Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
20251025_221407.jpg

Igår drack vi dessa två med vänner. 85an golvade 90an och var så jäkla fräsch. Inga smaknoter utan bara riktigt jäkla bra.
Den var så fräsch så en gissade på 2002 som årgång. Det säger en hel del om en 40-åring. Wow!

LeChat

Medlem
IMG_7546.jpeg

2013 Taittinger Brut Millésimé

Reduktiv stil, men harmonisk och lagom med kruttoner. Elegant och något utvecklad med smak av citron, gröna äpplen, päron, rågbröd och rostade hasselnötter.

Intensiteten känns kanske något svag för att vara en årgångschampagne. (Kanske kan påverka lagringspotential?)

Men jag gillar stilen och det ska bli intressant att se hur den kommer att utvecklas. Nästa flaska blir nog om ett par år.

På tallriken blir det goda mackor på danskt rågbröd med bl.a kallrökt lax och räkor.

Lennart

Medlem
IMG_5593.jpeg
IMG_5594.jpeg
IMG_5595.jpeg
IMG_5596.jpeg
IMG_5597.jpeg

Duménil 1:er Cru 2015 (utom tävlan)
Pol Roger Vinothèque 2002 (8 p)
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2006 (7 p)
Raphaël et Vincent Bérêche Côte BdB 1:er Cru 2004 Magnum (1 p)
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires Collection Crayères 1996 (2 p)

Mini-BYOB med @Pontus Palmenäs och Kim igår. Vi delade ut 3 poäng till bästa osv, det vill säga högst poäng vann.

Formatet var att vi köpt CH 96 tillsammans, utöver det tog vi med en flaska var och provade dessa fyra blint mot varandra. Eller blint och blint, varje deltagare visste ju alltså två viner som ingick i flighten. Trots det lyckades ingen sätta sitt eget vin.

Dumenil var inte med i provningen utan välkomstdrink och referensvin. Jag valde att servera det eftersom 2008:an vann stort på en forumsprovning hos mig härom veckan, se tidigare inlägg av @Patrik Sellin . Därför tyckte jag det var kul att testa 2015 som finns på bolaget nu. Gästerna fick det blint och vi resonerade lite kring det utan att göra en regelrätt provning. Fin frukt, mycket jäst (facit: 6 år på fällningen), bra intensitet, begynnande komplexitet. Eftersom det är så snyggt och polerat tyckte vi alla att det borde vara hus snarare än odlare. Taittinger vintage nämndes, vilket var lite kul eftersom 2008:an liknades med Comtes på den tidigare provningen. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att detta är systemets bästa skumpa i den lägre prisklassen.

Tillbaka till den riktiga provningen. Alla viner (inklusive referensvinet) hade i princip samma färg, vilket ju var lite förvånande när vi visste att en var från 1996. De fyra vinerna var relativt likvärdiga strukturmässigt, med otroligt bra kraft, syra, komplexitet, längd, osv. En fantastisk line-up och jag hade svårt att välja hur jag skulle sätta poängen. Därför var det lite förvånande att det sedan blev så tydligt i totalpoängen vilka de två vinnarna var. När vi kom till diskussionsfasen var vi överens om att detta mest berodde på stilmässiga preferenser.

Pol Roger och CH 2006 upplevdes ganska lika. Otrolig aromatik som gjorde att referensvinet hamnade i skymundan. Mycket blommor, knäck och choklad. CH hade även lite tändsticka. Även om man förstod att det var en del ålder så fanns det inte mycket oxidativa noter. Jag satte CH som min vinnare i flighten pga den härligt krämiga munkänslan. Blev glad av att se vid avtäckningen att PR var en vanlig vintage, och blev därmed uppmuntrad i min strategi att handla årgång men icke-prestige och låta dem ligga till sig ett antal år.

Bereche och CH 1996 var båda lite mer oxidativa, utan att gå till överdrift. Den sistnämnda var klart den mest utvecklade i flighten och hade lite brända aromer. Även när vi visste vad det var så var det svårt att känna släktskapet med 2006:an. Jästen i Bereche var tydlig, vilket inte är så förvånande givet att den legat 17 år på fällningen. Som kuriosa släpptes denna endast som magnum, och i 391 exemplar. Det kändes lite taskigt att dessa två stora viner knappt fick några poäng, men det berodde som sagt på att vi uppenbarligen föredrog de lite renare stilarna.

En mycket god, lärorik och framförallt trevlig provning.

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 35203
Igår drack vi dessa två med vänner. 85an golvade 90an och var så jäkla fräsch. Inga smaknoter utan bara riktigt jäkla bra.
Den var så fräsch så en gissade på 2002 som årgång. Det säger en hel del om en 40-åring. Wow!
Är dessa flaskor såna som släppts nyligen på bolaget eller har de lagrats i egen källare fram till nu? Verkar som att 2008 kan ligga ett par år till 😃

• Like
Reactions: Jos

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 35222Visa bifogad bild 35223Visa bifogad bild 35224Visa bifogad bild 35225Visa bifogad bild 35226
Duménil 1:er Cru 2015 (utom tävlan)
Pol Roger Vinothèque 2002 (8 p)
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2006 (7 p)
Raphaël et Vincent Bérêche Côte BdB 1:er Cru 2004 Magnum (1 p)
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires Collection Crayères 1996 (2 p)

Mini-BYOB med @Pontus Palmenäs och Kim igår. Vi delade ut 3 poäng till bästa osv, det vill säga högst poäng vann.

Formatet var att vi köpt CH 96 tillsammans, utöver det tog vi med en flaska var och provade dessa fyra blint mot varandra. Eller blint och blint, varje deltagare visste ju alltså två viner som ingick i flighten. Trots det lyckades ingen sätta sitt eget vin.

Dumenil var inte med i provningen utan välkomstdrink och referensvin. Jag valde att servera det eftersom 2008:an vann stort på en forumsprovning hos mig härom veckan, se tidigare inlägg av @Patrik Sellin . Därför tyckte jag det var kul att testa 2015 som finns på bolaget nu. Gästerna fick det blint och vi resonerade lite kring det utan att göra en regelrätt provning. Fin frukt, mycket jäst (facit: 6 år på fällningen), bra intensitet, begynnande komplexitet. Eftersom det är så snyggt och polerat tyckte vi alla att det borde vara hus snarare än odlare. Taittinger vintage nämndes, vilket var lite kul eftersom 2008:an liknades med Comtes på den tidigare provningen. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att detta är systemets bästa skumpa i den lägre prisklassen.

Tillbaka till den riktiga provningen. Alla viner (inklusive referensvinet) hade i princip samma färg, vilket ju var lite förvånande när vi visste att en var från 1996. De fyra vinerna var relativt likvärdiga strukturmässigt, med otroligt bra kraft, syra, komplexitet, längd, osv. En fantastisk line-up och jag hade svårt att välja hur jag skulle sätta poängen. Därför var det lite förvånande att det sedan blev så tydligt i totalpoängen vilka de två vinnarna var. När vi kom till diskussionsfasen var vi överens om att detta mest berodde på stilmässiga preferenser.

Pol Roger och CH 2006 upplevdes ganska lika. Otrolig aromatik som gjorde att referensvinet hamnade i skymundan. Mycket blommor, knäck och choklad. CH hade även lite tändsticka. Även om man förstod att det var en del ålder så fanns det inte mycket oxidativa noter. Jag satte CH som min vinnare i flighten pga den härligt krämiga munkänslan. Blev glad av att se vid avtäckningen att PR var en vanlig vintage, och blev därmed uppmuntrad i min strategi att handla årgång men icke-prestige och låta dem ligga till sig ett antal år.

Bereche och CH 1996 var båda lite mer oxidativa, utan att gå till överdrift. Den sistnämnda var klart den mest utvecklade i flighten och hade lite brända aromer. Även när vi visste vad det var så var det svårt att känna släktskapet med 2006:an. Jästen i Bereche var tydlig, vilket inte är så förvånande givet att den legat 17 år på fällningen. Som kuriosa släpptes denna endast som magnum, och i 391 exemplar. Det kändes lite taskigt att dessa två stora viner knappt fick några poäng, men det berodde som sagt på att vi uppenbarligen föredrog de lite renare stilarna.

En mycket god, lärorik och framförallt trevlig provning.
Måste varit en otrolig provning! Härligt! Ångrar lite nu att jag avbokade Pol Roger 2002 efter att ha klickat en sån när de släpptes. 😬😃

Foley

Medlem
Pierre Gerbais Champ Viole bdb NV
Solera från 2011-2018. Tappad på flaska 2019 och deggad maj 2022. Dracks på uppdrag av att det skulle vara fräscht och krispigt. Med det i åtanke var denna champagne mitt i prick. Fortfarande ung. Snyggt och ren bdb med mkt citrus, jäst och lite äpple. Mkt gott men jag tycker att Pierre Gerbais champagner vinner mkt på att ligga ett par år. Ska jag vara hård är den lite intetsägande och med facit i hand hade den kunnat ligga 2-3 år till i källaren för att lyfta lite högre.

Attachments

• IMG_7258.jpeg
    IMG_7258.jpeg
    41,2 KB · Visningar: 16
IMG_8527.jpeg

De Sousa Cuvée des Caudalies deg 2016

Basår 2010 och 50% perpetual reserve från 95. 5g/l.
Fin ek, men maffig på ett snyggt sätt. Bra syra, välintegrerad. Begynnande mognadstoner med inslag av cola. Vinös och gastronomisk. Skulle nog säga att den är på topp nu. Dracks till grillad hälleflundra med hummersås. Satt som en smäck. 94 p.

Lennart

Medlem
Måste varit en otrolig provning! Härligt! Ångrar lite nu att jag avbokade Pol Roger 2002 efter att ha klickat en sån när de släpptes. 😬😃
Den värsta sortens FOMO… Tycker Systembolaget borde ta sitt samhällsansvar där och tvinga fram minst tre klick till om man ska släppa tillbaka något ur korgen.
”Vill du verkligen avboka?”
”Har du bestämt dig för att avboka?”
”Är du SÄKER” på att du vill avboka”?

tempImageMI9B3l.jpg

Blind lördagslunch-BYOB på Eriksberg med @Crist(al)ian 77, @Mattias Schyberg, @kimnyblom och @LeChat.

Föråkaren hade en tydlig pinot noir-doft, så även i smaken med röda äpplen. Viss mognad. Bra tryck i smaken och fyllig initialt. Tyckte dock att den kanske var något tunn i slutet – sa visst ”vattnig” i brist på bättre ord. Blev retad hela kvällen för det. Gissade ekad odlare, men tyckte inte den kändes som en Egly-Ouriet. Men, visade sig vara en E-O BdN Les Crayères deg 2008 (2003-bas). Suck.

(Min plac/tot. plac/tot. poäng, lägre = bättre)

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2008 (1/1/7p)
Vinös doft med grillad citron. Krämig smak också med grillad citron och lite ålderstecken. Snygg husstil. Bästa smakmässigt. Gissade på 2012.

Vincey Oger 2019 (2/3/16p)
Lätt gräddig doft med grönt äpple. Bästa doften i flighten. Ung med lite grusig mousse. Ek, citron och grönt äpple i smaken. Odlar-BdB i stilen. Velade länge om jag skulle sätta denna eller första glaset som etta, men smaken vann tillslut över doften. Min flaska – var inte helt säker men gissade tillslut på det.

Eric Rodez Cuvée des Grandes Vintages deg 2022 (4/4/16p)
Lätt ton av gummi och krut i näsan. Reduktiv. Återigen grillad citron. Ganska linjär och lite tunn i slutet.

Billecart Nicolas François 2002 (3/2/11p)
Doft av ”champagne” med viss ek. Rätt fyllig, pigg med energi. Något kort. Klar 3:a för min del, men åsikterna gick isär.

FdP var kvällens klara vinnare. Vincey knep 3:e-platsen framför näsan på Eric Rodez pga en 2:a-röst mer.

Provningen avrundades med en Donnafugata Mille e una notte (oklar årgång). Gissade Merlot-dominerad Bdx-blend från Sydamerika, vem hade anat Sicilien?

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Föråkaren hade en tydlig pinot noir-doft, så även i smaken med röda äpplen. Viss mognad. Bra tryck i smaken och fyllig initialt. Tyckte dock att den kanske var något tunn i slutet – sa visst ”vattnig” i brist på bättre ord. Blev retad hela kvällen för det. Gissade ekad odlare, men tyckte inte den kändes som en Egly-Ouriet. Men, visade sig vara en E-O BdN Les Crayères deg 2008 (2003-bas). Suck.
Är det 2003-bas går det alltid att skylla på att skumpan inte är som den brukar! ;)

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 35276

Blind lördagslunch-BYOB på Eriksberg med @Crist(al)ian 77, @Mattias Schyberg, @kimnyblom och @LeChat.

Doft av ”champagne” med viss ek. Rätt fyllig, pigg med energi. Något kort. Klar 3:a för min del, men åsikterna gick isär.

FdP var kvällens klara vinnare. Vincey knep 3:e-platsen framför näsan på Eric Rodez pga en 2:a-röst mer.

Provningen avrundades med en Donnafugata Mille e una notte (oklar årgång). Gissade Merlot-dominerad Bdx-blend från Sydamerika, vem hade anat Sicilien?

Visa bifogad bild 35276

(Min plac/tot. plac/tot. poäng, lägre = bättre)

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2008 (1/1/7p)
Vinös doft med grillad citron. Krämig smak också med grillad citron och lite ålderstecken. Snygg husstil. Bästa smakmässigt. Gissade på 2012.

Vincey Oger 2019 (2/3/16p)
Lätt gräddig doft med grönt äpple. Bästa doften i flighten. Ung med lite grusig mousse. Ek, citron och grönt äpple i smaken. Odlar-BdB i stilen. Velade länge om jag skulle sätta denna eller första glaset som etta, men smaken vann tillslut över doften. Min flaska – var inte helt säker men gissade tillslut på det.

Eric Rodez Cuvée des Grandes Vintages deg 2022 (4/4/16p)
Lätt ton av gummi och krut i näsan. Reduktiv. Återigen grillad citron. Ganska linjär och lite tunn i slutet.

Kul provning

FDP 08 minns jag som mycket lovande men lite oförlöst när jag provade den som nysläppt. BNF 02 var i en bra fas när jag provade den för några år sedan men den hade lite väl mycket grapebeska möjligen. Jag minns inte den som kort alls.

Det var nog ingen som tyckte att Mille e una notte överträffade champagnerna gissar jag, eller? Jag är lite nyfiken på det vinet.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul provning

FDP 08 minns jag som mycket lovande men lite oförlöst när jag provade den som nysläppt. BNF 02 var i en bra fas när jag provade den för några år sedan men den hade lite väl mycket grapebeska möjligen. Jag minns inte den som kort alls.

Det var nog ingen som tyckte att Mille e una notte överträffade champagnerna gissar jag, eller? Jag är lite nyfiken på det vinet.

FdP 08 är fortfarande i det ungdomliga halvtråkiga citrusäpplestadiet. Riktigt bra men man får leta efter mognadstoner. Jag gissade PP Chetillon 12, 13 och 08.

Egly vattnig och NF kort kan ju påverka validiteten och reliabiliteten i mätningarna...

NF var klart mognast i flajten och min etta men led ändå av en bångstyrig 02-syra som håller tillbaka vinet från att blomma ut.

Angående rödtjutet så var det en riktig trist generisk och intetsägande upplevelse. Så oinspirerande att jag inte tog några anteckningar och tror även jag hällde över mitt glas i flaskbringarens. Ett av årets sämsta viner och väger jag in priset så tar det jumboplatsen. Märkligt för italienska viner med franska druvor är min melodi annars. Var efter den besvikelsen och önskemål om mer rödtjut (aldrig för mycket för @Mattias Schyberg) tvungen att visa amatörerna hur riktigt vin smakar!

Attachments

• 20251101_190255.jpg
    20251101_190255.jpg
    42,7 KB · Visningar: 68
Höstsalonen – västra Göteborg edition
Större BYOB-kväll hos undertecknad tillsammans med @Crist(al)ian 77 @Vingubben @feskhandlarn @Appel @Gladekocken @JonasBo @Ekdahl och min äldsta grabb. Flight 3 (vitt) och 4 (rött) hittas här!

Blint (Min plac / tot plac / poäng, lägre = bättre)

tempImage59Fosd.jpg

Föråkare
Penet-Chardonnet Les Fervins 2009 magnum
Gyllene. Ganska rik och krämig, gula äpplen och lite persika, ekad. Mycket bra.

Flight 1
De Souse Caudalies 2013 (4/4/27p)
Gröna och gula äpplen med lite grillad citron. Troligen BdB, alt chardo-dominant blend. Ok frukt men något dämpad. Lite ek, snygg odlare typ.

Bollinger Rosé 2006 (2/2/21p)
Colasnören och lite halvbokna äpplen i doften, viss mognad.
Mogen, rund smak. Röda äpplen a la Bolly. Viss ek. Ok längd men mycket god!

Pouillon Chemin de Bois 2008 (3/1/20p)
Lite nagellack i doften. Livlig, lite kralligare mousse. Bra energi. Röda äpplen, typsik BdN. Ek, odlare. Kanske Pouillon mtp nagellacksdoften? Rätt!

Comtes de Champagne 2006 (1/3/22p)
Ordentligt med krut i både doft och smak. Reduktivt deluxe. Inte fetast i stilen, men ändå rätt krämig. Detta kan bara vara Comtes i en mellanårgång, typ 2007. Ganska stor vattendelare runt bordet.

Otroligt tajt mellan topp-3, bara två poäng.

tempImageOQt59F.jpg

Flight 2
Savart Bulle de Rosé deg 2014 (1/4/28p)
Smultron, fin frukt och krämigt. Riktigt flörtig och god. Föll pladask, även om det kanske inte var det tekniskt bästa vinet.

Jean Laurent La Griffe de l’ourse BdN 2008 (2/3/24p)
Fylligt och maffigt med röda äpplen och ek. En lång eftersmak. Lätt att tycka om. Måste vara en BdN.

Dom Perignon 2002 (3/1/18p)
Gröna äpplen och citron i doften. Lite krut och reduktion, rostat. En bra BdB, men gick inte riktigt igång på vinet. Jaja, var ju ”bara” en Dompa ’02…

Larmandier-Bernier VV du Levant 2014 (4/2/20p)
Lite nagellacksdoft. Rostat bröd, krallig syra, ek. Chardonnay och odlare.

Lite större skillnad poängmässigt mellan flarrorna i denna flighten.

Last edited:
Toppen