Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finewines Östergötlands avdelning hade provning idag.
Jag blev inspirerad utav @Crist(al)ian 77
Ja tog med Damien Hugot M18
Jätte kul att den även kom ut som vinnare ur skumpa flighten även hos oss, dessutom som billigaste och bästa skumpan i väldigt hårt motstånd
Kul!

Blinda aggrergerade resultat är de mest pålitliga resultaten enligt mig.

Vad jag minns har jag fått M18 blint tre gånger och hyllat den samtliga gånger.

560 kr är ju snudd på standardskumpapris idag så otroligt bra prisvärde.

Efter dessa inlägg är väl lagret snart slut hos Hugot.:ängel:
 

FredrikC

Medlem
Igår blev det Pol Roger 1990 rose.
Wow! Riktigt häftig färg. Nästan rostigt guldig.
Doften var mogen men smaken var helt annorlunda. Fästmön sa att det var som att äta fikonmarmelad.
Eftersmaken var så grym med hallon. Perfekt balans mellan fikon och hallon. Bästa rosen jag druckit.
20231125_193925.jpg
 

Foley

Medlem
Härligt med en så pass gammal rose som levererar! Man kanske ska behålla sina två flaskor 2008 som jag annars funderat på att sälja.

Vi drack igår hure freres extra brut från cavistes speciallansering CAVMMXXII förra året. 75% bas från 2004 och 25% från solera system. Har druckit upp alla mina tre flaskor på kort tid och de har verkligen levererat. Fina mognadstoner och fin rundhet, samtidigt som vinet känns fräscht och piggt. En hel del äpplen, som jag tycker funnit i alla de cuveer jag provat från hure freres, samt lite mogen citrus och brioche. Grattis ni som har flaskor kvar
 

Wintermute

Medlem
Pol Roger Blanc de Blanc 2008
Gröna äpplen, lime, grapefrukt och äppelblom hyfsad längd. Jag har haft lite beröringsskräck för mina BdB, utifrån den gamla sanningen att BdB behöver lite tid på sig. Fyra år verkar räcka för att det skall bli njutbart. Balanserat, men bara ett uns av mognad. Nu känns allt bättre. Det blir nog en ask med 2013, vad det lider.
90--91p
38 månader senare. Något förhöjd beska. Begynnande tecken på mognad med lite kola och bittermandel. Bra, men i te årsbästa. En flaska kvar. Den skulle nog må bra av ytterligare 5 år i källaren. 90p.
 

Hardolph

Medlem
Gonet-Medeville Tradition Premier Cru.
Upptäckte denna producenten för ca 10-ish år sedan. I en vinaffär i Berlin av alla ställen.
Producenten har en förhållandevis framträdande roll i "One Year In Champagne" som finns att tillgå på en streamingtjänst nära dig. (Om du har internet alltså).
Bokna äpplen, balanserad syra och väldigt tillgänglig redan nu. Blir bättre med åren. Trevlig som "huschampagne".
Det här är en producent som jag gärna dricker massor av.
 

Attachments

  • 17014683355705102293013747512846.jpg
    17014683355705102293013747512846.jpg
    26,3 KB · Visningar: 49
IMG_1115.png


Charles Heidsieck Brut Réserve
Bas 2018, deg 2021

För några år sedan var denna NV unisont hyllad, men fick sitt rykte något naggat när de kortade tiden på jästen rejält. Idag är den strålande, 2018 börjar allt mer visa sig som den fina årgång vi hörde om vid skörden. Att den dessutom legat ett par år efter deg gör den bara ännu mer gott.

Lätt rostad karaktär, guldgula äpplen, nougat och nötter, persika, vingummi. Stor doft som för tankarna till min favoritgreve Comtes de Champagne.
 

Lennart

Medlem
Visa bifogad bild 30778

Charles Heidsieck Brut Réserve
Bas 2018, deg 2021

För några år sedan var denna NV unisont hyllad, men fick sitt rykte något naggat när de kortade tiden på jästen rejält. Idag är den strålande, 2018 börjar allt mer visa sig som den fina årgång vi hörde om vid skörden. Att den dessutom legat ett par år efter deg gör den bara ännu mer gott.

Lätt rostad karaktär, guldgula äpplen, nougat och nötter, persika, vingummi. Stor doft som för tankarna till min favoritgreve Comtes de Champagne.
När var det som de kortade flasklagringstiden?
 

LeChat

Medlem
IMG_5525.jpeg

2002 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François

Wow! Smör, äpplepaj, nutella mm. Vilken doft!
Behöver mer tid i munnen för att komma loss. Till en början mest äpplig och nötig men utvecklas med tiden på ett härligt sätt med mera komplexa och mogna aromer. Elegant med en tydlig och något avrundad syra.

Tycker att den ger lite vibbar av mogen Bollinger LGA vilket är ett gott tecken.
Mogen champagne är ju himmelskt!

Riktigt god nu, men här finns definitivt potential för vidare utveckling. Har tyvärr bara en flaska kvar av 2002 så denna låda gör ju inte ont att äga:
IMG_5521.jpeg
 

HJF

Medlem
Visa bifogad bild 30778

Charles Heidsieck Brut Réserve
Bas 2018, deg 2021

För några år sedan var denna NV unisont hyllad, men fick sitt rykte något naggat när de kortade tiden på jästen rejält. Idag är den strålande, 2018 börjar allt mer visa sig som den fina årgång vi hörde om vid skörden. Att den dessutom legat ett par år efter deg gör den bara ännu mer gott.

Lätt rostad karaktär, guldgula äpplen, nougat och nötter, persika, vingummi. Stor doft som för tankarna till min favoritgreve Comtes de Champagne.
Är det verkligen mis en cave 2019 som degorgerats 2021? Det är inte mis en cave 2018 med bas 2017? De mis en cave 2019 jag sett har alla varit degorgerade tidigast 2022.
 

FredrikC

Medlem
Körde en liten provning för vänner igår.
G tribaut visar sig fortfarande vara väldigt prisvärd. Tycker denna 2010 är bättre än dompa 2010 exempelvis.
Pigg syra men inte för mycket citrus. Ung i sammanhanget.
Pol Roger 2008 är alltid lika trevlig. Runda trevliga toner och vinnare hos hälften av oss.
Pol Roger 2002 är riktigt bra nu och jag tycker inte den behöver vänta så mycket längre på att drickas. Mognaden finns där men ändå ljusa frukter blandat med lätta mörka.
20231202_214355.jpg
 

Lennart

Medlem
IMG_2543.jpeg
IMG_2544.jpeg
IMG_2545.jpeg
IMG_2546.jpeg
IMG_2547.jpeg
IMG_2548.jpeg

Systembolaget Champagne Prestige 5 dec 2023
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2007
H. Goutorbe Special Club 2007
Fleur de Miraval Rosé
Krug Rosé 25th Édition
Bollinger PN AYC18
Bollinger La Côte Aux Enfants 2013

Kortfattade noteringar:
CH välgjord i typisk BdB-stil med hög syra men kändes väldigt tillknäppt, så kommer vänta minst fem år med att öppna någon av mina egna. Goutorbe oxidativ odlarstil, gott men inget som lämnade några djupa avtryck. FdM hade nog lätt kunnat misstas för att vara en vanlig champagne (dvs ej rosé) pga den extremt ljusa färgen, de diskreta aromerna av röda bär samt den lätta strukturen. Väldigt gott dock. Krug var mest bara reduktiv i början men med tid i glaset kom mer komplexitet fram, hade gärna suttit längre med denna och följt utvecklingen. AYC18 var väldigt bra, vid sidan av de vanliga BdN-noterna så fanns det något aromatiskt som nästan drog åt viol-hållet. Är glad att jag har ett gäng och ska bli intressant att se vad som händer med några år i källaren. Till sist La Côte Aux Enfants som var en MAGISK upplevelse, inte riktigt i paritet med VVF men definitivt åt det hållet. Riktigt roligt att få testa ett sådant här utanför-budget-vin på en provning.
 

LeChat

Medlem
IMG_5548.jpeg

N.V. Bollinger Brut Rosé

Det doftar choklad, hasselnötter och jordgubbar och dessa aromer kommer även igen i smaken tillsammans med friska citrustoner och lite saltlakrits. Har också en svagt oxidativ karaktär som jag gillar.

Absolut god, men Bollinger LGA rosé är något helt annat, där tycker jag att de tillhör toppskiktet av roséchampagner.

Nu köpte jag mina flaskor för 490:- på auktion för drygt två år sedan, och det är den verkligen värd, men inte 799:- som den nu kostar på SB.
 

LarsW

Medlem
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999

Först en besvärande misstänkt korkdoft som vädrades bort efter ett tag i glaset. Kom dock tillbaka varje gång man fyllde upp om än mindre och mindre med tiden. Var nog inte en 100% korrekt flaska men ändå mycket njutbar.

Grädde, karamell och grillad citron i näsan. Filt, hav och krossade ostronskal. En härlig sötma av ålder. Sen den där lite irriterande korken…

I munnen är det marmelad, honung, citrus, ananas och smöriga kantareller. En adekvat syra. Känns ganska perfekt mognadsmässigt just nu. Kanske en ton av källare men man kan ignorera den. Lång, lång eftersmak.

92 (utan den där korken hade det nog vart 94/95p)

thumbnail_20231210_093303.jpg
 
Toppen