper man Baletten lämpligast?
Har inte heller druckit jättemånga 2017 men tycker absolut inte årgången gör bort sig på något sätt. Från 2012 och framåt så känns det som om det är ganska jämn och hög kvalitet mellan årgångarna, inga dåliga år tycker jag. Köpte via winescout.se
 

mackan92

Medlem
Provning igår på Systembolaget med temat "Champagne 2012 vs 2008" - mycket trevligt och extra kul att få hänga med @Pontus Palmenäs på provningen!

Provningen började med två referensviner, Dom Perignon 2008 vs 2012 där vi fick hitta noter som kunde känneteckna respektive årgång och sedan serverades allt blint där man fick då anse om det var 2012 eller 2008. Pontus den rackarn gick hem felfri på årgångarna! Imponerad!

I gruppen var Comtes 08 och La Grand Dame 2012 som fick mest röster.

Personligen stack Comtes 08 ut mest efterföljande av Dom Perignon 2012 och sedan 2008. Kvällens stora besvikelse för mig va La Grand Anne 2008, vi kom fram till att det måste ha varit något med flaskan som inte stod rätt till. Annars var lägstanivån riktigt hög och mycket handla efter tycke och smak..


1677845051261.jpeg

1677845065364.jpeg

1677845073327.jpeg

1677845079531.jpeg

1677845085543.jpeg

1677845092354.jpeg

1677845098370.jpeg

1677845103407.jpeg

1677845109142.jpeg
 

Lennart

Medlem
Provning igår på Systembolaget med temat "Champagne 2012 vs 2008" - mycket trevligt och extra kul att få hänga med @Pontus Palmenäs på provningen!

Provningen började med två referensviner, Dom Perignon 2008 vs 2012 där vi fick hitta noter som kunde känneteckna respektive årgång och sedan serverades allt blint där man fick då anse om det var 2012 eller 2008. Pontus den rackarn gick hem felfri på årgångarna! Imponerad!

I gruppen var Comtes 08 och La Grand Dame 2012 som fick mest röster.

Personligen stack Comtes 08 ut mest efterföljande av Dom Perignon 2012 och sedan 2008. Kvällens stora besvikelse för mig va La Grand Anne 2008, vi kom fram till att det måste ha varit något med flaskan som inte stod rätt till. Annars var lägstanivån riktigt hög och mycket handla efter tycke och smak..


Visa bifogad bild 28618
Visa bifogad bild 28619
Visa bifogad bild 28620
Visa bifogad bild 28621
Visa bifogad bild 28622
Visa bifogad bild 28623
Visa bifogad bild 28624
Visa bifogad bild 28625
Visa bifogad bild 28626

Grym provning, hade väldigt gärna gått… Får se fram emot Rhône prestige istället.
 

LeChat

Medlem
74041E5F-5D67-4238-8068-836DBA3B3A88.jpeg

Damien Hugot Rosé (basårgång 2018)

Vackert kopparfärgad och med den där komplexa, karaktäristiska doften som god roséchampagne brukar ha, med röda bär och rostade toner.

Degorgerad för två år sedan men redan hur trevlig som helst. Tidigare årgångar har dock utvecklats väldigt positivt med ytterligare några år på flaska, så en får ha lite tålamod.

Färska räkor och havskräftor kommer pryda kvällens tallrik. Mums!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vinkväll med @Vingubben, @Jesper, @v_skogh och hemvändaren @CH.

Som ovan och relativt nybliven löneslav kom jag för en gång skull sist och fick direkt några föråkare i handen.

Georg Breuer Brut 2008
Rätt maffig och mastig. Röda äpplen, bröd. Hade även lite mandarin. Ung men drickmogen. Känns som hus, pinot och ek. Fick inga hållhakar och tänkte det var ett hus som jag har dålig koll på. Gissade Veuve GD 2008 eller 12. Rätt kul vin som har framtiden för sig. Ledtråden att det var 4 druvor i tog mig till Italien för jag vet ingen champagne med 4 druvor i.


Bouche Saphir
Även här kände jag lite mandarin och vissa andra likheter, som för ett ögonblick vid första sniffen tänkte att båda kunde vara Chetillons. Det här vinet var klart yngre och kändes mer som chardonnay än första. Även här lite ek, vet inte om jag gissade något men det var garanterat fel. Ledtråden var Pierry och där känner jag bara till Leclerc.:ängel:

Inga stora viner men en bra början!


20230301_224752.jpg


Till maten serverades Cervaro della Sala 2020. Vilket vin! Klart ekat och maffigt. Blommor och nötig smörighet med lite persika. I munnen känns syran så mycket att det känns som kolsyra bak i tungan. Mineralisk. Kompenseras bra av fylligheten. Alla gissar ekad chardonnay men från olika världsdelar. Jag tänkte på mogen ekad toppchablis från le Clos med tanke på syran. När alla hade gissat fel gissade jag Franciacorta som lurat mig till Bourgogne tidigare. Kvällens vin för mig och drickmogen redan nu. Det här är ett vin som jag alltid gillat men aldrig köpt av någon märklig anledning. För billigt kanske...:vägg:

Första gången jag drack var blint och årgång 2011 på restaurang Pergola och då älskade jag det med. Tror @Beo brukar tala väl om Cervaro della Sala.

Sen blev det 4 skumpor där den egna serverades halvblint.

Krug GC (2010)
Pang på rödbetan här med krut, choklad och rostade nötter. Solklart hus. Bra syra och ung i munnen även om det är komplext så det förslår. Hur gott som helst och solklar total vinnare i flighten. Kombinationen av krut, ek/oxidation och rostade nötter kan nästan bara vara Heidsieck eller Krug för mig. Gissade först Heidsieck innan jag fick den förvillande ledtråden att den kan misstas för en BdB. Många felgissningar har jag på mitt samvete men att gissa BdB på Krug är inget jag brukar göra, såvida det inte är CdM förstås...:ängel: Sedan insåg jag att ledtråden kom från en Bordeux-Bourgognegubbe som förknippar krut med chardonnay och inte vinmakning.

Lasse & Hasse Les Sillons 2012
Äpple och lite ung honung. Mjuk, charmig, krämig och i perfekt harmoni. Kände lite diskret ek. Finstämt och elgant vin. Den här dagen var jag tydligen sofistikerad för jag hade den här som etta på grund av att vinet var så harmoniskt. Kul att få blint för Sillons och Pi är de viner från Lasse och Hasse som jag rankat högst tidigare. Övriga viner är alldeles för generiska för min smak.

Bonville Les Belles Voyes 2012
Solklar bananodlardoft med misstänkt häst. Spretigt och lite funkigt på ett bra sätt med lite filtmatta och blommor i bakgrunden. Potentialen är riktigt hög och vinet har det mesta som jag gillar men tyvärr är det en grön ton med inslag av sparris som dödar all glädje. Finns även ett inslag av skalbeska. De gröna tonerna gör att jag är helt övertygad om att det är en 2011a med nyckelpigor. Gissar Kartongen.

Oklart om det här var en dålig flaska för så här har jag aldrig upplevt Belles innan.

Larmandier-Bernier Vielles Vignes de Cramant 2002 (Levant)
Mitt eget vin och kvällens solklart mognaste vin. Röda äpplen och äppelmos, lite honung men även oxidativa drag åt det lite trötta hållet. Bra syra och lång eftersmak som lyfter det här vinet. Gillar man mognad före allt så är det här ett toppvin. Sista flaskan och det är jag nöjd med, för mig har det här vinet passerat zenit för några år sedan. Lite märkligt ändå eftersom 08an är tokung fortfarande och 2002 är en extremt snipig årgång.

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Krug GC (2010) - 7 p (3)
  2. Les Sillons 2012 - 13 p (1)
  3. Les Belles Voyes 2012 - 15 p (1)
  4. Vielles Vignes de Cramant 2002 - 15 p
Min ranking:
  1. Les Sillons 2012
  2. Krug GC
  3. Vielles Vignes de Cramant 2002
  4. Les Belles Voyes 2012
Slutsats: Krug är gott!
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Har ägnat det senaste halvåret åt att flytta mig själv och familjen från Sverige till norra Italien och har därför inte varit inne på forumet på länge, men nu är jag tillbaka. Jag har upptäckt att champagne är dyrt här i Italien men hade med mig en del Vilmart från Sverige och har redan hunnit köpa ett par blandlådor från Frankrike. Och så visade det sig att vår hyresvärd arbetar på Pernod Ricard så jag får köpa Mumm till väldigt bra pris. Har köpt en låda Mumm RSRV Cuvée 4.5 för att dricka och en låda Mumm Grand Cordon som presentvin.

Vad har jag druckit senaste halvåret då? Dom Pérignon 2012 drack två gånger under hösten och blev mycket imponerad av. Och nyårsskumpan Vilmart Coeur de Cuvée 2007 var riktigt bra!
 

Vingubben

Medlem
Har ägnat det senaste halvåret åt att flytta mig själv och familjen från Sverige till norra Italien och har därför inte varit inne på forumet på länge, men nu är jag tillbaka. Jag har upptäckt att champagne är dyrt här i Italien men hade med mig en del Vilmart från Sverige och har redan hunnit köpa ett par blandlådor från Frankrike. Och så visade det sig att vår hyresvärd arbetar på Pernod Ricard så jag får köpa Mumm till väldigt bra pris. Har köpt en låda Mumm RSRV Cuvée 4.5 för att dricka och en låda Mumm Grand Cordon som presentvin.

Vad har jag druckit senaste halvåret då? Dom Pérignon 2012 drack två gånger under hösten och blev mycket imponerad av. Och nyårsskumpan Vilmart Coeur de Cuvée 2007 var riktigt bra!
Välkommen hem;)
 

Per Stade

Lege artis
Har ägnat det senaste halvåret åt att flytta mig själv och familjen från Sverige till norra Italien och har därför inte varit inne på forumet på länge, men nu är jag tillbaka. Jag har upptäckt att champagne är dyrt här i Italien men hade med mig en del Vilmart från Sverige och har redan hunnit köpa ett par blandlådor från Frankrike. Och så visade det sig att vår hyresvärd arbetar på Pernod Ricard så jag får köpa Mumm till väldigt bra pris. Har köpt en låda Mumm RSRV Cuvée 4.5 för att dricka och en låda Mumm Grand Cordon som presentvin.

Vad har jag druckit senaste halvåret då? Dom Pérignon 2012 drack två gånger under hösten och blev mycket imponerad av. Och nyårsskumpan Vilmart Coeur de Cuvée 2007 var riktigt bra!

För något år sedan drack jag Mumm för första gången. Den överraskade. Borde nog köpa mer Mumm.
 

LeChat

Medlem
7874F5F6-3DC0-4D1B-B05B-E8D821861E89.jpeg

Charles Heidsieck Brut Rosé Reserve

Förra fredagen blev det roséchampagne från Damien Hugot med basårgång 2018. Dagens flaska är Charles Heidsieck motsvarighet men här är basårgången 2012 och degorgeringsår 2019.

Färgen minns jag som väldigt lik men jag upplever att aromerna hos CH i dagsläget har ett annat djup och mognad. Mer sammansatt och harmonisk. Reservvinet kan nog göra stor skillnad här misstänker jag även om här finns andra skillnader som t.ex. tid på jästen, flaskmognad, basårgång, mm.

Riktigt härlig med röda bär och mycket rostad karaktär, gräddkola och lite grapefrukt i avslutet. Finns även lite skön mentol i doften som förhöjer den eleganta känslan.

Prestige och vintage i all ära, men detta är inte dumt. Inte dumt alls.
 
Toppen