Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

pinoten

Medlem
Jag klämmer in den här under Champagne...i alla fall rätt metod.

1769787970571.jpeg

Bellavista Teatro alla Scala 2016
Andra Franciacortan från dem som jag provar, förra var vanliga Brut. I doften så finns det förutom citrus även mogna äpplen och lite jäst. I smaken känner jag citron med en vissa dragning mot lemon curd, gröna äpplen, en liten hint om grape som ger ett uns av bitterhet och slutligen brioche/toast. Moussen är ganska liten och bubblorna försvinner ganska fort. Gott men skulle 9 dagar av 10 hellre välja en Champagne för samma pris (ca 450-500). Har dock sitt eget värde men inte som ersättning för Champagne om ni förstår vad jag menar :)

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 35907
2012 Roger Pouillon et Fils Les Valnons (Deg. 2019)

Ek och lätt oxidativa drag ger den både odlarkaraktär och faktiskt även lite drag av Bollinger LGA. Doften känns ganska mogen med smör och blommor som första intryck. I munnen återkommer de smöriga tonerna tillsammans med bl.a. röda äpplen, tropisk frukt och lite ”mörka” drag. God komplexitet i både doft och smak och syran är tydlig men behagligt avrundad.
Har druckit några flaskor tidigare av 2008 men tror faktiskt att jag gillar 2012 bättre. Känns dessutom som att jag prickat in en riktigt fin drickfas.:cigarr:
Någon som vet om de har ändrat sin stil senaste åren? Provade deras instegare på FVL nu i november och tyckte det var verkligen en säregen stil. Av att utläsa din upplevelse och även andra från historiska profil så känner jag mig vilsen.

Och då menar jag till en mer funky stil med väldig oxidation och spretig profil. Tyckte nästan deras instegare var som en Meursault med bubblor från den provningen.

Wintermute

Medlem
Ett år senare. Den charmiga frukosten med tropiska inslag har nu förvandlats till en alldeles för ung BdB. Mest generisk citron och zest. Sista flaskan får dröja några år.
3267.jpg

Och där tar vi den sista av mina Piper-Heidsieck Essentiel BdB 2013.
Snygg doft med päron och bröd.
Smak med bröd, citron, rostade toner, ganska mycket spritighet. Bättre än senast. Inte lika bra som den första. 87p?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Någon som vet om de har ändrat sin stil senaste åren? Provade deras instegare på FVL nu i november och tyckte det var verkligen en säregen stil. Av att utläsa din upplevelse och även andra från historiska profil så känner jag mig vilsen.

Och då menar jag till en mer funky stil med väldig oxidation och spretig profil. Tyckte nästan deras instegare var som en Meursault med bubblor från den provningen.
Jorrå stämmer bra från ungefär årgång 2015 inför han sin MFP.
Svårt att sumera men därefter är det mer oxidativa i stilen.

LeChat

Medlem
IMG_7784.jpeg

2012 Gaston Chiquet Blanc de Blancs d'Aÿ

Detta är förmodligen en ganska okänd producent för de flesta av oss. Drack 2008 för knappt ett halvår sedan med gott resultat.

Känns som att 2012 har fått lite mognad och att syran rundats av en aning. Här finns bl.a. citrustoner, smör, kalk, champinjoner, och lite mjölkchoklad.

Av någon anledning poppar Leclerc Briant upp vilket jag tror beror på upplevelsen av kalk och champinjoner. Goutorbe skulle kunna vara en annan.

Gaston Chiquet känns som en trygg producent och det här är en god kvalitetschampagne men som kanske saknar det lilla extra för att riktigt beröra.

LeChat

Medlem
IMG_7803.jpeg

Chartogne-Taillet Rosé
(Bas 2018, Deg. dec. 2021)

Ljuvlig bärig doft med tydliga inslag av genuin odlarkaraktär. Väldigt härlig i munnen dessutom med lite tanniner som ger ett skönt grepp. God och intressant roséchampagne från Kartongen.

Last edited:
tempImagerKlSDk.jpg

En lördagsprovning häromveckan. Fem skumpor med hög lägstanivå, men där tre ändå tydligt stod ut. Med @LarsW , @Crist(al)ian 77 och @chambertin.

(Min plac./Total plac./Poäng – lägre är bättre)

Bollinger LGA Rosé 2004 (2/2/9p)
Hallon, jordgubb, vanilj, grädde och lite skumbanan. Riiiiktigt god, en crowdpleaser. Detta kan jag dricka varje dag.

Fallet-Prévostat BdB 2006/2007 (1/1/9p)
Ek och lite skumbanan i doften. Gula, mogna äpplen och colasnören. Gissade BdB eller en Ch-dominant blend. Svinfin. Velade länge om denna eller första flarran var flightens bästa, men bestämde mig till slut för denna.

Pol Roger BdB 1996 (3/3/12p)
Burkchampinjoner i doften och även lite i smaken. Fin, integrerad syra och lång eftersmak. Bra balans. Moget hus-bubbel.

Penet Chardonnet Coline & Candice 2010 (4/5/23p)
Fräsch doft. Rik och maffig med bra komplexitet i smaken. Gillar stilen! Gissade på en blend (50 Ch / 50 PN). Deg 2023. Mitt vin.

De Sousa Mycorhize 2018-bas (5/4/22p)
Lite grön i doften med viss tutti-frutti. Går igen även i smaken, med inslag av trä ovanpå. Denna sticker helt klart ut i gänget. Gissade inte att detta var min flarra, vilket det var.

Snortajt mellan LGA och Fallet med samma poäng, men Fallet drog längsta strået med en förstaplats mer.

LeChat

Medlem
IMG_0009.jpeg

Bonnaire Variance
(2009/2008, deg. feb. 2020)

Frisk med bl.a. framträdande citron, gröna äpplen, rostad mandel och lite champinjoner.
Drack denna senast i juni 2022 och minns den då som tämligen medioker.
Tycker att den utvecklats positivt med några år på korken, doften i synnerhet. Bonnaire är gott, men om jag jämför med deras vintage så är den kanske i en stil som passar mina preferenser bättre.

Bonnaire = tålamod ☺️. Har provat Variance bak till ’98 bas för något år sedan och det blir bara bättre. Tycker det även gäller Vintage, vars ’82 & ’83 tex ff är mkt vitala. Nu är ju det inte alltid positivt att få vänta på upplevelser, men det gör iaf inget om du glömmer bort dem medan du dricker annat 😁. Tkr Variance är högt prisvärde om man orkar vänta ut dem

Foley

Medlem
IMG_7845.jpeg

Började och avslutade gårdagens middag med champagne. I fel ordning öppnade vi Henri Goutorbe Special Club 2008 först till lite chips och löjrom. Vinet var i väldigt fin fas, med gyllengul färg, begynnande mognad men ändå fräscht. Bra längd, fina toner av äpple och brioche.

Vi åt middag med bordeaux i glaset för att därefter öppna Taittinger 2016. En underskattad årgångschampagne som var en crowd pleaser. Mjuk och fin mousse, rent och snyggt, citrus och äpple och lite brödighet. Dracks jättebra även om den såklart håller 10 år till utan problem. Svårt att säga vilken champagne som var bäst, båda var väldigt bra.

Visa bifogad bild 36143
Började och avslutade gårdagens middag med champagne. I fel ordning öppnade vi Henri Goutorbe Special Club 2008 först till lite chips och löjrom. Vinet var i väldigt fin fas, med gyllengul färg, begynnande mognad men ändå fräscht. Bra längd, fina toner av äpple och brioche.

Vi åt middag med bordeaux i glaset för att därefter öppna Taittinger 2016. En underskattad årgångschampagne som var en crowd pleaser. Mjuk och fin mousse, rent och snyggt, citrus och äpple och lite brödighet. Dracks jättebra även om den såklart håller 10 år till utan problem. Svårt att säga vilken champagne som var bäst, båda var väldigt bra.
Kul! Druckit mycket Goutorbe 08 som redan varit över krönet…

Foley

Medlem
Kul! Druckit mycket Goutorbe 08 som redan varit över krönet…
Ja, kan förstå vad du menar. En del mognadstoner och ganska mörk gul i färgen. För egen del tycker jag att H.Goutorbe 2008 ligger i en trevlig fas där den absolut inte är för ung, men inte heller för gammal. Smakade mkt. Men är inte omöjligt att den hade blivit trött om vi hade druckit den över en längre tid än en timme 😃.

Har en flaska kvar. Får se hur länge jag vågar hålla på den. Bra att veta att den kanske inte har evigt liv härifrån

Thirsty

Smygnykterist
January BYOB
En snöig dag i januari intogs lite goda viner då det var finfrämande i stan. Inga seriösa anteckningar togs.

Egly Millésime 2009 – Typisk Egly kraftig men inte lika kraftig som La Crayeres (aka VV aka BdN). Skvätten med chardonnay gör skillnaden. Men om det är till dess fördel eller nackdel tvister de lärda om, även om jag uppskattar friskheten det tillför. Ingen stress med att öppna, dricker bra nu och har många år kvar för mer mogna toner.

Selosse Substance – Övriga älskade den men jag kom inte helt överens med den, så finn ett fel. Lite grumlig i glaset, för mig inte optimal och så magisk som den kan vara. Deg runt 2017, om jag kommmer ihåg rätt?

Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 – Riktigt välbevarad och pigg, trodde den var klart yngre och upplevde att den skulle må bra av att vila i 5 år till. Fin husig stil.

Charles Heidsieck Vintage 2000 – Utmärt skick och perfekt i dricksfönstret. Presterar på sin topp nu och oförskämt bra, även om den saknar den riktiga komplexiteten och djupet.

Egly VP (deg runt 18?) – Känndes ung, örtig och grön. Var inne på 2011. Kanske blir bättre med vila?
BYOB January 2025.jpeg

Thirsty

Smygnykterist
Februari BYOB
Skumpa provning innan middag. Umgänge och inga seriösa anteckningar togs.

Armand de Brignac Rosé – För att liva upp den mörka kalla perioden tog jag med en Instagram partyflaska. Gjord på ca 18% tillsatt rödpang med cuveen bestående av 55% PN, 20% PM och 25% C. Köpt för ca 6 år sedan. Kass flaska, saknar erfarenhet från andra flaskor. Denna var hade trötta bubblor som dog snabbt och saknade komplexitet. Trist.

Krug 2000 – Fin fas och härligt ekigt krutig. Cuvee av 43% C, 42 % PN och 15% PM. Årgången i sig är inte bland de främsta men den dricker fint nu. Kunde inte säga Krug men att den var grym. Hade gärna haft ett gäng i källaren. Min favorit.

Comtes de Champagne Rosé 2007 – Fin mellanröd färg. Pigg och spännstig som dricker fint nu i en tidig fas, och lång tid framöver. Det är ju gott! Blenden består av 70% PN och 30% C samt adderat 15% rödpang.

Krug GC med gul ettikett – Mogen GC. Inte förstörd men väl mogen. Om den var för mogen för att prestera på topp eller inte tvistar de lärda om.

Krug 2000 – Ingen identifierade att motsvarande vin hade serverats tidigare i flighten. I och för sig inte så konstigt då det även efter avteckning och sniffande fram och tillbaka inte gick att säga att det var motsvarande vin. Skillnaden var primärt att denna upplevdes yngre, mer försynt och bad om tid för att utvecklas. Men det var mycket gott. Var i vart fall konsekvent och hade den som näst bäst.

Laurent Perrier Grand Siecle modell äldre – Trasig flaska, odrickbar.

Charles Heidsieck Vintage Collection 2000 (ersättningsflaska för GS) – Vattendelare. För mig grön och örtig, var inne på 2011 spåret. Andra upplevde den fantastisk. Kände inte likheterna med den vintage 2000 som dracks några veckor tidigare. Deg 2012.

BYOB Middag skumpa Februari 2026.jpeg

Kommentar: När snacket innan går om hur många Egly det blir så blev resultatet noll flaskor. Den relativt homogena gruppen (när det kommer till att ta med sig BYOB viner) rörde sig då istället till Krug som istället fick representerade halva startfältet, varav två från samma årgång.

Bonusar
Till maten blev det lite blandat med stilla viner men några skumpor i vart fall:

Selosse Substance – Denna dracks öppet som aperitif. Hade inhandlats på plats för ca 4-5 år sedan. Klar och fin i glaset. Kändes typisk Selosse. Att man visste vad man drack, kan haft inverkan.. Gott!

La Closerie Les Beguines LC23 – Egen flaska. Sällskapet var snabbt inne på rätt spår. Odlare, Selosse vibbar men lite för funky. Med sina ca 93% PM blir den lite mer matig. Länge sedan jag drack den och ville kalibrera mot Selosse. Denna är god, inspirationen från Selosse märks men förblir kusinen på landet som är efter Selosse och även den ”äldre” kusinen Ulysse Collin. PM brukar inte heller vara superspännande för mig.
BYOB Middag bonusar Februari 2026.jpeg

Foley

Medlem
Februari BYOB
Skumpa provning innan middag. Umgänge och inga seriösa anteckningar togs.

Armand de Brignac Rosé – För att liva upp den mörka kalla perioden tog jag med en Instagram partyflaska. Gjord på ca 18% tillsatt rödpang med cuveen bestående av 55% PN, 20% PM och 25% C. Köpt för ca 6 år sedan. Kass flaska, saknar erfarenhet från andra flaskor. Denna var hade trötta bubblor som dog snabbt och saknade komplexitet. Trist.

Krug 2000 – Fin fas och härligt ekigt krutig. Cuvee av 43% C, 42 % PN och 15% PM. Årgången i sig är inte bland de främsta men den dricker fint nu. Kunde inte säga Krug men att den var grym. Hade gärna haft ett gäng i källaren. Min favorit.

Comtes de Champagne Rosé 2007 – Fin mellanröd färg. Pigg och spännstig som dricker fint nu i en tidig fas, och lång tid framöver. Det är ju gott! Blenden består av 70% PN och 30% C samt adderat 15% rödpang.

Krug GC med gul ettikett – Mogen GC. Inte förstörd men väl mogen. Om den var för mogen för att prestera på topp eller inte tvistar de lärda om.

Krug 2000 – Ingen identifierade att motsvarande vin hade serverats tidigare i flighten. I och för sig inte så konstigt då det även efter avteckning och sniffande fram och tillbaka inte gick att säga att det var motsvarande vin. Skillnaden var primärt att denna upplevdes yngre, mer försynt och bad om tid för att utvecklas. Men det var mycket gott. Var i vart fall konsekvent och hade den som näst bäst.

Laurent Perrier Grand Siecle modell äldre – Trasig flaska, odrickbar.

Charles Heidsieck Vintage Collection 2000 (ersättningsflaska för GS) – Vattendelare. För mig grön och örtig, var inne på 2011 spåret. Andra upplevde den fantastisk. Kände inte likheterna med den vintage 2000 som dracks några veckor tidigare. Deg 2012.

Visa bifogad bild 36154
Kommentar: När snacket innan går om hur många Egly det blir så blev resultatet noll flaskor. Den relativt homogena gruppen (när det kommer till att ta med sig BYOB viner) rörde sig då istället till Krug som istället fick representerade halva startfältet, varav två från samma årgång.

Bonusar
Till maten blev det lite blandat med stilla viner men några skumpor i vart fall:

Selosse Substance – Denna dracks öppet som aperitif. Hade inhandlats på plats för ca 4-5 år sedan. Klar och fin i glaset. Kändes typisk Selosse. Att man visste vad man drack, kan haft inverkan.. Gott!

La Closerie Les Beguines LC23 – Egen flaska. Sällskapet var snabbt inne på rätt spår. Odlare, Selosse vibbar men lite för funky. Med sina ca 93% PM blir den lite mer matig. Länge sedan jag drack den och ville kalibrera mot Selosse. Denna är god, inspirationen från Selosse märks men förblir kusinen på landet som är efter Selosse och även den ”äldre” kusinen Ulysse Collin. PM brukar inte heller vara superspännande för mig.
Visa bifogad bild 36155
Ser ut ha varit ett gäng helt okej bonusar😍. Vore kul att få lite noter på dem också

Toppen