Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_7612.jpeg

2014 Herve Dubois Cuvée Spéciale Blanc de Blancs Brut

Ikväll blir det lite uppvärmning med räkor och champagne inför morgondagens provning i Gbg.

2014 Herve Dubois är ung och pigg med en hög syra. Frisk citrus och gröna äpplen, brioche, rostade hasselnötter, marsipan och lite burkchampinjon i avslutet. Ganska god idag, men några års mognad kommer att göra den gott och runda av syran till det bättre. Doften är bättre än munkänslan i dagsläget. Men det känns som att här finns något intressant som kan blomma ut.

isak

Medlem
IMG_5630.jpeg
IMG_5633.jpeg

2015 Franck Bonville Millésime 2015, Grand Cru, Blanc de Blancs

Går mot trådens titel då jag drack denna flaska i somras men hoppas på forumets nåd och absolution ändå.

Utmärks av djup och tydlig äpplighet. Både doftar och smakar härligt av röda äpplen, sockerkaka, marconamandel och vaniljkräm. Lite citrustoner och förvånande jordig. Hög och direkt syra men balansen sabbas lite grann av (för) oxiderade toner, typ bruna äppelskivor som legat framme alldeles för länge. Tror dock detta beror på flaskans lagringsförhållanden.

Skulle definitivt dricka igen, särskilt med tanke på priset 400:- per flaska på Catawiki.

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 35386
Vouette et Sorbee R21
Mörkgul i färgen. Häftig och kraftful doft med mkt intryck. Mineraler, äpple, brioche. Mkt bra!
Kan tillägga att vi började kvällen med Pol Roger brut NV med ca ett år på korken. Den var verkligen jättebra. Det är en otroligt hög kvalitet som den håller år efter år. Därefter öppnade vi en Charles Mignon Brut Organic, för att kunna spara Vouette er Sorbee R21 till middagen. Ca halva priset för CM mot de andra två champagnerna, vilket tyvärr märktes. Har tyckt Charles Mignon Brut Organic har varit grym under hela sommaren, men det är inget som ska slängas in mellan två andra kvalitetschampagner. Pol Roger brut NV var kanske rent objektivt godast och sådär härligt elegant medan Vouette et Sorbee var roligast, med mkt som hände i glaset.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Damien Hugot M18
Degg2023/11.

Det bjuds på en halvöppen parfym fylld med blommor, rostat bröd och krossad krita.
Vinet går in mjukt harmoniskt
Kroppen är medium fyllig tsm med medium pigg syra i bra balans.
Toner av torkade blommor, vitpersika, mandarin, gula äpplen, vita vinbär, rostat bröd, rostade mandlar och fat.
Vinet har härlig intensitet bra längd och upplevs harmoniskt i sin ungdom
väldigt väldigt gott och så bra meunierskumpa!
Här finns det så mycket att vinna på att hålla kanske 3-5år till.

Chartogne-Taillet Les Barres 2020
degg2024/12

lätt funky odlar-vibe i riklig expressiv stil
Kroppen är mediumplus fyllig tsm med ung pigg medium syra, ett otroligt intensivt vin! med
Toner av rostade fat, jästfällning, flour, läder, bokna äpplen, örter, mandlar i aningens oxidativ stil.
i Underbar längd, dehär är djupt komplext. otroligt härligt vin med så fin intensitet, ett underbart vin med
så mycket karaktär i diskret oxidativ stil med så mycket personlighet.
inget vidare behov utav lagring här jag tycker det är bra drickesläge direkt.

Damiens M18 är en fantastisk skumpa som levererar så mycket för 550spänn
men jämsides Taillet så bleknar den betydligt, kanske lite orättvis jämförelse

LeChat

Medlem
IMG_7640.jpeg

2015 Damien Hugot Millésime Extra Brut (deg. okt. 2020)

Nästan mer Heidsieck-vibbar än Damien Hugot. Ganska krutig i stilen. God doft av rostade hasselnötter och i munnen med dominerande drag av citron, lite mint och lite grape i avslutet. God och tillgänglig men inte direkt några tydliga mognadstoner än.

LeChat

Medlem
IMG_7641.jpeg

2012 Cattier Brut Millésimé
(Deg. dec. 2021)

Karaktär! Iallafall en helt annan karaktär än flaskan ovan. Andelen Meunier är säkert en del av förklaringen. 45% Meunier, 20% PN och 35% Chardonnay.

Väldigt komplex, med bl.a. äpple, plommon och tydliga sherry inslag. Ganska kraftig och köttig. Känns nästan som att den skulle kunna matcha en lördagsbiff. Den sticker verkligen ut. Jag gillar doften mer än smaken. Det är en bra och spännande champagne men som ligger utanför min komfortzon. Perfekt som ett lite udda inslag i en provning.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Damien Hugot M18
Degg2023/11.

Det bjuds på en halvöppen parfym fylld med blommor, rostat bröd och krossad krita.
Vinet går in mjukt harmoniskt
Kroppen är medium fyllig tsm med medium pigg syra i bra balans.
Toner av torkade blommor, vitpersika, mandarin, gula äpplen, vita vinbär, rostat bröd, rostade mandlar och fat.
Vinet har härlig intensitet bra längd och upplevs harmoniskt i sin ungdom
väldigt väldigt gott och så bra meunierskumpa!
Här finns det så mycket att vinna på att hålla kanske 3-5år till.

Chartogne-Taillet Les Barres 2020
degg2024/12

lätt funky odlar-vibe i riklig expressiv stil
Kroppen är mediumplus fyllig tsm med ung pigg medium syra, ett otroligt intensivt vin! med
Toner av rostade fat, jästfällning, flour, läder, bokna äpplen, örter, mandlar i aningens oxidativ stil.
i Underbar längd, dehär är djupt komplext. otroligt härligt vin med så fin intensitet, ett underbart vin med
så mycket karaktär i diskret oxidativ stil med så mycket personlighet.
inget vidare behov utav lagring här jag tycker det är bra drickesläge direkt.

Damiens M18 är en fantastisk skumpa som levererar så mycket för 550spänn
men jämsides Taillet så bleknar den betydligt, kanske lite orättvis jämförelse

Kul provning och tack för proffsiga noter som gör att man kan leva sig in och salivera trots att man inte var bjuden.:D

Les Barres låter onekligen som något för mig och blir ju inte mindre nyfiken med tanke på hur bra jag tycker M18 är på en absolut skala.

Varför skulle jämförelsen vara orättvis menar du, båda är väl ambitiösa viner från toppodlare?

Eller har jag missat att Les Barres numera kommer i träkista och kostar 5 papp?:nagelbitare:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul provning och tack för proffsiga noter som gör att man kan leva sig in och salivera trots att man inte var bjuden.:D

Les Barres låter onekligen som något för mig och blir ju inte mindre nyfiken med tanke på hur bra jag tycker M18 är på en absolut skala.

Varför skulle jämförelsen vara orättvis menar du, båda är väl ambitiösa viner från toppodlare?

Eller har jag missat att Les Barres numera kommer i träkista och kostar 5 papp?:nagelbitare:
Nä visst så dyr är den inte! men för mig är femhundra jämfört med 800kr kännbar skillnad.
Sen är ju vingårdsvinerna svåra att fåtag på oxå :)

Toppen