Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Callxx

Medlem
Visa bifogad bild 36238
Empty! Fantastiskt bra flaska😍. Men som sagt, kunde inte scanna koden sĂ„ vet inte nĂ€r den Ă€r deggad. Vi Ă€r pĂ„ rest PalodĂș som fick en stjĂ€rna i oktober. Riktigt bra o vĂ€ldigt goda rĂ€tter! De har Ă€ven en Bollinger med cavadruvor i vinlistan 🙈. Spanien i ett nötskal 😅.

Visa bifogad bild 36239
Kul, hur var maten? Ska försöka hinna med ett besök i April!👌

LeChat

Medlem
IMG_0052.jpeg

Billecart-Salmon Brut Rosé
(Deg. 2020)

Komplex roséchampagne med en frisk och nÄgot avrundad syra. Avslutet Àr lÄngt och en aning sött. Detta Àr en vÀldigt bra NV, vilket konstaterats mÄnga gÄnger förut, och med nÄgra extra Är pÄ korken sÄ Àr den nu riktigt smarrig.

Det finns ju ett antal hus som gör riktigt bra roséchampagne och Billecart tillhör denna liga.

UtmÀrkande drag Àr röda bÀr, dÀr jordgubbar sticker ut, blodapelsin, pÀron, kexchoklad och lite lakrits.

Bra uppladdningschampagne inför morgondagens provning i Gbg!

Last edited:

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 36241
Billecart-Salmon Brut Rosé
(Deg. 2020)

Komplex roséchampagne med en frisk och nÄgot avrundad syra. Avslutet Àr lÄngt och en aning sött. Detta Àr en vÀldigt bra NV, vilket konstaterats mÄnga gÄnger förut, och med nÄgra extra Är pÄ korken sÄ Àr den nu riktigt smarrig.

Det finns ju ett antal hus som gör riktigt bra roséchampagne och Billecart tillhör denna liga.

UtmÀrkande drag Àr röda bÀr, dÀr jordgubbar sticker ut, blodapelsin, pÀron, kexchoklad och lite lakrits.

Bra uppladdningschampagne inför morgondagens provning i Gbg!
Drick inte för mycket av det goda, sĂ„ att du Ă€r i form i morgon 
 :) Kanske vi fĂ„r höra lite om den provningen hĂ€r senare?
(Mina egna officiella provningar har jag lÀmnat bakom mig av hÀlsoskÀl.)

Martinski

Medlem
Winston 08. sannolikt den overall bÀsta produkten i lineupen. NÀr den började öppna sig i glaset sÄ kÀnner man extrem koncentration, bokna Àpplen och marsipan pÄ nÀsan m.m. Explosion av smaker i munnen. HÀr finns det mycket muskler.

Comtes 07, krutig, reduktiv, jÀstig. Comtes 08 klarar sig nog 15+ Är till i kÀllaren nÀr 07'an Àr sÄ hÀr ung fortfarande, ingen Älder pÄ den alls.

DP 2006 mycket autolytiska toner, nötter, mandel.

La Grande Dame 2006, upplevdes mest som en ganska enkel god champagne.

LGA 04, mest utvecklad och mogen, vÀldigt trevlig pÄ alla sÀtt, oxidativ i stil sÄklart osv.

Krug 2003, den jag tyckte var roligast och stack ut mest, den mest annorlunda i sammanhanget. MÄnga lager av smaker.

FredrikC

Medlem
Tack för info om Krug 03
Kul!
Winston 08. sannolikt den overall bÀsta produkten i lineupen. NÀr den började öppna sig i glaset sÄ kÀnner man extrem koncentration, bokna Àpplen och marsipan pÄ nÀsan m.m. Explosion av smaker i munnen. HÀr finns det mycket muskler.

Comtes 07, krutig, reduktiv, jÀstig. Comtes 08 klarar sig nog 15+ Är till i kÀllaren nÀr 07'an Àr sÄ hÀr ung fortfarande, ingen Älder pÄ den alls.

DP 2006 mycket autolytiska toner, nötter, mandel.

La Grande Dame 2006, upplevdes mest som en ganska enkel god champagne.

LGA 04, mest utvecklad och mogen, vÀldigt trevlig pÄ alla sÀtt, oxidativ i stil sÄklart osv.

Krug 2003, den jag tyckte var roligast och stack ut mest, den mest annorlunda i sammanhanget. MÄnga lager av smaker.

Per Stade

Lege artis
Michel Arnould et Fils Mémoire de Vignes Àr min hustrus favoritchampagne sedan ÄrgÄng 2002.
Blanc de Noir gjord pÄ 100 % Pinot Noir frÄn gamla stockar och enligt uppgift med en ganska vanlig dosage pÄ 7g/l.
DÀr gÄr grÀnsen för vad vi gillar, högre dosage blir lite klibbiga i munnen.
Men hÀr upplevs den som helt OK.
Hur smakar ÄrgÄng 2014 dÄ?
Faktum Àr att doft och smak ger samma kraftfulla och koncentrerade upplevelse.
Mycket mogen frukt, Àpplen, fikon, nougat och hasselnötter.
KrÀmig mousse, bra balans mellan syra och frukt och fin fatkaraktÀr som ger vinet en nÀrmast atletisk kropp.
En oerhört kraftfull champagne för dem som gillar den stilen.

IMG_2633.jpeg

Det verkar som ÄrgÄng 2014 Àr vÀldigt bra just nu, vi drack en Bollinger Grand Année 2014 för en tid sedan med liknande intryck av mognad.

buteljen

Medlem
Michel Arnould et Fils Mémoire de Vignes Àr min hustrus favoritchampagne sedan ÄrgÄng 2002.
Blanc de Noir gjord pÄ 100 % Pinot Noir frÄn gamla stockar och enligt uppgift med en ganska vanlig dosage pÄ 7g/l.
DÀr gÄr grÀnsen för vad vi gillar, högre dosage blir lite klibbiga i munnen.
Men hÀr upplevs den som helt OK.
Hur smakar ÄrgÄng 2014 dÄ?
Faktum Àr att doft och smak ger samma kraftfulla och koncentrerade upplevelse.
Mycket mogen frukt, Àpplen, fikon, nougat och hasselnötter.
KrÀmig mousse, bra balans mellan syra och frukt och fin fatkaraktÀr som ger vinet en nÀrmast atletisk kropp.
En oerhört kraftfull champagne för dem som gillar den stilen.

Visa bifogad bild 36309

Det verkar som ÄrgÄng 2014 Àr vÀldigt bra just nu, vi drack en Bollinger Grand Année 2014 för en tid sedan med liknande intryck av mognad.
Provade 08 o 19 pĂ„ plats v11 
 skall försöka fĂ„ ner nĂ„gra noteringar i resetrĂ„den đŸ„‚đŸ˜ž.

Den heter endast Memoire nuförtiden
Betalade 43 Euro flaskan
IMG_2827.jpeg

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_0060.jpeg

2008 Paul Bara Comtesse Marie de France (Deg. mars 2020)

Initialt mest citron, röda Àpplen och honung. KÀnns lite medioker med framfusig frukt och i fylligaste laget. Men luft gör susen! I andra glaset upplever jag den som riktigt elegant med en snygg avrundad syra och en aning oxidativ karaktÀr. Den vÀxer i komplexitet med nya aromer av bl.a. blommor, marsipan och en lÀtt sherryton.

Det blev ett rejÀlt lyft! Nu har den gÄtt frÄn medioker till enormt smaskens pÄ bara en halvtimme. Men hÀr finns dessutom en utvecklingspotential som gör att den kan vara vÀrd att spara nÄgra Är till för maximal njutning.

Visa bifogad bild 36324
2008 Paul Bara Comtesse Marie de France (Deg. mars 2020)

Initialt mest citron, röda Àpplen och honung. KÀnns lite medioker med framfusig frukt och i fylligaste laget. Men luft gör susen! I andra glaset upplever jag den som riktigt elegant med en snygg avrundad syra och en aning oxidativ karaktÀr. Den vÀxer i komplexitet med nya aromer av bl.a. blommor, marsipan och en lÀtt sherryton.

Det blev ett rejÀlt lyft! Nu har den gÄtt frÄn medioker till enormt smaskens pÄ bara en halvtimme. Men hÀr finns dessutom en utvecklingspotential som gör att den kan vara vÀrd att spara nÄgra Är till för maximal njutning.
Var det du som hade med den flarran förra helgen?

LeChat

Medlem
IMG_0082.jpeg

2008 Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Millésimé

Fin mognad med en del utvecklade aromer och en frisk syra. RÄgbröd, lakrits, grillad citron, gröna Àpplen, sherryton mm.
Intressant & smaskig idag men samtidigt ingen brÄdska med att korka upp.

Bra start pÄ pÄsklovet! Senare ikvÀll blir det lammytterfilé och 2016 Phelan Segur. Borde funka. :cigarr:

LeChat

Medlem
IMG_0084.jpeg

2018 Chartogne-Taillet Champagne Chemin de Reims (Deg. april 2023)

Det doftar klassisk odlarchampagne lÄng vÀg. HÀrligt ekad med blommig doft som bl.a. drar Ät hyacint.
I munnen Àr den komplex med unga aromer och den behöver lite tid för att öppna upp.
Den har redan en avrundad syra vilket kan ha med ÄrgÄngen att göra. KÀnns drickfÀrdig men kan behöva lite tid för att sitta ihop bÀttre och saknar i mitt tycke lite mera utvecklade mogna smaker. Doften Àr bÀst i nulÀget. Men det hÀr Àr en bra champagne, men kan behöva 2-3 Är innan jag provar den igen.

Callxx

Medlem
Henri Giraud PR19/90
N: GrÀdde, nougat, mogen frukt och en aning vanilj.
M: Vanilj, bricohe, karamell, mjuk och len i munnen trots stabil syra. LÄng och hÀrlig eftersmak.

Skulle kunna serveras istÀllet för en efterrÀtt! Första gÄngen jag testar en PR och kommer se till att det inte blir den sista...

20260405_170512.jpg

Henri Giraud PR19/90
N: GrÀdde, nougat, mogen frukt och en aning vanilj.
M: Vanilj, bricohe, karamell, mjuk och len i munnen trots stabil syra. LÄng och hÀrlig eftersmak.

Skulle kunna serveras istÀllet för en efterrÀtt! Första gÄngen jag testar en PR och kommer se till att det inte blir den sista...

Visa bifogad bild 36397
Skulle sĂ€ga att, möjligtvis med undantag av Argonne, PR Ă€r Girauds bĂ€sta cuvĂ©e. đŸ‘ŒđŸ»

Toppen