Februari BYOB
Skumpa provning innan middag. Umgänge och inga seriösa anteckningar togs.
Armand de Brignac Rosé – För att liva upp den mörka kalla perioden tog jag med en Instagram partyflaska. Gjord på ca 18% tillsatt rödpang med cuveen bestående av 55% PN, 20% PM och 25% C. Köpt för ca 6 år sedan. Kass flaska, saknar erfarenhet från andra flaskor. Denna var hade trötta bubblor som dog snabbt och saknade komplexitet. Trist.
Krug 2000 – Fin fas och härligt ekigt krutig. Cuvee av 43% C, 42 % PN och 15% PM. Årgången i sig är inte bland de främsta men den dricker fint nu. Kunde inte säga Krug men att den var grym. Hade gärna haft ett gäng i källaren. Min favorit.
Comtes de Champagne Rosé 2007 – Fin mellanröd färg. Pigg och spännstig som dricker fint nu i en tidig fas, och lång tid framöver. Det är ju gott! Blenden består av 70% PN och 30% C samt adderat 15% rödpang.
Krug GC med gul ettikett – Mogen GC. Inte förstörd men väl mogen. Om den var för mogen för att prestera på topp eller inte tvistar de lärda om.
Krug 2000 – Ingen identifierade att motsvarande vin hade serverats tidigare i flighten. I och för sig inte så konstigt då det även efter avteckning och sniffande fram och tillbaka inte gick att säga att det var motsvarande vin. Skillnaden var primärt att denna upplevdes yngre, mer försynt och bad om tid för att utvecklas. Men det var mycket gott. Var i vart fall konsekvent och hade den som näst bäst.
Laurent Perrier Grand Siecle modell äldre – Trasig flaska, odrickbar.
Charles Heidsieck Vintage Collection 2000 (ersättningsflaska för GS) – Vattendelare. För mig grön och örtig, var inne på 2011 spåret. Andra upplevde den fantastisk. Kände inte likheterna med den vintage 2000 som dracks några veckor tidigare. Deg 2012.
Visa bifogad bild 36154
Kommentar: När snacket innan går om hur många Egly det blir så blev resultatet noll flaskor. Den relativt homogena gruppen (när det kommer till att ta med sig BYOB viner) rörde sig då istället till Krug som istället fick representerade halva startfältet, varav två från samma årgång.
Bonusar
Till maten blev det lite blandat med stilla viner men några skumpor i vart fall:
Selosse Substance – Denna dracks öppet som aperitif. Hade inhandlats på plats för ca 4-5 år sedan. Klar och fin i glaset. Kändes typisk Selosse. Att man visste vad man drack, kan haft inverkan.. Gott!
La Closerie Les Beguines LC23 – Egen flaska. Sällskapet var snabbt inne på rätt spår. Odlare, Selosse vibbar men lite för funky. Med sina ca 93% PM blir den lite mer matig. Länge sedan jag drack den och ville kalibrera mot Selosse. Denna är god, inspirationen från Selosse märks men förblir kusinen på landet som är efter Selosse och även den ”äldre” kusinen Ulysse Collin. PM brukar inte heller vara superspännande för mig.
Visa bifogad bild 36155