This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Är dessa flaskor såna som släppts nyligen på bolaget eller har de lagrats i egen källare fram till nu? Verkar som att 2008 kan ligga ett par år tillVisa bifogad bild 35203
Igår drack vi dessa två med vänner. 85an golvade 90an och var så jäkla fräsch. Inga smaknoter utan bara riktigt jäkla bra.
Den var så fräsch så en gissade på 2002 som årgång. Det säger en hel del om en 40-åring. Wow!
Måste varit en otrolig provning! Härligt! Ångrar lite nu att jag avbokade Pol Roger 2002 efter att ha klickat en sån när de släpptes.Visa bifogad bild 35222Visa bifogad bild 35223Visa bifogad bild 35224Visa bifogad bild 35225Visa bifogad bild 35226
Duménil 1:er Cru 2015 (utom tävlan)
Pol Roger Vinothèque 2002 (8 p)
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2006 (7 p)
Raphaël et Vincent Bérêche Côte BdB 1:er Cru 2004 Magnum (1 p)
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires Collection Crayères 1996 (2 p)
Mini-BYOB med @Pontus Palmenäs och Kim igår. Vi delade ut 3 poäng till bästa osv, det vill säga högst poäng vann.
Formatet var att vi köpt CH 96 tillsammans, utöver det tog vi med en flaska var och provade dessa fyra blint mot varandra. Eller blint och blint, varje deltagare visste ju alltså två viner som ingick i flighten. Trots det lyckades ingen sätta sitt eget vin.
Dumenil var inte med i provningen utan välkomstdrink och referensvin. Jag valde att servera det eftersom 2008:an vann stort på en forumsprovning hos mig härom veckan, se tidigare inlägg av @Patrik Sellin . Därför tyckte jag det var kul att testa 2015 som finns på bolaget nu. Gästerna fick det blint och vi resonerade lite kring det utan att göra en regelrätt provning. Fin frukt, mycket jäst (facit: 6 år på fällningen), bra intensitet, begynnande komplexitet. Eftersom det är så snyggt och polerat tyckte vi alla att det borde vara hus snarare än odlare. Taittinger vintage nämndes, vilket var lite kul eftersom 2008:an liknades med Comtes på den tidigare provningen. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att detta är systemets bästa skumpa i den lägre prisklassen.
Tillbaka till den riktiga provningen. Alla viner (inklusive referensvinet) hade i princip samma färg, vilket ju var lite förvånande när vi visste att en var från 1996. De fyra vinerna var relativt likvärdiga strukturmässigt, med otroligt bra kraft, syra, komplexitet, längd, osv. En fantastisk line-up och jag hade svårt att välja hur jag skulle sätta poängen. Därför var det lite förvånande att det sedan blev så tydligt i totalpoängen vilka de två vinnarna var. När vi kom till diskussionsfasen var vi överens om att detta mest berodde på stilmässiga preferenser.
Pol Roger och CH 2006 upplevdes ganska lika. Otrolig aromatik som gjorde att referensvinet hamnade i skymundan. Mycket blommor, knäck och choklad. CH hade även lite tändsticka. Även om man förstod att det var en del ålder så fanns det inte mycket oxidativa noter. Jag satte CH som min vinnare i flighten pga den härligt krämiga munkänslan. Blev glad av att se vid avtäckningen att PR var en vanlig vintage, och blev därmed uppmuntrad i min strategi att handla årgång men icke-prestige och låta dem ligga till sig ett antal år.
Bereche och CH 1996 var båda lite mer oxidativa, utan att gå till överdrift. Den sistnämnda var klart den mest utvecklade i flighten och hade lite brända aromer. Även när vi visste vad det var så var det svårt att känna släktskapet med 2006:an. Jästen i Bereche var tydlig, vilket inte är så förvånande givet att den legat 17 år på fällningen. Som kuriosa släpptes denna endast som magnum, och i 391 exemplar. Det kändes lite taskigt att dessa två stora viner knappt fick några poäng, men det berodde som sagt på att vi uppenbarligen föredrog de lite renare stilarna.
En mycket god, lärorik och framförallt trevlig provning.
Den värsta sortens FOMO… Tycker Systembolaget borde ta sitt samhällsansvar där och tvinga fram minst tre klick till om man ska släppa tillbaka något ur korgen.Måste varit en otrolig provning! Härligt! Ångrar lite nu att jag avbokade Pol Roger 2002 efter att ha klickat en sån när de släpptes.![]()
Nej de där var lääänge sen släpp men lagringen har varit perfekt utav hur jäkla bra de var. Speciellt 85anÄr dessa flaskor såna som släppts nyligen på bolaget eller har de lagrats i egen källare fram till nu? Verkar som att 2008 kan ligga ett par år till![]()
Riktigt så gamla släpps sällan, men Churchill 98 och 99 släpptes för inte så längesen. Nu finns Churchill 2002 att köpa, så med lite is i magen kan du ha motsvarande provning om 17 årÄr dessa flaskor såna som släppts nyligen på bolaget eller har de lagrats i egen källare fram till nu? Verkar som att 2008 kan ligga ett par år till![]()
Är det 2003-bas går det alltid att skylla på att skumpan inte är som den brukar!Föråkaren hade en tydlig pinot noir-doft, så även i smaken med röda äpplen. Viss mognad. Bra tryck i smaken och fyllig initialt. Tyckte dock att den kanske var något tunn i slutet – sa visst ”vattnig” i brist på bättre ord. Blev retad hela kvällen för det. Gissade ekad odlare, men tyckte inte den kändes som en Egly-Ouriet. Men, visade sig vara en E-O BdN Les Crayères deg 2008 (2003-bas). Suck.
Visa bifogad bild 35276
Blind lördagslunch-BYOB på Eriksberg med @Crist(al)ian 77, @Mattias Schyberg, @kimnyblom och @LeChat.
Billecart Nicolas François 2002 (3/2/11p)
Doft av ”champagne” med viss ek. Rätt fyllig, pigg med energi. Något kort. Klar 3:a för min del, men åsikterna gick isär.
FdP var kvällens klara vinnare. Vincey knep 3:e-platsen framför näsan på Eric Rodez pga en 2:a-röst mer.
Provningen avrundades med en Donnafugata Mille e una notte (oklar årgång). Gissade Merlot-dominerad Bdx-blend från Sydamerika, vem hade anat Sicilien?
Visa bifogad bild 35276
Blind lördagslunch-BYOB på Eriksberg med @Crist(al)ian 77, @Mattias Schyberg, @kimnyblom och @LeChat.
Föråkaren hade en tydlig pinot noir-doft, så även i smaken med röda äpplen. Viss mognad. Bra tryck i smaken och fyllig initialt. Tyckte dock att den kanske var något tunn i slutet – sa visst ”vattnig” i brist på bättre ord. Blev retad hela kvällen för det. Gissade ekad odlare, men tyckte inte den kändes som en Egly-Ouriet. Men, visade sig vara en E-O BdN Les Crayères deg 2008 (2003-bas). Suck.
(Min plac/tot. plac/tot. poäng, lägre = bättre)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2008 (1/1/7p)
Vinös doft med grillad citron. Krämig smak också med grillad citron och lite ålderstecken. Snygg husstil. Bästa smakmässigt. Gissade på 2012.
Vincey Oger 2019 (2/3/16p)
Lätt gräddig doft med grönt äpple. Bästa doften i flighten. Ung med lite grusig mousse. Ek, citron och grönt äpple i smaken. Odlar-BdB i stilen. Velade länge om jag skulle sätta denna eller första glaset som etta, men smaken vann tillslut över doften. Min flaska – var inte helt säker men gissade tillslut på det.
Eric Rodez Cuvée des Grandes Vintages deg 2022 (4/4/16p)
Lätt ton av gummi och krut i näsan. Reduktiv. Återigen grillad citron. Ganska linjär och lite tunn i slutet.
Billecart Nicolas François 2002 (3/2/11p)
Doft av ”champagne” med viss ek. Rätt fyllig, pigg med energi. Något kort. Klar 3:a för min del, men åsikterna gick isär.
FdP var kvällens klara vinnare. Vincey knep 3:e-platsen framför näsan på Eric Rodez pga en 2:a-röst mer.
Provningen avrundades med en Donnafugata Mille e una notte (oklar årgång). Gissade Merlot-dominerad Bdx-blend från Sydamerika, vem hade anat Sicilien?
Kul provning
FDP 08 minns jag som mycket lovande men lite oförlöst när jag provade den som nysläppt. BNF 02 var i en bra fas när jag provade den för några år sedan men den hade lite väl mycket grapebeska möjligen. Jag minns inte den som kort alls.
Det var nog ingen som tyckte att Mille e una notte överträffade champagnerna gissar jag, eller? Jag är lite nyfiken på det vinet.